Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Øyvind.h

#90
120kW per kW for bedrifter i følge denne tabellen for desember, januar og februar.

https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleie/nettleiepriser-og-effekttariff-for-bedrifter-i-oslo-og-viken/

For 20 stolpers V3 stasjon (er det 100kW i snitt per stolpe i maks effekt?) blir det 240.000,- i kun effektledd. Nettleie og strøm kommer i tillegg.

Usikker på om Tesla klarer å gå i null (forskjellig effekttariff gjennom året) ved 1,70, men tviler litt. Installasjon, administrasjon og vedlikehold kommer da i tillegg. Så reell kostnad per kWh blir kanskje 3-4kr?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 31. desember 2020, klokken 16:24
Det er jo bare å lese den artikkelen fra Bolleland. Bare trafoen kostet 25 millioner kroner.
Ingen var interessert i å ta den kostnaden. Verken ladeoperatøren, bensinstasjonen, netteieren eller kommunen.

Tesla derimot tar denne type kostnad på strak arm, uten at det blir avisoppslag ut av det.

En trafo koster ikke 25 millioner. Den prisen er nok inkl. fremføring av mer strøm til området. Hvis tilførsel av 11kV/22kV er for svak kan det koste ganske mye å få lagt frem nye kraftlinjer. Tesla tar ikke slike kostnader, de setter opp SuC der det allerede er nok strøm slik at kostnaden kun blir ny trafo. Den koster så vidt jeg vet godt under 10% av dette beløpet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 31. desember 2020, klokken 17:17
120kW per kW for bedrifter i følge denne tabellen for desember, januar og februar.

https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleie/nettleiepriser-og-effekttariff-for-bedrifter-i-oslo-og-viken/

For 20 stolpers V3 stasjon (er det 100kW i snitt per stolpe i maks effekt?) blir det 240.000,- i kun effektledd. Nettleie og strøm kommer i tillegg.

Usikker på om Tesla klarer å gå i null (forskjellig effekttariff gjennom året) ved 1,70, men tviler litt. Installasjon, administrasjon og vedlikehold kommer da i tillegg. Så reell kostnad per kWh blir kanskje 3-4kr?

Tesla betaler nok lavere effektavgift. De eier nettstasjonene selv (siden de skal ha 480V, som nettselskapet ikke vil levere) og betaler derfor effektavgift for høyspent. Den er lavere enn for lavspent. I linken din oppgis den til maks 96,- pr. kW mot 120,- for lavspent. Energiledd vinter er også halvparten for høyspent.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ellemelle

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. desember 2020, klokken 17:37
En trafo koster ikke 25 millioner. Den prisen er nok inkl. fremføring av mer strøm til området. Hvis tilførsel av 11kV/22kV er for svak kan det koste ganske mye å få lagt frem nye kraftlinjer. Tesla tar ikke slike kostnader, de setter opp SuC der det allerede er nok strøm slik at kostnaden kun blir ny trafo. Den koster så vidt jeg vet godt under 10% av dette beløpet.

Bolleland:
Sitat
Erik Habberstad er næringssjef i Stange kommune, og fikk forespørsel fra Støen om å bidra med midler for å få opp en trafostasjon. Det ville komme på hele 25 millioner kroner.

Og for eksempel Nebbenes:
Sitat
Elbil.no: På Nebbenes står det blant annet på om Tesla skal eie trafoen selv eller leie av nettselskapet Hafslund.
Sitat
nve.no: Tesla har 23.05.2018 fått tillatelse til å bygge og drive en ny nettstasjon på hurtigladestasjonen på Nebbenes i Eidsvoll.

Counterpointer

Det er all grunn til å tro flere ting;

Tesla er et integrert firma som fikser ting rimeligere enn de som handler på det åpne markedet å kjøper ladere.

Tesla har economics of scale da de setter opp veldig mange punkter pr stasjon og har egne trafoer.

Tesla er ganske smarte og gjør derfor ting enklere jfr «First principles» som er billigere.

Ladenettverket er et viktig salgsargument og kompenseres av et ikke eksisterende markedsføringsbudsjett. Dvs Tesla sponser ladeprisen.

ladov

Nå har jeg finlest den kilden jeg oppga på forrige side og ser at jeg har glemt å inkludere selve laderen(jeg har andre kilder men denne var den 'beste'). Derimot ser jeg at pris på selve laderen skalerer ganske jevnt med effekten og antyder at likeretteren er prisdrivende. Det gir sannsynligvis opplegg med delt likeretterbank en stor fordel. Om vi prøver å overføre det til Teslas opplegg får vi da at et 'SuCv3-liknende'-uttak koster NOK9000 og installasjon NOK3000 ved 60 biler per uttak. Totalt 12k per bil.

Men denne kilden omhandler 'alle andre enn Tesla'. Så må vi vurdere i hvor stor grad Tesla har klart å oppnå stordriftsfordeler både på installasjon og hardware. Jeg tror de har oppnådd begge deler men hvor store blir bare tipping, annet en at jeg er overbevist om at kost per bil ligger greit under de 12k som 'de andre' klarer.


Bonuslink: UBS sier $250k for å bygge en 'supercharger station' men jeg sliter hardt med å klare å se om de de mener per lokasjon eller per uttak. Det virker som rapporten er skrevet av flere personer som er innbyrdes uenige i om definisjonene*. Om de mener 'per lokasjon' og 10 uttak per lokasjon gir det pris per bil per uttak på $416.
https://neo.ubs.com/shared/d1N4RjMdUf/



*Jeg så en gang et fotballag forsøke å følge 2 forskjellige spillplaner samtidig, jeg får litt av samme følelsen når jeg leser denne rapporten, kanskje jeg bare ikke er vant til å lese 'investor-engelsk'.. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Truls Antonsen

Spekulerer også i om Tesla bruker samme frekvensomformerene i bilene som på laderene. De har på mange andre områder vært ganske flinke til å standardisere komponenter på tvers av konsernet, inkludert kryssbruk mellom SpaceX og Tesla.
Er jo ikke noe i veien for at en frekvensomformer som klarer å håndtere 150-200kw regenerert effekt fra AC generert fra motoren i bilen, ikke kan bruke strømnettet som kilde for AC, for å lage DC til batteriet.
Om en gjør dette, får en stordriftsfordeler på selve frekvensomformerene/likeretterene på laderene.
Selv om frekvensomformerene i bilene ikke er gratis, er kan de fortsatt levere mange hundre kw til motorene, og de koster ikke 1mill som noen har oppgitt prisen på en 150kw lader til. Drister meg til å anslå under 100' for kraftelektronikken i en elbil med 3-400hk på hjulene.
I tillegg til dette kommer transformatorer (dyre) og styring, men det er det jo stordriftsfordeler på om en setter opp stort.


Sent from my iPhone using Tapatalk

sjokomelk

Sitat fra: Truls Antonsen på fredag 01. januar 2021, klokken 19:38
Spekulerer også i om Tesla bruker samme frekvensomformerene i bilene som på laderene. De har på mange andre områder vært ganske flinke til å standardisere komponenter på tvers av konsernet, inkludert kryssbruk mellom SpaceX og Tesla.
Det er ikke en frekvensomformer, men en likeretter som brukes til lading.
Men ja, de gjenbrukte laderne fra bilene til å begynne med. Supercharger v1 og v2 består av 12 ladere fra 2013 Model S koblet i parallell.
Supercharger v3 er en lader/likeretter/inverter fra energiløsningene deres. Så den har de allerede bygd "mengder" av og brukt i mange år på energilagringsanleggene som de har levert. F.eks. det som var verdens største batteri i sin tid i Australia.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Sitat fra: Truls Antonsen på fredag 01. januar 2021, klokken 19:38
Spekulerer også i om Tesla bruker samme frekvensomformerene i bilene som på laderene. De har på mange andre områder vært ganske flinke til å standardisere komponenter på tvers av konsernet, inkludert kryssbruk mellom SpaceX og Tesla.
Er jo ikke noe i veien for at en frekvensomformer som klarer å håndtere 150-200kw regenerert effekt fra AC generert fra motoren i bilen, ikke kan bruke strømnettet som kilde for AC, for å lage DC til batteriet.

Dette er allerede kjent. I SuC V2 brukte de parallellkoblede billadere. På v3 bruker de likerettere fra powerwall produktene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: automat på lørdag 27. mars 2021, klokken 22:22
Kommer Helgenen til å få sin våte drøm oppfylt?

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/teslas-plans-to-open-a-supercharger-network-for-all-evs-are-becoming-clearer?fbclid=IwAR2d8QnPUHWECSvRu0SURHdBK-OcOlwpFCGmft3OLjJXDHePzfLpIwqR51w
At det kommer er vel trolig.

Spørsmålet er når og til hvilken pris?

Blir jo også interessant å se hva det gjør med ett av Teslas beste salgsargument det eksklusive ladenettverket.

Magnus Hansen

At Tesla skulle opp for alle stiller jeg meg tvilende til. Men det er ikke første gang de gjør noe lite gjennomtenkt selvfølgelig.. men la oss ramse opp problemer.

- hvordan skal man betale når bilen ikke kan snakke direkte med laderen?
- noen biler har ladeport på venstre side andre høyre. Det ender opp med elendig utnyttelse av plassen
- kablen er for kort for mange biler
- antatt fortsatt kWh prising vil det lokke sakteladende biler som står i all evighet

Nei, dette har jeg liten tro på. Evnt om de kjører Ionity prising slik at det blir en nødløsning, evnt for de som vil betale seg ut av køen på travle utfartsdager (hvor det også er kø på superchargere). Får i alle fall de kjører et prøveprosjekt i et begrenset område først sånn at de kan få observert problemene

Counterpointer

Det er jo i denne sammenheng litt interessant at Rivian nettopp har kunngjort et stort ladenettverk for bare Rivian (virker ikke som hverken Ford eller andre partnere engang er inkludert).
Porsche har også startet utbyggingen av sitt eksklusive ladenettverk.

hELgenen

Tesla og eventuelt andre låste ladenettverk vil åpnes opp med tid og stunder. Gjør de det ikke selv vil EU og event. myndigheter i det ulike land tvinge det gjennom ved reguleringer. Praktiske utfordringer løser seg alltid.  Blir spennende å se hvor Tesla åpner opp først og hvilke prismekanisme og event. andre elementer de vil bake inn i sin løsning. VW har antydet en reservasjonsløsning for egne biler på vei til laderen for å prioritere egne biler og unngå kø. Noe lignende kan sikkert Tesla gjøre også. Drop in lading kanskje delvis forsvinner for å få til en mer effektiv håndtering? Det er jo også et naturlig spor å følge når etterspørselen øker. Akkurat som frisører reduserer drop in opp til høytider vil en smart reservasjon være en mulig vei å gå for denne bransjen.

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 28. mars 2021, klokken 00:07
- hvordan skal man betale når bilen ikke kan snakke direkte med laderen?
- noen biler har ladeport på venstre side andre høyre. Det ender opp med elendig utnyttelse av plassen
- kablen er for kort for mange biler
- antatt fortsatt kWh prising vil det lokke sakteladende biler som står i all evighet
kWh prising er det jo flere som går for nå. Men det andre er jo reelle praktisk problemer som må løses. Ellers blir det kaos på SuCene.

Kanskje de åpner opp stasjoner gradvis. De med sideparkering (ala Ionity) vil funke for mange.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA