Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Merker etter fugleskitt

Startet av teek, fredag 09. juli 2021, klokken 22:13

« forrige - neste »

teek

Sitat fra: techtor på tirsdag 13. juli 2021, klokken 13:57
Sliter selv med betydelige flekker på panser etter fugleskitt. Det som er merkelig er at bilen min står som vanlig innendørs og jeg har aldri sett fuglemøkk på bilen i mitt snart 3 ukers lange eie.
Jeg la merke til at det var en del biler som var neddriti på parkeringen til Tesla i Drammen. Men jeg så ingen merker på bilen min ved utlevering, først etter vask halvannen uke etterpå. Så vet ikke helt om jeg skal ta det mot Tesla eller ikke.

Og, jeg har aldri hatt noen annen bil med samme problem at det lager så synlige merker.

Jeg har prøvd «alt» og kontakta Tesla, de skal fikse på garanti. Vet dog ikke hva jobben innebærer.

techtor

Sitat fra: teek på tirsdag 13. juli 2021, klokken 14:10
Sitat fra: techtor på tirsdag 13. juli 2021, klokken 13:57
Sliter selv med betydelige flekker på panser etter fugleskitt. Det som er merkelig er at bilen min står som vanlig innendørs og jeg har aldri sett fuglemøkk på bilen i mitt snart 3 ukers lange eie.
Jeg la merke til at det var en del biler som var neddriti på parkeringen til Tesla i Drammen. Men jeg så ingen merker på bilen min ved utlevering, først etter vask halvannen uke etterpå. Så vet ikke helt om jeg skal ta det mot Tesla eller ikke.

Og, jeg har aldri hatt noen annen bil med samme problem at det lager så synlige merker.

Jeg har prøvd «alt» og kontakta Tesla, de skal fikse på garanti. Vet dog ikke hva jobben innebærer.

Takk, da skal jeg forsøke det samme  :+1:

Ingeniøren

#17
Hva slags lakk er det Tesla har, der en god polish/rubbing ikke kan fjerne et merke fra fugleskitt ?

Polerte bilen her om dagen og fant et parkerings merke med hvit lakk. 1 minutt så hadde polishen fjernet merket som lå i klarlakken. Klarlakken er mange ganger tykkere enn fargelakken og tar du vann prøven og merket forsvinner kan du normalt fjerne dette med polish eller litt kraftigere rubbing. Har fungert på alle mine biler...

Edit: Her er en video som viser fjerning av ripe i 5 stepp, inkl sandpapir om du tør...
https://www.youtube.com/watch?v=2nYF46P7B2c
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

trykkertor

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 14. juli 2021, klokken 09:12
Hva slags lakk er det Tesla har, der en god polish/rubbing ikke kan fjerne et merke fra fugleskitt ?
Tesla har veldig tynn og myk lakk. Tar derfor til seg merker meget lett, og det er ikke så mye lakk å korrigerepå.
Men merkene etter fugleskit over her tror jeg fint/lett kan fjernes for en som har utstyret og peiling. Tror ikke jeg skulle hatt noe problemer med å fjerne de. Men det å "kjøpe noe" og polere for hånd er ofte noe de uten peiling gjør, og ikke alltid de da klarer å oppnå det som ønskes.

Så tilbake til spørsmålet. Tesla har meget myk lakk, og i meget tynt lag, så det kan være litt utfordrende å jobbe med slik lakk i ettertid.

Mondeo

Panseret mitt ser helt forferdelig ut det og etter fugleskitt. Nytter ikke å vaske iallefall.
Men bilen er så full av riper å skader etter 2 år nå at jeg har slutta å bry meg. Umulig å holde bruksbilen perfekt hele tiden.

Klykken

Les dere opp litt om bilstell og hvordan holde den blank og fin, samt fjerne merker som dette og vaskestriper. Det er gull verdt, og ikke bare blir bilen fin og blank, men også mer attraktiv i markedet for salg/innbytte.

Tannkrem skal i munnen, zalo på oppvasken, grønnsåpe på gulvet. Ingen av disse hører hjemme på en bils overflater.

Fin start: https://www.detailersclub.no/forums/forum/19-guider/
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Woodbear

Har ditec ultra på min, null merker etter skit( men fuglene pleier å sikte på glasstaket på min 😅
2021 model 3 hvit performance.

techtor

Sitat fra: teek på tirsdag 13. juli 2021, klokken 14:10

Jeg har prøvd «alt» og kontakta Tesla, de skal fikse på garanti. Vet dog ikke hva jobben innebærer.

Hei teek. Hva ble enden på visa her? Vet du hva som ble gjort av tesla?

Jeg hentet bilen fra service i dag og fikk denne arbeidsrapporten:
"Inspected the customers concern. There was marks in the clear coat on the hood from bird drops. Removed by  polishing and sanding, now all marks gone. Applied wax for protection and washed the vehicle after polishing." 


Ingeniøren

Sitat fra: techtor på torsdag 02. september 2021, klokken 15:06
Sitat fra: teek på tirsdag 13. juli 2021, klokken 14:10

Jeg har prøvd «alt» og kontakta Tesla, de skal fikse på garanti. Vet dog ikke hva jobben innebærer.

Hei teek. Hva ble enden på visa her? Vet du hva som ble gjort av tesla?

Jeg hentet bilen fra service i dag og fikk denne arbeidsrapporten:
"Inspected the customers concern. There was marks in the clear coat on the hood from bird drops. Removed by  polishing and sanding, now all marks gone. Applied wax for protection and washed the vehicle after polishing."

Godt at Tesla lakk er normal lakk.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA