Sitat fra: Mateusz på mandag 08. mars 2021, klokken 10:54
Er det mulig å kjøpe/selge/overta reservasjonen?
Sitat fra: Limodriver på mandag 08. mars 2021, klokken 11:55
Det enkleste vil nok være å ta ut bilen for reservasjonsholderen for deretter å selge/overføre den videre. Hvor interessant dette vil være får en vurdere selv. Som selger er det lite trolig en vil gjøre dette uten en viss kompensasjon for arbeid og risiko. Som kjøper er det nok begrenset hvor mye merpris en er villig til å betale sett opp mot pris for Ioniq5 etter protectio 45.
Sitat fra: elektro på tirsdag 09. mars 2021, klokken 08:55Hvor pengene kommer fra og hvem bilen registreres på har jo ikke Mobile noe med.
Må nok ta ut bilen selv, hvis ikke de gjør et unntak for nærmeste familie. Hvis ikke, må den da omregistreres? Kan vedkommende betale inn ev. reservasjonsbeløp og kjøpesum direkte til Mobile?
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mars 2021, klokken 09:05Sitat fra: elektro på tirsdag 09. mars 2021, klokken 08:55Hvor pengene kommer fra og hvem bilen registreres på har jo ikke Mobile noe med.
Må nok ta ut bilen selv, hvis ikke de gjør et unntak for nærmeste familie. Hvis ikke, må den da omregistreres? Kan vedkommende betale inn ev. reservasjonsbeløp og kjøpesum direkte til Mobile?
Litt mere innviklet blir det hvis bilen lånefinansieres.
Sitat fra: arthur på tirsdag 09. mars 2021, klokken 09:16Hvorfor skal det være ett problem? Hvis jeg vil kjøpe en ny bil til 18 åringen i huset som en overraskelse, hvorfor skulle ikke det gå?
Så du mener at de vil synes det er greit å registrere bilen på en annen person enn den som har kontrakt på bilen?
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mars 2021, klokken 11:15Sitat fra: arthur på tirsdag 09. mars 2021, klokken 09:16Hvorfor skal det være ett problem? Hvis jeg vil kjøpe en ny bil til 18 åringen i huset som en overraskelse, hvorfor skulle ikke det gå?
Så du mener at de vil synes det er greit å registrere bilen på en annen person enn den som har kontrakt på bilen?
Sitat fra: biggern på torsdag 11. mars 2021, klokken 20:01
Jeg tror ingen vil tjene en krone på P45, om tanken er videresalg. Hva skal man men solcelle tak i Norge. Standard og valg muligheter legges ut i April/Mai med mulig levering innen høsten 2021. Blir spennende om de klarer dette.
Sitat fra: ihaal på torsdag 11. mars 2021, klokken 18:05Hvorfor tror du at du kan få Ev6, en i utgangspunktet dyrere bil, rimeligere?
Har reseervasjon, men tenker som en del andre å droppe denne. Hvis det blir "vanlig" rabatt på Kia EV6 tror jeg fort man kan få den godt utstyrt med vinterdekk til under 500 000 kr, og da snakker man en betraktelig bedre deal.
Sitat fra: bno på fredag 12. mars 2021, klokken 07:35Taket koster 1790Eur i tyskspråklig prisliste, og er helt tett innvendig, vanlig hvitt tak.
Jeg er ikke noe begeistret for det taket. Det vil mest sannsynlig bli en dealbreaker for meg. Avventer en avklaring om hvordan taket innvendig blir. Sannsynligvis blir dette tett. Da venter jeg til ordinær leveranse.
Sitat fra: bno på søndag 21. mars 2021, klokken 20:07Selv var jeg positiv til panoramatak, kona negativ. Men da jeg så diskusjoner på FB omkring dette, hvor flere eiere av biler med panoramatak var negative, tenker jeg det er like greit uten.
@Johnsalf
Jeg grunner mye på dette med taket, strøm an noe størrelse er det ikke fra taket, men mest så liker jeg rommelige og åpne følelsen ved panorama. Men det er selvsagt smak og behag. Om det har noen betydning den ene eller andre versjon på ettersalg er ikke godt å si.
Sitat fra: johnsalf på søndag 21. mars 2021, klokken 16:26Sitat fra: ihaal på torsdag 11. mars 2021, klokken 18:05Hvorfor tror du at du kan få Ev6, en i utgangspunktet dyrere bil, rimeligere?
Har reseervasjon, men tenker som en del andre å droppe denne. Hvis det blir "vanlig" rabatt på Kia EV6 tror jeg fort man kan få den godt utstyrt med vinterdekk til under 500 000 kr, og da snakker man en betraktelig bedre deal.
Sitat fra: Berntolav på tirsdag 23. mars 2021, klokken 08:36Fikk du noen garanti fra forhandler på dette? Jeg venter egentlig på en Tesla Model Y, men var heldig og fikk igjennom reservasjon av Ioniq 5 så vurderer å i hvert fall ha denne frem til Y'en kommer, men er jo ikke interessert om Ioniq'en blir forsinket og ikke kommer før slutten av året - skulle gjerne visst om det er mulig å komme seg ut av kontrakten med Hyundai om det blir forsinkelser, før man signerer noe. Det hele kommer også litt an på hva jeg får i innbytte for den gamle Mazdaen, usikker på om forhandler kommer til å gi noen god pris siden man jo har vært "så heldig" å være blant de første med "Project 45".
Den vikigaste grunne til at eg skreiv under no er at vi veit at bilen kommer i Mai/juni.
Sitat fra: Berntolav på tirsdag 23. mars 2021, klokken 08:36
Eg skreiv under i går, og har eigentleg ikkje vore i tvil om eg skulle gjere det. Det er mykje å like med bilen. Men så er det ein del ting eg ikkje liker. Skulle gjerne hatt rails, trådløs Carplay, panorama tak, 19' hjul, litt meir bagasjeplass, 500 km rekkevidde.
Men så veit eg at eg var på nøyaktig same plassen da eg for 4 år sidan da eg skreiv under for ein Opel Ampera-e. Da var det stor at den ikkje hadde adaptiv cruisekontroll eller varmepumpe. Men etter å ha eigd den i 4 år, kan eg sei at eg ikkje har sakna adaptiv cruisekontroll eller varmepumpe ein dag. Det som var veldig kipt når me fekk bilen var at eg snytes sete var veldig vonde å sitte. Skikkeleg ned tur, men etter 14 dagar så hadde ente eg eller seta gått seg til, å har ikkje noko å utsette på seta i dag etter 65 000 km. Det er ein del som plager meg med Ampera-en i dag, men det var ting som eg oppdaga etter å ha hatt bilen i 4 mnd, så at eg ikkje for prøvekøyrt gjer meg ikkje så mykje.
Den vikigaste grunne til at eg skreiv under no er at vi veit at bilen kommer i Mai/juni. Det er mykje som skjer i verden i dag, blant anna er det jo ein veldig mangel på halvleder, noko som alle som har prøvd å kjøpe ein Xbox /PS5 veit. Men det påverkar jo bilindustrien og fleir fabrikker har alt måtta stanse produksjon pga manglane komponentar. Så er ikkje usannsynleg at dette og vil påverke leverings evan til dei nye modellen og.
Sitat fra: hoffweb på tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:17Min forhandler virker ganske trygg på utlevering juni/juli... Ikke hørt noe om mai.Sitat fra: Berntolav på tirsdag 23. mars 2021, klokken 08:36Fikk du noen garanti fra forhandler på dette? Jeg venter egentlig på en Tesla Model Y, men var heldig og fikk igjennom reservasjon av Ioniq 5 så vurderer å i hvert fall ha denne frem til Y'en kommer, men er jo ikke interessert om Ioniq'en blir forsinket og ikke kommer før slutten av året - skulle gjerne visst om det er mulig å komme seg ut av kontrakten med Hyundai om det blir forsinkelser, før man signerer noe. Det hele kommer også litt an på hva jeg får i innbytte for den gamle Mazdaen, usikker på om forhandler kommer til å gi noen god pris siden man jo har vært "så heldig" å være blant de første med "Project 45".
Den vikigaste grunne til at eg skreiv under no er at vi veit at bilen kommer i Mai/juni.
Sitat fra: Polestar på tirsdag 23. mars 2021, klokken 11:01
Jeg ble oppringt i går, og fikk beskjed om at jeg kun har 14 dager på meg til å inngå en bindende avtale etter å ha blitt kontaktet av forhandler. 14 dager betyr 5. april som er 2. påskedag. Personlig tolker jeg dette som selgerpjatt for å sikre salgsavtalen.
Noen andre som har fått liknende tidsfrister?
Sitat fra: andy99 på tirsdag 23. mars 2021, klokken 11:44
Samme her forhandler ønsket å få det ferdig før påske.
For min del blir det nok ikke noe pga tvil om størrelsen på bilen. Så jeg venter nok til det er mulig å få sett/testet. Blir nok veldig god tilgang på biler utover høsten også.
Sitat fra: Berntolav på tirsdag 23. mars 2021, klokken 08:36
Eg skreiv under i går
Sitat fra: TerjeFjern på tirsdag 23. mars 2021, klokken 12:39(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210323/34501d428af8a7bb9741f2c1dbaf5241.png)Sitat fra: Berntolav på tirsdag 23. mars 2021, klokken 08:36
Eg skreiv under i går
Bernt Olav, de fleste av oss har ikke mottatt kontrakten enda. Kan du dele kontrakt-teksten med oss?
Sitat fra: bno på tirsdag 23. mars 2021, klokken 19:06Igjen en «lur» forhandler... Hyundai sa tydelig i en presentasjon forrige uke at de som evt sier ifra seg p45 beholder sin køplass om de ønsker å bestille ordinært
@Limodriver
Deler den oppfatningen. Ellers mye bra kommentarer her inne. Synes at min forhandler presser litt og da blir jeg litt var. Jeg vil drøye litt og har sent de en mail i dag om i det minste å følge prosedyren som Hyundai har skissert.
Jeg ble fortalt at om jeg ikke valgte P45 så ville jeg stille bak alle de som sto i kø og som ikke fikk tilbud om kjøp av p45 og at det da kunne bli kanskje neste år for meg om jeg valgte vanlig bestilling og konfigurering. Det kan hende det, men synes det er rart da.
Sitat fra: e-h på tirsdag 23. mars 2021, klokken 20:52Under presentasjonen ble det vel sagt at led-lys ble valgt fordi det var sterkest. Stemmer det, var det vel på evt matrix-lys led-bar kunne blitt mest aktuell
Jeg skrev kontrakt. Synes de fleste tingene jeg var litt undrende om er blitt besvart godt under de digitale visningene og av forhandler direkte (bl.a skillevegg i bagasjerom og ankerfester til hundebur).
Tipper bilen er mer enn god nok og den tiltalte meg mer enn alternativene.
Edit: Eneste jeg kunne ønsket meg er matrix lys, men durer på med led-bar om det behøves.
Sitat fra: mfd på tirsdag 23. mars 2021, klokken 19:57På en av de koreanske videoene ble det kommentert at skjermene tilsynelatende var av ulik sort. IPS på det ene og VA på det andre, eller noe i den stilen. På en måte gir det jo mening at den som er touch er litt annerledes, men forhåpentligvis fremstår de mer OLED-aktig og like på den ferdige bilen. Har kjørt litt Ioniq, og hadde ingenting å utsette på noen av skjermene der (skjønt infotainmentskjermen var bare "ok"), og dette kan vel ikke bli verre :)
Litt off-topic.. Er skjermene litt blasse? Syns liksom ikke kontrasten virker helt god (ja jeg vet det er prototyper - men likevel)
Sitat fra: hoffweb på tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:17Sitat fra: Berntolav på tirsdag 23. mars 2021, klokken 08:36Fikk du noen garanti fra forhandler på dette? Jeg venter egentlig på en Tesla Model Y, men var heldig og fikk igjennom reservasjon av Ioniq 5 så vurderer å i hvert fall ha denne frem til Y'en kommer, men er jo ikke interessert om Ioniq'en blir forsinket og ikke kommer før slutten av året - skulle gjerne visst om det er mulig å komme seg ut av kontrakten med Hyundai om det blir forsinkelser, før man signerer noe. Det hele kommer også litt an på hva jeg får i innbytte for den gamle Mazdaen, usikker på om forhandler kommer til å gi noen god pris siden man jo har vært "så heldig" å være blant de første med "Project 45".
Den vikigaste grunne til at eg skreiv under no er at vi veit at bilen kommer i Mai/juni.
Sitat fra: Berntolav på onsdag 24. mars 2021, klokken 10:23Sitat fra: hoffweb på tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:17Sitat fra: Berntolav på tirsdag 23. mars 2021, klokken 08:36Fikk du noen garanti fra forhandler på dette? Jeg venter egentlig på en Tesla Model Y, men var heldig og fikk igjennom reservasjon av Ioniq 5 så vurderer å i hvert fall ha denne frem til Y'en kommer, men er jo ikke interessert om Ioniq'en blir forsinket og ikke kommer før slutten av året - skulle gjerne visst om det er mulig å komme seg ut av kontrakten med Hyundai om det blir forsinkelser, før man signerer noe. Det hele kommer også litt an på hva jeg får i innbytte for den gamle Mazdaen, usikker på om forhandler kommer til å gi noen god pris siden man jo har vært "så heldig" å være blant de første med "Project 45".
Den vikigaste grunne til at eg skreiv under no er at vi veit at bilen kommer i Mai/juni.
Nei Fekk ikkje noko garanti for leveringstidspunkt, og det hadde ikkje venta heller med så mange ting som potensielt kan gå galt når du skal frakte ein bil frå Korea til Bergen. Men selger virka rimelig trygg i sin sak. Sa at dei trudde dei kom til å få noko biler sammen med demo bilen i mai og så resten i juni. 3000 biler fyller vel ikkje opp ein slik «bil båt» Selger sa og at vi sannsynlig vis kom til å få eit slik sporingsnummer på bilen når den reiste fra fabrikken, så vi kunne følge ferda mot Europa.
Ser på nett at noko har fått vite av selger at når ein inngjekk kontakt ville bestemme leveringstidspunkt men det var ikkje tilfelle ifølge min selger.
Kanskje er eg naiv, men har til tru til at Hyundai klarer å levere, og Sør-Korea har jo rimelig mykje bedre kontroll på Covi enn td. Tsjekkia
Sitat fra: TerjeFjern på onsdag 24. mars 2021, klokken 10:43Vil du være sikker på bil før vinteren ville jeg satset på ID4 eller Ioniq 5. Ioniq 5 P45 virker å være mere bil for pengene enn ID4 (dog ukjent hva AWD prisen blir). Personlig ville jeg gått for Ioniq 5, og hatt den en stund og sett om du blir fornøyd, og i ro og mak kunne vurdere de andre når de faktisk er tilgjengelig. Tviler på at Ioniq 5 taper seg mye i verdi gjennom det første året. I værste fall er det jo bare å beholde Ioniq 5, så dårlig kan den ikke være.
Men jeg føler meg som en skikkelig vinglepetter, klarer ikke bestemme meg for om jeg skal signere. Eller vente på TMY-bestillingen min. Eller beholde Enyaq-kontrakten min. Eller hoppe på ID4 AWD. Eller bare avvente og kjøpe meg en bil når alle bilene er i stabil produksjon og barnesykdommene er luket ut. (Unntatt at jeg i fjor lovet meg selv at min 2003 Avensis ikke skal få meg gjennom enda en vinter på isete veier opp til hytta, haha).
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 23. mars 2021, klokken 12:27Kan du si hvilke forhandlere dette er? Min valgte forhandler står fast på 14 dager, som i så fall betyr før påske all den tid 14 dager faller på 2. påskedag. Jeg får litt avsmak av tidspresset, særlig dersom dette varierer mellom ulike forhandlere. 15. april er for øvrig en helt grei tidsfrist for min del, men ikke 2. påskedag.
To forhandlere jeg har snakket med, seinest i går, sier at de ikke har fått en absolutt frist fra Hyundai ennå, men den ene regnet at de vill ha på plass kontrakter innen 15. april.
Om selgere pusher.. kan jo bytte forhandler som takk!
Sitat fra: bno på lørdag 27. mars 2021, klokken 13:37
Tror det blir en ledig til. Det med solpanel til ca. 17000,- er en gimmil om det viser sfg at taket innvendig er tett. Hvem kjøper det? Det har da egentlig "ingen" misjon annet enn at man må anta høyere vekt for glass og i frastruktur ift. konvensjonelt tak. Legg til 20" hjulsett med høyere vekt, friksjon, shøy og pris ved skifte.
Er taket (det har jeg nevnt flere ganger nå 🤭) semi transparent går jeg for den ellers bestiller jeg etter egen konfig.
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 27. mars 2021, klokken 13:53Sitat fra: bno på lørdag 27. mars 2021, klokken 13:37
Tror det blir en ledig til. Det med solpanel til ca. 17000,- er en gimmil om det viser sfg at taket innvendig er tett. Hvem kjøper det? Det har da egentlig "ingen" misjon annet enn at man må anta høyere vekt for glass og i frastruktur ift. konvensjonelt tak. Legg til 20" hjulsett med høyere vekt, friksjon, shøy og pris ved skifte.
Er taket (det har jeg nevnt flere ganger nå 🤭) semi transparent går jeg for den ellers bestiller jeg etter egen konfig.
Kan hende det bare er meg men.... er solpanel tak noe for oss i ❄ rike Norge? Er ikke det mer for langt varmere land som ikke har ❄ i 4 måneder av vinteren?
Men bilen ser bare veldig tøff ut og den har jo veldig gode spesifikasjoner til den prisen :+1:
Sitat fra: Vaduz på lørdag 27. mars 2021, klokken 18:00
Den termiske effekten du snakker om blir mikroskopisk i forhold til redusert sollys og øket vinkel på solen fra optimale 30 grader. Det er en grunn til at det er kaldt her om vinteren for å si det slik. Dessuten er det ikke klimavennlig da energien/karbonutslipp fra produksjonen av solcellepanelet ikke tjenes inn under såpass lite effektive forhold.
Sitat fra: Svolar på lørdag 27. mars 2021, klokken 20:27
Skulle en få med ladetid på ionity med project45?
Sitat fra: Vaduz på lørdag 27. mars 2021, klokken 18:00
Den termiske effekten du snakker om blir mikroskopisk i forhold til redusert sollys og øket vinkel på solen fra optimale 30 grader. Det er en grunn til at det er kaldt her om vinteren for å si det slik.
Sitat fra: Skibum på mandag 29. mars 2021, klokken 09:26
Hvis bilen ville blitt levert i tide til sommerens store norgesferie i juli så hadde jeg kjøpt den. Selgeren min fortalte at utlevering av P45 bilene blir fra slutten av juni til medio august. Da er det stor sjanse for at sommerferien ryker. Jeg vil derfor avvente et evt. kjøp til etter prøvekjøring i sommer som også gir mulighet til å bestille bil etter eget ønske, for eksempel panoramatak i stedet for solcellene.
Sitat fra: Skibum på mandag 29. mars 2021, klokken 09:26
Hvis bilen ville blitt levert i tide til sommerens store norgesferie i juli så hadde jeg kjøpt den. Selgeren min fortalte at utlevering av P45 bilene blir fra slutten av juni til medio august. Da er det stor sjanse for at sommerferien ryker. Jeg vil derfor avvente et evt. kjøp til etter prøvekjøring i sommer som også gir mulighet til å bestille bil etter eget ønske, for eksempel panoramatak i stedet for solcellene.
Sitat fra: Vidar H. på tirsdag 30. mars 2021, klokken 08:52Sitat fra: Skibum på mandag 29. mars 2021, klokken 09:26
Hvis bilen ville blitt levert i tide til sommerens store norgesferie i juli så hadde jeg kjøpt den. Selgeren min fortalte at utlevering av P45 bilene blir fra slutten av juni til medio august. Da er det stor sjanse for at sommerferien ryker. Jeg vil derfor avvente et evt. kjøp til etter prøvekjøring i sommer som også gir mulighet til å bestille bil etter eget ønske, for eksempel panoramatak i stedet for solcellene.
Jeg fikk beskjed om mai, senest juni...
Sitat fra: Rocklobster på tirsdag 30. mars 2021, klokken 09:32
Betyr ikke det at de må være ferdig produsert omtrent nå og rulle på et skip snart ? Og det er de vel neppe?
Sitat fra: HelEl på tirsdag 30. mars 2021, klokken 09:41Sitat fra: Rocklobster på tirsdag 30. mars 2021, klokken 09:32
Betyr ikke det at de må være ferdig produsert omtrent nå og rulle på et skip snart ? Og det er de vel neppe?
Jo, og min selger hadde ingen kjennskap til at de var ferdigprodusert eller var på vei i båt. Synes Hyundai kunne være litt mer klarere her, og spessielt siden de bommet voldsomt på leveranse estimat og tidspunkt når det gjaldt Hyundai Kona.
Sitat fra: feistydolphin på mandag 29. mars 2021, klokken 21:37Grunner for å bytte er ihvertfall ladefart på lange turer (type 60 mil+) og hurtiglading på vinteren.
Skibum, hvorfor bytter du fra i-pace?
Sitat fra: andy99 på tirsdag 30. mars 2021, klokken 10:57
Flere som ikke har signert enda i påvente av EV6?
Det var en skuffende lansering av kia. Hadde håpet på at den skulle være det lille ekstra som jeg syntes Ioniq 5 manglet; stort bagasjerom. Men neida 20 liter mindre bagasjerom og 291 liter mindre med setene nede.
Da er enda en strøket av min liste. Men skal jeg ta P45? Tja får gruble litt mer i påsken.
Sitat fra: feistydolphin på mandag 29. mars 2021, klokken 21:37Nå kommer jeg nok til å beholde I-Pace en stund til :). I disse korona og hjemmekontortider har jeg innsett av vi vil klare oss godt med en bil. BMW i3 blir litt for liten og min bedre halvdel er litt skeptisk til hvordan Jaguaren er i å kjøre i bytrafikk og parkere på trange handlesentere. Jeg tenkte derfor at en Ionic 5 kunne være et godt alternativ som eneste bil. Jeg ser jo at Ionic 5 er nesten nøyaktig like stor utvendig som I-Pace, vil derfor vente til at vi kan få prøvekjørt den før vi tar en avgjørelse.
Skibum, hvorfor bytter du fra i-pace?
Sitat fra: Skibum på tirsdag 30. mars 2021, klokken 13:00Sitat fra: feistydolphin på mandag 29. mars 2021, klokken 21:37Nå kommer jeg nok til å beholde I-Pace en stund til :). I disse korona og hjemmekontortider har jeg innsett av vi vil klare oss godt med en bil. BMW i3 blir litt for liten og min bedre halvdel er litt skeptisk til hvordan Jaguaren er i å kjøre i bytrafikk og parkere på trange handlesentere. Jeg tenkte derfor at en Ionic 5 kunne være et godt alternativ som eneste bil. Jeg ser jo at Ionic 5 er nesten nøyaktig like stor utvendig som I-Pace, vil derfor vente til at vi kan få prøvekjørt den før vi tar en avgjørelse.
Skibum, hvorfor bytter du fra i-pace?
Sitat fra: bno på tirsdag 30. mars 2021, klokken 13:53
Var idag innom min forhandler og sa fra meg P45. Ville ikke ha solpanel. Vil derfor avvente til muligheten for konfigurering blir tilgjengelig. Ellers hadde de en 1:1 modell utstilt og jeg ble slått av størrelse. Den er ingen liten bil WOW.
Sitat fra: MooCow på tirsdag 30. mars 2021, klokken 17:55Det var min konklusjon og, og man ser jo mest bilen fra innsiden. Spent på prisen på GT det. Bør legge seg under 600k fullutstyrt.
Hellar mot at eg droppar P45 etter å ha sett EV6 GT. Etter mi meinig så ser Ioniq 5 best ut utanifrå, og EV6 best ut innanifrå.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. mars 2021, klokken 18:11Sitat fra: MooCow på tirsdag 30. mars 2021, klokken 17:55Det var min konklusjon og, og man ser jo mest bilen fra innsiden. Spent på prisen på GT det. Bør legge seg under 600k fullutstyrt.
Hellar mot at eg droppar P45 etter å ha sett EV6 GT. Etter mi meinig så ser Ioniq 5 best ut utanifrå, og EV6 best ut innanifrå.
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 30. mars 2021, klokken 16:54Sitat fra: bno på tirsdag 30. mars 2021, klokken 13:53
Var idag innom min forhandler og sa fra meg P45. Ville ikke ha solpanel. Vil derfor avvente til muligheten for konfigurering blir tilgjengelig. Ellers hadde de en 1:1 modell utstilt og jeg ble slått av størrelse. Den er ingen liten bil WOW.
Hvor er den modellen utstilt? I Oslo eller?
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 30. mars 2021, klokken 16:54Sitat fra: bno på tirsdag 30. mars 2021, klokken 13:53
Var idag innom min forhandler og sa fra meg P45. Ville ikke ha solpanel. Vil derfor avvente til muligheten for konfigurering blir tilgjengelig. Ellers hadde de en 1:1 modell utstilt og jeg ble slått av størrelse. Den er ingen liten bil WOW.
Hvor er den modellen utstilt? I Oslo eller?
Sitat fra: MooCow på tirsdag 30. mars 2021, klokken 17:55
Hellar mot at eg droppar P45 etter å ha sett EV6 GT. Etter mi meinig så ser Ioniq 5 best ut utanifrå, og EV6 best ut innanifrå. EV6 GT grusar jo P45 på akselerasjon. Så sjølv om det er 1,5 års ventetid på EV6 GT...
Sitat fra: Farbil på fredag 09. april 2021, klokken 12:51Det jeg vet jeg får m Ioniq5 er noe mere bakkeklaring, hengerfeste, bakluke, en mer praktisk bil, og forhåpentligvis tidlig levering. Og i motsetning til mange andre, solcelletaket er kult for nerder som meg. (Ja jeg vet at den praktiske nytten sannsynligvis er marginal)
Sitat fra: moby666 på mandag 19. april 2021, klokken 16:58Enyaq har 585l, I5 530l + frunk på 27.
Er det ikke større bagasjerom i i5 vs Enyaq? Jeg fikk forklart av min selger at hvis du setter baksete i midtre posisjon, så er bagasjerommet større i i5 samt plassen i kupé fremdeles er større enn Enyaq.
Sitat fra: e-h på mandag 19. april 2021, klokken 18:15Der har du et poeng. Og så er spørsmålet hvor langt fram setene kan flyttes fram fra der en måler 530liter. Har sett ulike tall, fra 10 til 20.
Glem ikke at man får plass helt ned til gulvet om man justerer baksetene frem. Vanskelig å si hvor lett plassen er å benytte, men pakker man smart får man nok benyttet den også. Kan fort være over 100 liter forskjell på forreste og bakerste seteposisjon.
Sitat fra: Rocklobster på søndag 25. april 2021, klokken 10:25
Så fra meg plassen før helgen. Føler hyundai kunne gitt mer info om bilen enn de har gjort. Skuffet over at elektriske sidespeil ikke er med i p45. Det sammen med at trådløs Android auto ikke er på plass gjorde at jeg havnet på nei nå. Så en range test fra Korea nå i helgen og virker som en topp bil. 45 mil rekkevidde. Størrelse mellom Model 3 og Model Y, "automatisk" filskift virket også til å fungere minst like bra som Teslas alt for dyre FSD. Og den best designede elbilen til nå.
Sitat fra: alagerqv på tirsdag 27. april 2021, klokken 22:09Mener du at forhandler prøvde seg på at reservasjonen var bindende?
Jeg droppet min reservasjon. De mente at jeg hadde inngått kontrakten på deres lokaler, visste ikke at de eide internett hjemme hos meg.
Sitat fra: alagerqv på tirsdag 27. april 2021, klokken 22:09Hvilken forhandler var det som prøvde seg på sånn oppførsel?
Jeg droppet min reservasjon. De mente at jeg hadde inngått kontrakten på deres lokaler, visste ikke at de eide internett hjemme hos meg.
Sitat fra: alagerqv på onsdag 28. april 2021, klokken 07:34
Reservasjonen var grei, men kontrakten var formulert slik at det var null angrerett og poengtert at var inngått på forhandlers (BNH i Bærum) sitt sted.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: alagerqv på onsdag 28. april 2021, klokken 07:34
Reservasjonen var grei, men kontrakten var formulert slik at det var null angrerett og poengtert at var inngått på forhandlers (BNH i Bærum) sitt sted.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Berntolav på onsdag 28. april 2021, klokken 09:07
Det er faktisk ein høgsterettsdom inna for dette tema. Ein kar som "kjøpte" bruktbil av eit frima på finn, og så vile han angre seg. Karen tapte.
Rette la tilgrunn følge definisjon av fjernsalg :
For at det skal foreligge fjernsalg kreves for det første at forberedelse og inngåelse av en
avtale utelukkende har skjedd ved bruk av fjernkommunikasjon, som i bokstav b
defineres som "kommunikasjon som skjer uten at partene er tilstede samtidig", for
eksempel ved bruk av Internett. For det annet følger det av definisjonen i bokstav a at
selgeren i sin markedsføring må tilby eller oppfordre til inngåelse av avtale ved
fjernkommunikasjon. For å være omfattet av angrerettloven kreves dessuten at selger
"opptrer i næringsvirksomhet" og at kjøper er forbruker, jf. § 1 første ledd.
Da er ikkje eg noko jursit, men trur Hyundai har sitt på det tørre når dei seier at dette ikkje er fjernsalg.
Ein kan lese heile dommen her
https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2010/saknr2010-1003.pdf (https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2010/saknr2010-1003.pdf)
Sitat fra: HelEl på onsdag 28. april 2021, klokken 09:18Sitat fra: Berntolav på onsdag 28. april 2021, klokken 09:07
Det er faktisk ein høgsterettsdom inna for dette tema. Ein kar som "kjøpte" bruktbil av eit frima på finn, og så vile han angre seg. Karen tapte.
Rette la tilgrunn følge definisjon av fjernsalg :
For at det skal foreligge fjernsalg kreves for det første at forberedelse og inngåelse av en
avtale utelukkende har skjedd ved bruk av fjernkommunikasjon, som i bokstav b
defineres som "kommunikasjon som skjer uten at partene er tilstede samtidig", for
eksempel ved bruk av Internett. For det annet følger det av definisjonen i bokstav a at
selgeren i sin markedsføring må tilby eller oppfordre til inngåelse av avtale ved
fjernkommunikasjon. For å være omfattet av angrerettloven kreves dessuten at selger
"opptrer i næringsvirksomhet" og at kjøper er forbruker, jf. § 1 første ledd.
Da er ikkje eg noko jursit, men trur Hyundai har sitt på det tørre når dei seier at dette ikkje er fjernsalg.
Ein kan lese heile dommen her
https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2010/saknr2010-1003.pdf (https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2010/saknr2010-1003.pdf)
Her er vel Hyundai en næringsvirksomhet. Vet ikke om selger var det i denne saken.
Nå har vel Hyundai sikret seg ved at kontrakt skrives under fysisk i butikk. Dermed ikke fjernsalg...
Om noen ikke har skrivet under fysisk, så har de kanskje en bedre sak.
Sitat fra: moby666 på søndag 25. april 2021, klokken 13:52
Kameraspeil er kun til utprøving i Korea. Trådløs AA fikser du enkelt med 3.partSitat fra: Rocklobster på søndag 25. april 2021, klokken 10:25
Så fra meg plassen før helgen. Føler hyundai kunne gitt mer info om bilen enn de har gjort. Skuffet over at elektriske sidespeil ikke er med i p45. Det sammen med at trådløs Android auto ikke er på plass gjorde at jeg havnet på nei nå. Så en range test fra Korea nå i helgen og virker som en topp bil. 45 mil rekkevidde. Størrelse mellom Model 3 og Model Y, "automatisk" filskift virket også til å fungere minst like bra som Teslas alt for dyre FSD. Og den best designede elbilen til nå.