Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge varer momsfritak? Bil nr 2 bytte ICE til elbil nå eller senere?

Startet av bjorngb, mandag 15. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

PF

Men hva du trenger er vel ikke så veldig interessant.
En barnefamilie med to eller tre små barn har få alternativer i dagens elbil marked. Det begynner å hjelpe litt nå, men fortsatt er markedet umodent og lite utvalg.

RJK

Sitat fra: PF på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:30
Men hva du trenger er vel ikke så veldig interessant.
En barnefamilie med to eller tre små barn har få alternativer i dagens elbil marked. Det begynner å hjelpe litt nå, men fortsatt er markedet umodent og lite utvalg.
Bortsett fra MB EQC, så får du disse personvarebilene til under 600 K, og under 700 K med full spiker av utstyr. Altså vil de maksimalt måtte betale noe under 25 K (ca 20 K for dyreste jeg spekket opp) i mva om ikke prisene justeres fra forhandler.

Da har man all plass man trenger, dog noe kort rekkevidde, spesielt på motorvei-kjøring. Men det går nok fint med en liten ladestopp på tur til hytta om de har slikt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

PF

Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:40
Sitat fra: PF på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:30
Men hva du trenger er vel ikke så veldig interessant.
En barnefamilie med to eller tre små barn har få alternativer i dagens elbil marked. Det begynner å hjelpe litt nå, men fortsatt er markedet umodent og lite utvalg.
Bortsett fra MB EQC, så får du disse personvarebilene til under 600 K, og under 700 K med full spiker av utstyr. Altså vil de maksimalt måtte betale noe under 25 K (ca 20 K for dyreste jeg spekket opp) i mva om ikke prisene justeres fra forhandler.

Da har man all plass man trenger, dog noe kort rekkevidde, spesielt på motorvei-kjøring. Men det går nok fint med en liten ladestopp på tur til hytta om de har slikt.

Tja, en del av de bilene oppleves trange med min kropp og dermed ikke veldig aktuelle.
Angående stopp, har man f.eks. 15-20mil til hytta med motorvei fart og ikke lade mulighet på hytta oppleves det tungvint å måtte stoppe for å lade når man har kjørt halvannen time og man er fremme.

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:40
Bortsett fra MB EQC, så får du disse personvarebilene til under 600 K, og under 700 K med full spiker av utstyr.

...

Da har man all plass man trenger, dog noe kort rekkevidde, spesielt på motorvei-kjøring. Men det går nok fint med en liten ladestopp på tur til hytta om de har slikt.
Regner med du mener EQV, litt drøyt å kalle EQC en varebil.

Men disse kassebilene er jo kortrekkevidde biler som er lite behagelige å kjøre. Dyrt blir det på langtur og, med mye dyr hurtiglading. MPVer i mellomrekkeviddeklassen (50 mil WLTP) er jo det som mangler enda. Ala S-Max, Sharan.

Store nok C/SUVer blir alt for dyre uansett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: PF på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:30
En barnefamilie med to eller tre små barn har få alternativer i dagens elbil marked. Det begynner å hjelpe litt nå, men fortsatt er markedet umodent og lite utvalg.

Utvalget er fortsatt ganske begrenset, men synes det begynner å hjelpe for dette segmentet. Vi har to barn, og ser en bort fra Model S/X som har priset seg fullstendig ut er alle vi har hatt bortsett fra EQC uten mva. EQC`en ville fått 25k i mva-påslag, men det har ingen betydning. eNiro, Ioniq 5, IX3, ID4, Model Y kan alle kjøpes uten mva. EV6 som vi har i bestilling kommer også uten mva. Det samme gjør Y performance (men den er bestilt til gammel pris). Med mindre en går i fella og bestemmer seg for at enkelte merker av prinsipp ikke er aktuelle (eks VAG pga Møller eller rykte, Tesla pga rykte eller toppsjef, BMW pga Kina-produksjon osv osv) har en ganske mange modeller å velge mellom for barnefamilier med 2-3 barn.

Men – det kan jo være vanskelig å få tak i biler.
Noe helt annet – noen som tror prisen på vinterhjul fra forhandler blir endret? Forhandlere tar jo svært høy pris for disse uten mva. Om de legger mva på toppen kan det ikke være mange igjen som kjøper vinterhjul fra forhandler, eller?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. oktober 2021, klokken 09:49
Sitat fra: PF på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:30
En barnefamilie med to eller tre små barn har få alternativer i dagens elbil marked. Det begynner å hjelpe litt nå, men fortsatt er markedet umodent og lite utvalg.
Noe helt annet – noen som tror prisen på vinterhjul fra forhandler blir endret? Forhandlere tar jo svært høy pris for disse uten mva. Om de legger mva på toppen kan det ikke være mange igjen som kjøper vinterhjul fra forhandler, eller?

Jeg tror at forhandlerne vil fortsette som før med å selge dekk/felger til høy pris/margin, og skulle de miste en del salg på det så spiller det liten rolle totalt sett. Hvorfor folk ikke kjøper dekk/felg fra andre er en god kombinasjon av sløvhet, uvitende, frykt og penger har folk nok av (egenkapital eller lånemulighet).

Og at momsfritaket på elbiler vil trappes ned, til slutt fjerne, burde ikke komme som noen overraskelse på noen etter mitt syn. Intet parti har hevdet noe annet og nå er jo alle opplyste siden vi nettopp har gjennomført et valg, eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

chargedup

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. oktober 2021, klokken 09:49
Noe helt annet – noen som tror prisen på vinterhjul fra forhandler blir endret? Forhandlere tar jo svært høy pris for disse uten mva. Om de legger mva på toppen kan det ikke være mange igjen som kjøper vinterhjul fra forhandler, eller?
Porsche forhandlere har i de aller fleste kontrakter forpliktet seg til å betale mva for kunden på summer opptil 900' (altså 75') på Taycan. At premiumforhandlerne i Norge har hatt gode tider er det liten tvil om, det er bare å se på ekstrautstyrsprisene i Norge vs feks Tyskland. Nevnte Porsche har veldig lik pris på ekstrautstyr i Tyskland der prisen er ink 19% mva. Eller hvis man så på E-tron prisen med mye ekstrautstyr da den ble lansert, 100-150' dyrere i Norge enn i Tyskland. Sikkert massevis av andre eksempler på skjev prising (feks alle elbilers vinterhjulpakke), men dette gjelder spesielt premiumerker som fortsatt har ekstremt stort utvalg av ekstrautstyr (som jo er der jeg tror de fleste forhandlere har best fortjeneste på).

Jeg tipper at de fleste premiumforhandlere kommer til å sette opp prisen noe, men mye mindre enn mva tillegget skulle tilsi.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Øyvind.h

Sitat fra: chargedup på torsdag 14. oktober 2021, klokken 10:18Eller hvis man så på E-tron prisen med mye ekstrautstyr da den ble lansert, 100-150' dyrere i Norge enn i Tyskland. Sikkert massevis av andre eksempler på skjev prising (feks alle elbilers vinterhjulpakke), men dette gjelder spesielt premiumerker som fortsatt har ekstremt stort utvalg av ekstrautstyr (som jo er der jeg tror de fleste forhandlere har best fortjeneste på).
Møller bader i penger, med rekordresultat i 2020. Så de har nok litt å gå på prismessig når mva innføres :)
Møller er for øvrig ute og klager på at ikke grensen ble satt til 800k, fordi distrikts-Norge rammes med grensen på 600.
Mitt inntrykk er at Audi-tettheten er større i byene enn utenfor.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. oktober 2021, klokken 09:49
...har en ganske mange modeller å velge mellom for barnefamilier med 2-3 barn.
Biler som passer til en familie på fire er ikke de samme som passer til en familie på fem. Langt i fra. Det er minst en klasse opp i størrelse.

Avgiftspolitikken nå legges opp til å passe familier på fire. Fra ett miljøperspektiv er jo det kanskje riktig. Man straffes for å ha mange barn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Hvis du har barn som ikke takler eller kan sitte ved siden av hverandre er du på 3 rader, og da tynnes det ganske kjapt ja (snittet i Norge er 1,48 barn).
Hadde vi hatt ett barn til skulle vi nok fortsatt klart oss utmerket med IX3, ID4, Model Y, I5, EV6 etc. Men - takboksen hadde sikkert vært permanent montert hele året :)

Hadde for øvrig to hjemmeboende barn til nå nylig. Model X var perfekt da. Kikket også på EQV, men nå er de stort sett ute av redet begge to.
Hadde det blitt EQV måtte vi nok lagt på 25-30k i mva, men handler en til 750-800k bør definitivt ikke 25-30k ha noe å si for privatøkonomien. Har det stor betydning har du ikke råd til den bilen rett og slett, og må lete på Finn (ligger en EQV der nå til drøyt 600 eksempelvis).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rævedilter

Sitat fra: Trond.m på torsdag 14. oktober 2021, klokken 07:58
En avgiftsendring vil øke etterspørselen etter biler under 600K og gi mer konkurranse og potensielt lavere pris på bilene som er litt dyrere. Jeg tipper reduserte marginer vil gjøre at ingen biler opp til 700K i praksis blir dyrere.

Dette er ein feilslutning. Det blir faktisk mindre konkurranse i markedet under 600 000,- da det vil blir fleire kjøparar der.
Når prisene på dyre biler stiger vil også prisene på dei under stige (høgare etterspørsel gjer høgare pris). Einkvar priser bilene så høgt han klarer. Dette drar prisen i heile markedet opp, både under og over 600 000.

Loke.

Er utydeligheten på når dette innføres et tegn på at de ikke har bestemt seg for om det bør innføres fra 01.01.2022 eller er det gitt at dette vil komme som en del av revidert statsbudsjett om noen uker?

Rævedilter

Dei må jo ha støtte i Stortinget for det, og SV & FRP er for det. Men dei må få heile statsbudsjettet gjennom, noko som ikkje er sikkert blir enkelt.

Loke.

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 14. oktober 2021, klokken 12:42
Dei må jo ha støtte i Stortinget for det, og SV & FRP er for det

Rødt blir vel heller ikke vanskelig å "overtale". Det er vel egentlig bare småpartiene V og MDG som har sagt at de er direkte imot dette. Selv om jeg ikke liker det, blir jeg forundret om dette ikke gjelder fra starten av 2022 da dette er en av få konkrete ting i plattformen.

chargedup

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. oktober 2021, klokken 10:31
Møller bader i penger, med rekordresultat i 2020. Så de har nok litt å gå på prismessig når mva innføres :)
Møller er for øvrig ute og klager på at ikke grensen ble satt til 800k, fordi distrikts-Norge rammes med grensen på 600.
Mitt inntrykk er at Audi-tettheten er større i byene enn utenfor.
Møller setter nok grensen til 800' fordi det er hva de selger elbiler opptil pr i dag (sett bort ifra etron GT). Tror det er få som kjøper etron 55 til over 850' nå idag. Selv AWD enyaq/id4/q4 kan med mye utstyr (det forhandler har største fortjeneste på) og vinterdekk fint bikke 600'. Selv om mva på feks 650' er ekstremt lite pr bil, så har det mye å si for konsernet hvis de da dekker feks 10' av de 12,5' mva kostnaden selv...
Hadde jeg vært Porsche forhandler hadde jeg nok gått i protest tog sammen med elbilforeningen om at det er altfor tidlig å innføre mva nå ;D

Personlig så har ikke mva innføringen ekstremt mye å si for meg, bortsett fra at jeg (og sikkert mange andre privat og bruktbilimportører) vurderer import av en dyr elbil før nyttår. Det at mva blir innført kommer ikke som noen bombe, jeg hadde blitt mer overrasket hvis den ikke ble innført 01.01.21 ettersom partiene sa ganske klart ifra før valget. Skulle gjerne ha fått innføringen til sommeren eller i 23, da hadde man hatt mer å velge mellom importmessig (EQS, iX, Taycan CT osv). Jeg har nok uansett kjøpt min siste nye elbil og for bruktmarkedet har det trolig liten effekt på biler som nye kostet under millionen.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA