Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer du til å benytte reservasjonen av Project 45?

Startet av Jorn01, lørdag 06. mars 2021, klokken 14:24

« forrige - neste »

Really

Jeg ville nok valgt Hyundai som tross alt har vist at de er gode på el biler. Er en av de 3000, men har allerede bil med panorama, matrix og 19 tommers hjul som fungerer godt, så jeg er sterkt i tvil. Den eneste grunnen jeg egentlig har for å bytte er Hyundais evne til å lage biler med lavt forbruk. Men hva det betyr i praksis får jeg ikke vite før jeg må bestemme meg.

Forhandleren sa forøvrig at de har frist fra Hyundai Norge til ut april med å skrive kontrakt med dem som har reservert.

Berntolav

https://www.digi.no/artikler/brann-hos-halvlederprodusent-vil-gi-bilindustrien-enda-storre-utfordringer/508368

Veit ikkje om desse lever til Hyundai, men er vel nok eit hint om at én fugl i hånden er bedre enn ti på taket. Forusatt at du trenger en fugl, og at det er rett fulg  :)

TerjeFjern

Gode vurderinger fra ElAlf og turfsurf her. Takk skal dere ha. Hilsen vinglepetter

Moas

Etter at 5 glapp så tenker jeg at MG Marvel eller stasjonsvogna er neste kandidat for min del. Bagasjerommet på 5 er ikke så stort som hos andre konkurrenter. Tiden får vise, bra uansett at vi får mer å velge mellom.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Polestar

Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 23. mars 2021, klokken 12:27
To forhandlere jeg har snakket med, seinest i går, sier at de ikke har fått en absolutt frist fra Hyundai ennå, men den ene regnet at de vill ha på plass kontrakter innen 15. april.

Om selgere pusher.. kan jo bytte forhandler som takk!
Kan du si hvilke forhandlere dette er? Min valgte forhandler står fast på 14 dager, som i så fall betyr før påske all den tid 14 dager faller på 2. påskedag. Jeg får litt avsmak av tidspresset, særlig dersom dette varierer mellom ulike forhandlere. 15. april er for øvrig en helt grei tidsfrist for min del, men ikke 2. påskedag.

Er det noen som har byttet forhandler?
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Limodriver

Det må være mulig å henvende seg på e-post til Hyundai Norge og be om en klargjøring av fristene. Det ville ikke forundre meg om det er Birger N Haug eller Mobile som presser på utidig for å få signaturer så fort som mulig.

Det kan jo være fint for selgerne å få lukket kontraktene før det er en prisnedgang... Jfr dagens prisreduksjon på kr 22k på alle ID3 (foruten first plus edition). Hyundai satte plutselig også ned prisen på Kona når prisøkningene til slutt fikk en negativ effekt på salget.

Det er en uvanlig situasjon for tradisjonelle bilforhandlere at det introduseres mange nye modeller, mange nye produsenter og de tradisjonelle høye bilavgiftene er i et slags midlertidig vakum. Det er naturlig at importører og forhandlere prøver å komme best mulig ut, men uten å bli tatt på fersken i å være i overkant grådige.


arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

bno

#67
Tror det blir en ledig til. Det med solpanel til ca. 17000,- er en gimmic om det viser seg at taket innvendig er tett. Hvem kjøper det? Det har da egentlig "ingen" misjon annet enn at man må anta høyere vekt for glass og ift. konvensjonelt tak. Legg til 20" hjulsett med høyere vekt, friksjon, støy og pris ved skifte.
Er taket (det har jeg nevnt flere ganger nå 🤭) semi transparent går jeg for den ellers bestiller jeg etter egen konfig.

Electric cars in Norway

#68
Sitat fra: bno på lørdag 27. mars 2021, klokken 13:37
Tror det blir en ledig til. Det med solpanel til ca. 17000,- er en gimmil om det viser sfg at taket innvendig er tett. Hvem kjøper det? Det har da egentlig "ingen" misjon annet enn at man må anta høyere vekt for glass og i frastruktur ift. konvensjonelt tak. Legg til 20" hjulsett med høyere vekt, friksjon, shøy og pris ved skifte.
Er taket (det har jeg nevnt flere ganger nå 🤭) semi transparent går jeg for den ellers bestiller jeg etter egen konfig.

Kan hende det bare er meg men.... er solpanel tak noe for oss i ❄ rike Norge? Er ikke det mer for langt varmere land som ikke har ❄ i 4 måneder av vinteren?

Men bilen ser bare veldig tøff ut og den har jo veldig gode spesifikasjoner til den prisen :+1:

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 27. mars 2021, klokken 13:53
Sitat fra: bno på lørdag 27. mars 2021, klokken 13:37
Tror det blir en ledig til. Det med solpanel til ca. 17000,- er en gimmil om det viser sfg at taket innvendig er tett. Hvem kjøper det? Det har da egentlig "ingen" misjon annet enn at man må anta høyere vekt for glass og i frastruktur ift. konvensjonelt tak. Legg til 20" hjulsett med høyere vekt, friksjon, shøy og pris ved skifte.
Er taket (det har jeg nevnt flere ganger nå 🤭) semi transparent går jeg for den ellers bestiller jeg etter egen konfig.

Kan hende det bare er meg men.... er solpanel tak noe for oss i ❄ rike Norge? Er ikke det mer for langt varmere land som ikke har ❄ i 4 måneder av vinteren?

Men bilen ser bare veldig tøff ut og den har jo veldig gode spesifikasjoner til den prisen :+1:

Kaldt vær øker faktisk effekten av solcellene, da de liker varme mindre godt. Varme er problematisk for endel av bestanddelene i waferne.

Men klart, dekkes de til av snø, når ikke sollyset til solcellene, og da produseres intet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vaduz

Den termiske effekten du snakker om blir mikroskopisk i forhold til redusert sollys og øket vinkel på solen fra optimale 30 grader. Det er en grunn til at det er kaldt her om vinteren for å si det slik. Dessuten er det ikke klimavennlig da energien/karbonutslipp fra produksjonen av solcellepanelet ikke tjenes inn under såpass lite effektive forhold.

bno

Mange gode kommentarer her angående solpanet taket. Folk kommer ikke til å honnorere den kostnaden ved videre salg når den tid kommer. Men panorama vil kunne gi et lettere salg. Flipping for de som vurdere det så tror jeg ikke jeg ville satset på det.

RJK

Sitat fra: Vaduz på lørdag 27. mars 2021, klokken 18:00
Den termiske effekten du snakker om blir mikroskopisk i forhold til redusert sollys og øket vinkel på solen fra optimale 30 grader. Det er en grunn til at det er kaldt her om vinteren for å si det slik. Dessuten er det ikke klimavennlig da energien/karbonutslipp fra produksjonen av solcellepanelet ikke tjenes inn under såpass lite effektive forhold.

Nå er det et lite panel på denne bilen, så det er allerede begrenset hvor mye disse hjelper uansett, og spesielt om man normalt sett parkerer i garasje/carport eller på andre måter under tak og skygge. Men solceller i Norge blir stadig mer aktuelt med økt pris på strøm og ikke minst effektavgift og høye fastavgifter.

Men at den termiske effekten er ubetydelig, er nok forskningen uenig med deg i, utfra hva jeg finner av info på emnet.

https://forskning.no/alternativ-energi-sintef-partner/hvor-godt-virker-solcellene-i-kulde-sno-og-regn/285238

https://www.tu.no/artikler/rapport-den-beste-temperaturen-for-solceller-er-under-fem-minus/223696
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vaduz

Ingen sier at kulde ikke påvirker positivt, ca 0.3% mer effektivt for hver grad man reduserer. Det er bare det at relativt til den reduserte strålingen du får i Norden generelt, og særlig om høst, vår og vinteren, med svært ofte overskyet vær, snø og dårlig vinkel for et solcellepanel som peker rett opp så blir det nærmest irrelevant.

Svolar


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA