FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

What-a-watt

Sitat fra: emurof på fredag 07. juni 2024, klokken 09:14
Sitat fra: What-a-watt på mandag 03. juni 2024, klokken 17:06Når man først kommer til, og aksepterer, den erkjennelse at min bil aldri vil bli selvkjørende i ordets ytterligste forstand, blir jeg mer og mer fornøyd med min gamle bil. Den slipper unna all nye begrensninger og tullete løsninger som dagens Teslaer får dyttet inn i seg. Ingen "Orwell 1984-kamera", ingen pipelyder om farten kommer litt over fartsgrensen.

Du kan dekke til kameraet uten problemer, og pipelyder for fartsgrense kan du skru av i innstillingene.
Det kan jeg ikke. Jeg har som sagt ikke noe kamera å dekke til. ps. Viktig å ha kontroll over personlig pronomen.... :)

Blir det egentlig et krav? Ser at en annen amerikansk bilprodusent har et kamera i dashbordet som kun er rettet mot rattet som kontroll.

daktari

Sitat fra: daktari på mandag 03. juni 2024, klokken 07:402) hvis Tesla hadde hatt ekte FSD, som Musk løy om da de solgte det høsten 2016, så ville det neppe blitt et problem i 2024.
De sa ikke at de hadde FSD, men at de ville få det i fremtiden.

Men de som betalte for FSD for lenge siden burde selvsagt fått kompensasjon for dette, f.eks. gratis overføring til ny bil frem til FSD faktisk er ferdig.
Det var tydelig fremstilt i 2016 det vi nå vet var løgn: FSD var ferdig, kun juss3n gjenstod, alle bilene med HW2 var klare.
https://www.tesla.com/no_no/blog/all-tesla-cars-being-produced-now-have-full-self-driving-hardware
Og videoen: The person in the driver's seat is only there for legal reasons. He's is not doing anything.  The car is driving itself.

Men ifølge Tesla i 2024 så er personer i biler med FSD der for å overvåke og passe på bilen. Synd Tesla iflg dem selv lå bedre an i 2016 enn nå.

En generell refleksjon: det kan være lurt å tenke gjennom hvilke løgner og bløffer man vil støtte eller bagatellisere i livet. Hvilken side av sannheten vil man stå på. Og om folkene bak (her: Musk) kommer til å vise sin takknemlighet for personens innsats, den dagen sannheten er etablert men personens integritet er borte.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

JorEl

Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2024, klokken 10:10
Sitat fra: daktari på mandag 03. juni 2024, klokken 07:402) hvis Tesla hadde hatt ekte FSD, som Musk løy om da de solgte det høsten 2016, så ville det neppe blitt et problem i 2024.

Men de som betalte for FSD for lenge siden burde selvsagt fått kompensasjon for dette, f.eks. gratis overføring til ny bil frem til FSD faktisk er ferdig.
Det var tydelig fremstilt i 2016 det vi nå vet var løgn: FSD var ferdig, kun juss3n gjenstod, alle bilene med HW2 var klare.
https://www.tesla.com/no_no/blog/all-tesla-cars-being-produced-now-have-full-self-driving-hardware
Og videoen: The person in the driver's seat is only there for legal reasons. He's is not doing anything.  The car is driving itself.

Men ifølge Tesla i 2024 så er personer i biler med FSD der for å overvåke og passe på bilen. Synd Tesla iflg dem selv lå bedre an i 2016 enn nå.

En generell refleksjon: det kan være lurt å tenke gjennom hvilke løgner og bløffer man vil støtte eller bagatellisere i livet. Hvilken side av sannheten vil man stå på. Og om folkene bak (her: Musk) kommer til å vise sin takknemlighet for personens innsats, den dagen sannheten er etablert men personens integritet er borte.

Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2024, klokken 10:10

Sjekket linken. Takk Daktari.
Tesla har altså deaktivert radaren, fordi de mener det er best uten :o  ::)     :)
Tesla om radar, når de solgte... A forward-facing radar with enhanced processing provides additional data about the world on a redundant wavelength, capable of seeing through heavy rain, fog, dust and even the car ahead.
RedorFelgen hadde vært stolt :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Radial

Fjerning av radar handlet nok mest om å kutte kostnader, og det samme med fjerning av USS og trolig fraværende regnsensor.

Da blir det jo billigere å produsere bilen, og billigere å utvikle software...bare win-win helt til virkeligheten kommer, for mye av funksjonaliteten som var forventet at skulle fungere godt, virker plutselig ikke....så da kommer HW4 med blandt annet ny radar igjen plutselig,og høyere oppløsning på kamera som faktisk ser regndråpene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Torpedo Ted

Jeg syntes først fjerning av USS var helt idiotisk, men mener nå at det egentlig gir ganske god mening.

1. USS sensorer har store svakheter, og har alltid hatt det. De ser kun rett bak, ikke hva som er direkte over og under. Rygger du mot noe som stikker ut 1 meter over bakken, vil ikke sensorene registrere det. Både jeg og min bror har knust bakrute på varebil på denne måten, uten en lyd fra sensorer. De registrerer heller ikke høye fortauskanter når du er kommet nært de.

2. Å kutte de ut gir nok en stor fordel i produksjon og service. Selve sensoren i seg selv er nok ikke så frytkelig dyr, men alle ledninger, tilpasning av bumper, og arbeid med å installere (+ koble fra ved servicearbeid) medfører nok en ganske betydlig kostnad.

3. Vision er på ingen måte perfekt og var en katastrofe i begynnelsen. Den er mindre nøyaktig på direkte måling av avstand til bilen bak, men har en stor fordel i at den registrerer ting som USS ikke registrerer (fortauskanter, objekter som stikker ut). Totalt sett mener jeg derfor at Vision allerede nå er mer nyttig enn USS, og den blir vel potensielt enda bedre i fremtiden.

4. Regnsensor derimot er absolutt ingen unnskyldning. Helt latterlig avgjørelse.

daktari

Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 14. juni 2024, klokken 10:45Jeg syntes først fjerning av USS var helt idiotisk, men mener nå at det egentlig gir ganske god mening.

1. USS sensorer har store svakheter, og har alltid hatt det. De ser kun rett bak, ikke hva som er direkte over og under. Rygger du mot noe som stikker ut 1 meter over bakken, vil ikke sensorene registrere det. Både jeg og min bror har knust bakrute på varebil på denne måten, uten en lyd fra sensorer. De registrerer heller ikke høye fortauskanter når du er kommet nært de.

2. Å kutte de ut gir nok en stor fordel i produksjon og service. Selve sensoren i seg selv er nok ikke så frytkelig dyr, men alle ledninger, tilpasning av bumper, og arbeid med å installere (+ koble fra ved servicearbeid) medfører nok en ganske betydlig kostnad.

3. Vision er på ingen måte perfekt og var en katastrofe i begynnelsen. Den er mindre nøyaktig på direkte måling av avstand til bilen bak, men har en stor fordel i at den registrerer ting som USS ikke registrerer (fortauskanter, objekter som stikker ut). Totalt sett mener jeg derfor at Vision allerede nå er mer nyttig enn USS, og den blir vel potensielt enda bedre i fremtiden.

4. Regnsensor derimot er absolutt ingen unnskyldning. Helt latterlig avgjørelse.
Både enig og uenig i påstandene.
Punkt 1 er ikke et problem med sensoren per se, men sensorens plassering. Argumentet ditt gjelder også kamera som sensor, og vi vet at Tesla mangler kamera i snuten og har 1 m blindsone foran bilen.

Bruk av kamera for registrering av omgivelser utelukker ikke UL, men sammen blir det bedre.

Eksempel er parking assistant pro hos BMW som har en vel så avansert "summon" som Tesla. Kamera tar opp omgivelsene der bilen skal kjøre inn (faktisk en lengre strekke) og UL passer på nye objekter og lar bilen kjøre utenom.
Mine I-Pace videoer

daktari

Bløffen ruller videre. Frem og tilbake er like langt...

Må visst ha bedre fsd-computer også nå. No shit sherlock. Hvor mange millioner biler må oppdateres igjen?
https://x.com/elonmusk/status/1807589935727493134
Mine I-Pace videoer

JorEl

Forklaring på hvorfor noe ikke fungerer, er ikke like imponerende som når, noe fungerer.

Tesla kunne godt gitt kundene sine en oppgradering på hardware, slik at bilen kan klare å kjøre FSD-softwaren 100%.
På den annen side: Beta, dvs ikke-ferdig-software, blir ikke perfekt, selv med verdens sterkeste komputer.. :P

Kanskje det er best med treg gammel HW, slik at Beta-SW ikke kjører seg fast?
(C-64 syntax error)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

What-a-watt

Sitat fra: daktari på tirsdag 02. juli 2024, klokken 21:18Bløffen ruller videre. Frem og tilbake er like langt...

Må visst ha bedre fsd-computer også nå. No shit sherlock. Hvor mange millioner biler må oppdateres igjen?
https://x.com/elonmusk/status/1807589935727493134
Ikke veldig overrasket, men veldig skuffet. Har hatt FSD i 6 år nå. Sier som Monty Python: "We come from nothing, we are going back to nothing-In the end what have we lost? Nothing!"

Handyman

Vi tolker tydeligvis stadig info veldig forskjellig.
Jeg leser ikke at det det er umulig med eksisterende HW, men at det krever my ekstra arbeid å få det til.
Jeg er dog åpen for at jeg leser feil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Mulig det. Men vi to er diametralt forskjellige når det gjelder vårt forhold til det meste som har med Tesla å gjøre, og det gjenspeiler sikkert også måten vi leser på. Det som er udiskuterbart er at jeg har kjøpt en funksjon som jeg har blitt lovet skulle leveres en drøss med ganger over enn 6 års periode. Og hva har jeg fått? Nothing! De selger funksjonen fremdeles til godtroende kunder, men dog med en helt annen beskrivelse enn slik den var da jeg kjøpte bil. Det minste de kunne gjort uoppfordret var å erstatte de kundene de har lurt. Å komme med et kortvarig tilbud om gratis FSD hvis man kjøper ny bil fra dem er IMO latterlig. "Fool me once...."

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 03. juli 2024, klokken 10:30Men vi to er diametralt forskjellige når det gjelder vårt forhold til det meste som har med Tesla å gjøre
Oi, da tror jeg du har tolket meg ganske feil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. juli 2024, klokken 11:02
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 03. juli 2024, klokken 10:30Men vi to er diametralt forskjellige når det gjelder vårt forhold til det meste som har med Tesla å gjøre
Oi, da tror jeg du har tolket meg ganske feil.
Hvis det bare var det du hengte deg opp i med mitt svar, så tilbyr jeg gladelig en "IMO". 🤣🤣

Ellemelle

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. juli 2024, klokken 09:45Vi tolker tydeligvis stadig info veldig forskjellig.
Jeg leser ikke at det det er umulig med eksisterende HW, men at det krever my ekstra arbeid å få det til.
Jeg er dog åpen for at jeg leser feil.
Ja det er jo akkurat det Musk skriver: Vi har klart en femdobling, noe man ellers ikke hadde klart uten en oppgradering av hardware. 

Hvis man tolker det som at man i tillegg må oppgradere hw, så er hele posten hans meningsløs.

What-a-watt

Nå er Musk verdensmester i å svare på en måte som ofte blir gjenstand for fortolkninger. Når det gjelder AI ol. på gamle biler, så er det ikke sjelden at nyheter i FSD-utviklingen spår raske og fantastiske løsninger. Mener at vi nå er på tredje eller fjerde totale omskrivning, og alle brukt som en unnskyldning for forsinkelser, og med nye løfter om rask ferdigstillelse. At jeg med laber tiltro til både firma og ledelse fremstår som tvilende har altså naturlige årsaker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA