Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge varer momsfritak? Bil nr 2 bytte ICE til elbil nå eller senere?

Startet av bjorngb, mandag 15. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

Syklist

Sitat fra: dundun på onsdag 13. oktober 2021, klokken 15:49
Jeg ser få problemer med dette. Massemarkedet vernes, mens vi som kjøper luksus bidrar til felleskassa selv om vi kjører el.
Enig. Men CO2 avgiftene på fossilbiler burde øke tilsvarende. (Særlig på store pickuper som den påtroppende finansministeren kjører...)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Øyvind.h

600.000,- er  en veldig romslig grense, og må en opp i eksempelvis 700 snakker vi altså om at bilen koster 725 istedenfor 700? Eller 850 istedenfor 800? Ingen bør bruke slike summer på bil uten å ha romslig økonomi. Da snakker vi bilkostnad på 10-15.000,- per måned alt inkludert....

VW ID4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5, Polestar PS2, Kia EV6, BMW IX3, Audi E-tron 50 / Etron Q4, Nissan Ariya, Tesla Model 3/Y +++
Det er mange gode familiebiler å velge mellom nå, såfremt en ser bort ifra at de færreste klarer å levere da....

Skulle jeg gå tilbake til EQC har jeg ingen problemer med å legge på 25.000,- ekstra i mva.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ferry

Sitat fra: dundun på onsdag 13. oktober 2021, klokken 15:49
Jeg ser få problemer med dette. Massemarkedet vernes, mens vi som kjøper luksus bidrar til felleskassa selv om vi kjører el.

Men det er gedigent smutthull her. De rike kan jo bare kjøpe en bil til under 600k, så blir det ingenting til felleskassa. Og de ler hele veien til ladestasjonen. Hvordan skal de rike straffes nå? Piskeslag?

Jambo

Sitat fra: Ferry på onsdag 13. oktober 2021, klokken 17:50
Sitat fra: dundun på onsdag 13. oktober 2021, klokken 15:49
Jeg ser få problemer med dette. Massemarkedet vernes, mens vi som kjøper luksus bidrar til felleskassa selv om vi kjører el.

Men det er gedigent smutthull her. De rike kan jo bare kjøpe en bil til under 600k, så blir det ingenting til felleskassa. Og de ler hele veien til ladestasjonen. Hvordan skal de rike straffes nå? Piskeslag?
Da har de fått en like liten subsidiering som alle andre kan få. Skatter handler ikke om å straffe folk. Det handler om å fordele.

stefse

Sitat fra: Blouberg på onsdag 13. oktober 2021, klokken 15:59
Sitat fra: dundun på onsdag 13. oktober 2021, klokken 15:49
Jeg ser få problemer med dette. Massemarkedet vernes, mens vi som kjøper luksus bidrar til felleskassa selv om vi kjører el.
Helt enig med @dundun i dette. Helt uproblematisk og vil sannsynligvis kun marginalt om i det hele tatt påvirke el-bil satsningen
Hvis fossil og hybridbil fikk den samme mva satsen på toppen av allerede eksisterende mva sats, så skulle jeg vært enig. Altså 25% ekstra mva på overskytende over 600 000, i tillegg til vanlig mva. Det vi ser nå, er en tilbakedreining av incentivene, det er det jeg er opptatt av, ikke fiskalbidraget som sådan.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

1317142119

Sitat fra: Jambo på onsdag 13. oktober 2021, klokken 17:52
Sitat fra: Ferry på onsdag 13. oktober 2021, klokken 17:50
Sitat fra: dundun på onsdag 13. oktober 2021, klokken 15:49
Jeg ser få problemer med dette. Massemarkedet vernes, mens vi som kjøper luksus bidrar til felleskassa selv om vi kjører el.

Men det er gedigent smutthull her. De rike kan jo bare kjøpe en bil til under 600k, så blir det ingenting til felleskassa. Og de ler hele veien til ladestasjonen. Hvordan skal de rike straffes nå? Piskeslag?
Da har de fått en like liten subsidiering som alle andre kan få. Skatter handler ikke om å straffe folk. Det handler om å fordele.
Leste du i det hele tatt det du siterte? Det fordeles ikke en dritt hvis folk kjøper biler til under 600 000.

Jambo

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 13. oktober 2021, klokken 18:19
Sitat fra: Jambo på onsdag 13. oktober 2021, klokken 17:52
Sitat fra: Ferry på onsdag 13. oktober 2021, klokken 17:50
Sitat fra: dundun på onsdag 13. oktober 2021, klokken 15:49
Jeg ser få problemer med dette. Massemarkedet vernes, mens vi som kjøper luksus bidrar til felleskassa selv om vi kjører el.

Men det er gedigent smutthull her. De rike kan jo bare kjøpe en bil til under 600k, så blir det ingenting til felleskassa. Og de ler hele veien til ladestasjonen. Hvordan skal de rike straffes nå? Piskeslag?
Da har de fått en like liten subsidiering som alle andre kan få. Skatter handler ikke om å straffe folk. Det handler om å fordele.
Leste du i det hele tatt det du siterte? Det fordeles ikke en dritt hvis folk kjøper biler til under 600 000.
Går da an å skrive på en litt mindre krass måte? Fradrag av merverdiavgift er en slags subsidiering, all den tid det er meningen at alle varer skal ha merverdiavgift. I de landene der man får subsidieringen tilbakebetalt etter kjøpet, må man jo betale moms til staten, og så får man tilbake en sum fra staten igjen etterpå. I Norge slipper vi å gå omveien om å måtte betale dette til staten og få det tilbake igjen. Det er like fullt subsidiering, og de som sier noe annet driver med flisespikking etter min mening.

Om noen kjøper en dyrere bil enn 600000 så blir det beløpet som det betales i merverdiavgift (på det som er over 600000) fordelt. Subsidieringen er det på den måten blitt satt et tak på, man kan ikke få mer enn 150000 i subsidiering ved kjøp av elbil. Å trekke inn straff og smutthull blir bare tull. Om man kjøper en bil til 500k i stedet for en til 1 mill, så kjøper man kanskje merverdiavgiftsbelagte varer for de resterende 500k. Merverdiavgift er fordeling av verdier ut fra mengde varekjøp.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rævedilter

Sitat fra: Blouberg på onsdag 13. oktober 2021, klokken 15:59Helt uproblematisk og vil sannsynligvis kun marginalt om i det hele tatt påvirke el-bil satsningen

Vil naturligvis påvirke noko, bil er et marked som er relativt prissensitivt og dei fleste velger bil utfra lommeboka og ikkje miljøet. Spesielt i det segmentet over 600 000 er det dårlig utvalg i elbiler med god plass og god rekkevidde, så mange her vil nok heller velge diesel/hybrid, og her vil nok ikkje elbilen med moms på mange år kunne konkurrere med etablerte SUVer. Etron, GLC er jo relativt små biler til SUV å være, sjølv ein X er mindre enn ein stor SUV, og med den nye momsen er den jo dyrere enn ein LandCruiser.
Så vil nok momsgrensa bli redusert i åra som kjem, kanskje ned 100 000 i året.

Rævedilter

Sitat fra: Jambo på onsdag 13. oktober 2021, klokken 17:52Skatter handler ikke om å straffe folk. Det handler om å fordele.
Feil.
Skatter er av tre grunner
- fordele
- dekke statens utgifter
- endre oppførsel til befokningen (straffe/belønne)

elektrolux

Helt enig. Ingenting som er miljøvennlig med en elbil til over 600 000 kr.

Snarere tvert imot 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Jon65

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. oktober 2021, klokken 23:28
Helt enig. Ingenting som er miljøvennlig med en elbil til over 600 000 kr.

Snarere tvert imot

Men det er vel mer miljøvennlig enn en tilsvarende dyr fossil bil. Og med mva blir avstanden mellom el og fossil mindre slik at enkelte som ville valgt el nå lander på bensin/diesel istedenfor.

Trond.m

Synes vel egentlig kombinasjonen av forslagene i statsbudsjettet (omregistreringsavgift + full trafikkforsikringsavgift), mva over 600K og økning av Co2 avgift og avgift på hybrid høres helt riktig ut. At dette vil bremse overgangen til nullutslippsbiler er da helt urealistisk. De aller fleste kan finne en elbil som dekker behovet innenfor en pris (etter eventuell rabatt) på 700K. Da er et bidrag til fellesskapet på 25.000 en liten pris å betale, og det vil finansiere bedre lademuligheter. Og vi med tunge elbiler har ofte lang kjørelenge i året og bør bidra til veier på lik linje med andre. Tror heller ikke de med dårlig råd vil merke en avgiftsøkning på 50 øre literen. Det er jo snakk om under 100 kr/mnd for de aller fleste. Tror vel egentlig jeg og mange andre sparer på en slik endring, for det ble plutselig mindre attraktivt å kjøpe en dyrere elbil enn jeg har behov for.

Rævedilter

Sitat fra: Trond.m på torsdag 14. oktober 2021, klokken 06:09Tror vel egentlig jeg og mange andre sparer på en slik endring, for det ble plutselig mindre attraktivt å kjøpe en dyrere elbil enn jeg har behov for.
Sparer du penger på at ein dyr bil blir dyrere? Dagens beste.....

ALL relativ prisøkning på et produkt kontra et annet medfører relativt lågare salg av det første, einaste eg kjem på som har positiv priselastitet er poteter og dyre ting rike kjøper for vise seg.

Trond.m

@Rævedilter...Du får lese hva jeg skriver. Jeg trenger ikke en bil til over 600K...men jeg har lyst på det og det føles rimelig når det er avgiftsfritt. Men kostnaden ved å eie en dyr bil er nesten uten unntak høyere enn en billig bil.
En avgiftsendring vil øke etterspørselen etter biler under 600K og gi mer konkurranse og potensielt lavere pris på bilene som er litt dyrere. Jeg tipper reduserte marginer vil gjøre at ingen biler opp til 700K i praksis blir dyrere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA