FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søn 01. nov 2020, kl. 10:52

« forrige - neste »

What-a-watt

Sikkert riktig, men inngår altså ikke i varemerke-registreringen:

Goods of service: Apparatus for locomotion by land, [air or water,] namely, cars,[ boats, airplanes;] electric automobiles; electric automobile parts; fully battery electric, high performance sports automobile; seats, automobile wheel hubs; vehicle wheels; upholstery, fitted covers for vehicles; semi-fitted covers for vehicles; steering wheels, motors; motor vehicle bodies; vehicles, namely, automobiles; motor land vehicles; parts and fittings for motor land vehicles, namely, structural automobile parts and powertrain components.

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på fre 05. jul 2024, kl. 10:30Sikkert riktig, men inngår altså ikke i varemerke-registreringen:

Goods of service: Apparatus for locomotion by land, [air or water,] namely, cars,[ boats, airplanes;] electric automobiles; electric automobile parts; fully battery electric, high performance sports automobile; seats, automobile wheel hubs; vehicle wheels; upholstery, fitted covers for vehicles; semi-fitted covers for vehicles; steering wheels, motors; motor vehicle bodies; vehicles, namely, automobiles; motor land vehicles; parts and fittings for motor land vehicles, namely, structural automobile parts and powertrain components.

Tviler overhodet ikke på deg 😃😃

Men det er jo ikke helt ukjent at Tesla/Musk ikke alltid oppgir alt helt riktig 😏

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på fre 05. jul 2024, kl. 11:06Men det er jo ikke helt ukjent at Tesla/Musk ikke alltid oppgir alt helt riktig 😏
Nemlig  ;D
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Speeder

Sitat fra: SurSnasen på fre 05. jul 2024, kl. 07:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 04. jul 2024, kl. 19:15
Sitat fra: daktari på ons 03. jul 2024, kl. 18:50At aksjen stiger samlet 20% når de leverte færre biler dette kvartalet enn samme kvartal i fjor er smått utrolig. De fleste andre merkene har en kraftig vekst.

Og du nevner bilmerker i fleng de fleste med kraftig vekst: ...?

Nå er dette en tråd om FSD, og ikke bilsalg, men får bidra litt likevel:

Riktignok for Q1 i år, men VW økte da fra 2,04 millioner solgte biler til 2,10 millioner solgte biler fra Q1 2023 til Q1 2024. Det ble knapt en notis verdig, og ga knapt utslag på aksjen (dog i negativ retning).
Mens Tesla leverer noen få tusen mer enn estimert, og folk går helt bananas, hamstrer aksjer, og driver markedsverdien til Tesla opp med flere ganger Volkswagengruppen sin markedsverdi... Da kommer jo naturligvis det sedvanlige mantraet om at "Tesla er jo ikke et bilselskap".
Så 3% er kraftig vekst?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

SurSnasen

Sitat fra: Speeder på fre 05. jul 2024, kl. 12:32Så 3% er kraftig vekst?

Vekst, ja. Kraftig, nei. Men mer som illustrasjon på at bilmarkedet ikke er i fritt fall. Q1 2024 for Tesla viste 8% nedgang i forhold til Q1 2023. Mens VW altså hadde 3% oppgang.
For Tesla som en vekstbedrift er det temmelig drøyt å bli "banket" av blandt annet Volkswagen på den måten.

Speeder

OK. Da får vi vente på daktari så kan han opplyse om alle merkene med kraftig vekst.

What-a-watt

Hva skal du med det? Tallene blir jo relative, og lite brukbare selv for de som håper å vinne en diskusjon  ???

Electric cars in Norway

Sitat fra: What-a-watt på fre 05. jul 2024, kl. 15:39Hva skal du med det? Tallene blir jo relative, og lite brukbare selv for de som håper å vinne en diskusjon  ???
Ja det er jeg også enig i. Det gir ingen mening

daktari

Dere får bla litt på electrek sine sider, men siden alle er så late i ferien  8)  kan jeg ta noen høydepunkter:

BYD 13% for elektrisk i juni 24 vs 23 (35% for elektrisk&hybrid)
BYD 18% YoY første halvdel 24 vs 23 på elektrisk

Ford sold 23,957 electric vehicles in the second quarter of 2024, up 61% year-over-year (14,843 in Q2 2023).

GM delivered 21,930 EVs in the second quarter of 2024, up 34% from Q1

Hyundai opp 37% YoY.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Der vant vel daktari den diskusjonen 😏

Hvor viktig den er, det er jo tydelig diskutabelt, men mer enn mye annet i denne tråden 🤷🏻

daktari

Sitat fra: Counterpointer på fre 05. jul 2024, kl. 22:28Der vant vel daktari den diskusjonen 😏

Hvor viktig den er, det er jo tydelig diskutabelt, men mer enn mye annet i denne tråden 🤷🏻
Lave salgstall, men bra vekst, men lite utslag på aksjene.
Mine I-Pace videoer

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på fre 05. jul 2024, kl. 22:28Der vant vel daktari den diskusjonen 😏

Nei, han tapte den diskusjonen som den sang, fordi han ikke klarte å bevise at "de fleste andre merkene har en kraftig vekst".
Ettersom han kun nevne en håndfull feilet han oppdraget  ;D  ;)

Dersom et firma gikk ned 30% i 2022, og opp 8% i 2023, er det da kraftig vekst i 2023?

Kan virke som at mange sliter, som Nissan og Stallan Tiss.

Her er en fin oversikt over bilfirma:
https://www.factorywarrantylist.com/car-sales-by-manufacturer.html

En annen ting er at statistikkene som nå diskuteres ikke er elbil-salg, men totalt. Teslas høye aksjekurs er blant annet basert på Teslas unike posisjon innen elbilsegmentet. Men det er en annen tråd.
Tesla Model Y                         2021-

Speeder

Var ikke påstanden at "de fleste merker hadde kraftig vekst"?
Plukke ut et snevert utvalgt biltyper, fra et fåtall merker, som har økt beviser vel ikke stort.
Link gjerne til statistikk som viser at de fleste merker har kraftig vekst.

Å finne no snevert som at høyrestyrte biler med manuelt gir og dieselmotor e.l. øker er sikkert mulig..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Speeder på lør 06. jul 2024, kl. 00:23Var ikke påstanden at "de fleste merker hadde kraftig vekst"?
Plukke ut et snevert utvalgt biltyper, fra et fåtall merker, som har økt beviser vel ikke stort.

Å finne no snevert som at høyrestyrte biler med manuelt gir og dieselmotor e.l. øker er sikkert mulig..

Akkurat mitt poeng og!
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: Speeder på lør 06. jul 2024, kl. 00:23Var ikke påstanden at "de fleste merker hadde kraftig vekst"?

Nå gav jeg deg kilden. Electrek, så jeg foreslår at du faktisk kommenterer fakta og legger frem en reell kritikk istedetfor å diskreditere budbringeren. Ford, GM, BYD og Hyundai er ikke akkurat små merker.
Mine I-Pace videoer

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA