Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppgradert lyd GTX

Startet av LMOR, lørdag 08. mai 2021, klokken 17:53

« forrige - neste »

LMOR

Fant ikke noe om dette her i farten.
Noen som vet når det er mulig å få bedre lyd?
Rart at en bil i denne prisklassen ikke har noe annet enn standard lyd?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

eriksen.eriksen

Dette undrer jeg meg over også. I promobildene ser det ut som noe som ligner på dynaudio sin logo på diskanthøyttalerne i a-stolpen. Dette er dog ikke nevnt noe sted enda. Mulig det blir tilgjengelig på et senere tidspunkt.

LMOR

Har sett at Lyd & Bilde sier at det er Harmon & Kardon som er på bildene, og at de har info om at det kommer til nyttår.
Standard anlegg er en show stopper for meg.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

telcontar

Det er ingen oppgradert lyd i GTX, heller ingen pakker som tilbyr dette. Selger sa dette er noe VW ikke tilbyr på alle id4 varianter per dags dato og jeg droppet bilen pga det.

Olemann

#4
Ville ikke hengt meg for mye opp i hvilke merker som trykkes på høyttalerne, har hatt Kia med JBL som ikke var noe  skryte av, og hatt BMW I3 med Harman Kardon som heller ikke var det.

Anlegget i min ID4 1St er bedre enn begge disse på alle parametere jeg synes er vesentlig.  Det eneste de ikke slår de to nevnte på er trøkk i bassen.  Både dynamikk og alt under 200 Hz er svakere. Det er dog det jeg legger minst vekt på i en bil.

På evne til å gjengi akustisk musikk, spesielt strykere, er det vesentlig bedre enn nevnte JBL og HK anlegg. Med litt tuning unngår man sagbruk-effekten som mange anlegg lider av.

Tale er harmomisk og sibilanter er nesten fraværende.
Det er heller ikke digitale artifakter som jeg synes mange anlegg med billige digitalforsterkere lider av.  Imponert av at de har klart unngå det.

Merkenavn betyr lite, vet ikke om alle vet det, men Harman selger under disse navnene; Harman Kardon, JBL og  Infinity.

Hadde ikke trodd jeg skulle trives med et "ikke-oppgradert-anlegg" uten kjente merkenavn klistret noe sted. :D

daktari

Sitat fra: LMOR på lørdag 08. mai 2021, klokken 17:53
Fant ikke noe om dette her i farten.
Noen som vet når det er mulig å få bedre lyd?
Rart at en bil i denne prisklassen ikke har noe annet enn standard lyd?
Noen har laget en basskasse m forsterker til Enyaq, ryktet tilsier at denne kommer til ID4 også. Angivelig er høyttalerne bra kvalitet i Enyaq, så får se hva som blir sagt om ID4. Det foregående taler skriver tyder på at det ikke er noen mangel antagelig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Ok, den kan jo være at den jeg testet i dag var helt feil innstilt, men jeg kjørte til og fra Møller med en i3 med Harmon Kardon. Spilte musikk fra samme kilde via CarPlay. Det var som natt og dag.
Skal gi den en ny sjanse neste uke. Hadde egentlig samme opplevelse da jeg hentet min siste i3. Den var også helt feil innstilt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

steffone

Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

LMOR

Takk. Da trenger jeg ikke teste på nytt.
Det var akkurat slik det hørtes ut. Kan ikke sammenlignes med en i3 med oppgradert lyd.
Så da blir det å vente eller kjøpe en Q4 med Sonos.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

steffone

Som daktari nevner over vedrørende oppdatering til ID4, så jobber BassBrothers med dette:
https://www.lydogbilde.no/nyheter/biler/match-plug-play-skoda-enyaq-bass-brothers/
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

LMOR

Jeg vil ha noe som er fabrikk montert og som dermed går på samme garanti som bilen. Og alle elementene må være av god kvalitet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Fant denne, så det er i hvert fall tenkt at det skal finnes en pakke med subwoofer. Noen steder står det 9+1.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

E-Trond

Er det samme som med Skoda.
Blir ikke levert noe bedre lydsystem med bilene før det verste salgsrushet er over...

Enhver oppgradering av anlegget dekkes av norsk kjøpslov i 5 år. 
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

turfsurf

Sitat fra: LMOR på søndag 09. mai 2021, klokken 01:00
Jeg vil ha noe som er fabrikk montert og som dermed går på samme garanti som bilen. Og alle elementene må være av god kvalitet.
Samme her. Tredjparts installasjon på en ny bil er uinteressant. GTX er herved lagt død på interessesiden frem til det evt kommer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Olemann


Interessant med så ulike vurderinger av samme anlegg.  De som ikke synes det er bra, kunne de utdype de følgende forhold?

- Hvilke type musikk spilles?
- Hva er de viktigste egenskapene til god lyd i bil?
- Hva er de opplevde svakhetene ved gjengivelsen i ID4?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA