Oppgradert lyd GTX

Startet av LMOR, lørdag 08. mai 2021, klokken 17:53

« forrige - neste »

biggern

Sitat fra: LMOR på mandag 10. mai 2021, klokken 20:06
Enig med deg Olemann. Target på den gamle var en test på hvor langt jeg kunne presse Dirac. Hadde glemt det.
«Riktig» target er litt mer bass og litt mindre diskant enn flatt.
Tok den bort, men kan legge ut en med default target og sum høyre venstre kanal.

Prøv denne for å få litt dype toner  :)
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DfzlT80jQ3lo&ved=2ahUKEwjW1Mbn9MDwAhXCo4sKHQGKCr8QtwJ6BAgHEAI&usg=AOvVaw3vDIfstnZsfxGqEhQEdAyh

LMOR

Er helt enig i at farget lyd kan oppleves bedre Olemann, men jeg ønsker at optimale innspillinger skal høres ut som de ble spilt inn.
Har tatt en måling i stua, for å sikre at jeg ikke har noen feil i målekjeden.
Her går det helt ned til 10Hz, litt for mye bass, men den er stram, og diskanten er plugget ned fordi jeg ikke liker for skarp diskant i dårligere innspillinger, og ikke hører så mye der oppe uansett. Mellomtonen er mye bedre enn i i3, og impulsresponsen er bedre i stua enn i bilen.
Så jeg mener måleoppsettet er godt nok. Mikrofonen har individuell kalibreringsfil fra fabrikken.

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Kjell Salvigsen

Sitat fra: LMOR på mandag 10. mai 2021, klokken 21:59
Sitat fra: Kjellegolf på mandag 10. mai 2021, klokken 10:05
Skulle gjerne sittet sammen med Lyd og bilde og hørt på dette og tatt en ny oppsummering etterpå.

Eksempler på Album/sanger i Tidal hifi med god lyd:
Album:

Har hørt gjennom disse, og er ikke enig i at mange av disse klarer å skille et high end fra et anlegg til 10000.-. Det vil være forskjell, men tøyer ikke grensene.

Det hjelper ikke å ha Flac eller lossless hvis ikke innspilling er god nok i utgangspunktet.

Ane Brun sporet jeg foreslo inneholder en dybde og oppløsning som gjør at de fleste vil kunne høre forskjellen på stegene oppover til anlegg til 100 000.- og kanskje videre.

Men det beste er målinger. De er ikke subjektive eller farget av en spesiell musikksmak.

Jeg påstår på ingen måte at anlegget i id4 er på hifi nivå/highend, jeg skriver at "Til å være et standard anlegg er id4 anlegget uvanlig bra. Ikke for dem som må ha dundrende bass og er vant med kraftige subwoofere, men for dem som setter pris på mest mulig naturtro gjengivelse av musikken og som liker mest mulig detaljert lydbilde som får frem alle detaljer i rytme, perkusjon,samt ønsker fin klang i tangentinstr. som piano, hammondorgel og strenge-/blåseinstrumenter."

Mitt hovedpoeng med innlegget mitt er at anlegget låter ganske så bra med riktig lydkilde, den massive kritikken en del gir er etter min mening ofte dårlig begrunnet og unyansert. Min spilleliste var ment å vise litt mer av spennvidden dette anlegget kan by på, at det ikke er så begrenset og dårlig som en del hevder. Med min enkle "metode" tror jeg flere vil få mer glede av anlegget.

Jeg skal teste Ane Brun sangen du nevner, blir spennende å høre  :)

Jeg er på ingen måte noen ekspert som har peiling på målinger og detaljer, bare meget glad i musikk med ok/god lyd. Jeg mener anlegget er i stand til å levere lyd som gir lytterne fine opplevelser i mange tilfeller. Jeg har forståelse for at hifi ekspertene ikke alltid er like begeistrede. Dette koker uansett ned til smak og behag i stor grad, vi har forskjellige meninger om hva som er god lyd. Derfor lages det et meget stort antall høytalere med stort spenn. Jeg husker jeg og kompisene satt med anlegg fra hifi klubben og prøvde å bli enige om hva som var de beste innstillingene på forsterkeren for å gi best lyd i høytalerne. Noen foretrakk SOURCE DIRECT uten loudness, bass og diskant for å få renest mulig lyd, andre sverget til dette for å få fyldig nok lyd.Før foretrakk jeg det siste, nå har jeg gått over til det første.

Blir spennende å se hva Bass Brothers kan få til, de skal jo levere både lydoppsett med mye bass og et oppsett med fokus på mest mulig naturlig og balansert lyd.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

LMOR

Vi får se når jeg får målt id.4. Blir spennende. I mellomtiden kom det inn døren en ny referanse; Apple Airpod MAX.
De var fantastiske, og selv om målingen ikke er lett å ta på disse (siden jeg ikke får klemt dem sammen, "hodet blir for lite", kan jeg bare ta en kanal om gangen), så tror jeg målingen fra venstre kanal er representativ. Sjekk impulsresponsen, her inkludert refleksjoner som det altså ikke er noen av!
(antar diskantmålingen ikke er helt å stole på, men kanskje er de dårlige over 10kHz. Må lage et tettere og bedre testmiljø. Men er ikke så viktig i denne sammenhengen. Tviler på at noen hører de frekvensene i en bil uansett)

Har ikke hørt dybden i Ane Brun sangen så bra noen gang før.

Hadde det vært lov, så hadde jeg klart valgt 2 sett AirPod MAX og brukt de i bilen. Billigere og bedre enn oppgradert lyd.

LMOR

Da har fått fått testet en Mercedes EQC med Burmeister. Må si jeg er litt overasket. BMW i3 er vesentlig bedre, både i bass og i diskant. Tydelig på kurvene og den faller igjennom på testplatene mine, mye mer grøtete og trommene på Ane Brun høres ikke en gang.
Jeg kunne levd med denne lyden, men den er altså ikke like god som i3. Neste ut blir id.4 en gang senere i uken. Vil heller ha litt for lite bass enn for mye og upresis. Men det er jo bare å skru ned bassen i EQ, men jeg vil helst ikke bruke EQ, det er et dårlig tegn at en må gjøre det.

daktari

Du burde teste I-Pace sitt Meridian og B&O på e-tron. Siste krevde mye mikk med equalizer, hadde +1 disk, +3 mid, -5 sub for at det skulle funke fordi mellomtonen var litt bort, men det var beste jeg har hatt på klang og luftighet.
Model 3 er også interessant, der er det veldig mye bløt sub men ikke så klart og luftig i toppen.
Ellers er det ganske stor forskjell på hvordan det låter på alle bilene når man justerer, så regner med du justerer til en subjektiv god lyd før du måler?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

LMOR

Jeg justerer ikke før målingen. Det er begrensede muligheter for justering, og jeg tenker at de som laget bileb burde sørge for at 0 var nøytral lyd. Mye enklere å gjøre det riktig i en bil, da de vet hvor alt er i rommet.
Jeg er ute etter om de som har designet bilen faktisk bryr seg om god lyd.
I den subjektive testen etterpå, så justerer jeg, som f.eks. EQC der jeg tok bassen ned 4 og diskanten opp 1, er jo egentlig ute for å finne en bil jeg kan leve med. Dette begynte med at id.4 lyden ikke var å leve med. Men den skal få en ny sjanse.
Og jeg er ikke subjektiv ift i3, som er best så langt (og ikke trenger justering), fordi BMW er ikke på listen over aktuelle biler nå når 2 skal bli til 1. ikke i-pace heller, da bilen må kunne trekke mer enn 1200 kg. Men kjenner en med i-pace  :).
Har også tenkt å teste Enyaq (som merkelig nok kan leveres med oppgradert anlegg), Ioniq 5 og Q4 e-tron.

LMOR

På oppfordring har jeg nå testet, Jaguar I-Pace med Meridian anlegg. Takk for den oppfordringen for nå har jeg fått en ny referanse. Helt fantastisk lyd! Passerte alle testet med glans.
Den produserer faktisk lyd rent helt ned til 10Hz.. Men likevel stram og presis bass. Trommene i Ane Brun sangen ble gjengitt like bra som i stua her.
(Alle innstillingene stod i nøytral, ikke noe behov for justering)

Klar første plass så lang, så i3 og så EQC

Må kanskje vurdere I-Pace likevel.

daktari

Veldig interessant! Perkusjon er I-pace/Meridian helt rå på. spent på om noen stiller opp med en B&O E-tron, og om det der er et stor dipp i mellomtone.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Øyvind.h

For egen del vurderer jeg lydkvalitet/opplevelse sammen med støynivå i kupeen. Hjelper ikke med bra anlegg om kupeen ikke er tyst, med mindre en spiller høyt.
Spent på å teste ID4 med doble vinduer over sommeren, men da jeg har eid både id4 og eqc nylig er jeg nok langt mer på linje med Lyd og Bilde enn bilder/grafer her i denne tråden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

telcontar

Sitat fra: LMOR på onsdag 12. mai 2021, klokken 20:23
På oppfordring har jeg nå testet, Jaguar I-Pace med Meridian anlegg. Takk for den oppfordringen for nå har jeg fått en ny referanse. Helt fantastisk lyd! Passerte alle testet med glans.
Den produserer faktisk lyd rent helt ned til 10Hz.. Men likevel stram og presis bass. Trommene i Ane Brun sangen ble gjengitt like bra som i stua her.
(Alle innstillingene stod i nøytral, ikke noe behov for justering)

Klar første plass så lang, så i3 og så EQC

Må kanskje vurdere I-Pace likevel.

Testet du 380w eller 825w anlegget?

LMOR

Det var en first edition med 825W

LMOR

DA ER TESTEN AV ID.4 Pro klar.
Først takk til Olemann som insisterte på at lyden var bra, for det var den!
Nå forstår jeg hvorfor de ikke tilbyr oppgradert anlegg. Skulle nesten tro det var en svak sub der likevel..
Mye bedre lyd enn Burmeister EQC, og jeg må kanskje si meg enig i at den var bedre enn i3 også. Var ikke noe problem å høre trommene fra Ane Brun stykke, og mye bass i "dyp bass" test låtene mine også. Men det er et stykke opp til I-Pace, men det koster en god del mer også.

Eneste var at det var noe merkelig mer refleksjonene, så programmet mitt kunne ikke behandle dataene hvis lyden var satt for høyt. Men det påvirket ikke lydopplevelsen min.

Konklusjonen er at anlegget ikke er noen grunn for meg til å ikke kjøpe GTX. Men må prøve Q4, Enyaq og Ionic 5 først tror jeg.

telcontar

Sitat fra: LMOR på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:19
Det var en first edition med 825W

Den koster nok en del mer ja. Er std på HSE, kanskje opsjon på lavere utgavene

telcontar

Sitat fra: LMOR på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:32
DA ER TESTEN AV ID.4 Pro klar.
Først takk til Olemann som insisterte på at lyden var bra, for det var den!
Nå forstår jeg hvorfor de ikke tilbyr oppgradert anlegg. Skulle nesten tro det var en svak sub der likevel..
Mye bedre lyd enn Burmeister EQC, og jeg må kanskje si meg enig i at den var bedre enn i3 også. Var ikke noe problem å høre trommene fra Ane Brun stykke, og mye bass i "dyp bass" test låtene mine også. Men det er et stykke opp til I-Pace, men det koster en god del mer også.

Eneste var at det var noe merkelig mer refleksjonene, så programmet mitt kunne ikke behandle dataene hvis lyden var satt for høyt. Men det påvirket ikke lydopplevelsen min.

Konklusjonen er at anlegget ikke er noen grunn for meg til å ikke kjøpe GTX. Men må prøve Q4, Enyaq og Ionic 5 først tror jeg.

Ev6 får Meridian anlegg, kan være bra anlegg med 14 høyttalere

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA