Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradert lyd GTX

Startet av LMOR, lørdag 08. mai 2021, klokken 17:53

« forrige - neste »

LMOR

Nå var jo målingen et tillegg til et sett med test-låter jeg har brukt gjennom mange år. Blir litt forenklet begrunnelse for at testene ikke er gode nok.
Ellers tror jeg at analyseverktøyet til Dirac er bedre enn hørselen til mange av testerne i testene jeg har lest, som ofte er litt lettvinte.
Har fulgt med på testet og testet høyttalere selv i mange år. Tester spriker i alle retninger og for noen blir det sterke følelser.
De fleste bilene har svakheter ved lave og høye frekvenser som de fleste ikke hører, og som betyr lite i en bil.
Mellom det er en jevn frekvensgjengivelse beste utgangspunkt for at alle er fornøyd. Er det mange dipper, så vil noe musikk høres flott ut, mens annen musikk faller gjennom.
Hovedkonklusjonen ble at lyden ikke burde være en grunn til å ikke velge ID.4, noe som var viktig for meg å finne ut av. Det er heller ikke noen grunn til å ikke velge Enyaq. Jeg ble bare skuffet over at de ikke har brydd seg mer, men det er kanskje bare viktig for meg.

Den eneste objektive måte å test lydkvalitet på er målinger, alt annet blir en farget fremstilling andre egentlig ikke kan forholde seg til. Det finnes mye faglitteratur på dette, og tror ikke det er så mye uenighet i fagmiljøet.

If the frequency response of a speaker system is not flat, the music you are listening to could have some significant sound manipulation, all of which have not been intended by the musician.

The flat response is the universal reference for translating the tonal balance of the musician's original intent to any sound system and between sound systems. No matter if you are listening to a system in your car or to a system in your living room. A flat response offers a listening experience without coloration when transitioning between audio systems.

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann

Artig diskusjon dette.
Anbefaler alle å lese denne tråden fra start - om de ikke alt har gjort det, så er det faktisk mulig at nivå klatrer stadig høyere, det er ikke dårlig for en "sosial media" diskusjon.

Jeg tillot meg linke til denne tråden på Enyaq forum, der det også går en tråd om lydanlegget.  Kan se ut som noen er kommet derfra over hit, også artig:-)  Da kan det vel også hende at Enyaq forsvares, naturlig nok.

Ingen er vel i tvil om at lyd er subjektivt, men det er også en fysisk størrelse. Og vi er ulikt utrustet mht. evne til å tolke nyanser, noen klarer f.eks. skille lydtrykk med 1dB diff, men de aller fleste klarer ikke det.
Det at man som voksen ikke hører sinustoner over 15kHz betyr likevel ikke at anlegget kan rulle av på 15kHz uten at det betyr noe for opplevelsen av musikk.

Begreper er viktig, og et begrep som "tynn lyd" blir for upresist til å ha noen interesse, synes jeg.  Så, beskriv gjerne subjektivt, som lyd også er, men legg litt flid i begrepsvalgene, og som sagt før, opplys gjerne om preferanser.  Det f.eks greit å vite om man skal vinne en konkurranse for rånere på stripa på Notodden, eller om man skal nyte en fiolinsonate.

LMOR

I en bil så vil det være en del annen støy og vibrasjoner også. Lave frekvenser du ikke hører, vil du normalt føle. På de aller høyeste frekvensene skjedde den noe rart både i ID.4 og Enyaq som jeg ikke har hørt før, men tipper det var over 20kHz, og at det er en beskyttelse av elementene. Høyt volum på disse frekvensene klippes på en litt spesiell måte. Men det er ikke mulig å høre når du spiller musikk.

Det er helt avgjørende å ha et godt opptak også. Om det er CD kvalitet etter det ypperst som er mulig spiller liten rolle i forhold til om opptaket er bra.

For å illustrere dette så legger jeg ved spektrum på min favoritt-test Ane Brun vs Mamma Mia fra ABBA Gold. These Days går lavere og høyere og har en flatere kurve. ABBA sangen vil være vanskelig å bruke for å skille mellom gode og dårlige høyttalere, mens Ane Brun er ideell.

Vurderer en elbil

Sitat fra: Olemann på fredag 21. mai 2021, klokken 01:36
Artig diskusjon dette.

Jeg tillot meg linke til denne tråden på Enyaq forum, der det også går en tråd om lydanlegget.  Kan se ut som noen er kommet derfra over hit, også artig:-)
Ja, det er en fin tråd med meninger.
Jeg så den på Enyaq siden og tenkte at det er fint å lese annet også som er med i bilvalget mitt.
Fossilbil

LMOR

Klassisk musikk er litt mer utfordrende å "huske" lydbildet og nesten umulig å bruke til å sjekke ytterpunktene. Men klassisk musikk med god innspilling inneholder mye dynamikk og romfølelse, og vil derfor fort avsløre forskjellen på høyttalere. Kommer lyden fra en transistorradio eller er du faktisk til stede i lokalet.
Og basert på målingene er det ID.4 og I-Pace med oppgradert anlegg som vil gjengi klassisk musikk best av de bilene jeg har testet nå.

Legger ved spektrum i to gode klassiske innspillinger. (Det er frekvenser opp til 20+ kHz der, men det er altså lite og bidrar bare til "romfølelsen")

Stikkkontakt

Til info så kommer Cupra Born(ID.3-kloning) med Beats stereo som ekstrautstyr til 500 Euro.
9 høyttalere, digital flerkanalsforsterker,subwoofer og 395 watts effekt.

E-Trond

Hvis dere leter litt så er det ikke vanskelig å finne oppgraderinger til anlegget I Id4 og Enyaq
Også med sub.

https://bilradiospes.no/search?q=id4

https://www.focal-inside.com/volkswagen/en/vw-id-3-compact-2020-3/
ID 7 GTX
Ioniq  2020

biggern

Sitat fra: E-Trond på onsdag 26. mai 2021, klokken 17:40
Hvis dere leter litt så er det ikke vanskelig å finne oppgraderinger til anlegget I Id4 og Enyaq
Også med sub.

https://bilradiospes.no/search?q=id4

https://www.focal-inside.com/volkswagen/en/vw-id-3-compact-2020-3/

Og hvor mye bedre er disse dør høyttalere forhold til originale?
Under min test savnet jeg kun dyp bass. Så for meg er en SW (subwoofer) imot bakre V høyttaler per idag tilfredsstillende.
Kabling bestillt imot bagasjerom.
En liten aktiv SW koster 2300,- som får 12v ifra uttak i bagasje uttaket.
Bestillt en Pioneer TS-WX130DA for montering i GTX.
VW liker det ikke, men dette er en kjapp løsning på mangel av mulighet for oppgradert system, om en ikke ønsker å vente til 2022.
Så gjenstår jo kun å høre om dette er tilfredsstillende....i August?

E-Trond

En liten ekstra sub for utfylling av lyden nedover frekvens kan nok gjøre susen ja.
Og som du viste,det trenger ikke bli spesielt dyrt. :+1:

Kvalitet på ettermarkeds-anlegg kan man jo aldri være sikker på.
Men om man får valuta for pengene med et dyrt orginal anlegg ,med fancy navn,kan man heller ikke vite.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

LMOR

Jeg har ikke så stor tro på at en får så mye bedre lyd uten å bruke minst 20000.- på et anlegg i id.4. Har ikke prøvd noen tredjeparts-sub i bil, men hjemme må en opp i minst 7000.- for å få noe som er presist nok til at det ikke blir bulder hvis det legges oppå det anlegget som står i bilen. Kjøper du original oppgradering med bilen, så er det differansen til standardanlegget du betaler. Hvis du bytter ut etterpå, så må en betale mer for et bedre anlegg.
Burmeister anlegget til EQC koster ca 15000.- ekstra, standardanlegget er ikke gratis der heller, så vi kan gjette på nesten 20000.- for anlegget.
Det hadde mye mer bass enn id.4, men det var bulderbass, og det gikk faktisk ikke så lavt som id.4, selv om det anlegget har «sub».

L&B Tech Reviews ser jeg kom til samme konklusjon som meg:

Although the Burmester system sounds excellent, it could have had even more airy treble resolution, and even more powerful deep bass.

Kjell Salvigsen

Jeg kjørte 10 timer med q4 i går, den hadde Sonos lydpakke. Spilte mye av den samme musikken som jeg spiller i id4'en med samme telefon, kabel og carplay fra Tidal. Det var definitivt bass til stede der som jeg ikke har i id4, det merkes at det ligger en liten sub bak under baggasjeromsgulv. Overraskende liten, tok vel ca 40-50 % av rommet der feks bass brothers velger å fylle hele) Så bass var bedre, men diskanten var ikke så detaljert og klar som i id4. Bilen var riktignok bare noen dager gammel, så høytalerne var nok ikke spilt helt inn. Mulig jeg ikke klarte å få optimale innstillinger heller, de hadde feks en funksjon som het "Panorama" tror jeg det var... Ble overrasket over at forskjellen ikke var større!

Jeg er ingen ekspert på lyd, men jeg fikk styrket troen på at anlegget i id4 faktisk har gode høytalere og at anlegget kan bli enda bedre med riktig type sub og en forsterker med dsp tilsvarende Bass brother løsningen. Er redd for å miste detaljene høytalerne i id4 gir, men ønsker samtidig noe mer bass når jeg hører på en del album..........
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

LMOR

Interessant, men ikke så overraskende. Har et Sonos anlegg på hytta som høres ut som du beskriver det her.
Skulle gjerne testet B&W anlegget i BMW iX til 40+ tusen. Det burde være bedre enn iPace.
ID.4 går ganske dypt, men har svak bass. Så du går kanskje ikke glipp at så mye hvis du skrur opp bassen i EQ.
Hvis du vil prøve med egen sub, så vi den ikke ødelegge så mye hvis den har et delefilter som kan stilles på f.eks 50Hz, og hvis den er presis og ikke bare blir «ullen basslyd»

Kjell Salvigsen

Takk for tips LMOR! Har kontaktet et lokalt bilstereo firma her i Viken, skal få et tilbud på en forsterker med dsp og en sub med 1 element. Er spent på pris og lydkvalitet på noe slikt... Ang anlegg i ix3, så sa vel Bjørn Nyland at det var noe av det beste han hadde hørt i en bil- at han hørte detaljer i musikken han ikke hadde lagt merke til før i andre biler. Ikke vet jeg om han har god peiling eller ikke, ,men han har ihvertfall kjørt mange ulike biler.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

eriksen.eriksen

Jeg skal få innstallert/laget pakke til min ID.4 hos Bassbrothers nå til helgen!

Tror dette vil gi et betydelig løft. Opplever at kvaliteten på dagens høyttalere er relativt bra, og tror disse vil skinne ved å flytte bassfundament til sub, samtidig som man kan rydde lydbildet ved tidskorrigering.

Erfaringer deles her etterpå!

LMOR

Antar at du mente iX Kjellegolf, tror ikke iX3 har mulighet for et så godt anlegg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA