FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søn 01. nov 2020, kl. 10:52

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: RJK på søn 02. jun 2024, kl. 22:09Påstanden var at "Tesla kunne valgt en bedre løsning", men Tesla valgte den, på den tiden, den beste løsningen som de mente ikke var for forstyrrende, men burde være tilstrekkelig for å se at sjåførene faktisk fulgte med..

I ettertid har det altså kommet myndighetskrav som krever mer av løsningen, både hyppigere "intervensjon" (ta i rattet) og kamera som må kunne se om sjåføren valgte å følge med!

Altså, man må se på til hvilke tider de forskjellige grepene ble tatt. Selvsagt ikke vanskelig å ta den myndighetsgodkjente løsningen, når man kommer med løsningen etter at myndighetskravene var blitt kjent.

Dette er jo bare tull. Tesla er jo selskapet der man ikke forholder seg til noe "facelift" og modellår, da de gjør endringer hele tiden. Ikke sant? Så hvorfor, mange år etter at myndighetskravet kom, og flere iterasjoner av FSD-HW senere, har de ennå ikke gjort som de andre, og innført ratt med kapasitive kapabiliteter?

JorEl

Når jeg tenker tilbake, så var det kanskje ikke så tilfeldig, at Tesla hadde markedets dårligste oversettelser til Norsk..
Tesla var veldig sleivete med oversettelsene på Tesla.no, mens deres kontrakter sikkert var juridisk sylskarpe..
På overleveringen av bilen og med EAP(41 000Nkr), så var det en kontrakt på MCUen som måtte signeres. -"bare trykk på knappen"..."du må godkjenne ellers så får du ikke med deg bilen"..

Gleder meg til 8/8 når Tesla skal vise mer selvkjøring. Da har jeg ventet i over 5år!
Hvor mange ganger har da Tesla, sendt bilen min ny software som forandrer bilens egenskaper?
To skritt frem og et tilbake, er ikke presisjon.
Hvor mange ganger skal Tesla sende uferdig software til bilen?
Jeg er skikkelig lei av å være BETA-tester.
Beta er jo også et begrep som Tesla har vannet ut :police:

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

What-a-watt

SitatHvor mange ganger har da Tesla, sendt bilen min ny software som forandrer bilens egenskaper?

Din bil er like gammel som min, og svaret på ditt spørsmål er 162 ganger. Tipper at 15-20% har medført synlige og merkbare forandringer. Noen har vært positive, mens noen har faktisk fjernet funksjoner bilen min hadde som ny. De andre hører til kategorien "Rettelser,. Nye feil følger".

JorEl

Testet bilen i dag mtp "AP-nag". Testet i 40-50-60-70sone. Jeg må dra litt i rattet innen ca 3sek. Brukte ikke stoppeklokke. S-2018-mcu2-hw3 + åpnet for bruk av alle nivåer av selvkjøring. Helt sant. ;)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

What-a-watt

Da er din bil allikevel forskjellig fra min til tross for at det er samme modell og årsmodell. Jeg behøver altså ikke dra i rattet, men det holder med det jeg har beskrevet over. (Helt sant).

Handyman

Sitat fra: JorEl på man 03. jun 2024, kl. 12:19Testet bilen i dag mtp "AP-nag". Testet i 40-50-60-70sone. Jeg må dra litt i rattet innen ca 3sek. Brukte ikke stoppeklokke. S-2018-mcu2-hw3 + åpnet for bruk av alle nivåer av selvkjøring. Helt sant. ;)
Snakker du nå om kvittering ved aktivering av selvstyring eller hvert 2-3 sekund så lenge selvstyring er aktiv?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Ja, det lurer jeg også på. Her blir det et sammensurium.

Counterpointer

Sitat fra: JorEl på man 03. jun 2024, kl. 09:06Tesla solgte skinnet, før bjørnen ble født :)

Utrolig passende 😂👍🏼

Bjørnen var kun et glimt i faren øye 😏🍆

Counterpointer

@ handyman og What a watt

Det er åpenbart at han mener i starten!

Handyman

Sitat fra: JorEl på søn 02. jun 2024, kl. 08:11Tesla burde forstå at når jeg drar 2ganger i aktiverings-hendelen, så vil jeg bruke AP/EAP/FSD. DA har jeg aktivert og bevist at jeg er i førersetet, og det burde vært nok. Det snakkes om noen gram trykk, da hadde jeg ikke hatt problemet..
Etter å ha lest litt grundigere så ser jeg at det er slik som Counterpointer sier... at bilen "maser" ved aktivering av selvstyring.
Jeg holder alltid i rattet (som man skal), også når jeg aktiverer, og jeg får da ikke noe varsel.

What-a-watt

Ok, men åkkesom. Av flere merkverdigheter med Tesla, må dette være en av de mest mikroskopiske. Lett å unngå. La vær med å slippe rattet umiddelbart. Vent over 3 sekunder, og meldingen kommer ikke.

ps. Altså som Handymann også skriver....

Handyman

... eller gjør som du skal... slipp aldri rattet.

What-a-watt

Tja. Har gitt meg selv dispans når jeg må åpne lokket på snusboksen. Vanskelig med én hånd...

RJK

Sitat fra: SurSnasen på man 03. jun 2024, kl. 10:09
Sitat fra: RJK på søn 02. jun 2024, kl. 22:09Påstanden var at "Tesla kunne valgt en bedre løsning", men Tesla valgte den, på den tiden, den beste løsningen som de mente ikke var for forstyrrende, men burde være tilstrekkelig for å se at sjåførene faktisk fulgte med..

I ettertid har det altså kommet myndighetskrav som krever mer av løsningen, både hyppigere "intervensjon" (ta i rattet) og kamera som må kunne se om sjåføren valgte å følge med!

Altså, man må se på til hvilke tider de forskjellige grepene ble tatt. Selvsagt ikke vanskelig å ta den myndighetsgodkjente løsningen, når man kommer med løsningen etter at myndighetskravene var blitt kjent.

Dette er jo bare tull. Tesla er jo selskapet der man ikke forholder seg til noe "facelift" og modellår, da de gjør endringer hele tiden. Ikke sant? Så hvorfor, mange år etter at myndighetskravet kom, og flere iterasjoner av FSD-HW senere, har de ennå ikke gjort som de andre, og innført ratt med kapasitive kapabiliteter?
Det må du vel spørre Tesla om! Kameraet brukes jo ikke i Norge, da FSD Beta/Superviced FSD brukes jo ikke i Norge, eller i Europa for den del. Men det er i bruk i USA.

Mulig det brukes av egne ansatte som kjører i Europa for "prekvalifisering" gitt nytt regelverk som åpner opp for at man kan få tillatelse.

Så må jeg jo og si at jeg ikke kjenner til at det er krav om kapasitiv tilbakemelding, vil tro det å bevege på rattet er innafor.

Men mulig jeg tar feil der. Eller om Tesla har dette, men ikke aktivert det i programvaren. Det er jo også fullt mulig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på man 03. jun 2024, kl. 15:13Kameraet brukes jo ikke i Norge, da FSD Beta/Superviced FSD brukes jo ikke i Norge, eller i Europa for den del. Men det er i bruk i USA.
Kameraene er i bruk i Norge! Ingen tvil.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA