Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer du til å benytte reservasjonen av Project 45?

Startet av Jorn01, lørdag 06. mars 2021, klokken 14:24

« forrige - neste »

bno

Ja ser den med taket. Kona liker ikke panorama tak så har vel innfunnet meg med at det blir uten...Ellers lagt inn noen kommentarer i annen tråd om andre forhold mht rapporter om platikk aktiv little cheap inside kommentarer...

ElAlf

Ikke enkelt dette. 8) Vi vil ha en fornuftig priset elbil i "familieklassen" så snart som råd er, samtidig som vi vil se og prøve og være sikker på alle detaljer. Det kalles  vel dilemma... Blir dette for vanskelig så er det bare å vente, er nesten helt sikker på at det ikke blir noen avgiftsøkninger i 2022 så lenge man ligger unna premiumsegmentet.

Så vidt jeg kan se så har vi til dato ikke fått presentert en ferdig produksjonsmodell av Ioniq 5. For min del støtter jeg meg til at Hyundai har et godt omdømme i markedet, og at vi ikke møter en "plastikkbil" når P45 ankommer. Koreanerne har lagt mye prestisje i Ioniq 5, presentasjonen så langt av Kia EV6 viser også at konsernet ikke måker ut modeller tilfeldig.
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

ihaal

Sitat fra: johnsalf på søndag 21. mars 2021, klokken 16:26
Sitat fra: ihaal på torsdag 11. mars 2021, klokken 18:05
Har reseervasjon, men tenker som en del andre å droppe denne. Hvis det blir "vanlig" rabatt på Kia EV6 tror jeg fort man kan få den godt utstyrt med vinterdekk til under 500 000 kr, og da snakker man en betraktelig bedre deal.
Hvorfor tror du at du kan få Ev6, en i utgangspunktet dyrere bil, rimeligere?

Hvis man får 8% rabatt via storkundeavtale kan EV6 ha en listepris på 543 000 uten å være dyrere enn Project 45 som koster 500 000 og inkluderer ting man potensielt ikke er interessert i å betale for (jeg har f.eks. ikke lyst på solcelletak). Som kjent gis det ikke noen storkunderabatt på Project 45.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Berntolav


Eg skreiv under i går, og har eigentleg ikkje vore i tvil om eg skulle gjere det. Det er mykje å like med bilen. Men så er det ein del ting eg ikkje liker. Skulle gjerne hatt rails, trådløs Carplay, panorama tak, 19' hjul, litt meir bagasjeplass, 500 km rekkevidde.
Men så veit eg at eg var på nøyaktig same plassen da eg for 4 år sidan da eg skreiv under for ein  Opel Ampera-e. Da var det stor at den ikkje hadde adaptiv cruisekontroll eller varmepumpe. Men etter å ha eigd den i 4 år, kan eg sei at eg ikkje har sakna adaptiv cruisekontroll eller varmepumpe ein dag. Det som var veldig kipt når me fekk bilen var at eg snytes sete var veldig vonde å sitte. Skikkeleg ned tur, men etter 14 dagar så hadde ente eg eller seta gått seg til, å har ikkje noko å utsette på seta i dag etter 65 000 km.  Det er ein del som plager meg med Ampera-en i dag, men det var ting som eg oppdaga etter å ha hatt bilen i 4 mnd, så at eg ikkje for prøvekøyrt gjer meg ikkje så mykje.

Den vikigaste grunne til at eg skreiv under no er at vi veit at bilen kommer i Mai/juni. Det er mykje som skjer i verden i dag, blant anna er det jo ein veldig mangel på halvleder, noko som alle som har prøvd å kjøpe ein Xbox /PS5 veit. Men det påverkar jo bilindustrien og fleir fabrikker har alt måtta stanse produksjon pga manglane komponentar. Så er ikkje usannsynleg at dette og vil påverke leverings evan til dei nye modellen og.

hoffweb

Sitat fra: Berntolav på tirsdag 23. mars 2021, klokken 08:36
Den vikigaste grunne til at eg skreiv under no er at vi veit at bilen kommer i Mai/juni.
Fikk du noen garanti fra forhandler på dette? Jeg venter egentlig på en Tesla Model Y, men var heldig og fikk igjennom reservasjon av Ioniq 5 så vurderer å i hvert fall ha denne frem til Y'en kommer, men er jo ikke interessert om Ioniq'en blir forsinket og ikke kommer før slutten av året - skulle gjerne visst om det er mulig å komme seg ut av kontrakten med Hyundai om det blir forsinkelser, før man signerer noe. Det hele kommer også litt an på hva jeg får i innbytte for den gamle Mazdaen, usikker på om forhandler kommer til å gi noen god pris siden man jo har vært "så heldig" å være blant de første med "Project 45".
-walter-

Ambient

Sitat fra: Berntolav på tirsdag 23. mars 2021, klokken 08:36

Eg skreiv under i går, og har eigentleg ikkje vore i tvil om eg skulle gjere det. Det er mykje å like med bilen. Men så er det ein del ting eg ikkje liker. Skulle gjerne hatt rails, trådløs Carplay, panorama tak, 19' hjul, litt meir bagasjeplass, 500 km rekkevidde.
Men så veit eg at eg var på nøyaktig same plassen da eg for 4 år sidan da eg skreiv under for ein  Opel Ampera-e. Da var det stor at den ikkje hadde adaptiv cruisekontroll eller varmepumpe. Men etter å ha eigd den i 4 år, kan eg sei at eg ikkje har sakna adaptiv cruisekontroll eller varmepumpe ein dag. Det som var veldig kipt når me fekk bilen var at eg snytes sete var veldig vonde å sitte. Skikkeleg ned tur, men etter 14 dagar så hadde ente eg eller seta gått seg til, å har ikkje noko å utsette på seta i dag etter 65 000 km.  Det er ein del som plager meg med Ampera-en i dag, men det var ting som eg oppdaga etter å ha hatt bilen i 4 mnd, så at eg ikkje for prøvekøyrt gjer meg ikkje så mykje.

Den vikigaste grunne til at eg skreiv under no er at vi veit at bilen kommer i Mai/juni. Det er mykje som skjer i verden i dag, blant anna er det jo ein veldig mangel på halvleder, noko som alle som har prøvd å kjøpe ein Xbox /PS5 veit. Men det påverkar jo bilindustrien og fleir fabrikker har alt måtta stanse produksjon pga manglane komponentar. Så er ikkje usannsynleg at dette og vil påverke leverings evan til dei nye modellen og.


Går også fra 2017 Ampera-e og kommer nok til å skrive under jeg og.
Hadde akkurat samme opplevelse som deg på Opelen og har strålende fornøyd med den og sluttet helt å tenke på det.

feistydolphin

Sitat fra: hoffweb på tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:17
Sitat fra: Berntolav på tirsdag 23. mars 2021, klokken 08:36
Den vikigaste grunne til at eg skreiv under no er at vi veit at bilen kommer i Mai/juni.
Fikk du noen garanti fra forhandler på dette? Jeg venter egentlig på en Tesla Model Y, men var heldig og fikk igjennom reservasjon av Ioniq 5 så vurderer å i hvert fall ha denne frem til Y'en kommer, men er jo ikke interessert om Ioniq'en blir forsinket og ikke kommer før slutten av året - skulle gjerne visst om det er mulig å komme seg ut av kontrakten med Hyundai om det blir forsinkelser, før man signerer noe. Det hele kommer også litt an på hva jeg får i innbytte for den gamle Mazdaen, usikker på om forhandler kommer til å gi noen god pris siden man jo har vært "så heldig" å være blant de første med "Project 45".
Min forhandler virker ganske trygg på utlevering juni/juli... Ikke hørt noe om mai.

ElAlf

Hyundai har alle komponenter på lager som skal brukes i produksjonen av P45, så leveransen blir nok i rute (juni/juli). Det samme gjelder ikke nødvendigvis ordinære bestillinger etter P45..

Mht leveranse i forhold til kontraktsinngåelse for P45. Bilene produseres i batcher (interiør, farge...). Sammenheng mellom tidlig kontraktsinngåelse og tidligere levering - tror jeg ville bedt om dokumentasjon fra forhandler på dette..
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

Polestar

Jeg ble oppringt i går, og fikk beskjed om at jeg kun har 14 dager på meg til å inngå en bindende avtale etter å ha blitt kontaktet av forhandler. 14 dager betyr 5. april som er 2. påskedag. Personlig tolker jeg dette som selgerpjatt for å sikre salgsavtalen.

Noen andre som har fått liknende tidsfrister?
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Ambient

Sitat fra: Polestar på tirsdag 23. mars 2021, klokken 11:01
Jeg ble oppringt i går, og fikk beskjed om at jeg kun har 14 dager på meg til å inngå en bindende avtale etter å ha blitt kontaktet av forhandler. 14 dager betyr 5. april som er 2. påskedag. Personlig tolker jeg dette som selgerpjatt for å sikre salgsavtalen.

Noen andre som har fått liknende tidsfrister?

Dette står hos Huyndai
https://www.hyundai.com/no/ioniq-5-reservasjon-betingelser.html


5.     Slik kjøper du bilen
5.1    Kjøpsperiode. For å kjøpe bilen din vil du bli kontaktet av forhandlereren din og du vil dessuten få en invitasjon på e-post til å kjøpe bilen i forhandlerens lokaler innen to uker («kjøpsperiode»). Kjøpsperioden løper fra den dagen du mottar kjøpsinvitasjonen på e-post.

andy99

Samme her forhandler ønsket å få det ferdig før påske.
For min del blir det nok ikke noe pga tvil om størrelsen på bilen. Så jeg venter nok til det er mulig å få sett/testet. Blir nok veldig god tilgang på biler utover høsten også.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Limodriver

Jeg tror det viktigste en gjør er å vurdere bilen opp mot behov og ønsker. Historisk har det vist seg at leveransetider ikke er hamret i stein. Bilforhandlere/importører utformer gjerne kontraktene helt på kanten (om ikke over) av det forbrukerkjøpslovgivningen tillater. Har en først signert og det dukker opp uforutsette hindre/hendelser er du ofte "doomed if you do, doomed if you don't". Dersom en har kjøpt bilen for å ha den en periode slik de fleste har biler er det ikke ønskelig med forsinkelser/endringer, men heller ingen krise. Med såvidt mange produsenter som konkurrerer om kjøpernes gunst vil det komme mange muligheter.

Tiden for flipping er trolig forbi og dersom en kun skal ha bilen for en kort periode inntil "drømmebilen" leveres er det nok rimelig å påregne tap ved salg av bilen. Når det er tilgang på biler fra alternative leverandører er det rimelig å anta at kjøpere handler rasjonelt og ikke betaler overpris fordi de vil ha Hyundai og ikke kan vente et par måneder.

Jeg minnes godt en samtale med en opelselger tilbake i 2017(?). Da jeg stilte noen spørsmål mhp muligheten for å gå ut av kontrakten når en kunne prøvekjøre bilen. Da fikk jeg beskjed om at det var ikke viktig for dem om jeg kjøpte Ampera da det allerede var 4000 som hadde inngått bindende kontrakt uten å ha sett bilen. Men, GM tapte penger på hver bil de solgte så det var ikke lenge prisen kom til å være så lav og en skulle være glad for at det var GM, et av verdens mest solide selskaper som produserte bilen. I ettertid endret Opel pris på allerede inngåtte kontrakter. Jeg lurer på om det er meg eller opelselgeren som ble mest "sorry ass" i ettertid...

Jeg har lært meg at jo mer produkter eller markeder blir hauset opp og kunder kjøper for å sikre seg, jo høyere er fallet. Uten sammenligning forøvrig tulipankrakket, Opticom og .com

elhansen

Sitat fra: andy99 på tirsdag 23. mars 2021, klokken 11:44
Samme her forhandler ønsket å få det ferdig før påske.
For min del blir det nok ikke noe pga tvil om størrelsen på bilen. Så jeg venter nok til det er mulig å få sett/testet. Blir nok veldig god tilgang på biler utover høsten også.

Er i samme båt/bil situasjon. Avventer kjøpet og får sett. Vil helst ha panorama og 19 toms. Ikke hørt noe fra forhandler ennå.

ProsjektX

To forhandlere jeg har snakket med, seinest i går, sier at de ikke har fått en absolutt frist fra Hyundai ennå, men den ene regnet at de vill ha på plass kontrakter innen 15. april.

Om selgere pusher.. kan jo bytte forhandler som takk!
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

TerjeFjern

Sitat fra: Berntolav på tirsdag 23. mars 2021, klokken 08:36

Eg skreiv under i går

Bernt Olav, de fleste av oss har ikke mottatt kontrakten enda. Kan du dele kontrakt-teksten med oss?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA