Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

TeslaJan

Jeg kjøpte min i april 2019 og bilen er nesten ikke kjørt. Kun 6700 km. Helt uaktuelt å «gi bort» bilen da beholder jeg den heller. Med FSD pakken så får bilen også nye oppdateringer fremover som biler uten FSD ikke får. Så bilen min vil forbli moderne fremover selv om 2021 modellen har litt mer «snacks» og sikkert bedre lydisolering. Betalte 475.000,- for min i 2019 så tapet blir nok ikke så halvgærent uansett hvis jeg skulle solgt den nå.

sp1987

Sitat fra: TeslaJan på mandag 19. oktober 2020, klokken 12:33
Jeg kjøpte min i april 2019 og bilen er nesten ikke kjørt. Kun 6700 km. Helt uaktuelt å «gi bort» bilen da beholder jeg den heller. Med FSD pakken så får bilen også nye oppdateringer fremover som biler uten FSD ikke får. Så bilen min vil forbli moderne fremover selv om 2021 modellen har litt mer «snacks» og sikkert bedre lydisolering. Betalte 475.000,- for min i 2019 så tapet blir nok ikke så halvgærent uansett hvis jeg skulle solgt den nå.


Det tror jeg det er det lureste en TM3 eier kan gjøre, å beholde bilen. Ellers vil det bli et fryktelig tap, noe jeg ikke unner noen i det hele tatt.
Og som du sier så er Tesla kjempe flinke på å oppdatere bilene sine slik at de føles som ny hele veien. Men man "mister" noe "snacks" men det er litt smak og behag. Videre så vil jo en kjøper som oftest betale en god pris og hvis man kan feks kan få en Performance til feks 500.000kr eller LR til 450.000kr(med lavere total rente, noe som er viktig å ha i betraktning), så sier det seg selv at man som oftest kjøper helt ny bil. Fordi det er en helt ny bil på en måte :)

Men jeg er kjempe spent på bruktbil salget fremover av TM3. Jeg skal ha en TM3 og helst Performance, og jeg ønsker ikke å betale noe særlig mer enn 500.000 i totale kostnader. Så da er det å vente på TM3 med 0,25% rente, eller kjøpe på Finn.no til ca 400.000-430.000kr med en rente på 3,5-4,5% som igjen blir en totalkostnad på ca halv mill. Kjøpe bil er gøy :)

Ludde

Det vi ser nå er vel bare et tap tilsvarende det nye fossilbiler alltid har hatt? Ca 15% årlig de to første årene og så noe lavere tap etter det.

Jeg kjøpte min performance for ca 570k i april 2019. Så kom tredjeparts vinterhjul og lakkcoating i tillegg.
Med samme specs så kommer prisen på 523k ny nå (blå lakk+Omkostning/dokumentavgift).

Tviler på at vi får se bruktpriser under 450k for performance med 2 hjulsett.
Tesla er fortsatt mer ettertraktet enn de fleste andre elbiler, og det er straks flere potensielle kjøpere i prissjiktet 400-450, og under det.
Selv om jeg ikke tenker å hverken selge eller kjøpe bil de neste årene så er det spennende å følge med utviklingen  :)

dejavu

Litt off topic,-men hvor lenge tror dere rentetilbudet vil vare?
Mod.3,2021,AWD,HF

sp1987

Sitat fra: dejavu på mandag 19. oktober 2020, klokken 13:36
Litt off topic,-men hvor lenge tror dere rentetilbudet vil vare?


Tesla har akkurat kunngjort at de senker prisene på Model 3.

DNB tilbyr Model 3 lånerente på 0,25 prosent
Samtidig samarbeider produsenten om lån fra DNB:

«Tesla setter nå ned Model 3-prisene for alle varianter. Gjennom Teslas finansieringspartner DNB tilbys det samtidig 0,25 prosent rente på billånet i en begrenset periode ved bestilling av ny Model 3.»

Broren min(som jobber i DNB)forteller meg at det ryktes om at det foreløpig er ment ut året. Men du kan fint gjøre en avtale med å motta bilen neste år, men avtalen og kjøpet må skje i 2020. Videre så blir jeg fortalt at Tesla ser an utviklingen, mtp mange konkurrenter neste år og hva de kan tilby av renter på nybil osv. Så du har god tid hvis du skal kjøpe Tesla :)

jman76


lars667

Renten bindes til 0,25 i tre år, såvidt jeg forstår. Ut fra mine beregninger blir ikke besparelsen så stor som 30-40k med et lån på 300k hvis det betales på 3 år. Maks 17-18k. Eller er det noe jeg regner feil?  Om du derimot skulle fullfinansiere og nedbetale over 3 år, blir det ca 30.000 i besparelser. Men det er sannsynligvis ikke aktuelt for så mange?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Øyvind.h

#37
Sitat fra: lars667 på mandag 19. oktober 2020, klokken 14:13
Renten bindes til 0,25 i tre år, såvidt jeg forstår. Ut fra mine beregninger blir ikke besparelsen så stor som 30-40k med et lån på 300k hvis det betales på 3 år. Maks 17-18k. Eller er det noe jeg regner feil?  Om du derimot skulle fullfinansiere og nedbetale over 3 år, blir det ca 30.000 i besparelser. Men det er sannsynligvis ikke aktuelt for så mange?

Renten vil jeg tro er flytende slik den stort sett har vært i de tilbudene?
Når det gjelder besparelse er det galskap å ikke fullfinansiere. Med fullfinansiering får du en mye lavere effektiv rente.
Når jeg kikket kjapt på kalkulatoren fikk jeg rente på 0,87% effektivt ved fullfinansiering, og over 1% om en del EK dyttes inn. Jeg håper virkelig ikke folk legger mye egenkapital i bilen med så lav rente.

Eneste ulempen jeg kan se er de tabloide overskriftene om tungt belånte biler, uten at de beskriver hvorfor det er veldig fornuftig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sp1987

Sitat fra: jman76 på mandag 19. oktober 2020, klokken 14:05
Gjelder rentetilbudet også SR +?

Vil tro det gjelder alle nye TM3, men usikker :)

sp1987

Sitat fra: Ludde på mandag 19. oktober 2020, klokken 13:28
Det vi ser nå er vel bare et tap tilsvarende det nye fossilbiler alltid har hatt? Ca 15% årlig de to første årene og så noe lavere tap etter det.

Jeg kjøpte min performance for ca 570k i april 2019. Så kom tredjeparts vinterhjul og lakkcoating i tillegg.
Med samme specs så kommer prisen på 523k ny nå (blå lakk+Omkostning/dokumentavgift).

Tviler på at vi får se bruktpriser under 450k for performance med 2 hjulsett.
Tesla er fortsatt mer ettertraktet enn de fleste andre elbiler, og det er straks flere potensielle kjøpere i prissjiktet 400-450, og under det.
Selv om jeg ikke tenker å hverken selge eller kjøpe bil de neste årene så er det spennende å følge med utviklingen  :)



Bare 15% verditap de 2 første årene på fossilbiler? Trodde faktisk det var mer de 2-3 første årene med mer moderat tap etter det. Men ok :)
Altså, "dere" som allerede har en TM3 har jo i utgangspunktet ikke tapt noe særlig, men det er bare det at for vi som skal kjøpe, så kan vi spare en god del ved å gå for ny. Som du sier, skulle jeg kjøpt din bil helt ny, så hadde jeg havna på 523k idag. Og med 0,25% i rente over 5 år(hvis mulig) med EK på feks 200.000kr, så har jeg spart meg selv for 30-40k. Og hvis du/dere i tillegg kjøpte bilen med en EK på feks 200.000(jeg bruker det tallet ofte fordi det er det jeg har), så tror jeg grovt regnet at du/dere havnet med en totalpris med renter, på over 600K. Det betyr for meg(hvis jeg kjøper for 523k idag) at jeg har spart minst 70-80k. Og da begynner man å snakke store summer. Og hvis du/dere skulle ha solgt den idag, så ville jeg som kjøper tapt minst 70K på å IKKE kjøpe nytt til 523k. Skulle jeg klart å komme ajour med den prisen Tesla tilbyr med renter, så måtte jeg ha kjøpt for 470-480k? Og da snakker vi spesifikk om den bilen du eier idag som du betalte ca 570k for :)

Jeg tror heller ikke at det går under 400-450K(med det første), men jeg håper for kjøperne at det blir det, og spesielt for meg selv :) Men jeg er også spent på elbil året 2021 og ryktene om veldig mange konkurrenter som skal klare å tilby tilsvarende som TM3. Kanskje ikke i ytelser der Tesla er suverene, men mer i rekkevidde, plass og utstyr. For meg og familien så håper jeg at jeg kan unne oss en TM3 til Julegave, med en totalpris på ca 500.000kr. Og da er regnestykket "enkelt". Ny bil til 500.000kr(hvis de tilbyr 0,25% i 5 år), eller maks 430K på bruktbil markedet. Viktig å ikke jobbe 24/7 for å betjene en bil liksom.

sp1987

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. oktober 2020, klokken 14:19
Sitat fra: lars667 på mandag 19. oktober 2020, klokken 14:13
Renten bindes til 0,25 i tre år, såvidt jeg forstår. Ut fra mine beregninger blir ikke besparelsen så stor som 30-40k med et lån på 300k hvis det betales på 3 år. Maks 17-18k. Eller er det noe jeg regner feil?  Om du derimot skulle fullfinansiere og nedbetale over 3 år, blir det ca 30.000 i besparelser. Men det er sannsynligvis ikke aktuelt for så mange?

Renten vil jeg tro er flytende slik den stort sett har vært i de tilbudene?
Når det gjelder besparelse er det galskap å ikke fullfinansiere. Med fullfinansiering får du en mye lavere effektiv rente.
Når jeg kikket kjapt på kalkulatoren fikk jeg rente på 0,87% effektivt ved fullfinansiering, og over 1% om en del EK dyttes inn. Jeg håper virkelig ikke folk legger mye egenkapital i bilen med så lav rente.

Eneste ulempen jeg kan se er de tabloide overskriftene om tungt belånte biler, uten at de beskriver hvorfor det er veldig fornuftig.


Helt enig, kan heller spare de 200k, som jeg kan spytte inn den dagen det går over til flytende rente eller høy rente. Må utnytte fullfiansiering så langt det lar seg gjøre.

sp1987

Sitat fra: lars667 på mandag 19. oktober 2020, klokken 14:13
Renten bindes til 0,25 i tre år, såvidt jeg forstår. Ut fra mine beregninger blir ikke besparelsen så stor som 30-40k med et lån på 300k hvis det betales på 3 år. Maks 17-18k. Eller er det noe jeg regner feil?  Om du derimot skulle fullfinansiere og nedbetale over 3 år, blir det ca 30.000 i besparelser. Men det er sannsynligvis ikke aktuelt for så mange?


Billån

Et billån gir deg fullt eierskap av din Tesla, mens du på samme tid blir tilbudt månedlige betalinger over en løpetid som passer deg. Etter depositum er innbetalt kan du velge å finansiere hele resterende sum, eller velge en større forskuddsbetaling i bytte mot lavere månedlige betalinger.Billånet tilbys gjennom vår valgte partner DNB og Santander. Lånet tilbys med løpetid mellom 12 og 120 måneder til en variabel rente.

Skulle gjerne likt å vite hvor lenge renta på 0,25% varer i den nevnte perioden. Variabel rente kan jo skje "når som helst". Men så lenge renta øker i takt(prosentpoeng) samtidig som Norgesrenta så tror jeg man er ik gode hender, kontra billån rente som er på 3,5-4,5, etter dagens beregning..??

jman76

Om tre måneder tipper jeg rimeligste SR + ligger på rundt 350.000 på bruktmarkedet.

Blir spennende å se hva som skjer med bruktmarkedet når Model Y kommer, jeg tviholder nok på min gamle holk til leveransene starter. Blir nok noen tusen 3-ere som skal selges i en fei. MY kommer til å skape et jordskjelv i hele elbilmarkedet, det er det ingen tvil om.

trykkertor

Sitat fra: sp1987 på mandag 19. oktober 2020, klokken 14:43
Bare 15% verditap de 2 første årene på fossilbiler? Trodde faktisk det var mer de 2-3 første årene med mer moderat tap etter det. Men ok :)
Ja, altså 15% per år, altså 30%-ish ned på 2 år.
Men de første 15% går rimelig tidlig i året. Det er ikke slik at den går ned 5% per 4. måned, men tar et dykk fra ny- til bruktstatus.

La oss si en Tesla Model 3 LR til 500.000,-
Etter et år ville det vært normalt at den da kostet 425.000,- på bruktmarkedet, så kanskje 360-365.000,- etter 2 år.
Men de siste årene har det meste av elbiler holdt seg "kunstig" høyt i bruktpris de første årene.
Til eksempel forstår ikke jeg at folk er villig til å betale 185.000 - 200.000 for en 2017-18 modell av gamle Kia Soul, når en idag kan kjøpe en MG ZS EV med større batteri, mer SUV-følelse og HELT NY for 250.000,-
Synes eldre Leaf-er og Soul-er er kunstig høy i pris, i forhold til hva markedet kan tilby idag.

jokke

#44
Har en Mars 2020 M3P, 9000km, Enchanged autopilot, HW3, mørke 20" performance felger, helt nye 19" vinterdekk med mørke felger, sotede sideruter og bakrute, trådløs lading til mobil, folie på hjulbuer, originale gummimatter rund baut. Strøken
Hva kan man få for denne?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA