Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, man 21. des 2020, kl. 16:14

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søn 28. mar 2021, kl. 14:04
Ikke umulig. Den litt dårlige kilden til siste ryktet, sier jo adapter+app. En adapter kan jo ha en ledning også tilpasset den enkeltes model ladeluke, sånn kan de få til at alle står på samme p plass i riktig retning.
Nå tror jeg grunnen til adapter er andre markeder enn EU. I EU kjører jo Tesla standard Combo 2, i USA er det en egen plugg. Altså må de ha en slags revers CCS adapter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søn 28. mar 2021, kl. 14:39
Sitat fra: Counterpointer på søn 28. mar 2021, kl. 14:04
Ikke umulig. Den litt dårlige kilden til siste ryktet, sier jo adapter+app. En adapter kan jo ha en ledning også tilpasset den enkeltes model ladeluke, sånn kan de få til at alle står på samme p plass i riktig retning.
Nå tror jeg grunnen til adapter er andre markeder enn EU. I EU kjører jo Tesla standard Combo 2, i USA er det en egen plugg. Altså må de ha en slags revers CCS adapter.
Det er jo andre merker vi snakker om her ikke hva Tesla selv har. Hvis en IMiev skal lade må den ha Chademo overgang, hvis en ID3 skal lade må den ha forlengerledning for å stå riktig vei osv.

At Tesla har CCS/type 2 i Europa løser bare litt av utfordringen for universell tilgang.

automat

Sitat fra: Counterpointer på søn 28. mar 2021, kl. 15:25

Det er jo andre merker vi snakker om her ikke hva Tesla selv har. Hvis en IMiev skal lade må den ha Chademo overgang, hvis en ID3 skal lade må den ha forlengerledning for å stå riktig vei osv.

At Tesla har CCS/type 2 i Europa løser bare litt av utfordringen for universell tilgang.

Tror ikke EU eller andre myndigheter bekymrer seg nevneverdig om gamle Chademo-biler. All den tid det er CCS som er vedtatt som standard.

Chademobilene må regne med å seile sin egen sjø. På nåde fra ladeoperatørene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Trøste og bære. Ikke bare krever folk tilgang til superladernettverket, men de skal jaggu ha overgang/skjøteledning for alle type biler i tillegg 🙄

jlan

Tesla får sette opp en grønn stolpe eller to med lange kabler, sånn litt i utkanten. Det får holde. SuC områder, spesielt de med sidelading er kompliserte greier. Å få en masse fremmedbiler inni der blir bare rot.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ladov

Sitat fra: turfsurf på søn 28. mar 2021, kl. 14:34
Sitat fra: ladov på søn 28. mar 2021, kl. 14:29
Har ikke hELgenen rett? Det ble ikke kaos på superladerne da TM3 kom, Tesla vet hvor nye biler blir solgt og vil dermed ha grei kontroll over hvor kapasiteten på superladerne bør styrkes. Noe som for så vidt gjør et generelt frislipp usannsynlig.
Nå har de ganske god kontroll på hvor Teslaer blir solgt ja. Andre merker og hvor mye de ønsker å bruke SuC har de derimot ikke så god kontroll på. Men de kan jo bare gjøre som Ionity, "åpne" nettverket og så prise seg ut. Da blir jo hELgenen fornøyd og.
...
Avhengig av hvordan de velger å gjøre det bør Tesla kunne fortsette å ha god oversikt. Om for eksempel Lucid blir med som ladepartner trenger de bare fortelle Tesla hvor de selger biler for at Tesla skal kunne vite hvor de skal bygge ut superladerkapasiteten. Om Jaguars neste modell blir superladetilpasset blir det samme der, og om avtalen omfatter eksisterende biler trenger Jaguar bare rapportere til Tesla om hvor de selger 'ombyggingskit' for at I-pace skal kunne bruke superladerne de og.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

automat

Sitat fra: ladov på søn 28. mar 2021, kl. 18:47

Avhengig av hvordan de velger å gjøre det bør Tesla kunne fortsette å ha god oversikt. Om for eksempel Lucid blir med som ladepartner trenger de bare fortelle Tesla hvor de selger biler for at Tesla skal kunne vite hvor de skal bygge ut superladerkapasiteten. Om Jaguars neste modell blir superladetilpasset blir det samme der, og om avtalen omfatter eksisterende biler trenger Jaguar bare rapportere til Tesla om hvor de selger 'ombyggingskit' for at I-pace skal kunne bruke superladerne de og.

Tesla har vesentlig mer detaljerte opplysninger over egne biler enn det. De vet faktisk hvor alle biler befinner seg til enhver tid, uten at vi vet hvor mye de logger for ladeformål.

Under ladekaoset i fjor sommer kom Tesla med ganske detaljerte opplysninger til pressen om hvor lite deres biler hadde stått i ladekø. Så de logger i allefall hvor lang tid det tar fra en bil ankommer en full SuC, til den plugger seg til.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

#127
Det ladov snakker om her er åpning av nettverket til noen få modeller og da er det forholdsvis oversiktlig. Og dette er det som har vært gått rykter om innimellom. Samtaler/forhandlinger rundt dette skal tidligere ha strandet da Tesla krevde en betydelig sum før nye biler slipper til. De ville ha finansiering av utvidelse av nettverket før nye biler slipper til. Men nå er det helt nye rykter. Nemlig at de har gitt opp å gå vis bilprodusenter, men skal tilby dette til alle. Da blir det en helt annen diskusjon om hvordan dette skal foregå uten å skape kaos.

Her er ryktene det nå diskuteres. Postet av automat i går kveld:



https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/teslas-plans-to-open-a-supercharger-network-for-all-evs-are-becoming-clearer?fbclid=IwAR2d8QnPUHWECSvRu0SURHdBK-OcOlwpFCGmft3OLjJXDHePzfLpIwqR51w


turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søn 28. mar 2021, kl. 15:25
Det er jo andre merker vi snakker om her ikke hva Tesla selv har. Hvis en IMiev skal lade må den ha Chademo overgang, hvis en ID3 skal lade må den ha forlengerledning for å stå riktig vei osv.
Du forstod ikke poenget. I USA må alle biler ha adapter for å lade på SuC. Derfor det var snakk om adapter i tweeten. I EU er det jo CCS på SuC, så man trenger ikke adapter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søn 28. mar 2021, kl. 19:28
Sitat fra: Counterpointer på søn 28. mar 2021, kl. 15:25
Det er jo andre merker vi snakker om her ikke hva Tesla selv har. Hvis en IMiev skal lade må den ha Chademo overgang, hvis en ID3 skal lade må den ha forlengerledning for å stå riktig vei osv.
Du forstod ikke poenget. I USA må alle biler ha adapter for å lade på SuC. Derfor det var snakk om adapter i tweeten. I EU er det jo CCS på SuC, så man trenger ikke adapter.
Men jeg snakker om universell tilgang (ut fra kilden/ryktet), da må det adaptere til.

Så her snakker vi forbi hverandre.

Er generelt skeptisk til dette ryktet og ser en god del utfordringer, men også muligheter for Tesla. Totalt sett er det riktig vei å gå med at alle biler kan lade overalt, men det er mange utfordringer å finne ut av.

Jeg tviler på at Tesla vil uthule sin største markedsfordel. De har fra starten sagt at de vil åpne opp, men syv/åtte år senere er det fremdeles lukket. Nå begynner Tesla å bli så store at de også ser potensialet i å tjene penger i rene inntekter på SuC, jeg tror det er motivasjonen. Det å fremme bærekraftig transport blir et biargument tror jeg.

Magnus Hansen

Tror nok Tesla fort finner ut av de inntektene de måtte få fra suc blir mindre enn de inntektene de taper på lavere bilsalg. Da snakker jeg om et scenario hvor de prøver å maksimere suc inntektene. Og det tror jeg Tesla skjønner veldig godt selv.
Da har jeg mer tro at de prøver å spe på litt inntekter ved å få ikke-teslaer til å lade utenom toppene hvor det er god kapasitet. Klarer de det så går det i liten grad utover egne kunder.

ladov

Hadde ikke fått med de nyeste ryktene.. :)

Selv om de nå åpner for alle er det relativt enkelt å beholde kontrollen. Det er bare å innføre søknadsplikt med forbeholdet 'om ditt område er tungt belastet må vi bygge ladere først'. ;)

Så kan man spørre seg om hva slags forretningsmodell de velger. Betal X kroner og få 'model3-tilgang', eller 'dropin til overpris', eller noe midt i mellom..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ToWalkOrDrive

Det at de nå kjører på med masse ladere INNI byene, og ikke bare MELLOM byene, samt økning av ladepris, støtter opp om dette RYKTET...de vil selge og tjene på strøm.
Imidlertid har jeg ikke sett noen fra Tesla som bekrefter dette, så for meg er det bare noen som spinner på gamle intensjoner. Men tipper Honqi med sin 5,20 lange bil, vil kjøpe seg tilgang, som er en annen sak...
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Det som hadde vært greit var om det hadde vært mye mer konkret enn en Twitter konto, fra en fyr ingen vet hvem er.

Tesla sin informasjonsstrategi (eller mangel på info fra dem) leder til utrolig mye spekulasjon.
Vi holder nå på med rykteflom #2 etter at ikke Tesla biler ladet på SuC og Elon bekreftet på Twitter at de var i diskusjon med en aktør. Nå er det plutselig app+adapter.

Ikke lett å vite noe sikkert.

Asbjornel

#134
Det blir spennende å se hva som skjer i hvert fall. Forhåpentligvis starter de litt sakte dersom det er sannhet i ryktene. Likte forslaget om en grønn lader i utkanten, enten en standard vanlig lader, eller at de bare bytter farge på lyset på søyla. Da kan de evt dynamisk styre tilgangen til 3. part I forhold til trykk på stasjonen og alltid ha en ledig til Tesla. De vet jo hvem som har "booket" plass igjennom ruteplanleggeren, og når de forventes ankommet.

Men Teslas stasjoner er nok interessant for mange da de er flinke å bygge mange uttak som kan benyttes samtidig.

En åpning kan jo gi mulighet for hjelp fra Enova, noe som kan bidra til større utbygginger på plasser som ennå mangler ladere, typisk i utkanter.

Utfordringer er til for å løses. De fleste er tekniske og fullt ut overkommelige.
Samtidig er jo dette et veldig viktig argument for å kjøpe nettopp enn Tesla. Ønsker de å rokke ved dette? Eller er noen virkelig i ferd med å kjøpe seg plass i nettverket? Hyundai/Kia som vel nettopp kjøpte plass i ionity kan fort tenkes å ha interesser i andre ladenettverk også. Samme for up and coming kinesiske merker

Nei, slutte å spekulere. Blir spennende om det skjer noe, og på hvilken måte.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA