Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søn 18. okt 2020, kl. 09:38

« forrige - neste »

123kris

Kommet biler til salgs i dag for 419-430.000. Muligheter for å gjøre et godt kjøp  :)
2024 - TMY LR
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

Olemann

Blir nok enda bedre etter hvert....har lagt merke til noe artig, nå er det bare 25% av bilene som selges kun med ett sett hjul, tidligere var dette høyere, noe som er uvanlig for vanlig bruktsalg, 25% er fortsatt høyt.
Dette kan bety at nå er det folk som reelt sett kvitter seg med TM3, og ikke "bare" bytter den i en ny og dermed beholder vinterhjulene til neste bil.

Sitat fra: 123kris på man 19. okt 2020, kl. 17:47
Kommet biler til salgs i dag for 419-430.000. Muligheter for å gjøre et godt kjøp  :)

sp1987

Sitat fra: jman76 på man 19. okt 2020, kl. 15:53
Om tre måneder tipper jeg rimeligste SR + ligger på rundt 350.000 på bruktmarkedet.

Blir spennende å se hva som skjer med bruktmarkedet når Model Y kommer, jeg tviholder nok på min gamle holk til leveransene starter. Blir nok noen tusen 3-ere som skal selges i en fei. MY kommer til å skape et jordskjelv i hele elbilmarkedet, det er det ingen tvil om.

Frykter det du sier ang MY. Men jeg liker TM3 så hvis du har rett så blir jo TM3 bare enda billigere og lettere for sånne som meg å kjøpe. Kjenner at jeg cruiser rundt med familien i TM3 allerede😄

sp1987

Sitat fra: trykkertor på man 19. okt 2020, kl. 16:12
Sitat fra: sp1987 på man 19. okt 2020, kl. 14:43
Bare 15% verditap de 2 første årene på fossilbiler? Trodde faktisk det var mer de 2-3 første årene med mer moderat tap etter det. Men ok :)
Ja, altså 15% per år, altså 30%-ish ned på 2 år.
Men de første 15% går rimelig tidlig i året. Det er ikke slik at den går ned 5% per 4. måned, men tar et dykk fra ny- til bruktstatus.

La oss si en Tesla Model 3 LR til 500.000,-
Etter et år ville det vært normalt at den da kostet 425.000,- på bruktmarkedet, så kanskje 360-365.000,- etter 2 år.
Men de siste årene har det meste av elbiler holdt seg "kunstig" høyt i bruktpris de første årene.
Til eksempel forstår ikke jeg at folk er villig til å betale 185.000 - 200.000 for en 2017-18 modell av gamle Kia Soul, når en idag kan kjøpe en MG ZS EV med større batteri, mer SUV-følelse og HELT NY for 250.000,-
Synes eldre Leaf-er og Soul-er er kunstig høy i pris, i forhold til hva markedet kan tilby idag.

Da er jeg med😊 1/3 av nybil prisen høres veldig korrekt ut og kunstig høyt på elbiler har jo bare vært en fordel. Men usikker på om det gjaldt alle elbiler eller mest Tesla. Men det tror jeg uansett blir en «slutt» på, fordi konkurrenter kommer med gode alternativer neste år. Og beklager å si det høyt men er så enig med deg ang feks Kia Soul. En kamerat av meg kjøpte den for overkant av 400k nå nylig og jeg synes nesten synd på han. Men når det kommer til Leaf og de bilene der så er de i en helt annen klasse. Tror at de har goldt seg bra fordi det nettopp er Nissan, et merke som mange er veldig komfortable med. Også er det jo forskjell på 250k og 400-500k også da. Vi snakker ca dobbel i utgifter🙄 Er fort mye penger det.

Ludde

Selvfølgelig 15% årlig de første 2 årene ja. Jeg var kanskje litt utydelig der.
Bil er oftest et tapsprosjekt sånn sett, men som jeg har kost meg med bilen i snart 2 år!  :)

Det har vel neppe vært bedre timing på å kjøpe ny model 3 som nå. Sett bort fra at model Y er like rundt hjørnet.
Kan denne prisnedgangen også ha tatt noe av valutajusteringen mange venter på, eller er nedgangen helt lik som i usa?

Hadde jeg vært på biljakt så hadde nok jeg også gått for en ny fullfinansiert bil og heller investert/holdt av 200k i mellomtiden, for å banke ned på lånet når rentene går til normalen på 3-4 %. Evt baket bilen inn i huslånet når rentene øker (og betale ekstra ned på det selvfølgelig).

sp1987

Sitat fra: Olemann på man 19. okt 2020, kl. 19:45
Blir nok enda bedre etter hvert....har lagt merke til noe artig, nå er det bare 25% av bilene som selges kun med ett sett hjul, tidligere var dette høyere, noe som er uvanlig for vanlig bruktsalg, 25% er fortsatt høyt.
Dette kan bety at nå er det folk som reelt sett kvitter seg med TM3, og ikke "bare" bytter den i en ny og dermed beholder vinterhjulene til neste bil.

Jeg merka det jeg og men skjønte ikke hvorfor. Det du sier kan stemme bra. Men ville det ikke vært mer naturlig at selgerne heller går for en nyere TM3, når de beholder det andre settet med dekk? Slik at de kam bruke den videre til neste bil? Eller...???

sp1987

Sitat fra: Ludde på man 19. okt 2020, kl. 20:59
Selvfølgelig 15% årlig de første 2 årene ja. Jeg var kanskje litt utydelig der.
Bil er oftest et tapsprosjekt sånn sett, men som jeg har kost meg med bilen i snart 2 år!  :)

Det har vel neppe vært bedre timing på å kjøpe ny model 3 som nå. Sett bort fra at model Y er like rundt hjørnet.
Kan denne prisnedgangen også ha tatt noe av valutajusteringen mange venter på, eller er nedgangen helt lik som i usa?

Hadde jeg vært på biljakt så hadde nok jeg også gått for en ny fullfinansiert bil og heller investert/holdt av 200k i mellomtiden, for å banke ned på lånet når rentene går til normalen på 3-4 %. Evt baket bilen inn i huslånet når rentene øker (og betale ekstra ned på det selvfølgelig).

No hard feelings.
Jeg kan ikke si meg enig med deg ang kos av elbil når jeg har første gen Leaf😂 MY frister men har alltid likt sedan framfor suv. Men det er meg.
Usikker om Norge følger statene når det kommer til prisene. Men husk at Norge er fremst på elbiler per befolkning og Musk har garantert hatt det i tankene når han nå slipper en «bombe» med den prisjusteringen. Jeg personlig mistenker også at tesla får kraftig konkurranse neste år og for at de skal være markedsledende som de har vært, så må de kunne tilby noe ekstraordinært. Og nesten rentefritt lån er vel ikke akkurat en dårlig «gode». Bare det i seg selv er jo mye verdt. Jeg kam garantere deg at fullfinansiert bil skjer med de rentene man får nå. Men den muligheten mister jeg hvis jeg kjøper bruktbil gjennom Finn. Og enda verre hvis/når renta øker. Og det tror jeg kam være med på å presse bruktbil prisene ned på TM3. Jeg kan ta feil, men regnestykket er ikke til å ta feil. Å bake inn i huset er også en mulighet men vi har masker ut huslånet så kam dessverre ikke gjøre der du nevner. Og da er det godt med 0,25% rente😊

Olemann

Det var akkurat det jeg sa/mente, at tidligere beholdt man vinterhjula fordi man skulle bytte til ny TM3, nå som vesentlig flere biler på Finn selges med 8 hjul er det fordi selgere ikke skal ha ny TM3, men selge seg helt ut.

Sitat fra: sp1987 på man 19. okt 2020, kl. 21:00

Jeg merka det jeg og men skjønte ikke hvorfor. Det du sier kan stemme bra. Men ville det ikke vært mer naturlig at selgerne heller går for en nyere TM3, når de beholder det andre settet med dekk? Slik at de kam bruke den videre til neste bil? Eller...???

denwhi

Hva skjer med prisene på brukte M3 produsert i USA dersom alle nye europeiske M3 vil bli levert fra Kina?

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VqbJm1/naa-kan-teslaen-din-snart-vaere-made-in-china?utm_source=vgfront&utm_content=row-7

Sent from my iPhone using Tapatalk

sp1987

Sitat fra: Olemann på man 19. okt 2020, kl. 21:39
Det var akkurat det jeg sa/mente, at tidligere beholdt man vinterhjula fordi man skulle bytte til ny TM3, nå som vesentlig flere biler på Finn selges med 8 hjul er det fordi selgere ikke skal ha ny TM3, men selge seg helt ut.

Sitat fra: sp1987 på man 19. okt 2020, kl. 21:00

My bad, skjønte hva du mente nå😊
Men tror nok folk generelt begynner å se seg om etter andre Teslaer som feks MY eller andre merker som kommer om ikke altfor lenge og som matcher tesla på veldig mange områder. Og konkurranse er jo alltid bare sunt😊

Wisd0m

Sitat fra: denwhi på man 19. okt 2020, kl. 21:57
Hva skjer med prisene på brukte M3 produsert i USA dersom alle nye europeiske M3 vil bli levert fra Kina?

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VqbJm1/naa-kan-teslaen-din-snart-vaere-made-in-china?utm_source=vgfront&utm_content=row-7

Gjelder nok bare TM3 SR+. Ikke LR og P

sp1987

Sitat fra: denwhi på man 19. okt 2020, kl. 21:57

God spm🙄
Jeg tenker først og fremst 2 ting:

1. Tørr Musk/Tesla å stole på asiaterne og overlate navnet deres til andre?
Jeg skal ikke engang si min mening om det men de har vel er rykte å ta vare på hvis de i det hele tatt har ambisjoner om å forbli markedsledende. Spesielt etter «litt» dårlige rykter ang service tider og slikt.
2. Hvis de har klart eller er nær ved å klare å fikse de «junior» feilene de har hatt med bilene deres og ryddet kraftig opp i ventetiden på verkstedet deres, så tror jeg ikke man skal frykte ved evt problemer med biler som blir levert derfra. Husk at enkelte biler tilhørende premium merker som BMW, Audi, Volvo har i årevis produsert bilene deres i et helt annet land enn hvor merkene egentlig kommer fra. Hvis jeg ikke tar helt feil så blir vel noen av bilene innenfor de nevnte merkene prosaister i Belgia, Slovakia osv. Om det har gått noe særlig utover kvaliteten kjenner jeg ikke til. Men tiden vil vise om «Kina Tesla», er godt nok eller ei🙂

advale

Sitat fra: sp1987 på man 19. okt 2020, kl. 21:12
Men husk at Norge er fremst på elbiler per befolkning og Musk har garantert hatt det i tankene når han nå slipper en «bombe» med den prisjusteringen.

Hvilken bombe? At prisene skulle ned har ligget lenge i kortene. Prisen ble satt kraftig opp under corona pga valutasituasjonen. Etter "bomben" er prisene fortsatt høyere før corona.

Jeg mener at bruktprisene bør ligge i området 400' etterhvert. Og helst litt under. Da er differansen ca 40-50' for en helt ny og forbedret TM3 kontra en brukt som har gått ca 25 000 km. Jeg kan ikke skjønne noen vil heller kjøpe brukt hvis differansen er bare 20-30 000. Nå er leveringssituasjon løst og det vil være god tilgang på biler. Så kan ikke se for meg hindringer eller flaskehalser som vil legge press på bruktprisene.

knegg

Jeg var innom en Finn-annonse der overlevering var i november/desember og plastmattene i bilen ikke fulgte med.  :D
2020 Model 3

sp1987

Sitat fra: advale på tir 20. okt 2020, kl. 01:58
Sitat fra: sp1987 på man 19. okt 2020, kl. 21:12
Men husk at Norge er fremst på elbiler per befolkning og Musk har garantert hatt det i tankene når han nå slipper en «bombe» med den prisjusteringen.

Hvilken bombe? At prisene skulle ned har ligget lenge i kortene. Prisen ble satt kraftig opp under corona pga valutasituasjonen. Etter "bomben" er prisene fortsatt høyere før corona.

Jeg mener at bruktprisene bør ligge i området 400' etterhvert. Og helst litt under. Da er differansen ca 40-50' for en helt ny og forbedret TM3 kontra en brukt som har gått ca 25 000 km. Jeg kan ikke skjønne noen vil heller kjøpe brukt hvis differansen er bare 20-30 000. Nå er leveringssituasjon løst og det vil være god tilgang på biler. Så kan ikke se for meg hindringer eller flaskehalser som vil legge press på bruktprisene.

Så er spm, når er «etterhvert»?
Slutten av 2020? Midten av 2021? Eller mye senere?
Jeg tror senest sommeren 2021, så forandrer mye seg, alt ettersom hvor mange som kommer med gode elbiler til rundt en halv mill.

Enkelte vet dessverre ikke bedre og da kjøper de brukt framfor nytt.
Men sånn vil det alltid være. Men godt å ha et forum man kan diskutere dette her og lære av hverandre😊

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA