Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

123kris

Hva tror folket vil skje med bruktbilprisene?
Prisene har jo vært ekstremt høye, tilnærmet som nybilpriser.
De siste dagene har det kommet over hundre nye Model 3 på finn, og folk forlanger fortsatt skyhøye priser.
Min spekulasjon er at om 2-3 uker når Tesla begynner å bekrefte leveringsdatoer så vil prisene stupe og at det nå går fra selgers til kjøpers marked. Jeg timet salget av min SR+ bra i august og vurderer ny bil eller et godt bruktbilkjøp.
2024 - Enyaq 85x i bestilling
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

jorgenask

Da er vi i helt samme situasjon  :) Solgte min SR+ for et par måneder siden nesten uten tap pga prisstigning etter jeg kjøpte.
Dette fordi jeg tenkte jeg kunne klare meg uten bil en stund og villle vente på Y.

Men så fant jeg ut at jeg ville bestille en ny M3 LR AWD og bestillte akkurat før priskutt og offentliggjøring av "refresh".

Nå er bestillingen min oppdatert med "refresh" og er relativt bra fornøyd med timingen min, haha

Når jeg solgte min SR3+ var det ca 130 model 3 på finn , nå ser jeg 215 stykk!!

Definitivt kjøpers marked  :D

123kris

Jeg har hatt tre stk model 3, har vært heldig og timet salgene bra. Har tjent en liten slant på alle bilene. Den tiden er definitivt over nå.  :)
2024 - Enyaq 85x i bestilling
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

jorgenask

Du har holdt deg travelt opptatt  med kjøp og salg da om du har hatt tre stykk allerede, hehe

Magnus Hansen

Sitat fra: 123kris på søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38
Hva tror folket vil skje med bruktbilprisene?
Prisene har jo vært ekstremt høye, tilnærmet som nybilpriser.
De siste dagene har det kommet over hundre nye Model 3 på finn, og folk forlanger fortsatt skyhøye priser.
Min spekulasjon er at om 2-3 uker når Tesla begynner å bekrefte leveringsdatoer så vil prisene stupe og at det nå går fra selgers til kjøpers marked. Jeg timet salget av min SR+ bra i august og vurderer ny bil eller et godt bruktbilkjøp.


Vet ikke hva du legger i å «stupe», men prisene vil selvfølgelig gå ned. Kanskje like mye som nyprisen har sunket. Det vil jo ikke gjøre Model 3 til en mindre populær bruktbil, heller tvert imot. At mange har lagt ut bilen nå er en midlertidig effekt. Selger prøver å kvitte seg med bilen til kunstig høy pris til kjøpere som ikke følger så godt med på nyprisen.

Generelt har jeg ingen tro på at det generelt blir «kjøpers» marked pga av dette. Model 3 vil være minst like attraktiv nå som før prisnedgangen. Og sånn vil det være før det evnt blir et rush av Model 3 på markedet når Y kommer

123kris

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 18. oktober 2020, klokken 10:03
Sitat fra: 123kris på søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38
Hva tror folket vil skje med bruktbilprisene?
Prisene har jo vært ekstremt høye, tilnærmet som nybilpriser.
De siste dagene har det kommet over hundre nye Model 3 på finn, og folk forlanger fortsatt skyhøye priser.
Min spekulasjon er at om 2-3 uker når Tesla begynner å bekrefte leveringsdatoer så vil prisene stupe og at det nå går fra selgers til kjøpers marked. Jeg timet salget av min SR+ bra i august og vurderer ny bil eller et godt bruktbilkjøp.


Vet ikke hva du legger i å «stupe», men prisene vil selvfølgelig gå ned. Kanskje like mye som nyprisen har sunket. Det vil jo ikke gjøre Model 3 til en mindre populær bruktbil, heller tvert imot. At mange har lagt ut bilen nå er en midlertidig effekt. Selger prøver å kvitte seg med bilen til kunstig høy pris til kjøpere som ikke følger så godt med på nyprisen.

Generelt har jeg ingen tro på at det generelt blir «kjøpers» marked pga av dette. Model 3 vil være minst like attraktiv nå som før prisnedgangen. Og sånn vil det være før det evnt blir et rush av Model 3 på markedet når Y kommer

Model 3 vil helt klart vært minst like attraktiv. Men det vil være mye mer attraktivt å kjøpe en ny og oppgradert bil enn en brukt med 20k på telleren til 450-470.000 som er det mange ligger ute til i dag. Jeg tror vi får se biler til 400-420 på finn mot slutten av november. Håper ikke det er noen som kjøper en 1-1,5 år gammel bil til prisene i dag.
2024 - Enyaq 85x i bestilling
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

Dieselgubben

Så en "norsk" tm3 lr awd  priset til 385' i går. Ble borte fort...manglet riktignok vinterdekk.

Tipper 400 k for snart 2 år gammel tm3 og 430 k for halvannet år gammel med krok.

Electric cars in Norway

#7
Dieselgubben :+1: Ja jeg så det. Mulig trend?  Ser TM3 ligger fra 398`nå med vinterdekk. Det er billig for en så god bil.

offpist

Sitat fra: jorgenask på søndag 18. oktober 2020, klokken 09:54
Du har holdt deg travelt opptatt  med kjøp og salg da om du har hatt tre stykk allerede, hehe

Dette blir min tredje Model 3 også.
De to første kunne jeg bruke 6-8 mnd og selge uten særlig tap.

Mot slutten av 2021 så vil vel Model 3 komme fra Tyskland, med bedre lakk, nyere celler og bedre skrudd sammen. Samtidig så kommer Model Y på markedet. Så med mindre kronen svekker seg tilsvarende og myndighetene legger på MVA fra 2022 så er det vel duket for en ny runde med verditap høsten 2021.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Electric cars in Norway

#9
Sitat fra: 123kris på søndag 18. oktober 2020, klokken 10:09
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 18. oktober 2020, klokken 10:03
Sitat fra: 123kris på søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38
Hva tror folket vil skje med bruktbilprisene?


Model 3 vil helt klart vært minst like attraktiv. Men det vil være mye mer attraktivt å kjøpe en ny og oppgradert bil enn en brukt med 20k på telleren til 450-470.000 som er det mange ligger ute til i dag. Jeg tror vi får se biler til 400-420 på finn mot slutten av november.

:+1: Det tror jeg også. De vil nok ligge på 400-420 på Finn.no

Electric cars in Norway

Sitat fra: offpist på søndag 18. oktober 2020, klokken 10:13
Sitat fra: jorgenask på søndag 18. oktober 2020, klokken 09:54

Mot slutten av 2021 så vil vel Model 3 komme fra Tyskland, med bedre lakk, nyere celler og bedre skrudd sammen. Samtidig så kommer Model Y på markedet. Så med mindre kronen svekker seg tilsvarende og myndighetene legger på MVA fra 2022 så er det vel duket for en ny runde med verditap høsten 2021.

offpist :+1: :+1: Det tror jeg du har helt rett i. Og ikke minst så vil det renne inn til Norge med alle de andre elbilmerkene som tilbyr elbil i SUV klassen med AWD.

Dieselgubben

Sikkert flere enn meg som skal ha TMY når den kommer, men vurderer TM3 imens. Selv 2021 modellen med varmepumpe vil vel tape seg godt når TMY kommer om et knapt år...

Og så er det jo spørsmål om hva som skjer med prisinga. Alt tyder vel på at TMY skal ned i pris. I USA er prisen 47/50 kusd for TM3/TMY mens i Norge er den 450/535 knok. Så TMY er 6,4 prosent dyrere i USA mens tilsvarende for Norge er 18,9 prosent dyrere.

Dersom Tesla Norge skal ha like stor prisdiff, vil vel TM3 holde seg godt i verdi da TMY blir for dyr for mange. Blir differansen bare 7 prosent, går nok mange for TMY. Og da blir kanskje TM3 bruktpriser å falle godt om et års tid. Det er vel rimelig opplagt av TMY skal ned i pris? Men kanskje ikke så opplagt dersom man ser prisinga på konk....

turfsurf

Vanskelig å vite hva en skal tro om prisene på TMY. Man skulle tro den fulgte de amerikanske prisene på samme måte som de andre, men på den andre siden så blir jo tyskproduserte TMY en ganske annen bil en amerikansk produsert.

Når det gjelder TM3 tror jeg ikke den får ett ekstremt pristap, det er fremdeles ett underskudd på brukte elbiler i markedet. Ett mere normalt verditap en det vi har sett frem til nå bør man dog regne med.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

gigafactory

TM3 er en for god elbil til å få et unormalt høyt pristap. Når det er sagt, at folk kjøper brukte ting til nypris er for meg en gåte. Må være utålmodige sjeler.

trykkertor

Jeg tror at det blir MANGE Model 3 på finn.no når Model Y kommer.
Og da vil markedet gjøre at prisene får seg et kraftig kutt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA