Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF rekkeviddetest sommeren 2021

Startet av Øyvind.h, tirsdag 01. juni 2021, klokken 22:42

« forrige - neste »

elektro

#75
Sitat fra: model3citizen på onsdag 02. juni 2021, klokken 22:21

Hvordan skal vi da forklare at LR bare bruker 1,6% mer enn SR+?

For meg ser det ut som om AWD vs. RWD ikke spiller noen rolle, eller?

Det kommer helt an på. Tesla kobler frontmotoren helt ut ved kjøring som dette, så det er i praksis en bil med bakhjulstrekk ja. Ved kraftig akselerasjon eller hjulspinn kobler den inn frontmotoren på millisekunder. Det skjedde neppe her. Sånn fungerer også e-tron GT, hvor det er kun den mindre frontmotoren som er i bruk. Vel og merke dersom bilen ble kjørt i kjøreprogram «Efficiency».

De fleste andre elbiler med AWD har imidlertid permanent firehjulstrekk. Dette slår tydelig ut for XC40 og Polestar, som i tillegg er uheldige og stopper rett før nedkjøringen fra Venabygdsfjellet. (Det gjør forsåvidt også SR+, men LR stoppet vel også på rundt 700 moh, i nærheten av Folldal, på runde nr. 2..) Kan se ut som Mach-E også har vesentlig høyere forbruk med AWD. Gevinsten er imidlertid gjerne bedre fremkommelighet og kjøreegenskaper, spesielt på vinteren. Med tryggere regen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Bjoris

Beklager om jeg ikke har lest alt som står i testen, men er det noen oversikt over hvor langt bilene gikk etter at det stod 0 km på displayet evt 0%?

Jeg føler at for egen del er det mye viktigere enn å vite om naboen sin elbil går litt kortere enn min, selv om det jo er litt moro at ID4 gikk 10 km lengre enn Enyaq når alle sier at den går lengre og er bedre på alt, haha, but could not care less egentlig, hadde bare vært greit for oss som HAR kjøpt å vite hvor mye det er under 0 om vi kommer i knipa:)

daktari

Sitat fra: Orbit på torsdag 03. juni 2021, klokken 08:21
Taycan/e-tron GT frikobler i alle fall bakaksel i effciency-mode når den ikke trenger kreftene. P.g.a. to gir på bakaksel har den clutch, og bruker denne for å la bakhjulene trille fritt.

På AWD-biler som ikke kan koble ut motor spiller det også en rolle hvilken type elmotor som er brukt, og hvor mye det koster å dra denne rundt på "tomgang". En induksjonsmotor vil "bare" bidra med friksjon og ekstra roterende masse koblet til hjulene, mens permanentmagnetmotorer vil i tillegg bremse akselen litt med magnetfeltet, også før det regenereres tilbake på batteriet.

Vil en induksjonsmotor faktisk fungere som et frihjul med ekstra potensiell energi som hjelper ved trilling mon tro? eller vil det pga. fast giroverføring ikke være noe å hente?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Tipper den største variabelen her er sjåføren. Tipper det fort kan være 30-50 km variasjon med samme bil, forutsatt at de ikke kjører i kø med mest effektive sjåfør foran i køen. Snitthastighet kan bli viktig parameter for å avklare dette, men bare littegran rykk-og-napp vil gi store utslag. Øyvind-h kan sikkert si noe om hvor normal eller øko han kjørte.
AC-bruk vil jeg tro de fleste hadde, men noen var kanskje konkurranseorienterte nok til å sette viftene på full guffe uten AC i går - kaldere nord for Lillehammer enn i Oslo antagelig.

Uansett er jo resultatene meget løfterike for elbilfremtiden, fra i fjor har det kommet 9 (ID4, Enyaq, , Ioniq 5, Mach-E, PS2, iX3, XC40, EQA, XpengG3) nye "familiebiler" med rekkevidde 400 km+. I den farten som kjøres i testen er det hvertfall 5 timer rekkevidde uten lading. I tillegg er flere modeller rundt hjørnet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Sitat fra: daktari på torsdag 03. juni 2021, klokken 10:48
Vil en induksjonsmotor faktisk fungere som et frihjul med ekstra potensiell energi som hjelper ved trilling mon tro? eller vil det pga. fast giroverføring ikke være noe å hente?
Når motoren er kommet opp i fart, er det noen kilo ekstra som vil hjelpe til å holde bilen rullende. Vekten sitter riktignok nært rotasjonssenter, så frihjulsbidraget blir ikke all verden. Men det vil aldri være gunstig totalt sett å ekstra roterende masse. Du taper mer når du skal spinne opp rotasjonen, enn du får tilbake ved rulling. De bilene som kan clutche ut motoren utnytter dette, for redusere antall kilo som snurrer rundt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SurSnasen

Når jeg ser resultatene av testen, med snittforbruk, så har jo faktisk ikke Tesla så mye forsprang på effektiviteten lengre. Og da må man også hensynta at Model 3 er en lav, aerodynamisk sedan, mens mange av de konkurrerende bilene i denne testen er SUV i ulike grader, med mer praktisk utforming.
Enormt imponerende forbruk på iX3. Og samme med Ioniq 5.

Alt i alt: en meget lovende test som viser at det ikke bare er Tesla som leverer lave forbrukstall og god rekkevidde.

THE

I tillegg til forbruk/rekkevidde er det også flere elbiler som matcher, eller er bedre enn, Tesla på ladehastighet også. Spesielt når man ser på ladehastighet over 50% SOC.

Bra at det endelig begynner å bli et utvalg av gode elbiler i flere bilsegmenter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rosstopher

Sitat fra: THE på torsdag 03. juni 2021, klokken 17:14
I tillegg til forbruk/rekkevidde er det også flere elbiler som matcher, eller er bedre enn, Tesla på ladehastighet også. Spesielt når man ser på ladehastighet over 50% SOC.

Bra at det endelig begynner å bli et utvalg av gode elbiler i flere bilsegmenter.

Veldig bra. Nå må det bare komme flere og bedre hurtigladere slik at de kan ta igjen Tesla på ladefart inkludert ventetid på dager med mye trafikk.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

#83
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 03. juni 2021, klokken 14:22
Når jeg ser resultatene av testen, med snittforbruk, så har jo faktisk ikke Tesla så mye forsprang på effektiviteten lengre. Og da må man også hensynta at Model 3 er en lav, aerodynamisk sedan, mens mange av de konkurrerende bilene i denne testen er SUV i ulike grader, med mer praktisk utforming.
Enormt imponerende forbruk på iX3. Og samme med Ioniq 5.

På sparket kan jeg bare sammenligne med IX3, men begge Model 3 stanset på et høyere punkt enn meg. SR stanset lavere enn LR.
I tillegg er det verd å nevne at denne testen har relativt moderat hastighet. Det er naturlig at forskjellen i forbruk er lavere når snittfarten er 70-80km/t enn på motorvei. Men ja - forskjellen mellom Tesla og enkelte andre biler var nok mindre enn forventet.

Sitat fra: daktari på torsdag 03. juni 2021, klokken 10:57
Øyvind-h kan sikkert si noe om hvor normal eller øko han kjørte.
AC-bruk vil jeg tro de fleste hadde, men noen var kanskje konkurranseorienterte nok til å sette viftene på full guffe uten AC i går - kaldere nord for Lillehammer enn i Oslo antagelig.
Det var ikke tillatt å drive med hypermiling og harde sparetiltak. Alle skulle ha AC i auto, lys på auto osv. Bilene ble kjørt i Øko modus der det var lett tilgjengelig. I IX3`en trykket jeg på Eco pro ved girspaken og kjørte i den modusen, med adaptiv regenerering.
Det var 23-24 grader nord for Lillehammer, så jeg kan ikke tenke meg at noen orket å kjøre med AC av.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. juni 2021, klokken 06:35
Hadde dette stemt skulle Mach-e AWD gått like langt som RWD. RWDen gikk 19% lengre. Forskjellen i forbruk ved samme punkt var 7%. Og mellom TM3 SR og LR er forskjellen 9%. Så det er klart at AWD øker forbruket. De er både tyngre og har større rullemotstand.
Mustang RWD stanset på et høyere punkt enn 4wd (tror jeg, alle tall er ikke inne. Kommer antakelig på nett etter hvert). Så forskjellen er litt større. Men såpass stor forskjell virker umiddelbart på meg som om bilen ikke er optimailsert skikkelig mtp å kutte en motor helt når den ikke trengs. Det er mye større forskjell enn det burde være.

Sitat fra: elektro på onsdag 02. juni 2021, klokken 20:47
Jeg er overrasket over at e-tron GT ikke gikk lenger, ettersom Bjørn Nyland kjørte Taycan med tilsvarende felger 580 km. med 90 km/t konstant. @Øyvind.h vet du om Efficiency mode ble brukt?
Spurte ikke føreren om det, men alle skulle velge økonomisk kjøreprogram. Jeg lå bak E-tron GT fra ca Gjøvik og nesten opp til Vinstra. Han kjørte jevnt og fint. Lekker bil å ligge bak!

Bare å fyre løs ved andre spørsmål :) Testen er ikke perfekt, men det er en ryddig og oversiktlig tur med mange biler samtidig på samme strekning. Noen forskjeller kan oppstå som er uforholdsmessig store. Samtidig har jeg nå kjørt runden over fjellet (Hjerkinn-Ringebu) og før du er nesten ved Ringebu er det ganske kupert. Fra Hjerkinn til Ringebu er det ca 114km. Men det er først kanskje 7-9km før Ringebu det virkelig går bratt sammenhengende nedover og en kan regenerere noe som gir betydelig ekstra rekkevidde.
De detaljfokuserte vil alltids kunne se at bilene har litt forskjellige hjul, forskjellig utstyrsnivå etc. Testen forsøker å presentere korrekt WLTP for aktuell bil. Hadde jeg utstyrt IX3`en med 19" istedenfor 20" som FC kommer med ville den kanskje gått litt lenger. Men da ville WLTP også vært noe lenger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 03. juni 2021, klokken 18:11
Sitat fra: THE på torsdag 03. juni 2021, klokken 17:14
I tillegg til forbruk/rekkevidde er det også flere elbiler som matcher, eller er bedre enn, Tesla på ladehastighet også. Spesielt når man ser på ladehastighet over 50% SOC.

Bra at det endelig begynner å bli et utvalg av gode elbiler i flere bilsegmenter.

Veldig bra. Nå må det bare komme flere og bedre hurtigladere slik at de kan ta igjen Tesla på ladefart inkludert ventetid på dager med mye trafikk.

Dette problemet er litt overdrevet og gjelder først og fremst biler med små batterier og treg lading. Når disse gradvis forsvinner fra bildet på utfartsdager, blir det enda mindre kø for alle andre. Interessant nok er det i følge Teslabjørn allerede raskere per i dag å lade Model 3 på Ionity, Mer og Circle K, enn på Tesla Supercharger, en vanlig sommerweekend på E-18.

Men det er fremdeles enklere å få forholde seg til Superchargere og derfor også raskere for den jevne bilist. Kunne alle ladere bli tilgjengelige for alle, med samme betalingsmiddel, og ligge inne i bilens navigasjon på lik linje, og i tillegg vært skiltet, ville problemer vært løst. I alle fall hvis prismodellen var slik innrettet at den motiverte folk til å gjøre seg fort ferdig på utsatte tider.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Takk for gode svar @Øyvind.h! La du tilfeldigvis merke til hjuldimensjon på e-tron GT? Jeg er vilt imponert over hva iX3 klarte med de dimensjonene den hadde.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Daniel_0007

Sitat fra: elektro på torsdag 03. juni 2021, klokken 20:49
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 03. juni 2021, klokken 18:11
Sitat fra: THE på torsdag 03. juni 2021, klokken 17:14
I tillegg til forbruk/rekkevidde er det også flere elbiler som matcher, eller er bedre enn, Tesla på ladehastighet også. Spesielt når man ser på ladehastighet over 50% SOC.

Bra at det endelig begynner å bli et utvalg av gode elbiler i flere bilsegmenter.

Veldig bra. Nå må det bare komme flere og bedre hurtigladere slik at de kan ta igjen Tesla på ladefart inkludert ventetid på dager med mye trafikk.

Dette problemet er litt overdrevet og gjelder først og fremst biler med små batterier og treg lading. Når disse gradvis forsvinner fra bildet på utfartsdager, blir det enda mindre kø for alle andre. Interessant nok er det i følge Teslabjørn allerede raskere per i dag å lade Model 3 på Ionity, Mer og Circle K, enn på Tesla Supercharger, en vanlig sommerweekend på E-18.

Men det er fremdeles enklere å få forholde seg til Superchargere og derfor også raskere for den jevne bilist. Kunne alle ladere bli tilgjengelige for alle, med samme betalingsmiddel, og ligge inne i bilens navigasjon på lik linje, og i tillegg vært skiltet, ville problemer vært løst. I alle fall hvis prismodellen var slik innrettet at den motiverte folk til å gjøre seg fort ferdig på utsatte tider.

Gjelder kun v2 ladere når v3 blir mer utbredt så går det kjappere på suc fordi ionity ikke leverer nok ampere, du får aldri 250 peak på ionity med model 3, maks 200.
Model 3 2019 LR Rwd

Rosstopher

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 03. juni 2021, klokken 21:36
Gjelder kun v2 ladere når v3 blir mer utbredt så går det kjappere på suc fordi ionity ikke leverer nok ampere, du får aldri 250 peak på ionity med model 3, maks 200.

Nei, det jeg antar at elektro viser til er at fordi v3 gir mer effekt blir batteriet varmere og ladefart throttles etter hvert. Ved lavere effekt blir det ingen throttling, og man får dermed høyere snittfart (hvis man skal lade mye).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: elektro på torsdag 03. juni 2021, klokken 10:43
Sitat fra: model3citizen på onsdag 02. juni 2021, klokken 22:21

Hvordan skal vi da forklare at LR bare bruker 1,6% mer enn SR+?

For meg ser det ut som om AWD vs. RWD ikke spiller noen rolle, eller?

Det kommer helt an på. Tesla kobler frontmotoren helt ut ved kjøring som dette, så det er i praksis en bil med bakhjulstrekk ja. Ved kraftig akselerasjon eller hjulspinn kobler den inn frontmotoren på millisekunder.
Forskjellen mellom de på samme målepunkt var ikke 1,6%, men 9% (35 mil, 45 mil). Kan ikke sammenligne LR med SR på forskjellige distanser.

En induksjonsmotor som triller har tydeligvis litt friksjon. Vil tro clutch som på Taycan, etron GT, Ioniq 5 og EV 6 vil gi mindre forskjeller.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#89
Sitat fra: elektro på torsdag 03. juni 2021, klokken 20:56
Takk for gode svar @Øyvind.h! La du tilfeldigvis merke til hjuldimensjon på e-tron GT? Jeg er vilt imponert over hva iX3 klarte med de dimensjonene den hadde.
Ganske sikker på at det var 21".

Når det gjelder ix3 var det ganske bra med 556km for en SUV med 74kWh netto batteri ja.
Hadde det vært en konkurranse skulle jeg nok klart bedre resultat. Da hadde jeg holdt meg konsekvent på/under fartsgrensen og aldri over, spart litt på klima, draftet litt istedenfor å kjøre forbi, ligget mer bak enn foran i min kortesje, fylt litt mer luft enn produsentens anbefaling, kjørt saktere når bilen var nesten tom for å unngå effektuttak som gir stans pga spenning i enkeltceller, tatt ut kabel og plugget i på nytt for å toppe batteriet bittelitt til før avreise (ble ferdig ladet 19 timer før avreise), hoppet over minuttene med venting på "tomgang" i startkøen ut av Vulkan, ordnet 19" hjul med lavest mulig rullemotstand +++. Mange triks som ikke skulle brukes, men som kunne vært brukt for å tyne bilen vesentlig lenger. Da burde jeg klart noen mil til og fortsatt være innenfor det som går under "å følge trafikken".
Men dette er en test hvor folk flest skal oppleve at resultatene kan gjenskapes om de legger ut på en lignende tur. Da kan en ikke holde på med sånt. Og for min del er det jo heller ikke særlig relevant, for jeg bruker ikke alle triksene i boka når jeg kjører til hytta, til slektninger osv. Jdg fulgte rett og slett testprosedyren med de fordeler og ulemper den har.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA