Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

#150
Det er definitivt en utfordring at åpning av nettverket for mindre oppkoblede biler gir et mindre effektivt ladenettverk. Slik det er i dag kan Tesla-bilen gi råd om hvilken stasjon du bør lade på basert på informasjon om hvilke andre Tesla-biler som kjører langs ruta.

Det er også en skikkelig utfordring at sakteladende elbiler kan okkupere ladepunkter i lang tid uten å betale for så mange kilowatt.

Kanskje bør det være en minimums ladehastighet for bruk av superladerne? F.eks. 75 kW. Dersom bilen lader saktere så bør den betale som om den hadde ladet med 75 kW eller ladingen bør stoppes automatisk.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Carl Anton Stenling

#151
Sitat fra: Otkristo på torsdag 24. juni 2021, klokken 15:55
Står ingeting om pris.
Tesla kan ta 15kr pr Kwh. Problem løst

Det er en EU-regulering (DAFI) som forbyr diskrimerende prising på offentlige ladestasjoner. Teslas superladernettverk er ifølge definisjonen offentlige ladestasjoner. Ionity er nok allerede i grenseland for ikke-diskriminerende prising. Et av punktene i direktivet: "Medlemsstatene sørger for, at de priser, som oppkreves av operatører av offentlig tilgjengelige stasjoner, er rimelige, lett og klart sammenlignelige, gjennomsiktige og ikke-diskriminerende."
[Min oversettelse]

I Norge er dette implementert i lov om infrastruktur for alternativt drivstoff:

"§ 2.Betaling for lading av elektrisk drevne kjøretøy
Betaling for å lade et elektrisk drevet kjøretøy på et ladepunkt som er tilgjengelig for allmennheten, skal være rimelig, objektiv og ikke-diskriminerende. Slike ladepunkter skal gi brukere av elektriske kjøretøy adgang til å lade uten å måtte inngå en avtale med den driftsansvarlige."
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Foremost

Så hvis Tesla skal åpne SuC til alle bilprodusenter, med samme pris som vi betaler nå, hvorfor skal man engang vurdere å kjøpe Tesla? Plenty of fish in the sea, så å si, til mer fornuftige priser, og nå er plutselig den største konkurransefordelen Tesla hadde blir borte.

For min del har jeg 0 lyst å stå en time i køen på en SuC og vente på en Leaf å bli fulladet.

Carl Anton Stenling

Det blir spennende å se hvordan Tesla skal takle denne utfordringen. Jeg tror nøkkelen er å ta betalt for det som ladehastigheten innebærer. Kanskje kan det være en pris for oppkoblede biler med batterioppvarming og ladehastighet over 75 kW, samt en annen pris for biler som krever vesentlig lengre tid for å lade.
Dersom Tesla oppnår tilstrekkelig avkastning på ladepunktene også når sakteladende biler bruker punktene, så kan de bygge ut i den takten som trengs. Det vil være en velsignelse for alle siden Tesla har vist seg i stand til å tenke litt større enn de fleste andre aktørene.

Riktignok kommer Tesla da til å miste et viktig salgsargument, men fortsatt er det Tesla som har den strømlinjeformede langturopplevelsen for elbil.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Magnus Hansen

#154
Hvis det er noen her som for alvor tror at ikke-Teslaer kommer til å kunne lade for samme pris som teslaer så lever de i en fantasiverden. Superladernettverket er i seg selv et massivt tapsprosjekt for Tesla og det er ingen logikk i det hele tatt at de skulle indirekte subsidiere andre elbiler med billig lading. De kommer garantert ikke til å åpne nettverket hvis ikke de kan ta fornuftig betalt. Når Ionity har funnet en lovlig måte å gjøre det på, så kan Tesla det også. Viser også til uttalelsen fra Tesla i artikkel lenger opp:

Sitat

– Ladekøer er vi veldig sensitive til. For oss er rask, enkel lading svært viktig, og vi ser ikke for oss at det kommer til å endres drastisk, sier Hempel til TU



Øyvind.h

Basert på volum og enkelhet burde vel Tesla kunne åpne sitt nettverk og prise det til rundt 5-6kr per kWh. Eller lik pris som Teslas biler + abonnement på rundt 1500,- per år.

Registrering av bil mot betalingskort kan de enkelt løse ved at en plugger i, legger inn kort/lader på nettside/i app så er bil og kort koblet sammen fra første besøk for sømløs brukeropplevelse.
De som tar nettverket i bruk vil nok da prioritere det, og Tesla får en solid ekstra inntektskilde til videre utvidelse av nettverket.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Jeg tenker eneste grunnen til at Tesla skulle ønske å åpne er å få jevnere utnytting av laderne. De vil ikke ha mer biler når det er mest populært for da må de bygge mer kapasitet. Løsningen er å underby de andre aktørene på de minst populære tidspunktene og overby de på de mest populære tidspunktene. Som forøvrig ville være helt ødeleggende for de andre aktørene...

kodax

Tror som andre her at Tesla i inntil videre bare vil gi SuC-tilgang til ikke-Teslaer kun for noen få lokasjoner, typisk i parkeringshus o.l., og at det vil være lenge til Tesla-eiere må stå i ladekø bak andre.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Argumenter om prisdiskriminering gjelder ikke så lenge Ionity kan kjøre sitt system uten innsigelser. Tar Tesla nøyaktig samme pris som Ionity så blir det ingen kø!

OM Tesla skulle åpne opp, er det vel ingen som ikke sier at de kan reservere f.eks 60% av laderne til egne biler?

Forøvrig synes jeg det går mot ett rent profittstyrt hurtigladernettverk for alle operatører, med tilhørende høye priser. Aptera med 1000 km rekkevidde og solceller fremstår som en stadig bedre ide.
Heavy duty biler som trekker tunge hengere med høyt forbruk blir dyrt på langtur.

geear

Sitat fra: hELgenen på torsdag 24. juni 2021, klokken 15:46
Sitat fra: Otkristo på torsdag 24. juni 2021, klokken 14:34
Se her!
Åpnes fra Q3-2022. I hvertfall disse to lokasjonene som de får offentlig støtte til. Gjelder Stryn og Bergen sentrum

Spennende - men det ligger vel en liten luring der også - dersom Tesla IKKE åpner så vil kommunen kreve tilbakebetaling - og jeg kjenner til at det ikke nødvendigvis er en enkel sak med Tesla som motpart. Så det kan ende med mye bråk det der om de ikke holder ord. Dersom de ikke holder ord og samtidig lager en sak om at de ikke vil betale tilbake - vel så blir det jo tyveri fra det offentlige. Så fallhøyden er stor om de ikke åpner opp her
Du bør lese skrivet en gang til.

Carl Anton Stenling

#160
Det er nok ikke tillatt å reservere en andel ladere til eget bilmerke. Imidlertid bør det være mulig med en prising inntil Ionity-nivå så fremt det er en type abonnement eller lignende som er begrunnelsen for lavere priser til Tesla-eiere.

Når det er sagt så har jeg inntrykk av at EU-reguleringene i liten grad er implementert og håndhevet hittil.

Tror faktisk at Tesla først og fremst kommer til å åpne fordi det kan øke farten i elektrifiseringen samt synliggjøre verdien i ladenettverket.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Magnus Hansen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 24. juni 2021, klokken 21:51
Det er nok ikke tillatt å reservere en andel ladere til eget bilmerke. Imidlertid bør det være mulig med en prising inntil Ionity-nivå så fremt det er en type abonnement eller lignende som er begrunnelsen for lavere priser til Tesla-eiere.

Når det er sagt så har jeg inntrykk av at EU-reguleringene i liten grad er implementert og håndhevet hittil.

Tror faktisk at Tesla først og fremst kommer til å åpne fordi det kan øke farten i elektrifiseringen samt synliggjøre verdien i ladenettverket.

Teslas nettverk er ikke et offentlig ladenettverk og dermed ikke «rammet av» regulativet. Men hvis de åpner for andre biler så blir de jo et offentlig nettverk. Vi får se hva de gjør, men å tilby lading til alle til dagens pris vil ikke funke. Den er jo ikke i nærheten av å dekke kostnadene. Og den lave prisen vil jo tiltrekke seg masse nye kunder som enten vil føre til køer eller til mer utbygging (og dermed større tap).

Carl Anton Stenling

Hvis du leser direktivet så vil du se at definisjonen av offentlig ladenettverk er temmelig bred. Det holder ikke at leverandøren har bestemt at bare enkelte grupper ("eget bilmerke") skal ha tilgang.

Eksempler på anlegg som ikke er offentlige er et budfirmas ladestasjoner for egne budbiler eller et boligselskaps ladestasjoner for egne beboere.

Dersom lading tilbys til offentligheten, dvs. til vanlige elbileiere uten spesiell tilknytning, så er nettverket offentlig.

I den norske lovteksten har de benyttet begrepet "ladepunkt som er tilgjengelig for allmennheten". Det beskriver kanskje litt bedre hva som menes her.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 24. juni 2021, klokken 22:14
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 24. juni 2021, klokken 21:51
Det er nok ikke tillatt å reservere en andel ladere til eget bilmerke. Imidlertid bør det være mulig med en prising inntil Ionity-nivå så fremt det er en type abonnement eller lignende som er begrunnelsen for lavere priser til Tesla-eiere.

Når det er sagt så har jeg inntrykk av at EU-reguleringene i liten grad er implementert og håndhevet hittil.

Tror faktisk at Tesla først og fremst kommer til å åpne fordi det kan øke farten i elektrifiseringen samt synliggjøre verdien i ladenettverket.

Teslas nettverk er ikke et offentlig ladenettverk og dermed ikke «rammet av» regulativet. Men hvis de åpner for andre biler så blir de jo et offentlig nettverk. Vi får se hva de gjør, men å tilby lading til alle til dagens pris vil ikke funke. Den er jo ikke i nærheten av å dekke kostnadene. Og den lave prisen vil jo tiltrekke seg masse nye kunder som enten vil føre til køer eller til mer utbygging (og dermed større tap).
Det er lavere pris på Ionity for de med avtale (1,63kr) enn det er hos Tesla hvor det varierer litt men for min del stort sett den høyeste (2,57kr).

2,57 er greit nok, men ikke rimelig.

Magnus Hansen

Vet ikke helt hvorfor prisen med avtale hos Ionity er relevant? Avtalen har jo også en kostnad som må fordeles på de kWh som lades.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA