Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Øyvind.h på tirsdag 01. juni 2021, klokken 22:42

Tittel: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 01. juni 2021, klokken 22:42
I morgen tidlig braker det løs!

NAF / Motor rekkeviddetest starter i morgen klokken 0900.

Lenke til nettsiden for testen:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-sommer-2021

Lenke til Facebook arrangement:
https://fb.me/e/1uRWB0INs

Post gjerne spørsmål og kommentarer her :)
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: z4rdonsdag 02. juni 2021, klokken 06:59
Forstår jeg det riktig at de skal teste TM3 LR 2020 og ikke 2021-modellen? Sistnevnte har vel mer WLTP-rekkevidde...

2020-modellen testet de også i forrige sommertest og den gikk 612km.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: elektroonsdag 02. juni 2021, klokken 08:07
Jeg ser til min store glede at NAF har klart å få tak i e-tron GT med 19-tommers hjul. Det er kjempeforhold, nesten som i fjor, og jeg er spent på om den klarer 600 km. Da må de kjøre den i Efficiency mode. For på denne, og på Taycan, utgjør det en stor forskjell.

Er også veldig spent på IONIQ 5 med firehjulstrekk vs. ID.4 og ENYAQ med drift på to. Kommer koreaneren over Venabygdsfjellet? Og vil Tsjekkeren igjen slå sin tyske bror. Jeg er ikke så sikker på det..

Vil Mach-E slå knock out på alle i dag og snuse på rekorden til Model S? Med nesten like stort batteri, forhjulsdrift og klassens smaleste hjul ligger i alle fall alt til rette for det. *setter over popcornet*
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: elektroonsdag 02. juni 2021, klokken 08:18
Sitat fra: z4rd på onsdag 02. juni 2021, klokken 06:59
Forstår jeg det riktig at de skal teste TM3 LR 2020 og ikke 2021-modellen? Sistnevnte har vel mer WLTP-rekkevidde...

2020-modellen testet de også i forrige sommertest og den gikk 612km.

NAF skal vel ikke teste Model 3 Long Range i dag, kun 2021 SR+? De kan jo ikke teste alle Tesla hvert år bare fordi de endrer oppgitt rekkevidde. :P Det hadde jo selvfølgelig vært interessant å se om den faktisk går lenger, og ikke minst hvor raskt den lader, men.. Andre bilmerker gjør også endringer, da hadde det blitt en stor test etterhvert.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: pekleonsdag 02. juni 2021, klokken 08:52
Sitat fra: elektro på onsdag 02. juni 2021, klokken 08:18
Sitat fra: z4rd på onsdag 02. juni 2021, klokken 06:59
Forstår jeg det riktig at de skal teste TM3 LR 2020 og ikke 2021-modellen? Sistnevnte har vel mer WLTP-rekkevidde...

2020-modellen testet de også i forrige sommertest og den gikk 612km.

NAF skal vel ikke teste Model 3 Long Range i dag, kun 2021 SR+?
De har med begge. Men i tabellen på https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-av-elbiler-sommer-2021/199348 så er LR oppgitt til 614km WLTP, så det tyder vel på at det er nyeste modell.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: turfsurfonsdag 02. juni 2021, klokken 10:33
Spent på hvordan Ioniq 5 gjør det mot ID.4. Noen som vet hvor store felger disse har?
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: turfsurfonsdag 02. juni 2021, klokken 10:35
Sitat fra: elektro på onsdag 02. juni 2021, klokken 08:07
Da må de kjøre den i Efficiency mode. For på denne, og på Taycan, utgjør det en stor forskjell.
Er ikke litt av poenget med testen vanlig bruk? Å fikle med efficiency mode og slikt blir jo bare tull da. Standard innstillinger bør det være.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: knut3448onsdag 02. juni 2021, klokken 10:48
Om jeg ser riktig regnr på bildet så tester de en nov.20 registrert Model 3 LR. Dermed står det feil WLTP i minst en tabell. For SR+ oppgir de 65 kWh brutto batterikapasitet, det skulle vel indikere at det er bilen fra Kina. Så blir det spennende å se om det stemmer, ikke umulig.

Edit: Nå står det Model 3 SR+ i bildeteksten. Så da er det vel ganske sannsynlig at jeg ikke har greid å lese skilnr'et riktig. Men det var jo litt rart at jeg fikk opp en hvit TM3 LR på det skilnr'et jeg kom frem til.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: ID4onsdag 02. juni 2021, klokken 11:37
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. juni 2021, klokken 10:33
Spent på hvordan Ioniq 5 gjør det mot ID.4. Noen som vet hvor store felger disse har?

ID4 er max utgaven. Den har 21" på sommerdekk. Antar at Ioniq5 har 20", men kan være 19".
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: elektroonsdag 02. juni 2021, klokken 13:09
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. juni 2021, klokken 10:35
Sitat fra: elektro på onsdag 02. juni 2021, klokken 08:07
Da må de kjøre den i Efficiency mode. For på denne, og på Taycan, utgjør det en stor forskjell.
Er ikke litt av poenget med testen vanlig bruk? Å fikle med efficiency mode og slikt blir jo bare tull da. Standard innstillinger bør det være.

Det krever svært lite fikling, det er en fysisk knapp. Når poenget er å kjøre lengst mulig uten å lade, så synes jeg ikke det er unaturlig å bruke ett sekund på å trykke på den. På enkelte andre biler er det litt vanskeligere å endre slike innstillinger, da er dette kanskje et betimelig spørsmål..
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: turfsurfonsdag 02. juni 2021, klokken 14:35
Må si at iX3 imponerer litt. Ligger klart lavere i forbruk enn sammelignbare biler (ID.4, Enyaq, Mach-e LR). Det som dog er mere imponerende er at den ser ut til å slå ID.3 Pro S som skal ha 9 mil lengre WLTP!
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 02. juni 2021, klokken 14:58
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. juni 2021, klokken 14:35
Må si at iX3 imponerer litt. Ligger klart lavere i forbruk enn sammelignbare biler (ID.4, Enyaq, Mach-e LR). Det som dog er mere imponerende er at den ser ut til å slå ID.3 Pro S som skal ha 9 mil lengre WLTP!

IX3 er enormt imponerende. En stor kasse på langt over 2 tonn bruker bare 5% mer enn den ultraslanke TM3. All respekt til TM3 også, men iX3 er helt ekstrem.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: turfsurfonsdag 02. juni 2021, klokken 15:17
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 14:58
IX3 er enormt imponerende. En stor kasse på langt over 2 tonn bruker bare 5% mer enn den ultraslanke TM3. All respekt til TM3 også, men iX3 er helt ekstrem.
Nå har TM3 LR awd også, så da er det det vel riktigere å sammeligne med TM3 SR+. Da blir forskjellen ca 15%. Størrelsen har jo heller ikke så mye å si på denne testen, siden den ikke går mye på motorvei.

Forskjellen på bilene som har både AWD og RWD i denne testen er ca 7 og 9%.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 02. juni 2021, klokken 15:27
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. juni 2021, klokken 15:17
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 14:58
IX3 er enormt imponerende. En stor kasse på langt over 2 tonn bruker bare 5% mer enn den ultraslanke TM3. All respekt til TM3 også, men iX3 er helt ekstrem.
Nå har TM3 LR awd også, så da er det det vel riktigere å sammeligne med TM3 SR+. Da blir forskjellen ca 15%. Størrelsen har jo heller ikke så mye å si på denne testen, siden den ikke går mye på motorvei.

Forskjellen på bilene som har både AWD og RWD i denne testen er ca 7 og 9%.

OK.
IX3 og Model3 SR+ er så godt som samme bil.
Mener du seriøst at de to bilene er riktig å sammenligne?
Jeg trekker frem sammenligningen mellom TM3 og iX3 fordi TM3 er en målestokk for lavt forbruk. Og AWD er default TM3 i Norge.
TM3 SR+ er vel over 30% letter og har 40% mindre luftmotstand enn BMWen.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: elektroonsdag 02. juni 2021, klokken 15:35
Uansett hvordan man vrir og vender på det er iX3 enormt imponerende, og vinneren i mine øyne, så langt. Spesielt med tanke på at den angivelig har 245/45-20 (f)/275/40-20 (b) hjul.

ENYAQ f.eks. er strategisk utstyrt med 235 brede 18-tommere rund baut. Likevel har den langt høyere forbruk enn iX3 og også 2% høyere forbruk enn ID.4 med 235/55-19 (f)/255/50-19 (b) etter 300 km. Det er interessant, for det har det allerede blitt en etablert sannhet at ENYAQ er mer effektiv enn ID.4..

Så er spørsmålet om man skal sammenligne disse med biler som har firehjulstrekk da.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: elektroonsdag 02. juni 2021, klokken 15:36
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 15:27
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. juni 2021, klokken 15:17
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 14:58
IX3 er enormt imponerende. En stor kasse på langt over 2 tonn bruker bare 5% mer enn den ultraslanke TM3. All respekt til TM3 også, men iX3 er helt ekstrem.
Nå har TM3 LR awd også, så da er det det vel riktigere å sammeligne med TM3 SR+. Da blir forskjellen ca 15%. Størrelsen har jo heller ikke så mye å si på denne testen, siden den ikke går mye på motorvei.

Forskjellen på bilene som har både AWD og RWD i denne testen er ca 7 og 9%.

OK.
IX3 og Model3 SR+ er så godt som samme bil.
Mener du seriøst at de to bilene er riktig å sammenligne?
Jeg trekker frem sammenligningen mellom TM3 og iX3 fordi TM3 er en målestokk for lavt forbruk. Og AWD er default TM3 i Norge.
TM3 SR+ er vel over 30% letter og har 40% mindre luftmotstand enn BMWen.

+1
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: turfsurfonsdag 02. juni 2021, klokken 15:40
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 15:27
OK.
IX3 og Model3 SR+ er så godt som samme bil.
Mener du seriøst at de to bilene er riktig å sammenligne?
Jeg trekker frem sammenligningen mellom TM3 og iX3 fordi TM3 er en målestokk for lavt forbruk. Og AWD er default TM3 i Norge.
TM3 SR+ er vel over 30% letter og har 40% mindre luftmotstand enn BMWen.
Nei, det jeg sier er at det ikke er riktig å si at det er imponerende at iX3 er så bra på forbruk siden den er større og tyngre enn TM3, uten å nevne at TM3 og har AWD, som trekker ned for den. Det utgjør ca 9% ser det ut til her.

Skal man sammeligne og større og tyngre bil med lettere og mindre bil og ikke ta andre forbehold må de da ha drift på samme antall hjul.

Ellers er jeg enig med daktari, iX3 er totalt sett den som imponerer mest forbruksmessig.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 02. juni 2021, klokken 16:16
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. juni 2021, klokken 15:40
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 15:27
OK.
IX3 og Model3 SR+ er så godt som samme bil.
Mener du seriøst at de to bilene er riktig å sammenligne?
Jeg trekker frem sammenligningen mellom TM3 og iX3 fordi TM3 er en målestokk for lavt forbruk. Og AWD er default TM3 i Norge.
TM3 SR+ er vel over 30% letter og har 40% mindre luftmotstand enn BMWen.
Nei, det jeg sier er at det ikke er riktig å si at det er imponerende at iX3 er så bra på forbruk siden den er større og tyngre enn TM3, uten å nevne at TM3 og har AWD, som trekker ned for den. Det utgjør ca 9% ser det ut til her.

Differansen er vel 9% frem til nå når de har kjørt mye oppover.
Det taler mot AWD kontra SR+. Er vel 300 kilo tyngre og de svinger utforbakke på 7-800 meter?
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Orbitonsdag 02. juni 2021, klokken 16:28
@Øyvind.h: Hos Motor oppgis resterende rekkevidde på sjekkpunkt underveis (hver 50 km). Er det lagt inn noen rute/destinasjon i navigasjonen på bilene? For flere av bilene vil beregningene bli veldig annerledes dersom den vet noe om hastighet og topografi på turen videre.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: z4rdonsdag 02. juni 2021, klokken 17:08
Sitat fra: elektro på onsdag 02. juni 2021, klokken 08:18
Sitat fra: z4rd på onsdag 02. juni 2021, klokken 06:59
Forstår jeg det riktig at de skal teste TM3 LR 2020 og ikke 2021-modellen? Sistnevnte har vel mer WLTP-rekkevidde...

2020-modellen testet de også i forrige sommertest og den gikk 612km.

NAF skal vel ikke teste Model 3 Long Range i dag, kun 2021 SR+? De kan jo ikke teste alle Tesla hvert år bare fordi de endrer oppgitt rekkevidde. :P Det hadde jo selvfølgelig vært interessant å se om den faktisk går lenger, og ikke minst hvor raskt den lader, men.. Andre bilmerker gjør også endringer, da hadde det blitt en stor test etterhvert.

Bare fordi de endrer oppgitt rekkevidde? Tuller du eller? ....

Når det er snakk om en av bestselgerne og som er en typisk referansemodell som mange elsker å sammenligne med, så er det kanskje nettopp grunnlag/årsak nok til at NAF har valgt å ta med 2021-modellen...
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: turfsurfonsdag 02. juni 2021, klokken 17:18
Må og så at Volvo XC40 og MB EQA gjorde en bra figur, med godt over WLTP rekkevidde.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: elektroonsdag 02. juni 2021, klokken 17:38
Sitat fra: z4rd på onsdag 02. juni 2021, klokken 17:08
Sitat fra: elektro på onsdag 02. juni 2021, klokken 08:18
Sitat fra: z4rd på onsdag 02. juni 2021, klokken 06:59
Forstår jeg det riktig at de skal teste TM3 LR 2020 og ikke 2021-modellen? Sistnevnte har vel mer WLTP-rekkevidde...

2020-modellen testet de også i forrige sommertest og den gikk 612km.

NAF skal vel ikke teste Model 3 Long Range i dag, kun 2021 SR+? De kan jo ikke teste alle Tesla hvert år bare fordi de endrer oppgitt rekkevidde. :P Det hadde jo selvfølgelig vært interessant å se om den faktisk går lenger, og ikke minst hvor raskt den lader, men.. Andre bilmerker gjør også endringer, da hadde det blitt en stor test etterhvert.

Bare fordi de endrer oppgitt rekkevidde? Tuller du eller? ....

Når det er snakk om en av bestselgerne og som er en typisk referansemodell som mange elsker å sammenligne med, så er det kanskje nettopp grunnlag/årsak nok til at NAF har valgt å ta med 2021-modellen...

Hva er vesentlig annerledes på 2020 og 2021 modellen mht. sommerrekkevidde? Alle produsentene gjør små endringer på komponenter og software fra modellår til modellår, men ikke alle er like flinke til å markedsføre det.. Men nå er den med da, og det er jo forsåvidt bra det. :+1: Skulle gjerne hatt med alle elbilmodeller hvert år jeg. Med minste dekkdimensjon. Men det blir jo mange biler etterhvert. :) PS! Kona er med som referanse.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: elektroonsdag 02. juni 2021, klokken 17:49
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. juni 2021, klokken 17:18
Må og så at Volvo XC40 og MB EQA gjorde en bra figur, med godt over WLTP rekkevidde.

Ja, til tross for at disse havnet i den ulykksalige posisjon å gå tom for strøm rett før nedstigningen fra Venabygdsfjellet. ::) Model 3 SR og ikke minst Polestar 2 gjorde det samme.. Sistnevnte kan ikke ha hatt mange meter igjen for å få 15 km. og 600 høydemeter, eller hva det er, med regen, for så å komme ned i letterrenget i Gudbrandsdalen med solid medvind i tillegg.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: E-Trondonsdag 02. juni 2021, klokken 18:00
Morsomt å se at Id4 går 10 km lenger enn Enyaq til tross for at Enyaq har 33 km lenger oppgitt rekkevidde... ;D
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 02. juni 2021, klokken 18:05
Sitat fra: E-Trond på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:00
Morsomt å se at Id4 går 12 km lenger enn Enyaq til tross for at Enyaq har 33 km lenger oppgitt rekkevidde... ;D

Noen som vet hjul dimensjon på Enyaq?
Helt totalt idiotisk av VW å stille med 21" i en rekkeviddetest. Og 20" på ID3.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: knut3448onsdag 02. juni 2021, klokken 18:07
Sitat fra: E-Trond på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:00
Morsomt å se at Id4 går 10 km lenger enn Enyaq til tross for at Enyaq har 33 km lenger oppgitt rekkevidde... ;D
Ja! Og e-Tron GT, som har 52km kortere WLTP går også noen km lenger enn Enyaq!

Skjønner ikke det bildet i artikkelen. Det viser en Model 3 med 19" felg. Begge Model 3 er oppgitt med 18" felg. Noen som har sett flere bilder av bilene?
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: knut3448onsdag 02. juni 2021, klokken 18:12
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:05
Noen som vet hjul dimensjon på Enyaq?
Helt totalt idiotisk av VW å stille med 21" i en rekkeviddetest. Og 20" på ID3.

21" for ID.4 og Enyaq står det i artikkelen. Ganske imponerende at enkelte importører velger å sende biler med utstyrsnivå som gir redusert rekkevidde til en rekkeviddetest ja.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: E-Trondonsdag 02. juni 2021, klokken 18:25
Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:07
Sitat fra: E-Trond på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:00
Morsomt å se at Id4 går 10 km lenger enn Enyaq til tross for at Enyaq har 33 km lenger oppgitt rekkevidde... ;D
Ja! Og e-Tron GT, som har 52km kortere WLTP går også noen km lenger enn Enyaq!


Hele poenget var jo det at Enyaq og ID4 er identiske biler under skallet,med motor,batteri og begge med 21"
Enyaq skryter jo på seg lavere luftmotstand og lenger rekkevidde.  ;D
Da er jo spørmålet om det er dekkmerket som spiller den største rollen her,eller om Volkswagen er best på programmering av drivlinjen?
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: turfsurfonsdag 02. juni 2021, klokken 18:26
Sitat fra: elektro på onsdag 02. juni 2021, klokken 17:38
Hva er vesentlig annerledes på 2020 og 2021 modellen mht. sommerrekkevidde?
Det finnes til og med to 2021 varianter. Den første har octovalve + noen andre forbedringer som gav 20km ekstra rekkevidde, den andre har noen kWh større batteri som gir enda 34km ekstra rekkevidde. Så dagens 2021 modell har 54 km lengre rekkevidde enn 2020. Litt usikker på hvilken de egentlig tester...

Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: turfsurfonsdag 02. juni 2021, klokken 18:28
Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:07
Skjønner ikke det bildet i artikkelen. Det viser en Model 3 med 19" felg. Begge Model 3 er oppgitt med 18" felg. Noen som har sett flere bilder av bilene?
Motor skulle tatt nærbilde av:
- regnr
- VIN
- felg
- bil og sjåfør på vekt :)
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: knut3448onsdag 02. juni 2021, klokken 18:37
Sitat fra: E-Trond på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:25
Hele poenget var jo det at Enyaq og ID4 er identiske biler under skallet,med motor,batteri og begge med 21"
Enyaq skryter jo på seg lavere luftmotstand og lenger rekkevidde.  ;D
Da er jo spørmålet om det er dekkmerket som spiller den største rollen her,eller om Volkswagen er best på programmering av drivlinjen?
Ja. Synes likevel det var interessant at e-Tron med lavere wltp slo dem begge.

Kanskje ble Enyaq kjørt med alt for lavt dekktrykk? Noe ser ut til å ha gått galt for Enyaq i denne testen. Den presterer bedre i andre tester. Enyaq med 21" slår jo ID.4 med 20" i Bjørn Nyland sine tester, både i 90 og 120 km/t. Han har tilsynelatende bedre kontroll på variablene i sine tester.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 02. juni 2021, klokken 18:39
Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:37
Sitat fra: E-Trond på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:25
Hele poenget var jo det at Enyaq og ID4 er identiske biler under skallet,med motor,batteri og begge med 21"
Enyaq skryter jo på seg lavere luftmotstand og lenger rekkevidde.  ;D
Da er jo spørmålet om det er dekkmerket som spiller den største rollen her,eller om Volkswagen er best på programmering av drivlinjen?
Ja. Synes likevel det var interessant at e-Tron med lavere wltp slo dem begge.

Kanskje ble Enyaq kjørt med alt for lavt dekktrykk? Noe ser ut til å ha gått galt for Enyaq i denne testen. Den presterer bedre i andre tester. Enyaq med 21" slår jo ID.4 med 20" i Bjørn Nyland sine tester, både i 90 og 120 km/t. Han har tilsynelatende bedre kontroll på variablene i sine tester.

Den viktigste variabelen har TB ikke kontroll på. Nemlig været. Her er alle testet i samme vær.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: knut3448onsdag 02. juni 2021, klokken 18:40
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:28
Motor skulle tatt nærbilde av:
- regnr
- VIN
- felg
- bil og sjåfør på vekt :)
Hehe, enig, sånn ca (: VIN finner man jo med regnr. Satser på at det kommer endel flere bilder etterhvert.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Forstmannonsdag 02. juni 2021, klokken 18:40
Ser at det oppgis 475km som rekkevidde på id4. På Volkswagens sider står det 475 for gtx og 517 for rwd. Det siste virker mest rimelig med tanke på at den i store trekk er lik enyaq.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: knut3448onsdag 02. juni 2021, klokken 18:42
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:39
Den viktigste variabelen har TB ikke kontroll på. Nemlig været. Her er alle testet i samme vær.
Tja, det er vel flere viktige variabler enn det. Fart og høydemeter f.eks. Joda, han tester dem jo hele året. Men ID.4 og Enyaq var vel testet i ikke alt for ulik temperatur og vær.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 02. juni 2021, klokken 18:44
Sitat fra: Forstmann på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:40
Ser at det oppgis 475km som rekkevidde på id4. På Volkswagens sider står det 475 for gtx og 517 for rwd. Det siste virker mest rimelig med tanke på at den i store trekk er lik enyaq.

487 for ID.4 Max 1st med disse hjulene.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: E-Trondonsdag 02. juni 2021, klokken 18:46
Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:42
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:39
Den viktigste variabelen har TB ikke kontroll på. Nemlig været. Her er alle testet i samme vær.
Tja, det er vel flere viktige variabler enn det. Fart og høydemeter f.eks. Joda, han tester dem jo hele året. Men ID.4 og Enyaq var vel testet i ikke alt for ulik temperatur og vær.

Her ble jo bilene testet under nøyaktig samme forhold,på samme dag.
Så her har de nok mye bedre kontroll på variablene...
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: knut3448onsdag 02. juni 2021, klokken 18:54
Sitat fra: E-Trond på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:46
Her ble jo bilene testet under nøyaktig samme forhold,på samme dag.
Så her har de nok mye bedre kontroll på variablene...
De kompenserer ikke for høydemeter i resultatene sine, og vi vet ikke om de har kontroll på hastighet. Det kan også bli noe forskjell på med og motvind. Det brukes forskjellige sjåfører som har forskjellig kjørestil.

Bjørn sin testprosedyre har bra kontroll på høydemeter, hastighet og vind. Men han får ikke gjort noe med regn/snø/temperatur. Poenget er at Bjørn forsøker å kjøre en test hvor han har kontroll på flest mulig variabler. Det gjør ikke NAF.

Også kan man lure på hvilke andre detaljer de overser. Enyaq gjør det i alle fall overraskende dårlig her mot hva jeg har sett tidligere og mot wltp.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Forstmannonsdag 02. juni 2021, klokken 18:56
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:44
Sitat fra: Forstmann på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:40
Ser at det oppgis 475km som rekkevidde på id4. På Volkswagens sider står det 475 for gtx og 517 for rwd. Det siste virker mest rimelig med tanke på at den i store trekk er lik enyaq.

487 for ID.4 Max 1st med disse hjulene.

Blingset litt der, men i tabellen til Motor står de oppført med samme dimensjon på hjulene, og da burde de gå ganske likt, noe de også gjorde. 10 km er ingen forskjell på så lang tur med ulike sjåfører. Å kjøre økonomisk er en kunst, og du kan svi av mange kw ved feil bruk av høyrefoten i oppoverbakker og ujevn kjøring.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Øyvind.honsdag 02. juni 2021, klokken 19:01
Jeg endte på 556,2 i IX3 :)
Kan svare opp litt detaljert når jeg er ferdig med loggføring i testen, men det har vært en flott tur!
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: knut3448onsdag 02. juni 2021, klokken 19:03
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. juni 2021, klokken 19:01
Jeg endte på 556,2 i IX3 :)
Kan svare opp litt detaljert når jeg er ferdig med loggføring i testen, men det har vært en flott tur!
Kult, interessant å høre dine tanker om hvordan du kom 100km over wltp (:
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Forstmannonsdag 02. juni 2021, klokken 19:05
Imponerende. Hadde alle bilene like erfarne elbilsjåfører?
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: E-Trondonsdag 02. juni 2021, klokken 19:13
Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:54
Sitat fra: E-Trond på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:46
Her ble jo bilene testet under nøyaktig samme forhold,på samme dag.
Så her har de nok mye bedre kontroll på variablene...
De kompenserer ikke for høydemeter i resultatene sine, og vi vet ikke om de har kontroll på hastighet. Det kan også bli noe forskjell på med og motvind. Det brukes forskjellige sjåfører som har forskjellig kjørestil.

Bjørn sin testprosedyre har bra kontroll på høydemeter, hastighet og vind. Men han får ikke gjort noe med regn/snø/temperatur. Poenget er at Bjørn forsøker å kjøre en test hvor han har kontroll på flest mulig variabler. Det gjør ikke NAF.

Også kan man lure på hvilke andre detaljer de overser. Enyaq gjør det i alle fall overraskende dårlig her mot hva jeg har sett tidligere og mot wltp.

Du må gjerne stole mer på Bjørn sine testresultater enn Naf sine.
Men her er det 2 biler som går under identiske vindforhold,temperatur,nedbør og høydemeter og det er langt bedre enn hva Bjørn kan vise til.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: E-Trondonsdag 02. juni 2021, klokken 19:15
Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 19:03
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. juni 2021, klokken 19:01
Jeg endte på 556,2 i IX3 :)
Kan svare opp litt detaljert når jeg er ferdig med loggføring i testen, men det har vært en flott tur!
Kult, interessant å høre dine tanker om hvordan du kom 100km over wltp (:

Imponerende resultat med Ix3!  :+1:
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Svein_Honsdag 02. juni 2021, klokken 19:20
Flott at en av sjåførene står fram, kudos der! Men vil rekkeviddetesten da være representativ for andre potensielle elbilkjøpere som ikke har samme erfaring, og som vurderer sin første elbil? Det er lite sannsynlig at de vil få samme resultat på samme tur, hvordan kan et slikt avvik forsvares?
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: z4rdonsdag 02. juni 2021, klokken 19:26
Ref. elektro sitt spørsmål:
Hva er vesentlig annerledes på 2020 og 2021 modellen mht. sommerrekkevidde? Alle produsentene gjør små endringer på komponenter og software fra modellår til modellår, men ikke alle er like flinke til å markedsføre det..

Ca. 4 mil var tydeligvis forskjellen på sommerrekkevidden.

WLTP som referanse: 560 vs 614
NAF: 612 vs 654,9

Mildt sagt spesielt å påstå at endringene hos TM3 primært dreier seg om markedsføring.... skulle tro du jobbet hos en konkurrent ;)

Tallene snakker godt nok for seg selv.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: knut3448onsdag 02. juni 2021, klokken 19:31
Sitat fra: E-Trond på onsdag 02. juni 2021, klokken 19:13
Du må gjerne stole mer på Bjørn sine testresultater enn Naf sine.
Men her er det 2 biler som går under identiske vindforhold,temperatur,nedbør og høydemeter og det er langt bedre enn hva Bjørn kan vise til.
NAF har designet en test som ikke gir bilene like forhold. Det er ganske åpenbart, noen biler har jo kjørt mange flere høydemeter pr tilbakelagt km enn andre. TB forsøker i det minste å kontrollere de variablene som kan kontrolleres.

Når vi sammenligner to biler som har kjørt har kjørt ca like langt i denne testen så forsvinner jo litt av usikkerheten. Vi vet fortsatt ikke hvor fort ID.4 og Enyaq har kjørt. Snittfart (ikke medregnet pauser) vil ha stor betydning, kjørestil også. Dette eliminerer TB ved å kjøre i jevn fart med CC.

Dette er mest kritikk av testprosedyren til NAF, de kunne hatt kontroll på flere variabler om de ville. Jeg ville ikke tatt deres resultat som fasit sånn uten videre, ikke når vi har andre tester som gir annet svar.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Svein_Honsdag 02. juni 2021, klokken 19:51
Til lags åt alle kan ingen gjera. Det vil alltid være noen som krangler og kverulerer på testmetoden, og en rekkeviddetest på en flat rundbane vil heller ikke bli akseptert da den ikke er realistisk.

Her er alle bilene kjørt samme strekning rute på samme dag under identiske forhold. Vet ikke om de også har byttet sjåfører underveis for å kompensere for ulik kjørestil, men hvor galt kan dette bli..?
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Jamboonsdag 02. juni 2021, klokken 20:06
Det som er bra med testen er at alle kjører samme dag og samme rute. Så får vi bare ta tallene med en liten klype salt pga. høydeforskjeller. Synes det var gode tall for de fleste, hvor alle gikk lenger enn WLTP utenom Polestar.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Øyvind.honsdag 02. juni 2021, klokken 20:08
Når jeg ble forespurt om å delta var poenget med høydemeter noe av det første jeg drøftet med testleder. Resultatet er at høydemeter blir notert på alle i denne testen. Hva som publiseres gjenstår å se, men det blir i hvert fall rapportert inn :)
Har også gjort meg noen erfaringer med runden Hjerkinn-Folldal-Ringebu jeg kan dele etter hvert.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: z4rdonsdag 02. juni 2021, klokken 20:08
Jeg personlig setter stor pris på testmetoden til NAF. Det gir en god indikasjon på rekkevidden for landeveiskjøring, samt hvordan bilene presterer sammenlignet med hverandre under gitte forhold.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: pekleonsdag 02. juni 2021, klokken 20:09
Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 10:48
Om jeg ser riktig regnr på bildet så tester de en nov.20 registrert Model 3 LR. Dermed står det feil WLTP i minst en tabell. For SR+ oppgir de 65 kWh brutto batterikapasitet, det skulle vel indikere at det er bilen fra Kina. Så blir det spennende å se om det stemmer, ikke umulig.

Edit: Nå står det Model 3 SR+ i bildeteksten. Så da er det vel ganske sannsynlig at jeg ikke har greid å lese skilnr'et riktig. Men det var jo litt rart at jeg fikk opp en hvit TM3 LR på det skilnr'et jeg kom frem til.
Tror faktisk ikke den hvite på bildet i rundkjøringa er med i testen, men bare tilfeldigvis kjørte forbi og ble med i bildet. På døra har den et "OS 10423"-nummer, som er drosjeløyve ( https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/drosjeloyver/drosjeregelverk/#gref ), den har også 19-tommere, mens tabellen sier at testbilen har 18.

LR'en (EC40335) er registrert 19 mai, så ganske fersk.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: steffoneonsdag 02. juni 2021, klokken 20:09
Tja, et av testpremissene er "(...) å vise i hvilken grad modellen leverer i forhold til oppgitt WLTP-rekkevidde", og nettopp det feiler de å gjøre med hvertfall Enyaq. Årsaken er at nettopp den modellen de har valgt å teste, har i følge konfiguratoren til Skoda selv en oppgitt rekkevidde på 505 km, altså 15 km mindre enn hva testen oppgir. Det er dermed ikke urimelig å anta at dette også gjelder andre modeller.

Forøvrig veldig gøy å se iX3 gjøre en så god test, men grunnlaget for rekkeviddeberegning i form av WLTP er åpenbart altfor feilbarlig.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: hELgenenonsdag 02. juni 2021, klokken 20:19
Flott test - stoler personlig mer på denne enn TB sine tester - rett og slett fordi vind,lufttrykk ,føreforhold og temperatur betyr mye,mye mer enn enn hva TB klarer å korrigere for. Jeg har kjørt samme strekning siden 2014 med elbil og ser hvor mye resultatene kan endre seg fra tilsynelatende like dager - mao. værmelding viser samme temp. samme vind,samme føreforhold men forbruket er ikke det samme noe jeg tilskriver ulikt lufftrykk i tillegg til nyanser med vind. Så en test hvor alle kjører samme strekning på samme dag til samme tid - det er noe jeg setter pris på. Jeg ser at distansene innbyrdes blir feil fordi noen klarer akkurat å komme seg over en bakketopp - andre ikke. Men i bunn og grunn en god test og når man i tillegg kan kikke litt på TB og andre som tester så får vi et godt bilde. Hadde WLTP testene gjort det de skulle gjøre - nemlig gi et riktig innbyrdes bilde bilene imellom - så hadde vi ikke trengt slike tester. Men der er vi dessverre ikke ennå.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: E-Trondonsdag 02. juni 2021, klokken 20:27
Sitat fra: steffone på onsdag 02. juni 2021, klokken 20:09
Tja, et av testpremissene er "(...) å vise i hvilken grad modellen leverer i forhold til oppgitt WLTP-rekkevidde", og nettopp det feiler de å gjøre med hvertfall Enyaq. Årsaken er at nettopp den modellen de har valgt å teste, har i følge konfiguratoren til Skoda selv en oppgitt rekkevidde på 505 km, altså 15 km mindre enn hva testen oppgir. Det er dermed ikke urimelig å anta at dette også gjelder andre modeller.


Tror du Naf har funnet wltp tallet selv,eller har de fått det oppgitt av forhandler/importør?  8)
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: knut3448onsdag 02. juni 2021, klokken 20:31
Sitat fra: pekle på onsdag 02. juni 2021, klokken 20:09
Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 10:48
Om jeg ser riktig regnr på bildet så tester de en nov.20 registrert Model 3 LR. Dermed står det feil WLTP i minst en tabell. For SR+ oppgir de 65 kWh brutto batterikapasitet, det skulle vel indikere at det er bilen fra Kina. Så blir det spennende å se om det stemmer, ikke umulig.

Edit: Nå står det Model 3 SR+ i bildeteksten. Så da er det vel ganske sannsynlig at jeg ikke har greid å lese skilnr'et riktig. Men det var jo litt rart at jeg fikk opp en hvit TM3 LR på det skilnr'et jeg kom frem til.
Tror faktisk ikke den hvite på bildet i rundkjøringa er med i testen, men bare tilfeldigvis kjørte forbi og ble med i bildet. På døra har den et "OS 10423"-nummer, som er drosjeløyve ( https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/drosjeloyver/drosjeregelverk/#gref ), den har også 19-tommere, mens tabellen sier at testbilen har 18.

LR'en (EC40335) er registrert 19 mai, så ganske fersk.
Ja, det må vel nesten være en annen bil. I såfall stemmer ikke bildeteksten, der det står at det er "deres" SR+.

Interessant med regnr. Denbilen har chassisnr MF944776, da er det rimelig sikkert at det er den nye utgaven med 614km wltp ja. Kjekt om noen har regnr på SR+ også, så man kan bekrefte at det er bil med LFP.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: elektroonsdag 02. juni 2021, klokken 20:33
Sitat fra: z4rd på onsdag 02. juni 2021, klokken 19:26
Ref. elektro sitt spørsmål:
Hva er vesentlig annerledes på 2020 og 2021 modellen mht. sommerrekkevidde? Alle produsentene gjør små endringer på komponenter og software fra modellår til modellår, men ikke alle er like flinke til å markedsføre det..

Ca. 4 mil var tydeligvis forskjellen på sommerrekkevidden.

WLTP som referanse: 560 vs 614
NAF: 612 vs 654,9

Mildt sagt spesielt å påstå at endringene hos TM3 primært dreier seg om markedsføring.... skulle tro du jobbet hos en konkurrent ;)

Tallene snakker godt nok for seg selv.

Ja, og du virker helt objektiv og åpen til sinns. :P Tallene beviser ingenting. Været og trafikken kan ha vært forskjellig, sjåføren kan ha vært en annen, felger, dekk, dekktrykk, faktisk kupétemperatur og andre innstillinger kan ha vært ulike. Bilens alder og batteriets stand kan ha vært annerledes. Ikke minst kan høyde over havet ved stopp ha vært forskjellig..

At TM3 (og Model S) av forskjellige årsaker går langt er det ingen tvil om, det er også godt mulig de går lengre i år enn i fjor. Men det er jeg sikker på at det er mange biler som ville gjort, hvis de fikk en ny sjanse. Jeg synes Tesla får litt mye spalteplass ift. markedsandel og tror dette er til hinder for adopsjonen av elbiler hos de siste 40 prosentene av nybilkjøpere. De tror de må ha Teschla. At det kanskje er best for dem er en helt annen sak. Bil handler ikke om fornuft, men om følelser.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: knut3448onsdag 02. juni 2021, klokken 20:34
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. juni 2021, klokken 20:08
Når jeg ble forespurt om å delta var poenget med høydemeter noe av det første jeg drøftet med testleder. Resultatet er at høydemeter blir notert på alle i denne testen. Hva som publiseres gjenstår å se, men det blir i hvert fall rapportert inn :)
Har også gjort meg noen erfaringer med runden Hjerkinn-Folldal-Ringebu jeg kan dele etter hvert.
Kult. Hadde vært interessant om de fikk med det denne gangen!
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: steffoneonsdag 02. juni 2021, klokken 20:40
Sitat fra: E-Trond på onsdag 02. juni 2021, klokken 20:27
Tror du Naf har funnet wltp tallet selv,eller har de fått det oppgitt av forhandler/importør?  8)

Det vet jeg ikke svaret på. Men det jeg vet er hva jeg finner på skoda-auto.no når jeg konfigurerer en iV80. Jo mer utstyr en velger, og jo større felgene er, jo kortere WLTP-rekkevidde oppgir konfiguratoren. Så kan det være at den tar feil.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: elektroonsdag 02. juni 2021, klokken 20:47
Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:37
Sitat fra: E-Trond på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:25
Hele poenget var jo det at Enyaq og ID4 er identiske biler under skallet,med motor,batteri og begge med 21"
Enyaq skryter jo på seg lavere luftmotstand og lenger rekkevidde.  ;D
Da er jo spørmålet om det er dekkmerket som spiller den største rollen her,eller om Volkswagen er best på programmering av drivlinjen?
Ja. Synes likevel det var interessant at e-Tron med lavere wltp slo dem begge.

Kanskje ble Enyaq kjørt med alt for lavt dekktrykk? Noe ser ut til å ha gått galt for Enyaq i denne testen. Den presterer bedre i andre tester. Enyaq med 21" slår jo ID.4 med 20" i Bjørn Nyland sine tester, både i 90 og 120 km/t. Han har tilsynelatende bedre kontroll på variablene i sine tester.

Jeg er overrasket over at e-tron GT ikke gikk lenger, ettersom Bjørn Nyland kjørte Taycan med tilsvarende felger 580 km. med 90 km/t konstant. @Øyvind.h vet du om Efficiency mode ble brukt? Det må til for at bilen skal koble ut den kraftigste motoren, bak, når den ikke trengs. Alternativt så er det bare bilens vekt som slår uheldig ut med høydeforskellen(e) i testen. Og/eller Eagle F1 dekkene kontra Taycans Hankook (!) Ventus S1.

Ift. ENYAQ var det vel sånn at Bjørn Nyland fikk bilen med 21-tommers hjul med 235 mm. bredde rund baut. Om dette ble gjort ved en feil eller bevisst vites ikke. Men i dag ble bilen angivelig kjørt med 18-tommers hjul med samme bredde, så den skulle ha en fordel også i dag. For ID.4 ble nemlig kjørt med 20-tommere på 255 mm. bak. Dekktrykk og øvrige innstillinger vites heller ikke. Ble det gitt noen føringer for dette?

Dette blir jo litt flisespikking, se hva iX3 fikk til med sine svære lefser. Men på en såpass kupert rute kan jo også små ting være forskjellen på å komme over den åskammen eller ikke..
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: knut3448onsdag 02. juni 2021, klokken 20:50
Hmm. Model 3 SR+ har lavest forbruk ved alle målepunkter. Forbruket er minimum 0,5 kWh/100km (5Wh/km) lavere enn referanse-Kona'n ved alle målepunkter. Ved 400km ligger SR+ på 11,9 og Kona på 13.

Også får SR+ 12,2i forbruk for hele turen, mens Kona får 12,1. Rare greier.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: elektroonsdag 02. juni 2021, klokken 20:51
Sitat fra: Jambo på onsdag 02. juni 2021, klokken 20:06
Det som er bra med testen er at alle kjører samme dag og samme rute. Så får vi bare ta tallene med en liten klype salt pga. høydeforskjeller. Synes det var gode tall for de fleste, hvor alle gikk lenger enn WLTP utenom Polestar.

+1

Denne testen er bra og unik. Og den blir stadig bedre dokumentert, selv om ruta får noen uheldige utslag. Som nettopp Polestar 2 er et eksempel på. De burde bare dyttet den utfor bakken, så hadde den fått 20-30 km. til. :D

Så får man bare ta resultatene her og sammenligne med annen tilgjengelig informasjon, og gjøre opp sin mening.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: steffoneonsdag 02. juni 2021, klokken 20:55
Sitat fra: elektro på onsdag 02. juni 2021, klokken 20:47
Ift. ENYAQ var det vel sånn at Bjørn Nyland fikk bilen med 21-tommers hjul med 235 mm. bredde rund baut. Om dette ble gjort ved en feil eller bevisst vites ikke. Men i dag ble bilen angivelig kjørt med 18-tommers hjul med samme bredde, så den skulle ha en fordel også i dag. For ID.4 ble kjørt med 20-tommere på 255 mm. bak.

I følge opplysningene fra testen kjører både ID.4 og Enyaq på samme dimensjoner, nemlig 235/45 R21 foran og 255/40 R21 bak.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: elektroonsdag 02. juni 2021, klokken 21:00
Sitat fra: steffone på onsdag 02. juni 2021, klokken 20:55
Sitat fra: elektro på onsdag 02. juni 2021, klokken 20:47
Ift. ENYAQ var det vel sånn at Bjørn Nyland fikk bilen med 21-tommers hjul med 235 mm. bredde rund baut. Om dette ble gjort ved en feil eller bevisst vites ikke. Men i dag ble bilen angivelig kjørt med 18-tommers hjul med samme bredde, så den skulle ha en fordel også i dag. For ID.4 ble kjørt med 20-tommere på 255 mm. bak.

I følge opplysningene fra testen kjører både ID.4 og Enyaq på samme dimensjoner, nemlig 235/45 R21 foran og 255/40 R21 bak.

Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: E-Trondonsdag 02. juni 2021, klokken 21:08
Se langt nede på siden,der står info om testmodeller.

https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-av-elbiler-sommer-2021-direkte/199348
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: steffoneonsdag 02. juni 2021, klokken 21:09
Snedig at NAF og Motor oppgir to rimelig ulike modeller, og blander dette sammen. Det eneste de er enige om er WLTP-rekkevidde på 520 km
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: E-Trondonsdag 02. juni 2021, klokken 21:13
Naf sine sider er ikke oppdaterte.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Strøm Tycoononsdag 02. juni 2021, klokken 22:21
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. juni 2021, klokken 15:40
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 15:27
OK.
IX3 og Model3 SR+ er så godt som samme bil.
Mener du seriøst at de to bilene er riktig å sammenligne?
Jeg trekker frem sammenligningen mellom TM3 og iX3 fordi TM3 er en målestokk for lavt forbruk. Og AWD er default TM3 i Norge.
TM3 SR+ er vel over 30% letter og har 40% mindre luftmotstand enn BMWen.
Nei, det jeg sier er at det ikke er riktig å si at det er imponerende at iX3 er så bra på forbruk siden den er større og tyngre enn TM3, uten å nevne at TM3 og har AWD, som trekker ned for den. Det utgjør ca 9% ser det ut til her.

Skal man sammeligne og større og tyngre bil med lettere og mindre bil og ikke ta andre forbehold må de da ha drift på samme antall hjul.

Ellers er jeg enig med daktari, iX3 er totalt sett den som imponerer mest forbruksmessig.

Hvordan skal vi da forklare at LR bare bruker 1,6% mer enn SR+?

For meg ser det ut som om AWD vs. RWD ikke spiller noen rolle, eller?
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: 02janonsdag 02. juni 2021, klokken 22:33
Jeg vil også tippe at AWD bilene på dette føret kun drives med hjul på en aksel slik som de uten, derfor bør ikke det spille noen rolle. (Har bil hvir jeg kan koble inn 4x4 fra 4x2 og her merkes forbruket ved økning på 4x4.

Svært imponerende av en fosilombygget klump som IX3, men det er vel ikke frunk og slikt på denne slik som de ekte elbilene ( som id4/enyaq) ? (Ironi)

* spørmålet til testen , ble det kjørt med CC/DCC eller kjørt analogt med enten mye regen eller my seiling for de bilene som gikk lenger enn wltp ?
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: turfsurftorsdag 03. juni 2021, klokken 06:29
Sitat fra: model3citizen på onsdag 02. juni 2021, klokken 22:21

Hvordan skal vi da forklare at LR bare bruker 1,6% mer enn SR+?

For meg ser det ut som om AWD vs. RWD ikke spiller noen rolle, eller?
Du må jo se på forbruket ved samme passeringspunkt, ikke totalen for to forskjellige turer. Ved 45 mil har SR brukt 9% mere enn AWD.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: turfsurftorsdag 03. juni 2021, klokken 06:35
Sitat fra: 02jan på onsdag 02. juni 2021, klokken 22:33
Jeg vil også tippe at AWD bilene på dette føret kun drives med hjul på en aksel slik som de uten, derfor bør ikke det spille noen rolle.
Hadde dette stemt skulle Mach-e AWD gått like langt som RWD. RWDen gikk 19% lengre. Forskjellen i forbruk ved samme punkt var 7%. Og mellom TM3 SR og LR er forskjellen 9%. Så det er klart at AWD øker forbruket. De er både tyngre og har større rullemotstand.

Mulig det er mindre forskjell på Ioniq 5, siden den så vidt jeg husker faktisk frikobler ene hjulsettet.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Orbittorsdag 03. juni 2021, klokken 08:21
Taycan/e-tron GT frikobler i alle fall bakaksel i effciency-mode når den ikke trenger kreftene. P.g.a. to gir på bakaksel har den clutch, og bruker denne for å la bakhjulene trille fritt.

På AWD-biler som ikke kan koble ut motor spiller det også en rolle hvilken type elmotor som er brukt, og hvor mye det koster å dra denne rundt på "tomgang". En induksjonsmotor vil "bare" bidra med friksjon og ekstra roterende masse koblet til hjulene, mens permanentmagnetmotorer vil i tillegg bremse akselen litt med magnetfeltet, også før det regenereres tilbake på batteriet.

Og så er det biler som insisterer på alltid å ha begge motorer i bruk, ref debatten om AWD vs 4WD.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Stikkkontakttorsdag 03. juni 2021, klokken 08:24
Sitat fra: elektro på onsdag 02. juni 2021, klokken 20:47
Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:37
Sitat fra: E-Trond på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:25
Hele poenget var jo det at Enyaq og ID4 er identiske biler under skallet,med motor,batteri og begge med 21"
Enyaq skryter jo på seg lavere luftmotstand og lenger rekkevidde.  ;D
Da er jo spørmålet om det er dekkmerket som spiller den største rollen her,eller om Volkswagen er best på programmering av drivlinjen?
Ja. Synes likevel det var interessant at e-Tron med lavere wltp slo dem begge.

Kanskje ble Enyaq kjørt med alt for lavt dekktrykk? Noe ser ut til å ha gått galt for Enyaq i denne testen. Den presterer bedre i andre tester. Enyaq med 21" slår jo ID.4 med 20" i Bjørn Nyland sine tester, både i 90 og 120 km/t. Han har tilsynelatende bedre kontroll på variablene i sine tester.

Jeg er overrasket over at e-tron GT ikke gikk lenger, ettersom Bjørn Nyland kjørte Taycan med tilsvarende felger 580 km. med 90 km/t konstant.

Oppdatert info med detaljert dekkspesifikasjon tilsier at e-Tron GT hadde 21"
For øvrig rotet Motor inn "RS" i teksten flere steder. Det var vel en "Vanlig" GT.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: turfsurftorsdag 03. juni 2021, klokken 09:59
Sitat fra: Orbit på torsdag 03. juni 2021, klokken 08:21
Taycan/e-tron GT frikobler i alle fall bakaksel i effciency-mode når den ikke trenger kreftene. P.g.a. to gir på bakaksel har den clutch, og bruker denne for å la bakhjulene trille fritt.

På AWD-biler som ikke kan koble ut motor spiller det også en rolle hvilken type elmotor som er brukt, og hvor mye det koster å dra denne rundt på "tomgang". En induksjonsmotor vil "bare" bidra med friksjon og ekstra roterende masse koblet til hjulene, mens permanentmagnetmotorer vil i tillegg bremse akselen litt med magnetfeltet, også før det regenereres tilbake på batteriet.
Ja, på biler med clutch vil de nok ha nær samme rekkevidde så lenge kjøringen og forholdene tilsier at man ikke trenger AWD. Da vil det jo kun være vekten som tilsier økt forbruk.

Jeg vil tro at på biler med to PM motorer så vil man ha ett lite pådrag på den ene slik at den ikke bremser, i stedet for å skyve den med den andre? I-Pace har ihvertfall 70/30 fordeling i eco modus.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: elektrotorsdag 03. juni 2021, klokken 10:30
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 03. juni 2021, klokken 08:24
Sitat fra: elektro på onsdag 02. juni 2021, klokken 20:47
Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:37
Sitat fra: E-Trond på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:25
Hele poenget var jo det at Enyaq og ID4 er identiske biler under skallet,med motor,batteri og begge med 21"
Enyaq skryter jo på seg lavere luftmotstand og lenger rekkevidde.  ;D
Da er jo spørmålet om det er dekkmerket som spiller den største rollen her,eller om Volkswagen er best på programmering av drivlinjen?
Ja. Synes likevel det var interessant at e-Tron med lavere wltp slo dem begge.

Kanskje ble Enyaq kjørt med alt for lavt dekktrykk? Noe ser ut til å ha gått galt for Enyaq i denne testen. Den presterer bedre i andre tester. Enyaq med 21" slår jo ID.4 med 20" i Bjørn Nyland sine tester, både i 90 og 120 km/t. Han har tilsynelatende bedre kontroll på variablene i sine tester.

Jeg er overrasket over at e-tron GT ikke gikk lenger, ettersom Bjørn Nyland kjørte Taycan med tilsvarende felger 580 km. med 90 km/t konstant.

Oppdatert info med detaljert dekkspesifikasjon tilsier at e-Tron GT hadde 21"
For øvrig rotet Motor inn "RS" i teksten flere steder. Det var vel en "Vanlig" GT.

RS eller vanlig GT med 20 eller 21-tommer rimer bedre med rekkevidden. Er rimelig sikker på at dette ikke var 19-tommers hjul kjørt i Efficiency mode i alle fall. Den gikk heller ikke tom på fjellet, men på Otta 288 moh, og fikk kjøre Gudbrandsdalen i medvind to ganger. Den burde dermed havnet på max 150 Wh/km. etter mitt skjønn.

Finnes det noen bilder av bilen? Alle bilene burde vært avbildet med nærbilder av for- og bakhjul (ref. Bjørn Nyland sin ENYAQ som var feil satt opp fra Møller). Håper NAF gjør en grundig jobb ift. å dokumentere dette, og høyde over havet ved stopp. Ellers faller verdien av testen for forbruket betraktelig.

En kommentar om innstillinger for kjøreprogram og klima hadde også vært fint. Snitthastighet er vanskelig, ettersom bilene måler dette forskjellig. Men denne biten bør jo bli relativt lik siden bilene kjører i følge. Dog litt større strekk i feltet enn jeg skulle ønske.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: elektrotorsdag 03. juni 2021, klokken 10:43
Sitat fra: model3citizen på onsdag 02. juni 2021, klokken 22:21

Hvordan skal vi da forklare at LR bare bruker 1,6% mer enn SR+?

For meg ser det ut som om AWD vs. RWD ikke spiller noen rolle, eller?

Det kommer helt an på. Tesla kobler frontmotoren helt ut ved kjøring som dette, så det er i praksis en bil med bakhjulstrekk ja. Ved kraftig akselerasjon eller hjulspinn kobler den inn frontmotoren på millisekunder. Det skjedde neppe her. Sånn fungerer også e-tron GT, hvor det er kun den mindre frontmotoren som er i bruk. Vel og merke dersom bilen ble kjørt i kjøreprogram «Efficiency».

De fleste andre elbiler med AWD har imidlertid permanent firehjulstrekk. Dette slår tydelig ut for XC40 og Polestar, som i tillegg er uheldige og stopper rett før nedkjøringen fra Venabygdsfjellet. (Det gjør forsåvidt også SR+, men LR stoppet vel også på rundt 700 moh, i nærheten av Folldal, på runde nr. 2..) Kan se ut som Mach-E også har vesentlig høyere forbruk med AWD. Gevinsten er imidlertid gjerne bedre fremkommelighet og kjøreegenskaper, spesielt på vinteren. Med tryggere regen.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Bjoristorsdag 03. juni 2021, klokken 10:43
Beklager om jeg ikke har lest alt som står i testen, men er det noen oversikt over hvor langt bilene gikk etter at det stod 0 km på displayet evt 0%?

Jeg føler at for egen del er det mye viktigere enn å vite om naboen sin elbil går litt kortere enn min, selv om det jo er litt moro at ID4 gikk 10 km lengre enn Enyaq når alle sier at den går lengre og er bedre på alt, haha, but could not care less egentlig, hadde bare vært greit for oss som HAR kjøpt å vite hvor mye det er under 0 om vi kommer i knipa:)
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: daktaritorsdag 03. juni 2021, klokken 10:48
Sitat fra: Orbit på torsdag 03. juni 2021, klokken 08:21
Taycan/e-tron GT frikobler i alle fall bakaksel i effciency-mode når den ikke trenger kreftene. P.g.a. to gir på bakaksel har den clutch, og bruker denne for å la bakhjulene trille fritt.

På AWD-biler som ikke kan koble ut motor spiller det også en rolle hvilken type elmotor som er brukt, og hvor mye det koster å dra denne rundt på "tomgang". En induksjonsmotor vil "bare" bidra med friksjon og ekstra roterende masse koblet til hjulene, mens permanentmagnetmotorer vil i tillegg bremse akselen litt med magnetfeltet, også før det regenereres tilbake på batteriet.

Vil en induksjonsmotor faktisk fungere som et frihjul med ekstra potensiell energi som hjelper ved trilling mon tro? eller vil det pga. fast giroverføring ikke være noe å hente?
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: daktaritorsdag 03. juni 2021, klokken 10:57
Tipper den største variabelen her er sjåføren. Tipper det fort kan være 30-50 km variasjon med samme bil, forutsatt at de ikke kjører i kø med mest effektive sjåfør foran i køen. Snitthastighet kan bli viktig parameter for å avklare dette, men bare littegran rykk-og-napp vil gi store utslag. Øyvind-h kan sikkert si noe om hvor normal eller øko han kjørte.
AC-bruk vil jeg tro de fleste hadde, men noen var kanskje konkurranseorienterte nok til å sette viftene på full guffe uten AC i går - kaldere nord for Lillehammer enn i Oslo antagelig.

Uansett er jo resultatene meget løfterike for elbilfremtiden, fra i fjor har det kommet 9 (ID4, Enyaq, , Ioniq 5, Mach-E, PS2, iX3, XC40, EQA, XpengG3) nye "familiebiler" med rekkevidde 400 km+. I den farten som kjøres i testen er det hvertfall 5 timer rekkevidde uten lading. I tillegg er flere modeller rundt hjørnet.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Orbittorsdag 03. juni 2021, klokken 12:20
Sitat fra: daktari på torsdag 03. juni 2021, klokken 10:48
Vil en induksjonsmotor faktisk fungere som et frihjul med ekstra potensiell energi som hjelper ved trilling mon tro? eller vil det pga. fast giroverføring ikke være noe å hente?
Når motoren er kommet opp i fart, er det noen kilo ekstra som vil hjelpe til å holde bilen rullende. Vekten sitter riktignok nært rotasjonssenter, så frihjulsbidraget blir ikke all verden. Men det vil aldri være gunstig totalt sett å ekstra roterende masse. Du taper mer når du skal spinne opp rotasjonen, enn du får tilbake ved rulling. De bilene som kan clutche ut motoren utnytter dette, for redusere antall kilo som snurrer rundt.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: SurSnasentorsdag 03. juni 2021, klokken 14:22
Når jeg ser resultatene av testen, med snittforbruk, så har jo faktisk ikke Tesla så mye forsprang på effektiviteten lengre. Og da må man også hensynta at Model 3 er en lav, aerodynamisk sedan, mens mange av de konkurrerende bilene i denne testen er SUV i ulike grader, med mer praktisk utforming.
Enormt imponerende forbruk på iX3. Og samme med Ioniq 5.

Alt i alt: en meget lovende test som viser at det ikke bare er Tesla som leverer lave forbrukstall og god rekkevidde.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: THEtorsdag 03. juni 2021, klokken 17:14
I tillegg til forbruk/rekkevidde er det også flere elbiler som matcher, eller er bedre enn, Tesla på ladehastighet også. Spesielt når man ser på ladehastighet over 50% SOC.

Bra at det endelig begynner å bli et utvalg av gode elbiler i flere bilsegmenter.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Rosstophertorsdag 03. juni 2021, klokken 18:11
Sitat fra: THE på torsdag 03. juni 2021, klokken 17:14
I tillegg til forbruk/rekkevidde er det også flere elbiler som matcher, eller er bedre enn, Tesla på ladehastighet også. Spesielt når man ser på ladehastighet over 50% SOC.

Bra at det endelig begynner å bli et utvalg av gode elbiler i flere bilsegmenter.

Veldig bra. Nå må det bare komme flere og bedre hurtigladere slik at de kan ta igjen Tesla på ladefart inkludert ventetid på dager med mye trafikk.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 03. juni 2021, klokken 19:32
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 03. juni 2021, klokken 14:22
Når jeg ser resultatene av testen, med snittforbruk, så har jo faktisk ikke Tesla så mye forsprang på effektiviteten lengre. Og da må man også hensynta at Model 3 er en lav, aerodynamisk sedan, mens mange av de konkurrerende bilene i denne testen er SUV i ulike grader, med mer praktisk utforming.
Enormt imponerende forbruk på iX3. Og samme med Ioniq 5.

På sparket kan jeg bare sammenligne med IX3, men begge Model 3 stanset på et høyere punkt enn meg. SR stanset lavere enn LR.
I tillegg er det verd å nevne at denne testen har relativt moderat hastighet. Det er naturlig at forskjellen i forbruk er lavere når snittfarten er 70-80km/t enn på motorvei. Men ja - forskjellen mellom Tesla og enkelte andre biler var nok mindre enn forventet.

Sitat fra: daktari på torsdag 03. juni 2021, klokken 10:57
Øyvind-h kan sikkert si noe om hvor normal eller øko han kjørte.
AC-bruk vil jeg tro de fleste hadde, men noen var kanskje konkurranseorienterte nok til å sette viftene på full guffe uten AC i går - kaldere nord for Lillehammer enn i Oslo antagelig.
Det var ikke tillatt å drive med hypermiling og harde sparetiltak. Alle skulle ha AC i auto, lys på auto osv. Bilene ble kjørt i Øko modus der det var lett tilgjengelig. I IX3`en trykket jeg på Eco pro ved girspaken og kjørte i den modusen, med adaptiv regenerering.
Det var 23-24 grader nord for Lillehammer, så jeg kan ikke tenke meg at noen orket å kjøre med AC av.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. juni 2021, klokken 06:35
Hadde dette stemt skulle Mach-e AWD gått like langt som RWD. RWDen gikk 19% lengre. Forskjellen i forbruk ved samme punkt var 7%. Og mellom TM3 SR og LR er forskjellen 9%. Så det er klart at AWD øker forbruket. De er både tyngre og har større rullemotstand.
Mustang RWD stanset på et høyere punkt enn 4wd (tror jeg, alle tall er ikke inne. Kommer antakelig på nett etter hvert). Så forskjellen er litt større. Men såpass stor forskjell virker umiddelbart på meg som om bilen ikke er optimailsert skikkelig mtp å kutte en motor helt når den ikke trengs. Det er mye større forskjell enn det burde være.

Sitat fra: elektro på onsdag 02. juni 2021, klokken 20:47
Jeg er overrasket over at e-tron GT ikke gikk lenger, ettersom Bjørn Nyland kjørte Taycan med tilsvarende felger 580 km. med 90 km/t konstant. @Øyvind.h vet du om Efficiency mode ble brukt?
Spurte ikke føreren om det, men alle skulle velge økonomisk kjøreprogram. Jeg lå bak E-tron GT fra ca Gjøvik og nesten opp til Vinstra. Han kjørte jevnt og fint. Lekker bil å ligge bak!

Bare å fyre løs ved andre spørsmål :) Testen er ikke perfekt, men det er en ryddig og oversiktlig tur med mange biler samtidig på samme strekning. Noen forskjeller kan oppstå som er uforholdsmessig store. Samtidig har jeg nå kjørt runden over fjellet (Hjerkinn-Ringebu) og før du er nesten ved Ringebu er det ganske kupert. Fra Hjerkinn til Ringebu er det ca 114km. Men det er først kanskje 7-9km før Ringebu det virkelig går bratt sammenhengende nedover og en kan regenerere noe som gir betydelig ekstra rekkevidde.
De detaljfokuserte vil alltids kunne se at bilene har litt forskjellige hjul, forskjellig utstyrsnivå etc. Testen forsøker å presentere korrekt WLTP for aktuell bil. Hadde jeg utstyrt IX3`en med 19" istedenfor 20" som FC kommer med ville den kanskje gått litt lenger. Men da ville WLTP også vært noe lenger.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: elektrotorsdag 03. juni 2021, klokken 20:49
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 03. juni 2021, klokken 18:11
Sitat fra: THE på torsdag 03. juni 2021, klokken 17:14
I tillegg til forbruk/rekkevidde er det også flere elbiler som matcher, eller er bedre enn, Tesla på ladehastighet også. Spesielt når man ser på ladehastighet over 50% SOC.

Bra at det endelig begynner å bli et utvalg av gode elbiler i flere bilsegmenter.

Veldig bra. Nå må det bare komme flere og bedre hurtigladere slik at de kan ta igjen Tesla på ladefart inkludert ventetid på dager med mye trafikk.

Dette problemet er litt overdrevet og gjelder først og fremst biler med små batterier og treg lading. Når disse gradvis forsvinner fra bildet på utfartsdager, blir det enda mindre kø for alle andre. Interessant nok er det i følge Teslabjørn allerede raskere per i dag å lade Model 3 på Ionity, Mer og Circle K, enn på Tesla Supercharger, en vanlig sommerweekend på E-18.

Men det er fremdeles enklere å få forholde seg til Superchargere og derfor også raskere for den jevne bilist. Kunne alle ladere bli tilgjengelige for alle, med samme betalingsmiddel, og ligge inne i bilens navigasjon på lik linje, og i tillegg vært skiltet, ville problemer vært løst. I alle fall hvis prismodellen var slik innrettet at den motiverte folk til å gjøre seg fort ferdig på utsatte tider.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: elektrotorsdag 03. juni 2021, klokken 20:56
Takk for gode svar @Øyvind.h! La du tilfeldigvis merke til hjuldimensjon på e-tron GT? Jeg er vilt imponert over hva iX3 klarte med de dimensjonene den hadde.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 03. juni 2021, klokken 21:36
Sitat fra: elektro på torsdag 03. juni 2021, klokken 20:49
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 03. juni 2021, klokken 18:11
Sitat fra: THE på torsdag 03. juni 2021, klokken 17:14
I tillegg til forbruk/rekkevidde er det også flere elbiler som matcher, eller er bedre enn, Tesla på ladehastighet også. Spesielt når man ser på ladehastighet over 50% SOC.

Bra at det endelig begynner å bli et utvalg av gode elbiler i flere bilsegmenter.

Veldig bra. Nå må det bare komme flere og bedre hurtigladere slik at de kan ta igjen Tesla på ladefart inkludert ventetid på dager med mye trafikk.

Dette problemet er litt overdrevet og gjelder først og fremst biler med små batterier og treg lading. Når disse gradvis forsvinner fra bildet på utfartsdager, blir det enda mindre kø for alle andre. Interessant nok er det i følge Teslabjørn allerede raskere per i dag å lade Model 3 på Ionity, Mer og Circle K, enn på Tesla Supercharger, en vanlig sommerweekend på E-18.

Men det er fremdeles enklere å få forholde seg til Superchargere og derfor også raskere for den jevne bilist. Kunne alle ladere bli tilgjengelige for alle, med samme betalingsmiddel, og ligge inne i bilens navigasjon på lik linje, og i tillegg vært skiltet, ville problemer vært løst. I alle fall hvis prismodellen var slik innrettet at den motiverte folk til å gjøre seg fort ferdig på utsatte tider.

Gjelder kun v2 ladere når v3 blir mer utbredt så går det kjappere på suc fordi ionity ikke leverer nok ampere, du får aldri 250 peak på ionity med model 3, maks 200.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Rosstophertorsdag 03. juni 2021, klokken 21:47
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 03. juni 2021, klokken 21:36
Gjelder kun v2 ladere når v3 blir mer utbredt så går det kjappere på suc fordi ionity ikke leverer nok ampere, du får aldri 250 peak på ionity med model 3, maks 200.

Nei, det jeg antar at elektro viser til er at fordi v3 gir mer effekt blir batteriet varmere og ladefart throttles etter hvert. Ved lavere effekt blir det ingen throttling, og man får dermed høyere snittfart (hvis man skal lade mye).
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: turfsurftorsdag 03. juni 2021, klokken 22:14
Sitat fra: elektro på torsdag 03. juni 2021, klokken 10:43
Sitat fra: model3citizen på onsdag 02. juni 2021, klokken 22:21

Hvordan skal vi da forklare at LR bare bruker 1,6% mer enn SR+?

For meg ser det ut som om AWD vs. RWD ikke spiller noen rolle, eller?

Det kommer helt an på. Tesla kobler frontmotoren helt ut ved kjøring som dette, så det er i praksis en bil med bakhjulstrekk ja. Ved kraftig akselerasjon eller hjulspinn kobler den inn frontmotoren på millisekunder.
Forskjellen mellom de på samme målepunkt var ikke 1,6%, men 9% (35 mil, 45 mil). Kan ikke sammenligne LR med SR på forskjellige distanser.

En induksjonsmotor som triller har tydeligvis litt friksjon. Vil tro clutch som på Taycan, etron GT, Ioniq 5 og EV 6 vil gi mindre forskjeller.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 03. juni 2021, klokken 22:55
Sitat fra: elektro på torsdag 03. juni 2021, klokken 20:56
Takk for gode svar @Øyvind.h! La du tilfeldigvis merke til hjuldimensjon på e-tron GT? Jeg er vilt imponert over hva iX3 klarte med de dimensjonene den hadde.
Ganske sikker på at det var 21".

Når det gjelder ix3 var det ganske bra med 556km for en SUV med 74kWh netto batteri ja.
Hadde det vært en konkurranse skulle jeg nok klart bedre resultat. Da hadde jeg holdt meg konsekvent på/under fartsgrensen og aldri over, spart litt på klima, draftet litt istedenfor å kjøre forbi, ligget mer bak enn foran i min kortesje, fylt litt mer luft enn produsentens anbefaling, kjørt saktere når bilen var nesten tom for å unngå effektuttak som gir stans pga spenning i enkeltceller, tatt ut kabel og plugget i på nytt for å toppe batteriet bittelitt til før avreise (ble ferdig ladet 19 timer før avreise), hoppet over minuttene med venting på "tomgang" i startkøen ut av Vulkan, ordnet 19" hjul med lavest mulig rullemotstand +++. Mange triks som ikke skulle brukes, men som kunne vært brukt for å tyne bilen vesentlig lenger. Da burde jeg klart noen mil til og fortsatt være innenfor det som går under "å følge trafikken".
Men dette er en test hvor folk flest skal oppleve at resultatene kan gjenskapes om de legger ut på en lignende tur. Da kan en ikke holde på med sånt. Og for min del er det jo heller ikke særlig relevant, for jeg bruker ikke alle triksene i boka når jeg kjører til hytta, til slektninger osv. Jdg fulgte rett og slett testprosedyren med de fordeler og ulemper den har.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 03. juni 2021, klokken 23:10
Artig bilde fra helgen :)
(Bildet lyver litt da Fiaten står litt lengre frem enn Ioniq 5)
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Strøm Tycoonfredag 04. juni 2021, klokken 11:50
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. juni 2021, klokken 22:14
Sitat fra: elektro på torsdag 03. juni 2021, klokken 10:43
Sitat fra: model3citizen på onsdag 02. juni 2021, klokken 22:21

Hvordan skal vi da forklare at LR bare bruker 1,6% mer enn SR+?

For meg ser det ut som om AWD vs. RWD ikke spiller noen rolle, eller?

Det kommer helt an på. Tesla kobler frontmotoren helt ut ved kjøring som dette, så det er i praksis en bil med bakhjulstrekk ja. Ved kraftig akselerasjon eller hjulspinn kobler den inn frontmotoren på millisekunder.
Forskjellen mellom de på samme målepunkt var ikke 1,6%, men 9% (35 mil, 45 mil). Kan ikke sammenligne LR med SR på forskjellige distanser.

En induksjonsmotor som triller har tydeligvis litt friksjon. Vil tro clutch som på Taycan, etron GT, Ioniq 5 og EV 6 vil gi mindre forskjeller.

Godt poeng, det gir mer mening.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: peklelørdag 05. juni 2021, klokken 10:39
Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 20:31
Sitat fra: pekle på onsdag 02. juni 2021, klokken 20:09
Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 10:48
Om jeg ser riktig regnr på bildet så tester de en nov.20 registrert Model 3 LR. Dermed står det feil WLTP i minst en tabell. For SR+ oppgir de 65 kWh brutto batterikapasitet, det skulle vel indikere at det er bilen fra Kina. Så blir det spennende å se om det stemmer, ikke umulig.

Edit: Nå står det Model 3 SR+ i bildeteksten. Så da er det vel ganske sannsynlig at jeg ikke har greid å lese skilnr'et riktig. Men det var jo litt rart at jeg fikk opp en hvit TM3 LR på det skilnr'et jeg kom frem til.
Tror faktisk ikke den hvite på bildet i rundkjøringa er med i testen, men bare tilfeldigvis kjørte forbi og ble med i bildet. På døra har den et "OS 10423"-nummer, som er drosjeløyve ( https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/drosjeloyver/drosjeregelverk/#gref ), den har også 19-tommere, mens tabellen sier at testbilen har 18.

LR'en (EC40335) er registrert 19 mai, så ganske fersk.
Ja, det må vel nesten være en annen bil. I såfall stemmer ikke bildeteksten, der det står at det er "deres" SR+.

Interessant med regnr. Denbilen har chassisnr MF944776, da er det rimelig sikkert at det er den nye utgaven med 614km wltp ja. Kjekt om noen har regnr på SR+ også, så man kan bekrefte at det er bil med LFP.
Ut fra en litt kornete bilde i lokalavisa GD på papir så er SRen EC60091
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: knut3448søndag 06. juni 2021, klokken 09:24
Sitat fra: pekle på lørdag 05. juni 2021, klokken 10:39
Ut fra en litt kornete bilde i lokalavisa GD på papir så er SRen EC60091
Takk. Det virker jo sannsynlig. En hvit SR+ fra Kina med LFP-batteri, registrert 28.mai.
Tittel: Sv: NAF rekkeviddetest sommeren 2021
Skrevet av: Vaduzmandag 07. juni 2021, klokken 19:33
Er det egentlig en fordel å fylle mer luft enn anbefalt? Dekket blir hardere, men på grovkornet asfalt vil det vibrere mer, og i stedet for å absorberes av dekket, vil hjuloppheng i større grad ta det=mer energi tapt. Eller er trykket satt lavt for ekstra friksjon og det dermed er bra for grep men dårlig for forbruk?