Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer du til å benytte reservasjonen av Project 45?

Startet av Jorn01, lørdag 06. mars 2021, klokken 14:24

« forrige - neste »

Jorn01

Spørsmål til de som fikk en av de 3000 første bilene.

Mateusz

Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

telcontar

Sitat fra: Mateusz på mandag 08. mars 2021, klokken 10:54
Er det mulig å kjøpe/selge/overta reservasjonen?

Det er så og si 100% sikkert at det ikke er lov

Limodriver

Det enkleste vil nok være å ta ut bilen for reservasjonsholderen for deretter å selge/overføre den videre. Hvor interessant dette vil være får en vurdere selv. Som selger er det lite trolig en vil gjøre dette uten en viss kompensasjon for arbeid og risiko. Som kjøper er det nok begrenset hvor mye merpris en er villig til å betale sett opp mot pris for Ioniq5 etter protectio 45.

arthur

Jeg var svært glad da jeg fikk beskjed om at jeg var en av de 3.000, men har nå trolig kommet til at jeg heller kjøper en Kona til 383' med hengerfeste og vinterhjul, ny norsk bil fra forhandler.
Project 45 vil vel komme på rundt 540' eller deromkring med hengerfeste og vinterhjul, og det jeg får mer for 160' er ikke så viktig for meg.

Som Limodriver også sier tror jeg man kan glemme å overta en bil med mindre denne er tatt ut og så selges til en interessent. Er det verdt bryet og risikoen? Tja, med sikkert opplegg ville jeg vel ha vurdert det til et mellomlegg på 25' kanskje?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

BubbaJoFet

Har noen med reservasjon hørt noe mer fra Hyundai? Har ikke fått noe mer informasjon etter den første e-posten om at jeg var "utvalgt". Vi sendes vel ikke til forhandlerne allerede for oppfølging?

ElAlf

Rimelig siker på at Hyundai følger planlagt oppfølging. Tipper vi får innbetalingsinfo på de 10.000 ila uken nå. De må ha en seleksjon før videre oppfølging. Pollen i denne tråden viser vel at det er nødvendig for å få en mer treffsikker oppfølging for forhandlerne.
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

andy99

Hvis noen er usikre og vil evt vente på KIA EV6 er det her noen nye bilder:
https://autonotizen.de/neuigkeiten/kia-ev6-elektroauto-e-gmp-teaser-fotos-2021

Så nok engang er Hyundai designvinner i mine øye. Kiaen blir som ariya til nissan og diverse andre toyota/lexus dvs  13 på dusinet.

Jeg blir kommer nok til å bruke reservasjonen. Bare litt kjedelig at jeg også har så god pris på model Y. Jaja luksusproblem.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

elektro

Sitat fra: Limodriver på mandag 08. mars 2021, klokken 11:55
Det enkleste vil nok være å ta ut bilen for reservasjonsholderen for deretter å selge/overføre den videre. Hvor interessant dette vil være får en vurdere selv. Som selger er det lite trolig en vil gjøre dette uten en viss kompensasjon for arbeid og risiko. Som kjøper er det nok begrenset hvor mye merpris en er villig til å betale sett opp mot pris for Ioniq5 etter protectio 45.

Jeg er interessert i dette. Ikke for å tjene en eneste krone, men for at enten familie, venner eller en kollega å få seg en bra bil til en bra pris. Tidlig. :) Må nok ta ut bilen selv, hvis ikke de gjør et unntak for nærmeste familie. Hvis ikke, må den da omregistreres? Kan vedkommende betale inn ev. reservasjonsbeløp og kjøpesum direkte til Mobile?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 09. mars 2021, klokken 08:55
Må nok ta ut bilen selv, hvis ikke de gjør et unntak for nærmeste familie. Hvis ikke, må den da omregistreres? Kan vedkommende betale inn ev. reservasjonsbeløp og kjøpesum direkte til Mobile?
Hvor pengene kommer fra og hvem bilen registreres på har jo ikke Mobile noe med.

Litt mere innviklet blir det hvis bilen lånefinansieres.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mars 2021, klokken 09:05
Sitat fra: elektro på tirsdag 09. mars 2021, klokken 08:55
Må nok ta ut bilen selv, hvis ikke de gjør et unntak for nærmeste familie. Hvis ikke, må den da omregistreres? Kan vedkommende betale inn ev. reservasjonsbeløp og kjøpesum direkte til Mobile?
Hvor pengene kommer fra og hvem bilen registreres på har jo ikke Mobile noe med.

Litt mere innviklet blir det hvis bilen lånefinansieres.

Så du mener at de vil synes det er greit å registrere bilen på en annen person enn den som har kontrakt på bilen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Limodriver

Jeg vil tro du må registrere bilen på deg. Eneste problemet med det vil evt være at du må tegne forsikring for å få den registrert. Alternativt kan vedkommende som skal kjøpe bilen prøve å få sitt forsikringsselskap til å melde inn forsikring på bilen. Jeg mener det skal kunne gå. Deretter omregistreres du den bare på nettsiden til vegvesenet, det er gratis for elbiler og innen 2 måneder for registrering eller omregistrering kan alle biler omregistreres gratis.

turfsurf

Sitat fra: arthur på tirsdag 09. mars 2021, klokken 09:16
Så du mener at de vil synes det er greit å registrere bilen på en annen person enn den som har kontrakt på bilen?
Hvorfor skal det være ett problem? Hvis jeg vil kjøpe en ny bil til 18 åringen i huset som en overraskelse, hvorfor skulle ikke det gå?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Glede

Hvorfor ikke bare spørre om å bytte navn på reservasjonsholder?
Utklipp fra Betingelsene for reservasjonen til Ioniq 5:



Limodriver

Det skader ikke å spørre om å få overføre reservasjonen. Du kan bare få nei.

Da det var venteliste på Kona var det ikke mulig å overføre plassen til andre. Slik har det vært med Kia og andre merker jeg kjenner til. Jeg har tolket det dithen at det er importører/leverandører sin måte å unngå at det blir omsatt tidlige plasser på ventelister eller reservasjoner. En kan selvfølgelig diskutere hvorvidt dette er effektivt uten at jeg tror det kommer annet enn ordkløyveri ut av det, men importør/leverandør har sikret seg mot at noen som har kjøpt plassen til overpris klager til dem. Igjen, er det liten vits å diskutere om kjøper har en sak eller ikke, men ved å forby det finnes ikke problemstillingen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA