Kommer du til å benytte reservasjonen av Project 45?

Startet av Jorn01, lørdag 06. mars 2021, klokken 14:24

« forrige - neste »

ElAlf

Min forhandler stresser ikke med kontrakt enda. De ønsker å få på plass alle priser og detaljer for tilbehør til bilen først. Hyundai har satt utgangen av april som frist - så ikke noe hast sier de. Kontrakt nå blir i så fall på selve bilen, så må man  skrive tilleggskontrakt for tilbehør senere i april.
Men via telefonisk kontakt så snakker de med kundene, og førsøker vel å sile ut de som har bestemt seg for ikke å kjøpe P45.
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

Olav Skogesal

Jeg vil nok ikke benytte reservasjonen. Selve bilen virker jo veldig bra men jeg er likevel usikker siden ingen så langt har fått testet eller prøvekjørt. Det er mange viktige ting vi vet lite om, f.eks. faktisk/erfart rekkevidde og ladehastighet, kjørefølelse/fjæring/styring mv. (sikker mye mer...). En annen ting er muligheten for feil og forsinkelser som jo har vært en gjenganger på mange elbiler. Har riktignok veldig god erfaring med min Hyundai Kona, men for Ionic 5 snakker vi om et totalt nytt konsept. Jeg tror det blir rikelig anledning til å kjøpe en utbrukt eller pent brukt Project 45 eventuelt spesifisere egen bil på et litt senere tidspunkt.

SuperSSRallyGT

Jeg fikk tlf fra forhandler i dag. Takket høflig nei til bilen, så sort/sort blir ledig til en annen. Velger heller en med tilpasset utstyr senere. Trist at de utstyrer bilene med 20' hjul.

Berntolav

Sitat fra: TerjeFjern på tirsdag 23. mars 2021, klokken 12:39
Sitat fra: Berntolav på tirsdag 23. mars 2021, klokken 08:36

Eg skreiv under i går

Bernt Olav, de fleste av oss har ikke mottatt kontrakten enda. Kan du dele kontrakt-teksten med oss?

Sent from my iPad using Tapatalk

bno

@Limodriver
Deler den oppfatningen. Ellers mye bra kommentarer her inne. Synes at min forhandler presser litt og da blir jeg litt var. Jeg vil drøye litt og har sent de en mail i dag om i det minste å følge prosedyren som Hyundai har skissert.
Jeg ble fortalt at om jeg ikke valgte P45 så ville jeg stille bak alle de som sto i kø og som ikke fikk tilbud om kjøp av p45 og at det da kunne bli kanskje neste år for meg om jeg valgte vanlig bestilling og konfigurering. Det kan hende det, men synes det er rart da.

ProsjektX

Sitat fra: bno på tirsdag 23. mars 2021, klokken 19:06
@Limodriver
Deler den oppfatningen. Ellers mye bra kommentarer her inne. Synes at min forhandler presser litt og da blir jeg litt var. Jeg vil drøye litt og har sent de en mail i dag om i det minste å følge prosedyren som Hyundai har skissert.
Jeg ble fortalt at om jeg ikke valgte P45 så ville jeg stille bak alle de som sto i kø og som ikke fikk tilbud om kjøp av p45 og at det da kunne bli kanskje neste år for meg om jeg valgte vanlig bestilling og konfigurering. Det kan hende det, men synes det er rart da.
Igjen en «lur» forhandler... Hyundai sa tydelig i en presentasjon forrige uke at de som evt sier ifra seg p45 beholder sin køplass om de ønsker å bestille ordinært
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

mfd

Jeg har ikke hørt noe fra min valgte forhandler i Bærum. 

Må innrømme at jeg har blitt mer og mer usikker de siste dagene.  Det plager meg at jeg ikke får anledning til å prøvekjøre eller i det minste se bilen "live" før jeg blåser en halv million på for meg et ukjent merke. 

Men bilen ser utrolig stilig ut og oppfyller mange av kriteriene jeg ønsker..

Hvor galt kan det gå.. Antar at hvis det er en totalt bom, så er det mulig å selge den med minimalt med tap.

Litt off-topic.. Er skjermene litt blasse?  Syns liksom ikke kontrasten virker helt god (ja jeg vet det er prototyper - men likevel)

IONIQ 5 - Project 45 - bestillt.

e-h

Jeg skrev kontrakt. Synes de fleste tingene jeg var litt undrende om er blitt besvart godt under de digitale visningene og av forhandler direkte (bl.a skillevegg i bagasjerom og ankerfester til hundebur).
Tipper bilen er mer enn god nok og den tiltalte meg mer enn alternativene.

Edit: Eneste jeg kunne ønsket meg er matrix lys, men durer på med led-bar om det behøves.

johnsalf

Sitat fra: e-h på tirsdag 23. mars 2021, klokken 20:52
Jeg skrev kontrakt. Synes de fleste tingene jeg var litt undrende om er blitt besvart godt under de digitale visningene og av forhandler direkte (bl.a skillevegg i bagasjerom og ankerfester til hundebur).
Tipper bilen er mer enn god nok og den tiltalte meg mer enn alternativene.

Edit: Eneste jeg kunne ønsket meg er matrix lys, men durer på med led-bar om det behøves.
Under presentasjonen ble det vel sagt at led-lys ble valgt fordi det var sterkest. Stemmer det, var det vel på evt matrix-lys led-bar kunne blitt mest aktuell

Electric cars in Norway

Berntolav :+1: takk for bilde av kontrakt. Jeg synes hele pkt 3 om pris er greit. Leverandør må forsikre seg mot endringer likt som for kunden.

feistydolphin

Sitat fra: mfd på tirsdag 23. mars 2021, klokken 19:57
Litt off-topic.. Er skjermene litt blasse?  Syns liksom ikke kontrasten virker helt god (ja jeg vet det er prototyper - men likevel)
På en av de koreanske videoene ble det kommentert at skjermene tilsynelatende var av ulik sort. IPS på det ene og VA på det andre, eller noe i den stilen. På en måte gir det jo mening at den som er touch er litt annerledes, men forhåpentligvis fremstår de mer OLED-aktig og like på den ferdige bilen. Har kjørt litt Ioniq, og hadde ingenting å utsette på noen av skjermene der (skjønt infotainmentskjermen var bare "ok"), og dette kan vel ikke bli verre :)

Berntolav

Sitat fra: hoffweb på tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:17
Den vikigaste grunne til at eg skreiv under no er at vi veit at bilen kommer i Mai/juni.
Fikk du noen garanti fra forhandler på dette? Jeg venter egentlig på en Tesla Model Y, men var heldig og fikk igjennom reservasjon av Ioniq 5 så vurderer å i hvert fall ha denne frem til Y'en kommer, men er jo ikke interessert om Ioniq'en blir forsinket og ikke kommer før slutten av året - skulle gjerne visst om det er mulig å komme seg ut av kontrakten med Hyundai om det blir forsinkelser, før man signerer noe. Det hele kommer også litt an på hva jeg får i innbytte for den gamle Mazdaen, usikker på om forhandler kommer til å gi noen god pris siden man jo har vært "så heldig" å være blant de første med "Project 45".

Nei Fekk ikkje noko garanti for leveringstidspunkt, og det hadde ikkje venta heller med så mange ting som potensielt kan gå galt når du skal frakte ein bil frå Korea til Bergen. Men selger virka rimelig trygg i sin sak. Sa at dei trudde dei kom til å få noko biler sammen med demo bilen i mai og så resten i juni. 3000 biler fyller vel ikkje opp ein slik «bil båt» Selger sa og at vi sannsynlig vis kom til å få eit slik sporingsnummer på bilen når den reiste fra fabrikken, så vi kunne følge ferda mot Europa.
Ser på nett at noko har fått vite av selger at når ein inngjekk kontakt ville bestemme leveringstidspunkt men det var ikkje tilfelle ifølge min selger.
Kanskje er eg naiv, men har til tru til at Hyundai klarer å levere, og Sør-Korea har jo rimelig mykje bedre kontroll på Covi enn td. Tsjekkia

TerjeFjern

Takk Bernt Olav

Ja jeg er ikke veldig bekymret for utsettelse av leveransen. Og heller ikke at de skal øke prisene.

Men jeg føler meg som en skikkelig vinglepetter, klarer ikke bestemme meg for om jeg skal signere. Eller vente på TMY-bestillingen min. Eller beholde Enyaq-kontrakten min. Eller hoppe på ID4 AWD. Eller bare avvente og kjøpe meg en bil når alle bilene er i stabil produksjon og barnesykdommene er luket ut. (Unntatt at jeg i fjor lovet meg selv at min 2003 Avensis ikke skal få meg gjennom enda en vinter på isete veier opp til hytta, haha).

ElAlf

Sitat fra: Berntolav på onsdag 24. mars 2021, klokken 10:23
Sitat fra: hoffweb på tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:17
Den vikigaste grunne til at eg skreiv under no er at vi veit at bilen kommer i Mai/juni.
Fikk du noen garanti fra forhandler på dette? Jeg venter egentlig på en Tesla Model Y, men var heldig og fikk igjennom reservasjon av Ioniq 5 så vurderer å i hvert fall ha denne frem til Y'en kommer, men er jo ikke interessert om Ioniq'en blir forsinket og ikke kommer før slutten av året - skulle gjerne visst om det er mulig å komme seg ut av kontrakten med Hyundai om det blir forsinkelser, før man signerer noe. Det hele kommer også litt an på hva jeg får i innbytte for den gamle Mazdaen, usikker på om forhandler kommer til å gi noen god pris siden man jo har vært "så heldig" å være blant de første med "Project 45".

Nei Fekk ikkje noko garanti for leveringstidspunkt, og det hadde ikkje venta heller med så mange ting som potensielt kan gå galt når du skal frakte ein bil frå Korea til Bergen. Men selger virka rimelig trygg i sin sak. Sa at dei trudde dei kom til å få noko biler sammen med demo bilen i mai og så resten i juni. 3000 biler fyller vel ikkje opp ein slik «bil båt» Selger sa og at vi sannsynlig vis kom til å få eit slik sporingsnummer på bilen når den reiste fra fabrikken, så vi kunne følge ferda mot Europa.
Ser på nett at noko har fått vite av selger at når ein inngjekk kontakt ville bestemme leveringstidspunkt men det var ikkje tilfelle ifølge min selger.
Kanskje er eg naiv, men har til tru til at Hyundai klarer å levere, og Sør-Korea har jo rimelig mykje bedre kontroll på Covi enn td. Tsjekkia

Nei, du er ikke naiv. Gjentar det jeg skrev i en tidligere post: Hyundai melder i sitt system at ALLE komponenter som skal til for å produsere de 3000 P45 er på lager i fabrikken. Bilene må produseres/skrus sammen, og distribueres til Europa - og Norge. I boka mi er dette et viktig moment, fordi jeg vil ha bil i sommer, ikke en-eller-annen-gang-uti-2022...
Så kan selvsagt også Hyundai rammes av force majeure: mer og enda alvorligere pandemi, krig, naturkatastrofer, at skipet med bilene synker.... osv. Men P45 er det sikreste kortet pr i dag for å få en moderne og (mest sannsynlig) meget god elbil i familieklassen om forholdsvis kort tid - kanskje allerede i juni.
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

turfsurf

Sitat fra: TerjeFjern på onsdag 24. mars 2021, klokken 10:43
Men jeg føler meg som en skikkelig vinglepetter, klarer ikke bestemme meg for om jeg skal signere. Eller vente på TMY-bestillingen min. Eller beholde Enyaq-kontrakten min. Eller hoppe på ID4 AWD. Eller bare avvente og kjøpe meg en bil når alle bilene er i stabil produksjon og barnesykdommene er luket ut. (Unntatt at jeg i fjor lovet meg selv at min 2003 Avensis ikke skal få meg gjennom enda en vinter på isete veier opp til hytta, haha).
Vil du være sikker på bil før vinteren ville jeg satset på ID4 eller Ioniq 5. Ioniq 5 P45 virker å være mere bil for pengene enn ID4 (dog ukjent hva AWD prisen blir). Personlig ville jeg gått for Ioniq 5, og hatt den en stund og sett om du blir fornøyd, og i ro og mak kunne vurdere de andre når de faktisk er tilgjengelig. Tviler på at Ioniq 5 taper seg mye i verdi gjennom det første året. I værste fall er det jo bare å beholde Ioniq 5, så dårlig kan den ikke være.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA