Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF rekkeviddetest sommeren 2021

Startet av Øyvind.h, tirsdag 01. juni 2021, klokken 22:42

« forrige - neste »

Øyvind.h

Artig bilde fra helgen :)
(Bildet lyver litt da Fiaten står litt lengre frem enn Ioniq 5)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Strøm Tycoon

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. juni 2021, klokken 22:14
Sitat fra: elektro på torsdag 03. juni 2021, klokken 10:43
Sitat fra: model3citizen på onsdag 02. juni 2021, klokken 22:21

Hvordan skal vi da forklare at LR bare bruker 1,6% mer enn SR+?

For meg ser det ut som om AWD vs. RWD ikke spiller noen rolle, eller?

Det kommer helt an på. Tesla kobler frontmotoren helt ut ved kjøring som dette, så det er i praksis en bil med bakhjulstrekk ja. Ved kraftig akselerasjon eller hjulspinn kobler den inn frontmotoren på millisekunder.
Forskjellen mellom de på samme målepunkt var ikke 1,6%, men 9% (35 mil, 45 mil). Kan ikke sammenligne LR med SR på forskjellige distanser.

En induksjonsmotor som triller har tydeligvis litt friksjon. Vil tro clutch som på Taycan, etron GT, Ioniq 5 og EV 6 vil gi mindre forskjeller.

Godt poeng, det gir mer mening.

pekle

Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 20:31
Sitat fra: pekle på onsdag 02. juni 2021, klokken 20:09
Sitat fra: knut3448 på onsdag 02. juni 2021, klokken 10:48
Om jeg ser riktig regnr på bildet så tester de en nov.20 registrert Model 3 LR. Dermed står det feil WLTP i minst en tabell. For SR+ oppgir de 65 kWh brutto batterikapasitet, det skulle vel indikere at det er bilen fra Kina. Så blir det spennende å se om det stemmer, ikke umulig.

Edit: Nå står det Model 3 SR+ i bildeteksten. Så da er det vel ganske sannsynlig at jeg ikke har greid å lese skilnr'et riktig. Men det var jo litt rart at jeg fikk opp en hvit TM3 LR på det skilnr'et jeg kom frem til.
Tror faktisk ikke den hvite på bildet i rundkjøringa er med i testen, men bare tilfeldigvis kjørte forbi og ble med i bildet. På døra har den et "OS 10423"-nummer, som er drosjeløyve ( https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/drosjeloyver/drosjeregelverk/#gref ), den har også 19-tommere, mens tabellen sier at testbilen har 18.

LR'en (EC40335) er registrert 19 mai, så ganske fersk.
Ja, det må vel nesten være en annen bil. I såfall stemmer ikke bildeteksten, der det står at det er "deres" SR+.

Interessant med regnr. Denbilen har chassisnr MF944776, da er det rimelig sikkert at det er den nye utgaven med 614km wltp ja. Kjekt om noen har regnr på SR+ også, så man kan bekrefte at det er bil med LFP.
Ut fra en litt kornete bilde i lokalavisa GD på papir så er SRen EC60091

knut3448

Sitat fra: pekle på lørdag 05. juni 2021, klokken 10:39
Ut fra en litt kornete bilde i lokalavisa GD på papir så er SRen EC60091
Takk. Det virker jo sannsynlig. En hvit SR+ fra Kina med LFP-batteri, registrert 28.mai.

Vaduz

Er det egentlig en fordel å fylle mer luft enn anbefalt? Dekket blir hardere, men på grovkornet asfalt vil det vibrere mer, og i stedet for å absorberes av dekket, vil hjuloppheng i større grad ta det=mer energi tapt. Eller er trykket satt lavt for ekstra friksjon og det dermed er bra for grep men dårlig for forbruk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA