Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppgradert lyd GTX

Startet av LMOR, lørdag 08. mai 2021, klokken 17:53

« forrige - neste »

telcontar

Sitat fra: Olemann på søndag 09. mai 2021, klokken 11:59

Interessant med så ulike vurderinger av samme anlegg.  De som ikke synes det er bra, kunne de utdype de følgende forhold?

- Hvilke type musikk spilles?
- Hva er de viktigste egenskapene til god lyd i bil?
- Hva er de opplevde svakhetene ved gjengivelsen i ID4?

For meg er et kriterie viktig, og det er bra sub. Hører på meste av musikk, men glad i god bass. Har en bmw med 2x sub (1 under hvert sete), orginalt hifi upgrade (676), men ikke Harman(688) anlegget.

LMOR

Det hadde jo vært en hi-fi revolusjon hvis et standard anlegg hadde vært like bra som et som koster typisk 12000.- ekstra.
Jeg har referansemusikk som jeg tester alle høytalere med, inkl high-end. Enkelt å høre forskjell.
En enkelt HomePod Mini låter bedre enn det jeg fikk ut i går. Men jeg vet altså ikke om det var riktig innstilt.
Men når bilen er bygget for å kunne leveres med oppgradert anlegg med subwoofer, så en den ikke aktuell før den kan leveres med det.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#17
Fant denne. Er tatt opp med god mikrofon, og mellomtonen er akkurat så metallisk som jeg opplevde den


https://youtu.be/vjqB7XQS4qc

Må spilles av på gode høytalere for å kunne høre det slik det var tatt opp.

Så hvis noen mener at lyden egentlig er mye bedre enn dette, så skriv innstillingene dere bruker, så tester jeg gjerne på nytt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann

#18
Ja, dette låt elendig.  Men ikke så rart når det er tatt opp med mikrofon og det i tillegg er brukt komprimert Spotify, samt trådløs så vidt jeg oppfattet.

Det jeg synes dette viser korrekt, er at bassen er tynn, det er både lite dynamikk/krefter og den ruller antagelig av tidlig. Trenger man dette så må man ha både subW og sub forsterker.
Dynamikken vil også prege slaginstrumenter, så om dette er noe man lytter mye til så vil også både subW og sub forsterker gi bedring.

Når det gjelder stemme så viser denne videoen intet av interesse, lyttet til 3 av sangene og muligens er de alle  elendig innspilt, lyden i presensområdet er av en helt annen kvalitet enn denne videoen viser.
Det er tvert imot fraværet av sagbruk/metall/sibilanter dette anlegget er godt til.
Anbefaler å sjekke ut på et godt opptak med gode strykere.

Noe å teste med er f.eks. cello solo, nærfeltopptak, feks. en av Bach sine cellosonater.  Her avsløres nådeløst metallisk klang, og som nevnt over er anlegget i ID4 god på dette.
Men, musikksmaken er ulik, kan hende påvirker dette hvordan lyd oppleves også.

hELgenen

Jeg er en noob på lyd, men selv jeg forstår at det å gjengi lyd via en youtube video er totalt bak mål.

Jeg synes ikke lyden er fantastisk i id.4 - du har ikke en sub som får ørene til å flagre eller en treble som hører fuglene kvitre uten sus, men til hverdagsbruk så fungerer dette fint for meg. Det eneste jeg savner er kanskje litt flere justeringsmuligheter. Mulig noe kan gjøres med software oppdateringer på det området? Jeg tror lyd er veldig individuelt og avhengig av musikk type man spiller. Hører jeg på klassisk vil jeg ha et helt annet lydbilde enn om jeg hører på techno - og jeg hører faktisk på begge stilarter og de krever helt ulike innstillinger av lyden for å få den opplevelsen jeg vil ha.
Og når jeg hører på alltid nyheter på nrk krever det også en litt annet lydbilde osv - men som sagt - det fungerer til hverdagsbruk og jeg hadde aldri noen fantasi om  at anlegget skulle være fantastisk på alle områder - det har jeg aldri opplevd i noen bil ennå. Jeg har vært på fabrikk besøk hos Quad Electroacoustics i Huntingdon  og hørt hva det beste de kan klare å få frem av lyd og det var i alle fall bedre enn det jeg har opplevd i bil selv om jeg ikke ble slått i bakken da heller. Men litt flere filtre, litt flere justeringsmuligheter slik at en kunne lagre sine egne innstillinger - det hadde nok vært mer enn godt nok for meg i bilen.

LMOR

Hmm, det er ikke YouTube som setter begrensningene her dessverre.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann


Det blir lett upresist og dermed lite verdifullt for andre det som skrives om lyd og lydgjengivelse.

Her er et bidrag til å bringe samtalen noen nivåer opp fra "dette var god lyd" eller "dette var dårlig lyd".

Med disse uttrykkene er det håp om at man (dersom man orker bruke tid på å uttrykke seg) også kan få andre til å forstå hva man prøver si.  Selv om opplevelsen er subjektiv, betyr ikke dette at det er uinteressant, det kreves bare litt jobb med å uttrykke seg.

https://www.moon-audio.com/audiophile-terms-guide

LMOR

Som nevnt før var Lyd & Bilde sin test godt beskrivende;

Standard-anlegget låter heller ikke spesielt inspirerende, med en ganske diffus og slank lydkarakter.

Kan ikke beskrive det bedre selv, og jeg mener som dem at det er uforståelig at det ikke tilbys et alternativ der alle elementene er av bedre kvalitet.
Veldig bra at mange ikke bryr seg eller synes de er gode nok. Men de mister en del kunder. Og kanskje er det bevisst. At de vil at jeg da kjøper Audi.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Ja, og i praksis må du da ut med 100k for er annet
lydanlegg.
Det ryktes også at Focal har egne plug n play elementer man kan bytte.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Jeg synes NRK P1 høres helt topp ut i min ID.4  :+1: ;)
Men jeg skulle gjernr hatt kraftigere lyd på blinklyset. Det hører jeg nesten ikke  8)

Kjell Salvigsen

#25
Jeg har nå testet anlegget i id4 i flere titalls timer. Har lang erfaring med Bang og Olufsen anlegg i Audi e-tron samt prøvespilt masse anlegg i flere titalls demobiler, leiebiler og venners biler av ulike merker de siste årene. Id4 anlegget låter bedre eller like bra som flertallet mener jeg, få spiller mer naturlig og rent.
Selvsagt er det ikke like bra som Bang og Olufsen jeg betalte 14000 ekstra for, men det spiller nesten like fint og detaljert i en del toneleier, men bassen er ikke like bra. Lydkilde av god kvalitet er essensielt. Bang og Olufsen var ikke verdt de 14000 kr ekstra, ville ikke betalt for det om det var mulig i id4.

Til å være et standard anlegg er id4 anlegget uvanlig bra. Ikke for dem som må ha dundrende bass og er vant med kraftige subwoofere, men for dem som setter pris på mest mulig naturtro gjengivelse av musikken og som liker mest mulig detaljert lydbilde som får frem alle detaljer i rytme, perkusjon,samt ønsker fin klang i tangentinstr. som piano, hammondorgel og strenge-/blåseinstrumenter.

Det er ikke det beste allround anlegget som finnes, noen innspillinger som i utgangspunktet har noe flat lyd låter ikke så bra på anlegget, det mangler som noen sier litt på dypbass. Men bruker man noen timer på å sette sammen en spilleliste i Tidal hifi vil man få seg en god lytteopplevelse i id4. Jeg bruker Tidal hifi og laster ned med høyeste oppløsning på telefonen. Spiller kablet carplay. Toneinnstillinger mest mulig nøytralt. Et knepp opp på bass og diskant, et knepp ned på mellomtone. Har nå laster ned flere titalls album og spillelister med flere hundre sanger i beste kvalitet (Master og hifi) som jeg til enhver tid har tilgjengelig for spilling i bilen uten å bruke mobildata. Genialt!

Ang tredjeparts deler som ekstra plug and play forsterker og subkasse slik Bass Brothers leverer (omtalt på deres facebooks side og i Lyd og bilde), så er dette noe som ikke krever noen form for inngrep som går ut over garanti eller som på andre måter påvirker bilens kvalitet og egenskaper. Kan lett fjernes og etterlater ingen spor overhodet), kan ikke skjønne at folk er skeptiske til en slik løsning dersom den viser seg å bli like god på id4 som på enyaq. Pris på 9900 er heller ikke gal mener jeg. En lydpakke hadde sikkert kostet rundt 6000 kr og pakken fra Bass Brother skal visstnok spille fletta av slike lydpakker i den prisklassen.

Her er noen album/låter man bør teste før man konkluderer med at anlegget låter dårlig. Høytalerne blir også noe mer rund og varm i lyden etter en del spilling. Test disse med tidal hifi og oppsummer da etter om dette er et dårlig anlegg eller ikke. Skulle gjerne sittet sammen med Lyd og bilde og hørt på dette og tatt en ny oppsummering etterpå.

Eksempler på Album/sanger i Tidal hifi med god lyd:
Album:
Eric Clapton & Friends: The Breeze - An appr..JJ Cale
Nick Cave : The boatmans call
Dire Straits - Dire Straits albumet med bl annet Sultans of swing (hør de livlige cymbalene mm)+ sjekk ut enkeltlåter som klassikerne Brothers in Arms og Your latest trick
Muscle Shoals - Small Town (Blues, Funk, Soul spilt inn i Muscle Shoals studio)
Van Morrison : The Prophet speaks + Moondance
Bob Marley: Legend og Exodus
Solomon Burke: Don't give up on me
Toto IV med klassikerne Africa og Rosana
The Weeknd - After Hours
Sanger:

Somebody (Dagny)
The model (Kraftwerk)

Money (Pink Floyd)
Another Brick in the wall pt 2)
Come Together, Something, Here comes the sun mfl (The Beatles)
Living for the city + Higher ground (Stevie Wonder)
Jump ((Van Halen)
Rainy Night in Georgia (Tony Joe White)
Anniversary song (Cowboy Junkies)
A thought is just a passing train (John Moreland)










2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Olemann

#26
Fin gjennomgang!  Det å legge fram musikk man liker og tester med er bra, både fordi det viser noe om preferanser og konkret lar andre etterprøve dette selv.

Anleggets svakhet er dynamikk i lavere frekvensområde, og også evne til å gjengi bass i det hele tatt. Trenger man mye av dette er det naturlig at man må oppgradere.

Anleggets styrke, og der slår det som jeg har skrevet før også, mange anlegg som har "merke-navn" klistret på seg.
Test ut, og gjerne med kablet Tidal Master som det foreslås, en av Bach sine cellosonater, og jeg tror man blir overasket.
Mellomtonen er veldig bra, åpen, akustisk. Det noen opplever som diffus er kanskje nettopp fraværet av det jeg opplever som hissighet og  spisshet.
Man kan også spille ganske høyt uten at lyden "sprekker/vrenger", det er ikke opplagt i denne klassen.

Men for all del, det er helt ok å mene at anlegget ikke passer, og smak kan ikke så lett diskuteres, i alle fall ikke samordnes, så jeg runder av med dette, vil tro de fleste har skjønt mine preferanser.
Det som blir feil er å si at anlegget er "dårlig" eller har dårlig lyd.


Sitat fra: Kjellegolf på mandag 10. mai 2021, klokken 10:05
Jeg har nå testet anlegget i id4 i flere titalls timer. Har lang erfaring med Bang og Olufsen anlegg i Audi e-tron samt prøvespilt masse anlegg i flere titalls demobiler, leiebiler og venners biler av ulike merker de siste årene. Id4 anlegget låter bedre eller like bra som flertallet mener jeg, få spiller mer naturlig og rent.


Kjell Salvigsen

Sitat fra: Olemann på mandag 10. mai 2021, klokken 10:47
Fin gjennomgang!  Det å legge fram musikk man liker og tester med er bra, både fordi det viser noe om preferanser og konkret lar andre etterprøve dette selv.

Anleggets svakhet er dynamikk i lavere frekvensområde, og også evne til å gjengi bass i det hele tatt. Trenger man mye av dette er det naturlig at man må oppgradere.

Anleggets styrke, og der slår det som jeg har skrevet før også, mange anlegg som har "merke-navn" klistret på seg.
Test ut, og gjerne med kablet Tidal Master som det foreslås, en av Bach sine cellosonater, og jeg tror man blir overasket.
Mellomtonen er veldig bra, åpen, akustisk. Det noen opplever som diffus er kanskje nettopp fraværet av det jeg opplever som hissighetog  spisshet.

Men for all del, det er helt ok å mene at anlegget ikke passer, og smak kan ikke så lett diskuteres, i alle fall ikke samordnes, så jeg runder av med dette, vil tro de fleste har skjønt mine preferanser.


Sitat fra: Kjellegolf på mandag 10. mai 2021, klokken 10:05
Jeg har nå testet anlegget i id4 i flere titalls timer. Har lang erfaring med Bang og Olufsen anlegg i Audi e-tron samt prøvespilt masse anlegg i flere titalls demobiler, leiebiler og venners biler av ulike merker de siste årene. Id4 anlegget låter bedre eller like bra som flertallet mener jeg, få spiller mer naturlig og rent.


Enig med deg, bass kan være noe spinkel i noen sammenhenger! Men på de fleste av mine forslag vil du faktisk høre en ganske potent og fin bass uten at den blir buldrete. Ikke noe man kjenner i magen, men fin i mange tilfeller. Og takk for tips til klassisk musikk, skal teste det ut!

Hovedpoenget mitt er at mange konkluderer altfor raskt med at anlegget er dårlig. Det bør man ikke uten videre gjøre uten å ha testet det grundig først. Men helt fair at ikke dette faller i smak hos alle, jeg tror du og jeg ikke nødvendigvis ville likt alle anlegg de refererer til - som helt sikkert har mer effekt og en kraftig subwoofer som gir krafig bass - men ikke nødvendigvis bedre/finere lyd. Dette kan jo diskuteres i det uendelige, det er jo ikke noe fasit her  :)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

LMOR

Jeg skal obsolutt teste på nytt + prøve å gjøre noen reelle frekvensspekter sammenligninger.
Tror jeg har god oversikt over annerkjente  referanseinspillinger.
Har holdt på med Hi-Fi i mange år, men som jeg skrev helt i starten brukte jeg for lite tid denne gangen.
Jeg vil heller ha svak men stam bass enn bulder fra en cheap subwoofer.
Hadde en Toyota leiebil i dag med overraskende god standard lyd, men alt for buldrende bass.

Min test-favoritt ift presist bass og god mellomtone er:

The Voodooyoodoo med Spyro Gyra.

Den vet jeg hvordan skal høres ut på et high end anlegg og hva jeg ikke hører på et for dårlig anlegg.

En annen god test er om du hører trommen etter 11 og 16s på Ane Brun sin These Days, og om du føler om hun står foran deg etter 22 og 53s

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Passerer id.4 den nye testen blir det GTX på meg.
Mitt Dirac anlegg på BMW 5-serien har ingen problem med å passere testen, og H&K anlegget i i3 er godt nok.
Så er dette standard anlegget bedre enn det jeg har i i3, så blir jeg imponert og glad.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA