FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: daktari på mandag 03. juni 2024, klokken 22:06
Sitat fra: RJK på mandag 03. juni 2024, klokken 15:29
Sitat fra: Handyman på mandag 03. juni 2024, klokken 15:27
Sitat fra: RJK på mandag 03. juni 2024, klokken 15:13Kameraet brukes jo ikke i Norge, da FSD Beta/Superviced FSD brukes jo ikke i Norge, eller i Europa for den del. Men det er i bruk i USA.
Kameraene er i bruk i Norge! Ingen tvil.

Er det lenge siden det skjedde?
Enkelt å teste med en tapebit.
Trenger og en Tesla med kamera innvendig! :D

Jeg har hverken en med eller en uten! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 03. juni 2024, klokken 15:27Kameraene er i bruk i Norge! Ingen tvil.

Nja, med første versjon av software for kameraene kunne det settes ut av spill med tape eller bruk av kamera. Siste versjon skal kreve å se øynene, ellers blir nag om å holde i rattet mye værre. Men vet ikke om den versjonen har kommet i Europa.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. juni 2024, klokken 20:17Enig med @handyman. Er nok en mistolking av informasjonen ved aktivering. Lett å tolke den som «nag».
Når jeg aktiverer AP, og jeg ikke beveger på rattet, så piper bilen. Vanlig "AP-skriking" :)
Dette skjer etter ca 3 sekund.
Tror bilen fikk en AP-advarsel for en måned siden, ca :) Kan det være det?
Nå laster bilen ned xx14.9..

Min bruk av AP, er som regel når jeg kommer til en rett vei, og da trenger jeg jo ikke "rettlede" rattet slik man må i en sving. Eller passe mer aktivt på.

Kona er skikkelig alergisk mot alarmer som piper høyt. Hun har ødelagt seg i en trailer-ulykke. Går alarmen, er den fine stemningen over. Kjørte 10mil med min mor, og hun hang seg opp i den høye pipingen. -"En så dyr og flott bil skal ikke pipe sånn"  :)  ::)  Sjekket Joe-mode, aktivert.

Edit: ferdig nedlastet..14.9 og skal prøve AP senere. Blir nesten spennende, siden jeg har funnet et microproblem som bare jeg har. Nesten litt stolt..;-)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. juni 2024, klokken 06:21Nja, med første versjon av software for kameraene kunne det settes ut av spill med tape eller bruk av kamera. Siste versjon skal kreve å se øynene, ellers blir nag om å holde i rattet mye værre. Men vet ikke om den versjonen har kommet i Europa.
Det skal vel bli omvendt? Når kamera ser øynene så blir det ikke nag. Har du på deg solbriller eller caps å får du nag som vanlig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Handyman på mandag 03. juni 2024, klokken 15:27
Sitat fra: RJK på mandag 03. juni 2024, klokken 15:13Kameraet brukes jo ikke i Norge, da FSD Beta/Superviced FSD brukes jo ikke i Norge, eller i Europa for den del. Men det er i bruk i USA.
Kameraene er i bruk i Norge! Ingen tvil.
Tviler du på at kamera er i bruk? Nå er det bare hodevinkel som overvåkes, ikke øynene. Veldig lett å sjekke.

JorEl

Kjørte ca 1,5mil med xx14.9 og meldingen hold hendene på rattet spretter opp. Gjør jeg ikke det, slår AP-alarmen fremdeles inn etter ca 3 sekund.
Men når jeg har kommet meg gjennom første hinder, så virker bilen/rattet litt enlere å holde i AP. Enten er rattet blitt litt mer følsomt, eller så er jeg blitt mer oppmerksom og flinkere.
Teslaen og jeg lever fremdeles i en "AP-symbiose" der vi er gode sammen :)

Ca 2 måneder til 8/8 Robotaxi-showet. Da kommer sikkert Tesla med noe spennende :)

Jeg nevnte AP-advarsel/straff, men det har jeg ikke lenger. "Denne bilen har ikke vært utsatt for noen hendelser" pga feilaktig AP-bruk. Flott.

Fant ut at jeg har aktivert "Lydvarsel for Trafikkoppmerksomhet crusekontroll". Fant ikke ut hva dette er eller gjør? Noen som har en forklaring?

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tirsdag 04. juni 2024, klokken 08:31
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. juni 2024, klokken 06:21Nja, med første versjon av software for kameraene kunne det settes ut av spill med tape eller bruk av kamera. Siste versjon skal kreve å se øynene, ellers blir nag om å holde i rattet mye værre. Men vet ikke om den versjonen har kommet i Europa.
Det skal vel bli omvendt? Når kamera ser øynene så blir det ikke nag. Har du på deg solbriller eller caps å får du nag som vanlig.
Om det går helt vekk når kamera kan se øynene her i Europa er jeg ikke sikker på, men det var vel det som ble lagt frem ja. Uansett vil det forhåpentligvis være en forbedring.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: JorEl på tirsdag 04. juni 2024, klokken 10:59Teslaen og jeg lever fremdeles i en "AP-symbiose" der vi er gode sammen :)
Viker jo heller litt som det motsatte.
Sitat fra: JorEl på tirsdag 04. juni 2024, klokken 10:59Ca 2 måneder til 8/8 Robotaxi-showet. Da kommer sikkert Tesla med noe spennende :)
Skru ned forventningene er mitt råd. 
Sitat fra: JorEl på tirsdag 04. juni 2024, klokken 10:59Fant ut at jeg har aktivert "Lydvarsel for Trafikkoppmerksomhet crusekontroll". Fant ikke ut hva dette er eller gjør? Noen som har en forklaring?
Det betyr at du får et lydvarsel når du akriverer cruise. Det står jo i manualen: https://www.tesla.com/ownersmanual/models/no_no/GUID-20F2262F-CDF6-408E-A752-2AD9B0CC2FD6.html#:~:text=Hvis%20du%20vil%20at%20et%20lydvarsel%20skal%20avgis%20n%C3%A5r%20du%20aktiverer%20eller%20avbryter%20Aktiv%20Cruise%20Control%2C%20ber%C3%B8rer%20du%20Kontroller%20%3E%20Autopilot%20%3E%20Lydvarsel%20for%20Aktiv%20Cruise%20Control.
Jeg har skrudd det av. Bilen har mer enn nok lydvarsler.

JorEl

Takker Mr.Handy :+1:

Fint at man kan velge om man vil ungå lyd-advarsler. (Jeg bruker aldri acc, men kanskje jeg skal prøve litt igjen.)
Tesla kunne latt oss stille inn lydnivået, med en "glidende-bar" under valget Joe-Mode.

What-a-watt

SitatJeg bruker aldri acc, men kanskje jeg skal prøve litt igjen.

Tipper mitt kjøremønster er 40% manuell, 20% TACC, og 40% AP. Vi har fine veier her, og jeg har mye motorvei-kjøring. Når man kjenner veiene og systemenes begrensninger er det en forholdsvis enkel sak å bruke dem. Elendig behandling av fartsgrenser, og fantombremsinger er dog noen ødeleggende faktorer.

emurof

Sitat fra: Otkristo på søndag 26. mai 2024, klokken 13:24Den 28. mars kræsjet nok en Waymo i en parkert bil, selv med en sikkerhetssjåfør i førersetet
Hendelser flere ganger i måneden.

Hva er poenget med LIDAR, RADAR, parkeringssensorer, HD kart og kundesenter som «kjører» bilene?!

Ikke nok Lidar. Trenger mer Lidar. Masse Lidar. Neste versjon bør kvadruple antallet Lidar. Minst.

emurof

Sitat fra: RJK på søndag 26. mai 2024, klokken 18:378/8-24 kan vi bare glemme å diskutere i dette tilfellet, siden dette først må godkjennes av diverse myndigheter rundt om kring i verden. Altså snakker vi ihvertfall 2-3 år fra de sender systemet til godkjenning, før første land eventuelt godkjenner dette. Og første godkjenning vil nok kun gjelde tillatelse til å teste ut, med diverse begrensninger.

Kanskje i Europa, men vi vet at i Kina så skjer ting veldig raskt når det først skjer.

Og i USA er de ikke avhengige av godkjenning i hele landet. Det blir hver enkelt delstat som avgjør. Og der har vel Musk allerede steder som Florida, som har sagt de er villige til å godkjenne robotaxier på kort tid.

emurof

Sitat fra: daktari på mandag 03. juni 2024, klokken 07:402) hvis Tesla hadde hatt ekte FSD, som Musk løy om da de solgte det høsten 2016, så ville det neppe blitt et problem i 2024.
De sa ikke at de hadde FSD, men at de ville få det i fremtiden.

Men de som betalte for FSD for lenge siden burde selvsagt fått kompensasjon for dette, f.eks. gratis overføring til ny bil frem til FSD faktisk er ferdig.

Sitat fra: What-a-watt på mandag 03. juni 2024, klokken 17:06Når man først kommer til, og aksepterer, den erkjennelse at min bil aldri vil bli selvkjørende i ordets ytterligste forstand, blir jeg mer og mer fornøyd med min gamle bil. Den slipper unna all nye begrensninger og tullete løsninger som dagens Teslaer får dyttet inn i seg. Ingen "Orwell 1984-kamera", ingen pipelyder om farten kommer litt over fartsgrensen.

Du kan dekke til kameraet uten problemer, og pipelyder for fartsgrense kan du skru av i innstillingene.

emurof

Sitat fra: JorEl på mandag 27. mai 2024, klokken 15:52Ryktene på internett, som er litt hemmelige, men fra godt informerte kilder, som står de sentrale Tesla-aktørene nært....har lekket ut at en ny Lidar med radar, samt nye kameraer, skal monteres i grillen.

Takk Tesla og Elon Musk :+1:
Hva er poenget med å dikte opp falske "lekkasjer" som dette? Hvor er disse "lekkasjene" dine?

Sitat fra: JorEl på lørdag 01. juni 2024, klokken 16:10I stedet, går alarmen ca 1/3 av gangene jeg setter på AP, fordi jeg ikke rikser aktivt nok i rattet? Jeg er blitt bedre, siden kona får angst hver gang en alarm går.
Du er ment å fortsatt holde rattet selv om du skrur på Autopilot. Slik har det vært lenge.

SitatSelvkjøring der man ikke trengte bruke rattet, er litt utvannet nå kjære Tesla. :police:
Du har gamle Autopilot, ikke FSD. Bilene er uansett ikke selvkjørende, så de må gjøre så sjåføren følger med.

Sitat fra: JorEl på søndag 02. juni 2024, klokken 08:11Kan noen lære meg når det er best å rikse/bevege rattet? Ett sekund etter aktivering, eller 3,4,5sek? Hvor lenge må jeg rikse/bevege rattet?
Du trenger ikke å bevege rattet. Det holder å bare gi litt motstand/holde igjen. Men det er svært lite kraft som skal til.

Sitat"Full Selvkjøring", har jeg alltid hatt, i alle biler...
Nei, FSD har ikke kommet til Norge enda.

Sitat fra: JorEl på mandag 03. juni 2024, klokken 11:54Gleder meg til 8/8 når Tesla skal vise mer selvkjøring. Da har jeg ventet i over 5år!
De skal vel vise frem robotaxi, som altså ikke har noe med din bil å gjøre.

RJK

Sitat fra: emurof på fredag 07. juni 2024, klokken 09:06
Sitat fra: RJK på søndag 26. mai 2024, klokken 18:378/8-24 kan vi bare glemme å diskutere i dette tilfellet, siden dette først må godkjennes av diverse myndigheter rundt om kring i verden. Altså snakker vi ihvertfall 2-3 år fra de sender systemet til godkjenning, før første land eventuelt godkjenner dette. Og første godkjenning vil nok kun gjelde tillatelse til å teste ut, med diverse begrensninger.

Kanskje i Europa, men vi vet at i Kina så skjer ting veldig raskt når det først skjer.

Og i USA er de ikke avhengige av godkjenning i hele landet. Det blir hver enkelt delstat som avgjør. Og der har vel Musk allerede steder som Florida, som har sagt de er villige til å godkjenne robotaxier på kort tid.
Nå var mitt innlegg basert på at de ikke kan stoppe salg før Robo-taxi er tilgjengelig i alle markeder de er inne i nå og frem til da, før de ev. slutter å selge til privatpersoner! Og det skjer nok uansett en god stund etter 8/8-24! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA