Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer du til å benytte reservasjonen av Project 45?

Startet av Jorn01, lørdag 06. mars 2021, klokken 14:24

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mars 2021, klokken 11:15
Sitat fra: arthur på tirsdag 09. mars 2021, klokken 09:16
Så du mener at de vil synes det er greit å registrere bilen på en annen person enn den som har kontrakt på bilen?
Hvorfor skal det være ett problem? Hvis jeg vil kjøpe en ny bil til 18 åringen i huset som en overraskelse, hvorfor skulle ikke det gå?

Bare fordi selger ikke vil godta det, men enig med deg i at det ikke er, eller burde være, noe problem.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ProsjektX

Skeptisk til om jeg vil benytte min
1. må se bilen fysisk først!
2. usikker på hvor god prisen er, og spesielt hvor mye solcelletaket egentlig koster. Betalingsvillighet er 0kr for det..
3. ønsker å se Kia EV6 først med priser for å sammenligne
4. har rabatter på Kia
5. faller både Ioniq 5 og EV 6 igjennom, så bestiller jeg Enyaq. For 500k, med rabatt, en bra utstyrt IV80x med Ecosuite interiør (så veldig bra ut i virkeligheten)

så får tiden vise..
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

ihaal

Har reseervasjon, men tenker som en del andre å droppe denne. Hvis det blir "vanlig" rabatt på Kia EV6 tror jeg fort man kan få den godt utstyrt med vinterdekk til under 500 000 kr, og da snakker man en betraktelig bedre deal.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

biggern

#18
Jeg tror ingen vil tjene en krone på P45, om tanken er videresalg. Hva skal man men solcelle tak i Norge. Standard og valg muligheter legges ut i April/Mai med mulig levering innen høsten 2021. Blir spennende om de klarer dette.


BubbaJoFet

Ytelsen på 200W er alt for lite til å gi noe nytte. Hadde de brukt paneler med større ytelse samt panseret, kunne det vært mer enn en gimmick, iallefall om en skal campe med bilen eller overleve en apokalyptisk hendelse 😁

Olemann

Morsom gimmick da, ...om panelet er på 200W så vil man en sjeldent fin norsk sommerdag med bilen plassert rett i solen kunne tyne ut anslagsvis 800 Wt på 5 timer, eller litt over 1/2 mil rekkevidde. 

Så, det er bare å håpe på en hel uke skyfri norsk sommer, la bilen stå med panna mot solen og så har man etter en full og sjelden norsk sommeruke skaffet seg strøm nok til 3-4 mil, så er det bare å lade en uke til, så får man nye 3-4 mil.  Gitt at sommeren er såpass unormal at man ikke ser skyer....

Derimot, senker man forventningene kan jo opptil flere både ipadder og mobiler kose seg med dette taket!

bno

Jeg er ikke noe begeistret for det taket. Det vil mest sannsynlig bli en dealbreaker for meg. Avventer en avklaring om hvordan taket innvendig blir. Sannsynligvis blir dette tett. Da venter jeg til ordinær leveranse.

elhansen

Sitat fra: biggern på torsdag 11. mars 2021, klokken 20:01
Jeg tror ingen vil tjene en krone på P45, om tanken er videresalg. Hva skal man men solcelle tak i Norge. Standard og valg muligheter legges ut i April/Mai med mulig levering innen høsten 2021. Blir spennende om de klarer dette.

Tiden for videresalg med fortjeneste er nok over. I hvertfall om man tar med tiden man bruker på å ordne bil/bytte/selge osv. Og innen man har fått  ny bil har det gjerne kommet en enda bedre til salgs. Så utgangspunktet bør vel være at man tenker bilen dekker eget behov og at lommeboka dekker eget behov.....

Eneste er vel der man treffer godt med en god pris som senere stiger, eller at MVA kommer i 2022. Da vil en kunne selge videre etter et år med lite tap. Men det er vel fortsatt noe i det blå om det blir eller ikke. Tidligst høsten 22 er det vel.

Limodriver

I forhold til å tjene på elbiler ved evt mva i 2022, er jeg ikke sikker på at elbilene som allerede er på veien vil stige mye. Nysalget av elbiler vil bli vesentlig redusert, om ikke nesten ikkeeksisterende. Dette forutsetter at fossilbiler ikke går tilsvarende eller vesentlig opp i pris. Dersom fossilbiler ikke går vesentlig opp i pris tror jeg effekten blir et lavere salg av elbiler og et høyere salg av fossilbiler. Bruktprisene tror jeg ikke vil få de store endringene, rett og slett som følge av at betalingsvilligheten ikke er så mye større enn bruktmarkedet i dag tilsier. Nybilsalget totalt sett vil nok også gå betydelig ned.

andy99

Jeg var helt klar til å skrive kontrakt på P45 og synes fortsatt den er veldig tøff. Men etter online presentasjon og diverse youtube videoer har jeg kommet til at jeg avventer bestilling, i hvert fall til jeg sett og prøvd bilen.
For min del er det bagasjerommet som er det største problemet. Når en ser antall liter virker det helt greit, men etter å ha sett litt nærmere på det og litt ettertanke etter Hyundai's online presentasjon. Det slo meg at hvorfor benyttet de noen sære kofferter (Doucebag litle bastard), hvorfor det minste hundeburet (Variocage Original Single XS) og hvorfor en kompakt barnevogn (cybex priam)? Koffertene og barnevognen har til felles at de er lange og veldig smale/tynne. Hvorfor brukte de ikke standard kabinkoffert, eller standard 2 ukers sydenferie koffert (eks Samsonite 75cm)? Det enkle svaret er vel at det ikke hadde fått plass ;).
Etter å ha satt meg ned med målene, ser jeg det ikke er mulig å få plass til 4 stk sydenkofferter og diverse vesker i tillegg. Det blir liksom ikke helt aktuelt å sette på takboksen for å få plass til bagasjen når vi en gang i fremtiden kan dra til Gardermoen.
Etter mine beregninger er det den ekstremt lave høyden ytterst som ødelegger for bagasjerommet. Så i praksis mister en kanskje de ytterste 30-40 cm av bagasjerommet.
Kjenner det blir litt som når jeg kjøpte kona og irritasjonen over at det er så mye bedre bagasjeplass i både e-soul og e-niro. Så tenker det blir slik med EV6 vs Ioniq5 også.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

mfd

Størrelsen på baggasjerommet er også den eneste potensielle deal-breakeren for meg.  Fikk ikke noe godt inntrykk av det på online presentasjonen, her viste de som andy99 nevner et lite hundebur (som jeg syns tok mye av plassen).  Tror leverandør/Hyundai burde ha vurdert å lage en skikkelig video selv - hvor de putter inn ulike kofferter etc. 

Jeg har et større hundebur - 4pets Eco 2 medium (Dybde: 83,5 cm Bredde: 54,5 cm Høyde: 66 cm). 

Bagasjerommålene til IONIQ 5:
Lengde: 1016 mm
Bredde: 1041 mm
Høyde til seterygg: 480 mm
Høyde til taktrekk: 809 mm
Øvre lengde: 765mm

Så i prinsipp har man bare 76,5 cm til rådighet (øvre del ) - men ettersom setene kan skyves frem 10 cm kan jeg nok komme opp til 86,5 cm så da skal buret passe.

Har fått skisset inn målene på en screenshot fra en YouTube video (Asian Petrolhead).

Du kan ikke vise dette vedlegget.
IONIQ 5 - Project 45 - bestillt.

johnsalf

Sitat fra: ihaal på torsdag 11. mars 2021, klokken 18:05
Har reseervasjon, men tenker som en del andre å droppe denne. Hvis det blir "vanlig" rabatt på Kia EV6 tror jeg fort man kan få den godt utstyrt med vinterdekk til under 500 000 kr, og da snakker man en betraktelig bedre deal.
Hvorfor tror du at du kan få Ev6, en i utgangspunktet dyrere bil, rimeligere?

johnsalf

Sitat fra: bno på fredag 12. mars 2021, klokken 07:35
Jeg er ikke noe begeistret for det taket. Det vil mest sannsynlig bli en dealbreaker for meg. Avventer en avklaring om hvordan taket innvendig blir. Sannsynligvis blir dette tett. Da venter jeg til ordinær leveranse.
Taket koster 1790Eur i tyskspråklig prisliste, og er helt tett innvendig, vanlig hvitt tak.
Så selvsagt, ønsker en heller panoramatak blir det å droppe reservasjonen, eller forstår jeg ikke at dette skal være noen dealbreaker.

bno

@Johnsalf
Jeg grunner mye på dette med taket, strøm an noe størrelse er det ikke fra taket, men mest så liker jeg rommelige og åpne følelsen ved panorama. Men det er selvsagt smak og behag. Om det har noen betydning den ene eller andre versjon på ettersalg er ikke godt å si.

johnsalf

Sitat fra: bno på søndag 21. mars 2021, klokken 20:07
@Johnsalf
Jeg grunner mye på dette med taket, strøm an noe størrelse er det ikke fra taket, men mest så liker jeg rommelige og åpne følelsen ved panorama. Men det er selvsagt smak og behag. Om det har noen betydning den ene eller andre versjon på ettersalg er ikke godt å si.
Selv var jeg positiv til panoramatak, kona negativ. Men da jeg så diskusjoner på FB omkring dette, hvor flere eiere av biler med panoramatak var negative, tenker jeg det er like greit uten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA