Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge varer momsfritak? Bil nr 2 bytte ICE til elbil nå eller senere?

Startet av bjorngb, mandag 15. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

Trond.m

Jonas og Trygve må ha diskutert innføring av mva på dyre elbiler under oppholdet i Hurdal . Nå er de vel enige om 600K grensen, men ingen har vel uttalt noe om ordningen skal tre i kraft allerede i januar eller senere slik at bransjen skal få tid til omstilling og bilkjøpere en forutsigbarhet i forhold til pris ?  Mva over 600K står i AP sin 100 dagers plan . Men planen innebærer bare å utrede / fremme forslag og ikke at det skal innføres innen 100 dager.

Daniel_0007

Da er statsbudsjettet kommet ut, momsfritak forsetter ut 2022 evt til sommer når revidert statsbudsjett kommer.
Men det blir dyrere å være elbil eier: https://www.tu.no/artikler/statsbudsjettet-for-2022-elbiler-far-hoyere-avgifter/514156

Regjeringen vil innføre full trafikkforsikringsavgift for elbiler. I fjor innførte regjeringen trafikkforsikringsavgift på elbiler med samme sats som motorsykler, men nå ønsker regjeringen altså øke avgiften til tilsvarende nivå som for biler med forbrenningsmotor.

Satsen per forsikringsdøgn er på 8,40 kroner, altså 3066 kroner i løpet av et helt år. I 2021 utgjorde avgiften litt over 2000 kroner. Endringene vil eventuelt bli gjeldende fra 1. mars 2022.
Hittil har elbiler hatt fritak for omregistreringsavgiften, men regjeringen foreslår nå å fjerne fritaket. Omregistreringsavgiften graderes etter kjøretøyets vekt og alder, og elbiler får nå samme avgiftsnivå som biler med forbrenningsmotor.

Kjøpe brukt elbil vil koste 6-7000 i omregistrerings avgift.
Model 3 2019 LR Rwd

Orbit

Det eneste vi vet i dag er at dette budsjettet ikke blir vedtatt. Det interessante blir hva som kommer i tilleggsproposisjonen fra Støre-regjeringen (som i praksis er hva som blir budsjettet for 2022).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

stefse

Rikingmomsen på biler over 600 000,- er vel den største kjepphesten, så det kommer vel med, samtidig som det meste annet av avgiftsøkninger består.
Håper dog de klarer å kvitte seg  med omreg. avgift for elbil, eller sette den til selvkost. Dette er vel den mest virkelighetsfjerne og mest irriterende avgiften av dem alle. Det har dessuten litt å si for omsetningstakten av biler, og at brukte elbiler finner kjøpere nedover i prisklassene.
På incentivsiden bør også vrakpant for fossilbiler økes, ved inbytte til ny elbil.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Trond.m

Omregistreringsavgift er det i praksis selger som betaler ved at man får noen tusen mindre for bilen. Jeg kan ikke se noen fornuftige argumenter for å differensiere omregistreringsavgift for elbiler. Det fritaket ble merkelig nok innført for få år siden, og da snakket man samtidig om at elbilfordelene måtte fases ut. At man da innførte flere fordeler er uforståelig, så at det nå reverseres er helt ok.

stefse

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 19:32
Omregistreringsavgift er det i praksis selger som betaler ved at man får noen tusen mindre for bilen. Jeg kan ikke se noen fornuftige argumenter for å differensiere omregistreringsavgift for elbiler. Det fritaket ble merkelig nok innført for få år siden, og da snakket man samtidig om at elbilfordelene måtte fases ut. At man da innførte flere fordeler er uforståelig, så at det nå reverseres er helt ok.
Lenge siden du kjøpte brukt bil? Kjøper gjør dette som endel av omregistreringen.
Om vi ser bort fra at det bare koster staten noen få kr å behandle denne omregistreringen, og heller kaller den en bilbytteskatt, så er en slik bilbytteskatt uheldig når man skal gjøre et teknologiskifte på bilparken, fordi dette sinker denne.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

RJK

Kjøper man bruktbil fra forhandler, så er det de som betaler denne, om du avtaler at omregistrering er inkludert.

Sist gang jeg solgte, så ble det spørsmål om hvem som skulle betale denne, eller om kjøretøyet skulle avskiltes. Da må kjøper betale dette ved omregistrering senere. Ergo er dette igjen noe som avtalen mellom kjøper og selger.

Om de har endret dette slik at nå må det betales av kjøper, så avtaler man i tilfelle at man betaler selger de tusenlappene mindre, så går kjøpesummen dels til å dekke lånet/heftelsen som står på bilen, og mellomlegget til selger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

trykkertor

Sitat fra: RJK på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 23:15
Kjøper man bruktbil fra forhandler, så er det de som betaler denne, om du avtaler at omregistrering er inkludert.

Sist gang jeg solgte, så ble det spørsmål om hvem som skulle betale denne, eller om kjøretøyet skulle avskiltes. Da må kjøper betale dette ved omregistrering senere. Ergo er dette igjen noe som avtalen mellom kjøper og selger.

Om de har endret dette slik at nå må det betales av kjøper, så avtaler man i tilfelle at man betaler selger de tusenlappene mindre, så går kjøpesummen dels til å dekke lånet/heftelsen som står på bilen, og mellomlegget til selger.
Er det ikke slik på finn.no at hvis jeg legger inn "salgspris" 300.000,- på en bil, så legger finn.no omregistreringsavgift på prisantydningen, så annonsen dukker opp med prisen f.eks 300.690,-??

Men så kommer vel problemet at når en kjøper har prutet bilen ned i f.eks 280.000,- og salget skal gjennomføres, så sitter en og lurer på hvem som skal betale de 690,-?

RJK

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 23:55
Sitat fra: RJK på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 23:15
Kjøper man bruktbil fra forhandler, så er det de som betaler denne, om du avtaler at omregistrering er inkludert.

Sist gang jeg solgte, så ble det spørsmål om hvem som skulle betale denne, eller om kjøretøyet skulle avskiltes. Da må kjøper betale dette ved omregistrering senere. Ergo er dette igjen noe som avtalen mellom kjøper og selger.

Om de har endret dette slik at nå må det betales av kjøper, så avtaler man i tilfelle at man betaler selger de tusenlappene mindre, så går kjøpesummen dels til å dekke lånet/heftelsen som står på bilen, og mellomlegget til selger.
Er det ikke slik på finn.no at hvis jeg legger inn "salgspris" 300.000,- på en bil, så legger finn.no omregistreringsavgift på prisantydningen, så annonsen dukker opp med prisen f.eks 300.690,-??

Men så kommer vel problemet at når en kjøper har prutet bilen ned i f.eks 280.000,- og salget skal gjennomføres, så sitter en og lurer på hvem som skal betale de 690,-?
Nå annonserte jeg ikke MCen (ja, var MC, ikke bil...), men ble kontaktet av en interessent, så er ikke sikker på om man selv velger om pris er ink/eks omregistrering og så justerer Finn.no det, eller du bare legger inn prisen du vil ha, og så kommer den som tillegg.

Men de viser ihvertfall pris inkludert omregistreringsavgift i annonsen, slik at man ihvertfall ikke er uvitende om hva denne kommer på.

Men hva den selges som, er jo noe kjøper og selger må enes om. Har ikke selger nevnt noe om det, og kjøper ikke poengtert noe, så føler ihvertfall jeg at forståelsen å være at omregistreringen kommer i tillegg. Men jeg ville personlig forventet og foreslått mitt tilbud som inkludert omregistrering. OG det skal selvsagt selger få klar beskjed om, så det ikke blir diskusjon etterpå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Hvem som i praksis, de facto, betaler for omregistreringen er vel helt uinteressant for saken er vel at det påvirker verdien av en bruktbil da denne prises i forhold til ny bil.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

edyrli

Trist. Det betyr at vi med 4 unger må kanskje velge mellom nok plass eller nok rekkevidde. Med en anstrengt økonomi kan det bli vanskelig å bytte ut den gamle fossibilen til en elbil ned nok plass OG nok rekkevidde.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

stefse

Sitat fra: ok67 på onsdag 13. oktober 2021, klokken 14:54
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/5GR8AW/stoere-regjeringen-lover-skattekutt-for-de-som-tjener-under-750000-i-aaret?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

"Moms på elbil-kjøp over 600.000 kroner bekreftes, noe den nye regjeringen fremholder vil gjøre klimapolitikken mer rettferdig."
Ja det tok dem faktisk bare noen timer. En voldsom iver etter å pålegge spesielt denne avgiften, da de tydeligvis mener rike må gis større incentiver til å kjøpe fossile biler.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

dundun

Jeg ser få problemer med dette. Massemarkedet vernes, mens vi som kjøper luksus bidrar til felleskassa selv om vi kjører el.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Blouberg

Sitat fra: dundun på onsdag 13. oktober 2021, klokken 15:49
Jeg ser få problemer med dette. Massemarkedet vernes, mens vi som kjøper luksus bidrar til felleskassa selv om vi kjører el.
Helt enig med @dundun i dette. Helt uproblematisk og vil sannsynligvis kun marginalt om i det hele tatt påvirke el-bil satsningen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA