FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 03. juli 2024, klokken 11:35
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. juli 2024, klokken 11:02
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 03. juli 2024, klokken 10:30Men vi to er diametralt forskjellige når det gjelder vårt forhold til det meste som har med Tesla å gjøre
Oi, da tror jeg du har tolket meg ganske feil.
Hvis det bare var det du hengte deg opp i med mitt svar, så tilbyr jeg gladelig en "IMO". 🤣🤣
Bare? Du påstår av vi har helt motsatte oppfatninger. Så langt i fra hverandre som det går an å komme.
Enten legger du noe ganske annet i uttrykket "diametralt" enn ordbøkene, eller så har du ikke fått med deg hva jeg mener.
Jeg er faktisk enig i noe av det du skriver, dog med andre nyanser. Det er ikke diametralt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 03. juli 2024, klokken 10:30...Det som er udiskuterbart er at jeg har kjøpt en funksjon som jeg har blitt lovet skulle leveres en drøss med ganger over enn 6 års periode. Og hva har jeg fått? Nothing! De selger funksjonen fremdeles til godtroende kunder, men dog med en helt annen beskrivelse enn slik den var da jeg kjøpte bil. Det minste de kunne gjort uoppfordret var å erstatte de kundene de har lurt. Å komme med et kortvarig tilbud om gratis FSD hvis man kjøper ny bil fra dem er IMO latterlig. "Fool me once...."
Vi fikk HW3-computeren :police:
Gratis FSD? Nei. Var det ikke det at man skulle kjøpe en ny Tesla, og så få overført FSD-SW fra sin "gamle bil"? Da får man ikke noe nytt, og det er i hvert fall ikke gratis :police:
Ellers 99,99% enig ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

What-a-watt

SitatGratis FSD? Nei. Var det ikke det at man skulle kjøpe en ny Tesla, og så få overført FSD-SW fra sin "gamle bil"? Da får man ikke noe nytt, og det er i hvert fall ikke gratis
Read my lips. Det er jo akkurat det jeg skriver.... Fikk også HW3, og hvilken nyhet! Nå kunne jeg faktisk se naboens søppelkasser på skjermen!  :D

JorEl

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 03. juli 2024, klokken 12:35
SitatGratis FSD? Nei. Var det ikke det at man skulle kjøpe en ny Tesla, og så få overført FSD-SW fra sin "gamle bil"? Da får man ikke noe nytt, og det er i hvert fall ikke gratis
Read my lips. Det er jo akkurat det jeg skriver.... Fikk også HW3, og hvilken nyhet! Nå kunne jeg faktisk se naboens søppelkasser på skjermen!  :D
Ville bare utdype litt :)
Glemte/Edit: og "gamle-bilen" blir mindre verdt uten FSD. Man burde beholdt FSD på gamlebilen som kompensjon for tullet/svindelen/lureriet
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Radial

Nå er ikke jeg ekspert, og det er ikke direkte sammenlignbart, men man kom seg faktisk helt til månen og tilbake på 60tallet.
Med det som i dag er helt mikroskopiske mengder prosessorkraft tilgjengelig, måtte man virkelig skreddersy "sw" for å klare det den skulle uten å overbelaste cpu.
Og det gikk jo faktisk forholdsvis fint til slutt?

Jeg tror man fint kan klare selvkjøring på ganske liten hw, men man må helt ned til tegnebrettet og designe noe som ikke krever masse cpu-kapasitet.
Tviler ikke på at Tesla IKKE tenker slik, men ser jo ut som SW gjengen må ha stadig mer minne og prosessorkraft hvert 2. år for at linjene skal fungere, og da er man jo helt på bærtur?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

What-a-watt

SitatNå er ikke jeg ekspert, og det er ikke direkte sammenlignbart, men man kom seg faktisk helt til månen og tilbake på 60tallet.

Men bare nesten (obs. artikkelen er 4 år gammel):

Apollo 11's Infamous Landing Error Code 1202 Offers Earthly Lessons For Self-Driving Cars

https://www.forbes.com/sites/lanceeliot/2019/07/16/apollo-11s-infamous-landing-error-code-1202-offers-earthly-lessons-for-self-driving-cars/

Radial

Artikkelen What-a-watt linker til var veldig relevant for dagens selvkjøring ja 😄

Og som det står i bunnen av artikkelen - skikkelig robust OS, med failsafe løsninger for dårlige sensorer, og masse, masse,masse testing er alfa-omega.

Mer HW kraft? Tjaa...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

What-a-watt

Kan ikke dy meg, og er langt utenfor tema. Tidlig på 80-tallet fikk jeg rettighetene til å selge GrID Computers (verdens første laptop) i Scandinavia. Ble blant annet brukt på de amerikanske slagmarkene, og i romfergene. Solgte noen få til det norske og danske forsvaret, og prisen lå på 70-100.000.- (pr. stk....)

https://en.wikipedia.org/wiki/Grid_Compass

Tilbake til tema! 🚀

daktari

Musk innrømmer at fantastiske v 12.4 var søppel, for den var trent feil.

Nå har de angivelig fikset dette i 12.4.2 og det tok tid, så får vi se hva influenserne rapporterer.

Så sier han, som jeg har sagt i mange år, at de må øke oppløsningen på bildene, altså fler parametre. De har allerede nye kameraer i noen biler...

Videre, at de har en next gen AI som åpenbart da ikke er 12.4.2, så hintes om at dagens hw3-computer er for svak. Alle versjonene av FSD Verygreen så på kjørte 100% prosessorer, fordelt på de 2 prosessorene, så de hadde ikke noe redundans slik planen opprinnelig var.

Ergo, FSD fortsatt dritlangt unna, Musk sprer håp og hype, de som har betalt får ikke det de betalte for, men Musk derimot får 500 mrd NOK.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Kursen er jo kraftig opp på leveringstall, men det er vel ikke helt utrolig at FSD hype bidrar også, sammen med lovnader om millioner av Optimus og første salg av en i 2025........

Mer tillitsvekkende med salgstallene til Model Y og kvaliteten på nye 3 performance. Det er noe som er her i dag og fungerer nå. Luftige lovnader som gang på gang på gang på gang utsettes er ikke like bra.

Skjønner ikke hvordan optimistene i denne tråden klarer å tro at de nye keiserlige klærne til FSD kommer til å bli sååå bra, når de er på versjon 12 og det er ingen grunn til å tro det er siste versjon.

daktari

Vi som har fulgt fsd har hørt den samme hypen fra Musk hvert eneste år siden 2016. Helt latterlig.

At aksjen stiger samlet 20% når de leverte færre biler dette kvartalet enn samme kvartal i fjor er smått utrolig. De fleste andre merkene har en kraftig vekst.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på onsdag 03. juli 2024, klokken 18:50Vi som har fulgt fsd har hørt den samme hypen fra Musk hvert eneste år siden 2016. Helt latterlig.

At aksjen stiger samlet 20% når de leverte færre biler dette kvartalet enn samme kvartal i fjor er smått utrolig. De fleste andre merkene har en kraftig vekst.

Og du nevner bilmerker i fleng de fleste med kraftig vekst: ...?
Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. juli 2024, klokken 19:15
Sitat fra: daktari på onsdag 03. juli 2024, klokken 18:50At aksjen stiger samlet 20% når de leverte færre biler dette kvartalet enn samme kvartal i fjor er smått utrolig. De fleste andre merkene har en kraftig vekst.

Og du nevner bilmerker i fleng de fleste med kraftig vekst: ...?

Nå er dette en tråd om FSD, og ikke bilsalg, men får bidra litt likevel:

Riktignok for Q1 i år, men VW økte da fra 2,04 millioner solgte biler til 2,10 millioner solgte biler fra Q1 2023 til Q1 2024. Det ble knapt en notis verdig, og ga knapt utslag på aksjen (dog i negativ retning).
Mens Tesla leverer noen få tusen mer enn estimert, og folk går helt bananas, hamstrer aksjer, og driver markedsverdien til Tesla opp med flere ganger Volkswagengruppen sin markedsverdi... Da kommer jo naturligvis det sedvanlige mantraet om at "Tesla er jo ikke et bilselskap".

What-a-watt

Hvis det er viktig for Tesla/Musk å fremstå som noe annet enn et "bilselskap", burde de for lengst ha endret sin varemerke-registrering. Den inneholder ikke med et ord noe annet en bil og bilrelaterte "Goods of Service". Jo, forresten. Dette også:

Goods and Services Cups and mugs
Goods and Services Articles of clothing, namely, t-shirts, shirts, jackets, hats; headgear, namely, sports hats, caps, sun visors

Counterpointer

Energiproduktene til Tesla må tas med, de har jo også store planer om AI og roboter.

Så at de er mer enn bare bil og merch er vel innenfor.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA