FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Handyman på mandag 03. juni 2024, klokken 15:27
Sitat fra: RJK på mandag 03. juni 2024, klokken 15:13Kameraet brukes jo ikke i Norge, da FSD Beta/Superviced FSD brukes jo ikke i Norge, eller i Europa for den del. Men det er i bruk i USA.
Kameraene er i bruk i Norge! Ingen tvil.

Er det lenge siden det skjedde?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på mandag 03. juni 2024, klokken 14:41Ok, men åkkesom. Av flere merkverdigheter med Tesla, må dette være en av de mest mikroskopiske. Lett å unngå. La vær med å slippe rattet umiddelbart. Vent over 3 sekunder, og meldingen kommer ikke.
Helt enig i at dette er micro sak.
De gangene jeg merker dette er når jeg spiser i bilen og en skjelden gang på helt oversiktlige strekninger trenger to hender til å skru opp en flaske eller lignende og da aktiverer AP fordi jeg må slippe rattet noen sekunder. Har egentlig ikke tenkt over dette før det ble nevnt her nå, så noe problem har det aldri vært. Og jeg har mine ting jeg misliker med AP 😋

Handyman

Sitat fra: RJK på mandag 03. juni 2024, klokken 15:29
Sitat fra: Handyman på mandag 03. juni 2024, klokken 15:27
Sitat fra: RJK på mandag 03. juni 2024, klokken 15:13Kameraet brukes jo ikke i Norge, da FSD Beta/Superviced FSD brukes jo ikke i Norge, eller i Europa for den del. Men det er i bruk i USA.
Kameraene er i bruk i Norge! Ingen tvil.
Er det lenge siden det skjedde?
I alle fall siden januar. Kameraet var nok i bruk før det også.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Kamera har vært i bruk en god stund ja. Bare å prøve å snu hodet vekk en stund det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Handyman på mandag 03. juni 2024, klokken 15:56
Sitat fra: RJK på mandag 03. juni 2024, klokken 15:29
Sitat fra: Handyman på mandag 03. juni 2024, klokken 15:27
Sitat fra: RJK på mandag 03. juni 2024, klokken 15:13Kameraet brukes jo ikke i Norge, da FSD Beta/Superviced FSD brukes jo ikke i Norge, eller i Europa for den del. Men det er i bruk i USA.
Kameraene er i bruk i Norge! Ingen tvil.
Er det lenge siden det skjedde?
I alle fall siden januar. Kameraet var nok i bruk før det også.
OK, mulig det har skjedd pga myndigheters krav om å se på førers oppmerksomhet. 

Norske/Europeiske myndigheter er flink med å komme med krav, noen fine og flotte, andre godt mer utpå jordet. Som f.eks. det evinnelige maset på at man bikker fartsgrensen selv om bilens fart ikke engang trenger å vise korrekt.

Her burde de tillate at man ihvertfall kom opp i 3-5 km over, før det pipes. Et visuelt varsel kunne selvsagt komme litt før, selv om jeg vil påstå at 5 km/t gjør veldig liten forskjell i det praktiske, så lenge man ikke blir liggende der.

Og ja, selvsagt litt forskjellig ved grense på 30 km/t vs 80, 90, 100 og 110. Det kunne og varslingen ta hensyn til (1-2 km ved lave fartsgrenser5 ved de høyeste hastighetene).

Uansett, forholdene kan jo fort gjøre at lovlig hastighet blir for høyt, selv om vi har hastighetsgrenser satt etter vinterforhold, fremfor å ha sesongjusterte grenser som folk ville hatt langt mer respekt for.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Når man først kommer til, og aksepterer, den erkjennelse at min bil aldri vil bli selvkjørende i ordets ytterligste forstand, blir jeg mer og mer fornøyd med min gamle bil. Den slipper unna all nye begrensninger og tullete løsninger som dagens Teslaer får dyttet inn i seg. Ingen "Orwell 1984-kamera", ingen pipelyder om farten kommer litt over fartsgrensen. Bare litt animasjon av fartsskiløtet i IC. Spaker til bruk på retningsvisere og vindusviskere slik det har vært akseptert i flere decennier. Har 3 rundkjøringer innenfor en radius av 70 meter. Umulig å kjøre lovlig med en Highland med knapper. Litt synd med kvaliteten da.... :)  :)

Handyman

Sitat fra: RJK på mandag 03. juni 2024, klokken 16:16Her burde de tillate at man ihvertfall kom opp i 3-5 km over, før det pipes. Et visuelt varsel kunne selvsagt komme litt før, selv om jeg vil påstå at 5 km/t gjør veldig liten forskjell i det praktiske, så lenge man ikke blir liggende der.

Og ja, selvsagt litt forskjellig ved grense på 30 km/t vs 80, 90, 100 og 110. Det kunne og varslingen ta hensyn til (1-2 km ved lave fartsgrenser5 ved de høyeste hastighetene).

Uansett, forholdene kan jo fort gjøre at lovlig hastighet blir for høyt, selv om vi har hastighetsgrenser satt etter vinterforhold, fremfor å ha sesongjusterte grenser som folk ville hatt langt mer respekt for.
Jeg mener enkelt og greit at bilene skulle vist helt korrekt fart. Alle biler bruker idag satellittdata og speedometer er elektronisk uansett om det er i form nål eller display. Bilene kunne da kontinuerlig kalibrert fysisk giver mot posisjonsdata og vist riktig fart uansett dekkslitasje. Det finnes i dag ingen god grunn for å vise feil fart. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på mandag 03. juni 2024, klokken 17:06Når man først kommer til, og aksepterer, den erkjennelse at min bil aldri vil bli selvkjørende i ordets ytterligste forstand, blir jeg mer og mer fornøyd med min gamle bil. Den slipper unna all nye begrensninger og tullete løsninger som dagens Teslaer får dyttet inn i seg. Ingen "Orwell 1984-kamera", ingen pipelyder om farten kommer litt over fartsgrensen. Bare litt animasjon av fartsskiløtet i IC. Spaker til bruk på retningsvisere og vindusviskere slik det har vært akseptert i flere decennier. Har 3 rundkjøringer innenfor en radius av 70 meter. Umulig å kjøre lovlig med en Highland med knapper. Litt synd med kvaliteten da.... :)  :)
Deler en del av synspunktene. Men de påtvungne OTA gjør at ting endre og fjernes, så helt slipper du (og jeg) ikke. 🧐

Handyman

Sitat fra: Handyman på mandag 03. juni 2024, klokken 14:35
Sitat fra: JorEl på søndag 02. juni 2024, klokken 08:11Tesla burde forstå at når jeg drar 2ganger i aktiverings-hendelen, så vil jeg bruke AP/EAP/FSD. DA har jeg aktivert og bevist at jeg er i førersetet, og det burde vært nok. Det snakkes om noen gram trykk, da hadde jeg ikke hatt problemet..
Etter å ha lest litt grundigere så ser jeg at det er slik som Counterpointer sier... at bilen "maser" ved aktivering av selvstyring.
Jeg holder alltid i rattet (som man skal), også når jeg aktiverer, og jeg får da ikke noe varsel.
Måtte jo sjekke på vei hjem. Ingen "nag" ved aktivering av selvstyring selv om jeg ikke holder i rattet. Første varsel kommer som vanlig etter 15 sek.
Jeg begynner å lure på om du tenker på beskjeden om å holde i rattet som vises ved aktivering? Det er altså ikke "nag", men en 5 sekunders beskjed som uansett vises. Den forsvinner av seg selv etter 5 sek og kan ikke kvitteres bort.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på mandag 03. juni 2024, klokken 18:53
Sitat fra: RJK på mandag 03. juni 2024, klokken 16:16Her burde de tillate at man ihvertfall kom opp i 3-5 km over, før det pipes. Et visuelt varsel kunne selvsagt komme litt før, selv om jeg vil påstå at 5 km/t gjør veldig liten forskjell i det praktiske, så lenge man ikke blir liggende der.

Og ja, selvsagt litt forskjellig ved grense på 30 km/t vs 80, 90, 100 og 110. Det kunne og varslingen ta hensyn til (1-2 km ved lave fartsgrenser5 ved de høyeste hastighetene).

Uansett, forholdene kan jo fort gjøre at lovlig hastighet blir for høyt, selv om vi har hastighetsgrenser satt etter vinterforhold, fremfor å ha sesongjusterte grenser som folk ville hatt langt mer respekt for.
Jeg mener enkelt og greit at bilene skulle vist helt korrekt fart. Alle biler bruker idag satellittdata og speedometer er elektronisk uansett om det er i form nål eller display. Bilene kunne da kontinuerlig kalibrert fysisk giver mot posisjonsdata og vist riktig fart uansett dekkslitasje. Det finnes i dag ingen god grunn for å vise feil fart. 
Ingen problemer med å være enig her! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Enig med @handyman. Er nok en mistolking av informasjonen ved aktivering. Lett å tolke den som «nag».
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 03. juni 2024, klokken 18:53Jeg mener enkelt og greit at bilene skulle vist helt korrekt fart. Alle biler bruker idag satellittdata og speedometer er elektronisk uansett om det er i form nål eller display. Bilene kunne da kontinuerlig kalibrert fysisk giver mot posisjonsdata og vist riktig fart uansett dekkslitasje. Det finnes i dag ingen god grunn for å vise feil fart.
Hm, GPS uten DGPS er vel ikke nøyaktig nok til den type bruk. Oppdateringsfrekvens på ett sekund er ganske lavt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 03. juni 2024, klokken 16:16
Sitat fra: Handyman på mandag 03. juni 2024, klokken 15:56
Sitat fra: RJK på mandag 03. juni 2024, klokken 15:29
Sitat fra: Handyman på mandag 03. juni 2024, klokken 15:27
Sitat fra: RJK på mandag 03. juni 2024, klokken 15:13Kameraet brukes jo ikke i Norge, da FSD Beta/Superviced FSD brukes jo ikke i Norge, eller i Europa for den del. Men det er i bruk i USA.
Kameraene er i bruk i Norge! Ingen tvil.
Er det lenge siden det skjedde?
I alle fall siden januar. Kameraet var nok i bruk før det også.
OK, mulig det har skjedd pga myndigheters krav om å se på førers oppmerksomhet.

Norske/Europeiske myndigheter er flink med å komme med krav, noen fine og flotte, andre godt mer utpå jordet.

Akkurat dette kom etter amerikanske myndigheters testing av autopilot. Det er en av ulempene med Tesla, man får alle begrensningene fra Amerikanske myndigheter + europeiske.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. juni 2024, klokken 20:23
Sitat fra: Handyman på mandag 03. juni 2024, klokken 18:53Jeg mener enkelt og greit at bilene skulle vist helt korrekt fart. Alle biler bruker idag satellittdata og speedometer er elektronisk uansett om det er i form nål eller display. Bilene kunne da kontinuerlig kalibrert fysisk giver mot posisjonsdata og vist riktig fart uansett dekkslitasje. Det finnes i dag ingen god grunn for å vise feil fart.
Hm, GPS uten DGPS er vel ikke nøyaktig nok til den type bruk. Oppdateringsfrekvens på ett sekund er ganske lavt.
Det er enkelt å få til uten svært nøyaktig satellittdata. Hvis GPS-speed i snitt alltid viser 2km/t lavere enn speedometer, så justerer bilen opp speedometer til avviket er borte. Når dekkene slites justeres speedometer ned i takt med GPS-måling over tid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: RJK på mandag 03. juni 2024, klokken 15:29
Sitat fra: Handyman på mandag 03. juni 2024, klokken 15:27
Sitat fra: RJK på mandag 03. juni 2024, klokken 15:13Kameraet brukes jo ikke i Norge, da FSD Beta/Superviced FSD brukes jo ikke i Norge, eller i Europa for den del. Men det er i bruk i USA.
Kameraene er i bruk i Norge! Ingen tvil.

Er det lenge siden det skjedde?
Enkelt å teste med en tapebit.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA