Oppgradert lyd GTX

Startet av LMOR, lørdag 08. mai 2021, klokken 17:53

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: telcontar på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:37
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:19
Det var en first edition med 825W
Den koster nok en del mer ja. Er std på HSE, kanskje opsjon på lavere utgavene
Ser den kostet 2300 pund ekstra utenom first edition pakken den gang, så ja, Id.4 anlegget gir klart mest lyd for pengene av alle de jeg har testet så langt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Dette var gode nyheter, og vel i tråd med det Bass Brothers sa om Enyaq - jeg forutsetter at de har like høyttalere.
Refleksjoner, var det glasstak i bilen du testet? Hvilken effekt har det?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

telcontar

Pga din test er nok gtx aktuell igjen, men bestiller nok ingen bil før jeg vet hva BMW i4 awd lander på prismessig  :P

LMOR

i4 er for lav synes jeg.
Jeg kjører på en gammel versjon av Dirac programvaren, og jeg hørte litt merkelige høyfrekvente lyder når jeg scannet opp mot og over 20kHZ. Så jeg tror det er DSP/beskyttelse på høye frekvenser på den bilen, som mappet frekvensene lavere. Teorien min er at analyseprogrammet tolket responsen som å være utenfor det området den taklet.
Lavere volum gjorde at jeg heller ikke hørte samme effekt, og målingen gikk greit.
Så mest sannsynlig var det ikke refleksjoner som gjorde det.

Glasstak bør ikke være noe problem. Det er mye glass allerede.

biggern

Sitat fra: telcontar på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:45
Pga din test er nok gtx aktuell igjen, men bestiller nok ingen bil før jeg vet hva BMW i4 awd lander på prismessig  :P

En mulighet  :)
https://bilradiospes.no/focal/109416/focal-inside-premium-61-lydpakke-vw

LMOR

Jeg ville ikke ha endre på høyttalerne. De er gode nok. Hvis rommet der sub kan  være er tomt, så ville jeg heller kjøpt en sub som passer der. Men det skal ikke mye til før du ødelegger kvaliteten som er der allerede.
Det må være fordi en er mest opptatt av mest mulig bass..

Olemann

Artig å lese at ørene mine ikke er helt på jordet.
Lyd og lydopplevelse er komplisert materie, det handler selvsagt mye om utstyr, men også om implementering av dette, i tillegg til subjektive preferanser.

Mine preferanser er tunet over et langt liv og er også endret underveis.  Har bl.a. endret preferert lytteplass i de fleste konsertsaler fra rad 1-2 til rad 7-10.  Dette sier noe om endring i smak, som også uttrykker noe om hva jeg liker i et HiFi anlegg.  Her er jo folk ulike.

Jeg setter høyt på listen over hva som betyr noe at man unngår lyttetretthet, og at man unngår slitsomme sibilanter og lyd som høres digital ut. Synes begrepet "akustisk klang" er bra, selv om det ikke er helt presist.

ID.4 anlegget har mange kvaliteter som gjør at jeg liker musikken (og talen) som formidles.  Har likevel ingen problemer med å skjønne at andre har preferanser som gjør at de ønsker seg enda mer dynamikk og hardtslående bass. 
Også gøy at noen revurderer bilen som følge av dette, får informere min selger om det ;D

Sitat fra: LMOR på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:32
DA ER TESTEN AV ID.4 Pro klar.
Først takk til Olemann som insisterte på at lyden var bra, for det var den!
Nå forstår jeg hvorfor de ikke tilbyr oppgradert anlegg. Skulle nesten tro det var en svak sub der likevel..
Mye bedre lyd enn Burmeister EQC, og jeg må kanskje si meg enig i at den var bedre enn i3 også. Var ikke noe problem å høre trommene fra Ane Brun stykke, og mye bass i "dyp bass" test låtene mine også. Men det er et stykke opp til I-Pace, men det koster en god del mer også.

Eneste var at det var noe merkelig mer refleksjonene, så programmet mitt kunne ikke behandle dataene hvis lyden var satt for høyt. Men det påvirket ikke lydopplevelsen min.

Konklusjonen er at anlegget ikke er noen grunn for meg til å ikke kjøpe GTX. Men må prøve Q4, Enyaq og Ionic 5 først tror jeg.

e-Stig

Sitat fra: LMOR på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:32DA ER TESTEN AV ID.4 Pro klar.

Konklusjonen er at anlegget ikke er noen grunn for meg til å ikke kjøpe GTX. Men må prøve Q4, Enyaq og Ionic 5 først tror jeg.

Tusen takk til LMOR som gjør disse testene og legger dem ut! Denne tråden skulle jo stått øverst på fremsiden til elbilforum så alle får lest seg opp på lyd. Generelt høyt nivå på alt som skrives her.

Det har vært en myte i flere tiår at det er bortkastet å bruke penger på lyd i bil. Det er lett å skjønne argumentene med at en bil er en liten boks med dekkstøy, vindstøy og trafikkstøy. I tillegg er det ulikt antall mennesker og ulik bagasje i bilen fra gang til gang. Dermed blir det en vanskelig oppgave å tune lyden perfekt hele tiden.

Mulig det. MEN: Mange av oss sitter i bilen i flere hundre timer hvert år. Jeg hører mye mer musikk i bilen enn jeg rekker å høre hjemme. Derfor er det viktig at lydanlegget i bilen er så godt som mulig. Hvis ID.4 hadde hatt dårlig lyd hadde den vært uaktuell. Nå står det mellom den og Q4 e-tron 40.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

LMOR

Fint at noen andre enn meg synes dette er nyttig. Det begynte som den ene tingen som trakk id.4 ned, men nå ligger den på topp igjen.
Synes ikke Q4 er verd prisen selv om anlegget skulle være bedre, da jeg ikke trenger mer enn det som er i id.4. For meg er også 360 kamera et must, og det kan ikke Audi levere før i 2022 sier ryktene.
Hvorfor står ikke Enyaq på din liste? Har planer om å teste den i morgen.

Rexen

Sitat fra: e-Stig på torsdag 13. mai 2021, klokken 12:55
Sitat fra: LMOR på onsdag 12. mai 2021, klokken 22:32DA ER TESTEN AV ID.4 Pro klar.

Tusen takk til LMOR som gjør disse testene og legger dem ut! Denne tråden skulle jo stått øverst på fremsiden til elbilforum så alle får lest seg opp på lyd. Generelt høyt nivå på alt som skrives her.

Takk også til Olemann som bare med sine erfarne, høykvalitets subjektive ører lyttet seg fram til fasiten på høytalerne i ID.4 :+1: :D
VW ID4 4Motion Highline 2025
VW ID4 GTX 2022 Solgt
BMW 525 D X-drive 2012
Mazda 3 2012 Solgt

Olemann

Takker, likte den beskrivelsen, "  erfarne, høykvalitets subjektive ører."  :D

Kanskje en ny business mulighet dette, leie ut ørene mine  ;)

Sitat fra: Rexen på torsdag 13. mai 2021, klokken 14:19
Sitat fra: e-Stig på torsdag 13. mai 2021, klokken 12:55

Takk også til Olemann som bare med sine erfarne, høykvalitets subjektive ører lyttet seg fram til fasiten på høytalerne i ID.4 :+1: :D

Kjell Salvigsen

Takk til LMOR for interessant måling og uttalelser i etterkant. Og ikke minst takk for meget spennende låtforslag med Ane Bruns These days! Meget bra sang med mye spennende lyd - har lyttet mye på den!

Og takk til Olemann også for konstruktive innspill.

Lett å høre på hylekoret og tro at det stemmer, godt å se at flere deler min erfaring!

Dette viser nok en gang at god lyd kan være så mangt, jeg synes en del er vel raske med å konkludere uten å være kritiske til om sine egne kriterier og definisjoner...

For meg er god lydkilde og det å spille album og sanger med god lyd/produksjon med å løfte anlegget,samt mest mulig nøytrale innstillinger med evt små justeringer opp eller ned. JEg er fornøyd og det er hyggelig å se at flere og flere her og i andre forum deler samme opplevelse.

2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

LMOR

Da tror jeg at jeg runder av testingen med standard anlegget til Enyaq, siden noen ønsket å ha den med, og det var en av de som var aktuelle for meg også.
Hadde faktisk samme måleutfordring som på id.4, så det er nok noe i "systemet" til denne plattformen..
Men lyden var faktisk dårligere og mer inkonsistent enn id.4. Kunne også høre det på test sporene.
Sjekk dippen på 35Hz, her er den noen som har glemt å gjøre slike målinger, slik at delefilteret er skrudd sammen feil, eller om elementene mangler overlapp, el.l.
Når det er slik på standardanlegget, ville jeg ikke stolt på at oppgradert lyd er godt skrudd sammen heller, på samme måte som EQC ikke har klart bassen på en god måte.
Bør nok ikke velge Enyaq over id.4 pga lyden. Det var diverse ting som var bedre enn id.4 ellers, f.eks større rettstilt skjerm, men for meg var det alt for mange ting som jeg synes id.4 var bedre på.

e-Stig

Sitat fra: LMOR på torsdag 13. mai 2021, klokken 13:09
Fint at noen andre enn meg synes dette er nyttig. Det begynte som den ene tingen som trakk id.4 ned, men nå ligger den på topp igjen.

Hvorfor står ikke Enyaq på din liste? Har planer om å teste den i morgen.

Etter 12 år med Opel på 80 og 90-tallet har vi nå hatt Volkswagen (Polo, Touran, Golf, e-Golf) og Audi (A6, A4, A3) fra samme forhandler i 25 år. Fornuften tilsier at det blir vanskelig både å bytte bilmerke og forhandler. Men vi hadde faktisk en e-Mach i reservasjon så det er ikke umulig å nå opp med de rette forutsetningene.

Både innsiden og utsiden på Q4 ser mye bedre ut enn ID.4, men det sitter langt inne å bruke godt over en halv million på en "liten" bil. Må gi biljournalistene rett i at blodet sannsynligvis vil bruse mer når man kjører en Q4. For meg som er opptatt av god lyd vil naturligvis lydtest av Q4 være en viktig del av avgjørelsen, men på Q4 får man oppgradert med Sonos. Vi tro det tar lyden til nye høyder.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Vurderer en elbil

Lyd er svært subjektivt.

Mennesket kan oppfatte lyder med frekvenser mellom ca 20 og 20 000 Hz. Etter hvert som man blir eldre, blir hørselen mindre følsom for de høye frekvensene. Hørselsorganet er mest følsomt for lyd mellom 1000 og 4000 Hz.

At noen kan måle lyd med grafer og bilder kan sikkert være noe nyttig, men det nyttigste er å møte opp og høre selv. Hva du liker og hvordan er det bare du som kan vite.

For mange år siden var jeg på Oslo Hi-Fi Center for å kjøpe høyttalere. Da fant selgeren frem noen trekanta høyttalere, ikke så store egentlig. Han satte på klassisk musikk og det hørtes jo ut som om jeg satt midt blant musikerne. Med en fantastisk lydgjengivelse. Hele spekteret fra dype pauker og kontrabass og cello helt opp til triangel og harpens lyse klimpring. Ubeskrivelig egentlig. Han satte på en CD med Judas Priest på de samme høyttalerne.... Det hørtes egentlig ganske likt ut som fra telefonhøyttalerne til Apple iPhone 5. Skikkelig elendig. Grafene hadde sikkert blitt fine på disse trekantede høyttalerne også, tenker jeg...

Alle andre uttalelser jeg har fra folk er at Enyaq lyder mye bedre enn iD4 originalt, også angående tema fra mister Gråbein som er tester og skribent for Lyd&Bilde var klar i sin tale at Enyaq er mye bedre originalt enn iD4. Dette kan se ut å være en som ute etter lydkvalitet på visse frekvenser fremfor en gjenomgående morsom lyd med litt trykk i.

Å måle lyd vil sjelden gi en beskrivelse av hvordan det egentlig lyder, men vil selvsagt kunne gi en pekepinn på om det mangler noe i registeret. Men om det mangler noe på 35 hz er ingen som dør av. Men inntrykket fra beskrivelser fra alle er at iD4 er tynnere i lyden. Men spiller uansett ikke noen rolle siden alt kan oppgraderes og en DSP kan justeres akkurat dit man selv vil. Så kjøp den bilen du vil, så kan lyden ordnes uten problem.

Selv heller jeg til Enyaq, og det er ikke lyden som avgjør det... Det er det resten av bilen som gjør. Interiøret og oppsettet med knapper, skjermer o.l.
Fossilbil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA