Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppgradert lyd GTX

Startet av LMOR, lørdag 08. mai 2021, klokken 17:53

« forrige - neste »

biggern

Sitat fra: LMOR på mandag 10. mai 2021, klokken 16:41
Passerer id.4 den nye testen blir det GTX på meg.
Mitt Dirac anlegg på BMW 5-serien har ingen problem med å passere testen, og H&K anlegget i i3 er godt nok.
Så er dette standard anlegget bedre enn det jeg har i i3, så blir jeg imponert og glad.

Spinkel mellomtone og bass. Kona anlegget er dobbelt så bra med tanke på lyd. Jeg må minst inn med aktiv sub + oppgradere 2veis bass/mellom i dører til 3veis.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Olemann

#32
God referanse dette her, vår egen Truls Mørk spiller Bach cellosonate nr 1, her på Tidal i Masterkvalitet for de som vil så tett på kilden som mulig.

Dette er et opptak som er krevende også for gode hjemmeanlegg, nettopp fordi det inneholder det klassiske "harpiks-raspet" som alle som har spilt (eller hører mye på) strykeinstrumenter vet mye om.
Det er både gjennomsiktig ettersom lyden ikke kamufleres i mange andre instrumenter og det er mye mikrodynamikk her.
Dette vil ikke låte optimalt på noe bilanlegg, det kreves et større rom for utklinging enn det kupeen gir, men man får sjekket ut mellomtonen som jeg mener er det viktigste, og spesielt klangen, på mange bilanlegg vil denne musikken gi meg assosiasjoner til snekkersagen jeg bruker når jeg skjærer terassebord...ID4 anlegget håndterer dette akseptabelt.   JBL anlegget i Kia eNiro klarte det ikke.

Så håper jeg som sagt tidligere at man slutter å skrive om "god" og "dårlig" lyd, noe mer upresist skal man lete lenge etter. Men, beskriv gjerne, det er interessant.

https://tidal.com/browse/track/126487

Her er samme musikk med Yo-Yo Ma, mer tilgivende opptak, flott det og, og mindre rasp og mindre utfordrende for dårlige anlegg:
https://tidal.com/browse/track/93158825

LMOR

Er ikke spinkel mellomtone og bass beskrivende?
Kan du beskrive hva som gjør id.4 anlegget bedre enn i3 H&K, så jeg er forberedt på hva jeg skal høre etter?

Og kjøre testen jeg nettopp beskrev, og beskrive hvordan det høres ut på ditt favorittanlegg?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann

Vet ikke om det er meg som spørres her, men kan sjekke musikken på mitt favorittanlegg, må bare få byttet et par rør først som har tatt kvelden  (liker ikke transistor og kunstig lyd, så mitt hjemmeanlegg er 100% radiorør)

Jo, spinkel bass er forståelig og som nevnt tidligere synes jeg ID4 er svak i bassen, kan gjenta det jeg skrev tidligere, det er både tidlig avrulling og det svak dynamikk i bassen.

Mellomtonen er ikke spinkel, tvert imot er den noe av det beste ved anlegget, den er hva jeg kaller organisk eller akustisk, og den er ikke "sagbruk" om det er et forståelig uttrykk.

HK anlegget i min i3 var kunstigere i lyden, den virket prosessert, men absolutt mer trøkk i bassen og det gikk dypere.  Strykere fikk jeg aldri til med det anlegget, noe som er viktig for meg.

Som partyanlegg er både eNiro sitt JBL anlegg og i3 sitt HK anlegg bedre.  Som musikk og taleformidler i bil relatert til mitt bruk er ID4 bedre egnet.

Sitat fra: LMOR på mandag 10. mai 2021, klokken 18:03
Er ikke spinkel mellomtone og bass beskrivende?
Kan du beskrive hva som gjør id.4 anlegget bedre enn i3 H&K, så jeg er forberedt på hva jeg skal høre etter?

Og kjøre testen jeg nettopp beskrev, og beskrive hvordan det høres ut på ditt favorittanlegg?

LMOR

OK, jeg liker å teste ting, så jeg tror jeg må grave frem måleinstrumentene for frekvens og impulsrespons. Så kan vi heller konkludere om en liker det slik det skal være, eller om en må ha farget lyd.
Jeg hadde de første kommersielle Philips DSP høyttalerne som var revolusjonerende. Perfekt lyd var det dessverre ingen som likte, så de måtte farge lyden.. men da ble det også veldig bra.
Dirac var en ny revolusjon, da kunne jeg kompensere alle feil i de høyttalerene jeg kjøpte og i det rommet de ble satt i. Dirac brukes i flere biler, og de kunne fint fått ut mye bedre lyd av et hvilket som helst standard anlegg også. Dirac er perfekt for bil, fordi det er så mange flater som reflekterer på et lite område.

https://www.dirac.com/automotive-audio

Var pilot for Dirac på hjemmeanlegg i starten og har alt utstyret som trengs for å måle det som er grunnlaget for Dirac sin DSP, altså frekvens og impulsrespons fra elementene i rommet de står i.
Får se om det fungerer på den bærbare maskinen jeg har nå. Mikrofonen er en referansemikrofon med helt flat kurve.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Kan begynne med å legge ut hvordan det ser ut med mine gamle høyttalere i stuen. De var nær det optimale for meg, men klarte ikke helt Ane Brun. Her vises det tydelig at det var mellomtonen som var utfordringen til disse. Den røde kurven viser det Dirac optimaliserer mot, og som er mer enn bra nok.
Skal prøve å måle i3 i morgen, og id.4 når jeg får lånt den igjen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Det ble for spennende.., her er målingene av i3. Den har som flere har sagt her god bass, men sliter i mellomtonene og enda mer på diskanten. Så så langt har du rett Olemann  :+1:
Så da blir det spennende å se om du også har rett ift Id.4.
Sjekke resultatet nederst av summen av frekvens og impuls i en bil. Det blir mye refleksjoner. i3 har ingen Dirac dessverre.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

eriksen.eriksen

Takker så mye for glimrende innhold! Spent på å se målinger av ID.4.

Det hadde også vært interessant å se en sammenligning med Enyaq om du får fatt på en slik. Den har samme hovedenhet, men annet oppsett på høyttalere og delefilter.

Olemann

#39
Interessant!
Men, hvorfor settes target som det optimaliseres mot helt opp til +8dB fra 20-80 Hz?  Dette blir lett slitsom bass, men klart, det er jo ofte et slikt lydbilde mange ønsker seg i bil, muligens et forsøk på å unngå legge inn ekstra SubW et eller annet sted.
Jeg synes slik heving ofte blir slitsom, dessuten forstyrrer den helheten i lydbildet.  For et PA anlegg eller party etc fungerer det sikkert helt supert.  Risikoen er også "vreng" om ikke elementene takler dette påtrykket.

Blir artig å se din analyse av ID4.

Når det gjelder nøytralitet har jeg ingen stor tro på det, jeg vet hva jeg liker, og det er summen av hele kjeden, inkludert rommet (kupeen) som skaper totaliteten. 
Det er stor forskjell på å sitte på rad 1 og rad 17 i Oslo Konserthus, selv om begge deler er "nøytralt".
(for ikke å si, sitte midt i strykergruppa.)

LMOR

Enig med deg Olemann. Target på den gamle var en test på hvor langt jeg kunne presse Dirac. Hadde glemt det.
«Riktig» target er litt mer bass og litt mindre diskant enn flatt.
Tok den bort, men kan legge ut en med default target og sum høyre venstre kanal.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Default target, fremdeles i3, splittet per kanal. De fleste synes litt mer bass og mindre diskant er mest behagelig å høre på. Ikke for skjærende diskant.
Men i3 er litt langt unna det meste. Min 5 serie med Dirac er nesten perfekt (tror jeg), men den er så gammel at jeg ikke kan teste digitalt, så derfor blir ikke en måling riktig.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#42
Sitat fra: Kjellegolf på mandag 10. mai 2021, klokken 10:05
Skulle gjerne sittet sammen med Lyd og bilde og hørt på dette og tatt en ny oppsummering etterpå.

Eksempler på Album/sanger i Tidal hifi med god lyd:
Album:

Har hørt gjennom disse, og er ikke enig i at mange av disse klarer å skille et high end fra et anlegg til 10000.-. Det vil være forskjell, men tøyer ikke grensene.

Det hjelper ikke å ha Flac eller lossless hvis ikke innspilling er god nok i utgangspunktet.

Ane Brun sporet jeg foreslo inneholder en dybde og oppløsning som gjør at de fleste vil kunne høre forskjellen på stegene oppover til anlegg til 100 000.- og kanskje videre.

Men det beste er målinger. De er ikke subjektive eller farget av en spesiell musikksmak.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Øyvind.h

#43
Jeg har ikke gjort noen grundig analyse av anlegget i id4. Kun hørt litt på radio og diverse Spotify da det stort sett er slik jeg bruker anlegg i bil. Id4 plasserte seg på helt OK nivå. Litt spinkel lyd, ikke noe særlig trøkk og støynivået i kupeen er ikke veldig lavt så det blir en middels opplevelse. Mye bedre enn dårlige anlegg, men et godt stykke under gode anlegg. Egentlig som forventet, men i den positive enden av forventningen.
Jeg går tilbake til EQC neste uke, og Burmester anlegget det er noe helt annet. Men det koster jo en del ekstra, og det er ikke så mye trøkk i det heller. Det spiller dog vesentlig penere med utgangpunkt i de samme kildene.

Depositum på ID4 GTX ble refundert på 1 dag. Det var raskt og effektivt håndtert av Møller.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Olemann

#44
Det er sant at målinger er objektive og ikke farget (gitt at man måler rett og har bra utstyr).
Men, det er komplisert å avgjøre "god/dårlig" lyd basert på målinger.
Noe er nokså lett, som å vise en frekvensrespons mot nivå (db eller rms vs. Hz), og det kan si noe om et anlegg "har mye bass" feks., da i forhold til andre deler av spekteret.

Men, den totale opplevelsen av god lyd handler om så mye mer enn bare nivået pr. frekvens.
Da må man inn med forvrengning og støy (THD+N) og også fase, i tillegg til at type forvrenging har mye å si på opplevelsen.  Mange opplever f.eks. 3. harmonisk forvrengning som bra, det gir en fylde og rundhet til lyden, men er like fullt målbar forvrengning.  Høyere orden forvrengning vil høres bedre og mer plagsomt, selv om lavere ordens vil vises best i målinger med høy prosent THD. Så her må man måle THD over hele spekteret i så fall og lage gode sammenstillinger.  THD varierer også med hvor på utstyrets nivå man er (hvor mye effekt man tar ut f.eks.).

Hensikten min er er ikke å lage mye teori om lyd, men vise at skal man utlede "god" lyd fra målinger, så må man måle mer enn bare frekvensrespons.
Det er gøy å måle, og det er viktig, men en bør være litt varsom med å konkludere med "best" lyd ut i fra enkelt målinger.

ID4 har et enkelt anlegg, antagelig billig å produsere, men de har fått til noe, og dette er for meg viktig; de har klart å gi mellomtonen en naturlighet som gir meg lite lyttetretthet og de klarer gjengi musikk så jeg får følelsen av å sitte bak i konsertsalen.  Dvs det klarer ikke skremme med skarptrommen, det har ikke dypt basstrøkk og det mangler makrodynamikk. 

Så dermed er det forståelig at mange vil ha inn både DSP og Sub og forsterker, selv vil jeg heller ha dette anlegget her enn i de bilene jeg kom fra, som altså var Kia eNiro (JBL) og BMW i3 (HK). Fordi jeg verdsetter naturlighet, gjerne litt temmet, og er allergisk mot sagbruk, sibilanter og digital lyd....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA