Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søn 18. okt 2020, kl. 09:38

« forrige - neste »

advale

Mener prisen bør ligge der rundt nyttår. Nå nærmer antall til salg på Finn 300. Kommer vel an på hvor mange som har bestilt ny og hvor mange som bare setter ut for å teste markedet og håper på et salg. Har man bestilt ny så må den gamle ut ganske kjapt i november.

Var forresten en TM3 LR som var lagt ut på auksjon med startpris 400, kom bare et bud. (Den ble ikke solgt fordi minsteprisen ble ikke møtt). Har tatt feil av hvor "irrasjonelle" kjøpere er før. Men med oppdateringen av TM3 så blir det noe helt annet. Tror mange vil strekke seg litt ekstra for å få den nye kontra brukt.

RJK

Sitat fra: sp1987 på man 19. okt 2020, kl. 22:20
Sitat fra: denwhi på man 19. okt 2020, kl. 21:57
Hva skjer med prisene på brukte M3 produsert i USA dersom alle nye europeiske M3 vil bli levert fra Kina?

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VqbJm1/naa-kan-teslaen-din-snart-vaere-made-in-china?utm_source=vgfront&utm_content=row-7

Sent from my iPhone using Tapatalk

God spm🙄
Jeg tenker først og fremst 2 ting:

1. Tørr Musk/Tesla å stole på asiaterne og overlate navnet deres til andre?
Jeg skal ikke engang si min mening om det men de har vel er rykte å ta vare på hvis de i det hele tatt har ambisjoner om å forbli markedsledende. Spesielt etter «litt» dårlige rykter ang service tider og slikt.
2. Hvis de har klart eller er nær ved å klare å fikse de «junior» feilene de har hatt med bilene deres og ryddet kraftig opp i ventetiden på verkstedet deres, så tror jeg ikke man skal frykte ved evt problemer med biler som blir levert derfra. Husk at enkelte biler tilhørende premium merker som BMW, Audi, Volvo har i årevis produsert bilene deres i et helt annet land enn hvor merkene egentlig kommer fra. Hvis jeg ikke tar helt feil så blir vel noen av bilene innenfor de nevnte merkene prosaister i Belgia, Slovakia osv. Om det har gått noe særlig utover kvaliteten kjenner jeg ikke til. Men tiden vil vise om «Kina Tesla», er godt nok eller ei🙂

Vedrørende Tesla fra China, så har nå EM og Tesla faktisk bygget fabrikk for å lag biler der nede. De skal jo selv ha kontroll på dette, så svaret er jo gitt. Selvsagt tørr de stå inne for at produktet er minst like godt, foruten der de bevisst har valgt en annen batteritype for å få prisen lengre ned.

Nr.2 er ikke et spørsmål, men m ditt eget tankespinn rundt spm. nr. 1.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sp1987

Sitat fra: advale på tir 20. okt 2020, kl. 10:24
Mener prisen bør ligge der rundt nyttår. Nå nærmer antall til salg på Finn 300. Kommer vel an på hvor mange som har bestilt ny og hvor mange som bare setter ut for å teste markedet og håper på et salg. Har man bestilt ny så må den gamle ut ganske kjapt i november.

Var forresten en TM3 LR som var lagt ut på auksjon med startpris 400, kom bare et bud. (Den ble ikke solgt fordi minsteprisen ble ikke møtt). Har tatt feil av hvor "irrasjonelle" kjøpere er før. Men med oppdateringen av TM3 så blir det noe helt annet. Tror mange vil strekke seg litt ekstra for å få den nye kontra brukt.

Helt sykt hvor fort det har økt. Har som nevnt tidligere sikla på TM3 en stund og det var et fåtall å velge mellom, og plutselig «over natta», så nærmer vi oss 300. Bare positivt for potensielle kjøpere å ha mye å velge mellom.
Men de som har kjøpt, hva er vitsen med å selge nå forså å kjøpe ny? Hadde jeg feks hadde hatt en TM3 allerede, som jeg har eid de siste 1-12 mnd, så hadde jeg kost meg med den😊 Med mindre det hadde vært lønnsomt å selge og deretter kjøpe ny. Men det er det vel sjeldent? Også må selgerne i tillegg «konkurrere» med «verdifallet» + den lave renta.

Steffinho

Sitat fra: sp1987 på tir 20. okt 2020, kl. 11:17
Men de som har kjøpt, hva er vitsen med å selge nå forså å kjøpe ny? Hadde jeg feks hadde hatt en TM3 allerede, som jeg har eid de siste 1-12 mnd, så hadde jeg kost meg med den😊
Ja, dette skjønner ikke jeg heller. Hørt om folk som har byttet Model 3 tre ganger allerede. Hvis det er prisspekulasjon så kan jeg skjønne det til dels. Men er det for å hele tiden ha det nyeste så er det en  tankegang som jeg ikke skjønner. Vil påstå det er en farlig tankegang også. Tenk om alle skulle tenkt sånn, og ikke bare ved bilkjøp. Bye bye earth!
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

Kires

Har skjedd endel med prisene på Finn nå heldigvis. En LR til 419k lå ute i går og ble solgt ganske fort. Ellers prøver folk seg fortsatt med for høye priser med blir liggende. Men prisene går sakte med sikkert nedover.

De som virker til å være lengst fra oppgitt pris og hva de kommer til å få for de virker til å være selgere av SR+, alle fortsatt over 400k. Det er for mye når ny koster 440k med vinterhjul og krok.
2026 Tesla Model Y LR
2023 VW ID.3 Pro S

sp1987

Sitat fra: Steffinho på tir 20. okt 2020, kl. 11:37
Men de som har kjøpt, hva er vitsen med å selge nå forså å kjøpe ny? Hadde jeg feks hadde hatt en TM3 allerede, som jeg har eid de siste 1-12 mnd, så hadde jeg kost meg med den😊
Ja, dette skjønner ikke jeg heller. Hørt om folk som har byttet Model 3 tre ganger allerede. Hvis det er prisspekulasjon så kan jeg skjønne det til dels. Men er det for å hele tiden ha det nyeste så er det en  tankegang som jeg ikke skjønner. Vil påstå det er en farlig tankegang også. Tenk om alle skulle tenkt sånn, og ikke bare ved bilkjøp. Bye bye earth!

Prisspekulasjoner=«ok»
Nyeste? = hvor mye nytt kan det være fra år til år, slik at folk er villig til å bytte så ofte? Og når det gjelder tesla så har jeg hørt at de oppdaterer bilene sine slik at en noe eldre bil kam holde seg noe ny. Det er ikke akkurat som en gammal fossilbil der det er «utdatert» etter en kort periode.

sp1987

Sitat fra: Kires på tir 20. okt 2020, kl. 11:39
Har skjedd endel med prisene på Finn nå heldigvis. En LR til 419k lå ute i går og ble solgt ganske fort. Ellers prøver folk seg fortsatt med for høye priser med blir liggende. Men prisene går sakte med sikkert nedover.

De som virker til å være lengst fra oppgitt pris og hva de kommer til å få for de virker til å være selgere av SR+, alle fortsatt over 400k. Det er for mye når ny koster 440k med vinterhjul og krok.

Standard Range Plus: 399.900 kroner (ned fra 430.900)
Long Range: 449.900 kroner (ned fra 484.900)
Performance: 499.900 kroner (ned fra 539.900)

LR til 419k vil jeg si er en helt ok pris mtp at de nye prisene er som de er.
Med «riktig» finansiering på EK og antall år, så kan man faktisk klare å havne på en totalpris på ca 450k, og matche de nye prisene.
SR+ eiere har som du sier fortsatt for høy pris.
Ikke for å være kjip men for meg(og enkelte som jeg kjenner), mener at SR+ blir som å kjøpe feks en BMW uten Msport eller Audi uten S-Line.
Selvom TM3 ikke måler direkte på utstyr som fossilbil, men de har vel andre kriterier på bilene sine som gjør at feks Performance er bedre enn SR+ på flere områder.

Kires

Sitat fra: sp1987 på tir 20. okt 2020, kl. 12:05

Nja, litt uenig der. Jeg vurderer en SR+ for å bytte ut i3'en. SR+ har MER enn nok rekkevidde, det samme utstyret og bare et pluss for min del at den har bakhjulsstrekk (mere morro). Så SR+ er litt mer som bmw var i gamle dager, lettere, bakshjulsstrekk og morsommore å kjøre:)

Standard Range Plus: 399.900 kroner (ned fra 430.900)
Long Range: 449.900 kroner (ned fra 484.900)
Performance: 499.900 kroner (ned fra 539.900)

LR til 419k vil jeg si er en helt ok pris mtp at de nye prisene er som de er.
Med «riktig» finansiering på EK og antall år, så kan man faktisk klare å havne på en totalpris på ca 450k, og matche de nye prisene.
SR+ eiere har som du sier fortsatt for høy pris.
Ikke for å være kjip men for meg(og enkelte som jeg kjenner), mener at SR+ blir som å kjøpe feks en BMW uten Msport eller Audi uten S-Line.
Selvom TM3 ikke måler direkte på utstyr som fossilbil, men de har vel andre kriterier på bilene sine som gjør at feks Performance er bedre enn SR+ på flere områder.
2026 Tesla Model Y LR
2023 VW ID.3 Pro S

sp1987

Sitat fra: Kires på tir 20. okt 2020, kl. 12:38

Nja, litt uenig der. Jeg vurderer en SR+ for å bytte ut i3'en. SR+ har MER enn nok rekkevidde, det samme utstyret og bare et pluss for min del at den har bakhjulsstrekk (mere morro). Så SR+ er litt mer som bmw var i gamle dager, lettere, bakshjulsstrekk og morsommore å kjøre:)

Det er jo kjempe pluss for deg som tenker slik😊
Det betyr at du kan gjøre et veldig godt kjøp. For jeg tror de fleste vil helst ha AWD. Og SR+ kan du kanskje få under 400k snart. Hvis ikke så kan du jo «bare» kjøpe helt ny til 400k😊

ToWalkOrDrive

Sitat fra: sp1987 på tir 20. okt 2020, kl. 17:15
Sitat fra: Kires på tir 20. okt 2020, kl. 12:38

Det er jo kjempe pluss for deg som tenker slik😊
Det betyr at du kan gjøre et veldig godt kjøp. For jeg tror de fleste vil helst ha AWD. Og SR+ kan du kanskje få under 400k snart. Hvis ikke så kan du jo «bare» kjøpe helt ny til 400k😊

Mest morro kan en nok ha med Performance. Der kan en etter en oppdatering vekte hvor mye en vil bilen skal dra på bakhjulene, og elektronikken tillater mye mer drifting enn de som ikke er Performance. Så nå venter jeg bare på snøen...selv om en strengt tatt ikke trenger snø for å drifte med dette brutale beistet  #evigStivNakke 😁😁
Tesla Model Y                         2021-

lightscribe

Sitat fra: advale på tir 20. okt 2020, kl. 10:24
Men de som har kjøpt, hva er vitsen med å selge nå forså å kjøpe ny? Hadde jeg feks hadde hatt en TM3 allerede, som jeg har eid de siste 1-12 mnd, så hadde jeg kost meg med den Med mindre det hadde vært lønnsomt å selge og deretter kjøpe ny. Men det er det vel sjeldent?

Har Sleeper.  Før reduksjonen kom lå prisene på Finn opp til 20k høyere en nyprisen jeg fikk!

Tenkte ikke å tjene noe på det men det var fristende å selge forså å bestille ny med tanke på reset av garanti, reset av km, nytt år med gratis connectivity og nye supercharger km. I tillegg var det allerede noen forbedringer før siste oppdatering.

Men hjertet vil helst ha Sleeper og den kan ikke bestilles og da fikk ikke hjernen medhold i saken...

JorEl

Jeg hadde en "SR+ lånebil" noen timer og syntes den var morsom å kjøre.
Vil slå et slag for stereoanlegget med kun 2 gode høytalere i fremdørene. God lyd!
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

123kris

Toppen av bruktbiler på finn.no kommer nok mot slutten av november når Drammen havn fylles opp av nye biler og Tesla begynner å bekrefte leveringsdatoer. Selv har jeg bestilt ny, men overvåker bruktmarkedet og kjøper en brukt dersom jeg finner en til fornuftig pris.
2024 - TMY LR
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

ToWalkOrDrive

Det er nok veldig mange av de som selger nå som har bestilt seg en annen elbil, men som brukte Model 3 halvveis som en ventepølse...og når de nå ser at prisen faller vil de fort ut av den så de har passe med cash når de skal overta Model Y, ID4 eller Enyaq...eller en annen i det havet med nye elbiler som kommer i 2021. Er jo og naturlig at det blir flyttet på en del biler når det nå er solgt og levert 18946 av den. Samtidig vil ikke prisen gå for langt ned ettersom det fremdeles er en utrolig bra bil...så jeg tror ikke det vil bli Ford Mondeo-fall..
Tesla Model Y                         2021-

advale

Den er utrolig bra bil. Men hey, man får en ENDA bedre bil til noen titalls tusen mer, dvs den oppgraderte versjonen.

Jeg tror derfor veldig mange er villig til å betale minst 50' for den oppgraderte versjonen. Da bør bruktprisene gå helst under 400'.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA