Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå må også elbilister betale bomavgift (Trondheim)

Startet av Wisd0m, torsdag 17. desember 2020, klokken 21:32

« forrige - neste »

Wisd0m

https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/kommentarer/2020/12/17/N%C3%A5-m%C3%A5-ogs%C3%A5-elbilister-betale-bomavgift-23180798.ece

Skal vel ikke kopiere hele artikkelen, siden det er en pluss artikkel. Men nå har det gått enda varmere for Trondheim AP.

"Det ble temperatur i debatten da Tommy Reinås (MDG) reagerte på at fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) mer enn antydet at elbilistene var overrepresentert i enkelte partier, og at det påvirket partienes syn på bompenger. Også flere andre representanter var indignert over at eiere av Tesla og andre luksuselbiler er mer opptatt av lommeboka enn miljøet"

Med de poltikerne som styrer i Trondheim så tror jeg ikke man skal kjøpe elbil med økonomisk motiv. Virker som om det er temmelig interessert i å straffe de som kjører elbil, til tross for at mesteparten av bilene er VW eGolf og Nissan Leaf.

Burger

Trondheim er jo faktisk sent ute med å innføre bompenger på elbiler, kjører gratis inn til Trondheim jeg.

Er usikker på hvorfor, men jeg lurer det er fordi de prøver å redusere forurensning, samt Trondheim ligger litt langt nede på elbilutbredelse svjv.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Wisd0m

Er nok det siste. Det har vært relativt få biler som har passert ringen, så det har ikke hatt en veldig stor betydning for budsjettene. Det blir vel uansett "bare" halv takst på elbil, så ikke noe stort problem.

Oddaa

Sitat fra: Wisd0m på fredag 18. desember 2020, klokken 07:08
Er nok det siste. Det har vært relativt få biler som har passert ringen, så det har ikke hatt en veldig stor betydning for budsjettene. Det blir vel uansett "bare" halv takst på elbil, så ikke noe stort problem.
Tja, med halv takst på bompenger så tenker jeg at det blir å vurdere å bytte vår pre-FL e-golf til en plug-in hybrid, og få en mer anvendelig bil til en ikke mye høyere kostnad.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Wisd0m

#4
Sitat fra: Oddaa på fredag 18. desember 2020, klokken 09:42
Sitat fra: Wisd0m på fredag 18. desember 2020, klokken 07:08
Er nok det siste. Det har vært relativt få biler som har passert ringen, så det har ikke hatt en veldig stor betydning for budsjettene. Det blir vel uansett "bare" halv takst på elbil, så ikke noe stort problem.
Tja, med halv takst på bompenger så tenker jeg at det blir å vurdere å bytte vår pre-FL e-golf til en plug-in hybrid, og få en mer anvendelig bil til en ikke mye høyere kostnad.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det støtter jeg deg i. De nyeste endringene i avgifter gjør pluginhybrider veldig attraktive. Man får nesten hele besparelsen (drivstoff) og alle fordelene med rekkevidden til en forbrenningsbil. Så ja, det vil nok få betydning for hva folk velger av bil, men samtidig en akseptabel kostnad for oss som allerede har elbil. 2025-målene (og alle andre luftslott Trondheim kommune måtte ha) kan de nok vinke farvel til.


Edit: Jeg kommer nok personlig til å kjøre flere av kortturene på elsykkel. Så at de får inn like mye penger som de har tenkt, er jeg nok ikke sikker på. Antar fort at jeg kan halvere antall runder i bomringen bare med litt småtilpassing. Så det blir nok skuffelse når det kommer til inntekter.


vinterdekk

WV Golf'en kommer nå også som ladbar hybrid med teoretiske 71 km elektrisk rekkevidde. Så det er forståelig at noen vil vurdere hybrid med dyrere pris på bomringepasseringer for elbil.

(Min neste bil blir ganske sikkert elektrisk men det må vente ..)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Wisd0m

https://www.adressa.no/nyhetsstudio/2021/05/11/Enighet-om-elbiltakster-s%C3%A5-mye-m%C3%A5-du-betale-23949282.ece

20 prosent frem til januar 2023. Altså om 1,5 år blir det å betale 40 prosent bompenger. Vil nok legge en demper på elbilsalget tror jeg, men ikke en fullstendig demper.

Vidar_S

Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 11. mai 2021, klokken 16:15
https://www.adressa.no/nyhetsstudio/2021/05/11/Enighet-om-elbiltakster-s%C3%A5-mye-m%C3%A5-du-betale-23949282.ece

20 prosent frem til januar 2023. Altså om 1,5 år blir det å betale 40 prosent bompenger. Vil nok legge en demper på elbilsalget tror jeg, men ikke en fullstendig demper.

Njaa.. De samme spådommene var det enkelte som hadde for Bergen/Hordaland også da bompenger ble innført for elbiler i april 2019, men elbilsalget virker bare å øke likevel. Det hadde sikkert økt enda mer om det hadde vært gratis bom & ferge, men jeg vil ikke si disse avgiftene har lagt noen merkbar demper på salget. Tross alt er det fremdeles betydelig rimeligere å kjøre lokalt med elbil enn om man har bensin- eller dieselbil.

Wisd0m

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 12. mai 2021, klokken 16:58
Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 11. mai 2021, klokken 16:15
https://www.adressa.no/nyhetsstudio/2021/05/11/Enighet-om-elbiltakster-s%C3%A5-mye-m%C3%A5-du-betale-23949282.ece

20 prosent frem til januar 2023. Altså om 1,5 år blir det å betale 40 prosent bompenger. Vil nok legge en demper på elbilsalget tror jeg, men ikke en fullstendig demper.


Njaa.. De samme spådommene var det enkelte som hadde for Bergen/Hordaland også da bompenger ble innført for elbiler i april 2019, men elbilsalget virker bare å øke likevel. Det hadde sikkert økt enda mer om det hadde vært gratis bom & ferge, men jeg vil ikke si disse avgiftene har lagt noen merkbar demper på salget. Tross alt er det fremdeles betydelig rimeligere å kjøre lokalt med elbil enn om man har bensin- eller dieselbil.
Det kommer an på hva man regner inn i kostnader. Hvis man drar på seg veldig mye høyere avskrivningskostnader for å få enn langrekkevidde elbil, enn hva de ville gjort med en bensinbil må også det inn i regnestykket. Selv om det kan se ut at de fleste "heldigvis" ikke regner så veldig nøye på det og kjøper forholdsvis dyre elbiler.

Wisd0m

https://elbil.no/bompenge-jubel-i-trondelag-80-prosent-rabatt-for-elbiler/

"Fylkeskommunen ville ha bare 50 prosent rabatt i bommen for elbilistene, mens kommunen selv ønsket 80 prosent rabatt. Nå har kommunen vunnet fram!"

Da blir det 80 prosent rabatt frem til 2023. Gode greier. Får håpe dette hjelper på elbilandelene i Trøndelag.


Vidar_S

Sitat fra: Wisd0m på lørdag 29. mai 2021, klokken 15:20

Da blir det 80 prosent rabatt frem til 2023. Gode greier. Får håpe dette hjelper på elbilandelene i Trøndelag.

:+1: Da havnet de på ca samme løsning som i Bergen der man etter å ha fått tildelt ekstra midler fra staten til å få ned bompengebelastningen (Frp-kompromiss) og ikke ble enige om en løsning på hvordan det skulle gjøres før noen (SV?) foreslo de skulle bruke alt på å senke beløpet elbiler måtte betale :) (med forbehold om at jeg husker feil). Her var det også 50% rabatt før man gikk til 80-ish % rabatt opp mot takst for bensinbiler (dieselbiler betaler enda litt mer).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA