Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søn 18. okt 2020, kl. 09:38

« forrige - neste »

sp1987

Sitat fra: advale på ons 21. okt 2020, kl. 19:46
Den er utrolig bra bil. Men hey, man får en ENDA bedre bil til noen titalls tusen mer, dvs den oppgraderte versjonen.

Jeg tror derfor veldig mange er villig til å betale minst 50' for den oppgraderte versjonen. Da bør bruktprisene gå helst under 400'.

Med den lave renta så er faktisk 50k mer for en helt ny bil, kontra brukt, kanskje ikke mer i totale utgifter over flere år😊

TøddiVedder

Tar man det i huslånet, er det ikke snakk om så mange lapper ekstra.

Saberhagen

Er i markedet for en Model 3 nå ettersom jeg har solgt S'en. Hadde bestemt meg for å kjøpe en brukt 3, men når jeg nå ser prisene på finn.no så er det jo nesten bedre å kjøpe en helt ny en fra Tesla. Helt sjuke priser som etterspørres på finn for tiden. Så en kar som hadde lagt ut sin 2019 Model 3 for 480, helt standard, og kjørt noen tusen km. Det er jo prisen for en helt ny Model 3 fra Tesla.

sp1987

Sitat fra: TøddiVedder på ons 21. okt 2020, kl. 20:48
Tar man det i huslånet, er det ikke snakk om så mange lapper ekstra.

For de som har mulighet til å bake det inn i huslånet så er det bra.
Men for de som må ta separat billån, så kommer lav rente veldig godt med.

sp1987

Sitat fra: Saberhagen på ons 21. okt 2020, kl. 21:24
Er i markedet for en Model 3 nå ettersom jeg har solgt S'en. Hadde bestemt meg for å kjøpe en brukt 3, men når jeg nå ser prisene på finn.no så er det jo nesten bedre å kjøpe en helt ny en fra Tesla. Helt sjuke priser som etterspørres på finn for tiden. Så en kar som hadde lagt ut sin 2019 Model 3 for 480, helt standard, og kjørt noen tusen km. Det er jo prisen for en helt ny Model 3 fra Tesla.

Hva skal man si? Da er det vel bare å gå for helt ny😄
Jeg så faktisk 2 så og si identiske TM3 til salgs, forskjellen var fargen på bilen. Begge er Performance, kjørt 50km og priset til ca 550k. Også viser det seg at det er en og samme selger(privatperson) som sitter på begge bilene. Noen som driver butikk..??
Leste i en annen tråd at flere som bestilte for noen dager siden kan forvente å få den til Desember, så leveringstiden er ikke å ille😊

helge89

Jeg har selv lagt ut min på finn og syns det er veldig vanskelig å komme med en pris som er forståelig med folk som bare har lest overskriftene.

Det er lett å se på den første prisen Tesla velger å vise deg. En TM3 LR AWD til 449 000 kr høres jo veldig kurant ut. Og når de heller med hensikt velger å vise deg det lille månedsløpet nederst, er det ikke gitt å bli klokere før man kommer til siste side hvor man skal stappe inn kredittkort-detaljene.

Jeg har selv en ganske oppgradert LR AWD bil med FSD, Acceleration Boost, original Tesla montert spoiler, Ditec Ultra lakkforsegling, pluss en hel del småsaker som jeg mente da, og fortsatt mener, er nødvendige på denne modellen. Dog jeg har ikke gått og lagd no gatebil.no ut av det.

Hadde jeg nå kjøpt en ny tilsvarende TM3 LR AWD med dagens priser og valgt å inkludere disse samme tingene igjen, så ville nok sluttkvitteringa vist godt over 580 000 kr. Det er stykke unna 449 000 kr.

Nå er det ikke alle som er interessert i FSD og litt raskere bil, men det er jo alltid småkostnader som bygger seg opp veldig fort uten at man tenker så mye over det på hver enkel transaksjon. Først og fremst er det jo dokumentavgift, vinterdekk, hengerfeste og lakkvalget. Avhengig av hvilken farge forbinder deg mest med, så havner du enten rett syd eller nord for 500 000 kr.

En liten ting å notere seg er at FSD har ikke blitt billigere, og kommer kanskje aldri til å gjøre det. Samtidig kjøper du det etter bilen er levert, må du i tillegg ut med momsen på de snaut 60 000 kr Tesla skal ha i dag. Da var vi fort oppe på 75 000 kr, når man endelig har krypet til korset og vil være med i fremtiden.

Jeg pendler en del 3-4 timers turer. NoA med automatisk filskifte på E18 har vært essensielt for mitt velværende og gledelig humør så langt. Nå skal det sies at jeg ikke betalte de 60 000 kr den gangen heldigvis, men jeg er jo tydeligvis villig til å gjøre det igjen.

Jeg har alltid hatt lyst på en Performance og benytter nå muligheten, hvis jeg får sjansen. Dog ser jeg jo nå at jeg kommer til ende opp langt over 600 000, når alt kommer til alt. Og ikke minst må jeg vel helt sikkert gå igjennom obligatorisk lakkutbedring etter Tesla igjen leverer ut en ripet bil, folieringshelvete av midtkonsollen, installering av støyisolasjon i de mest ugjestmilde områder og arrangere Ditec logistikk og korona-kollektiv siden det er langt unna der jeg bor.

Og så får jeg krysse fingrene og danse Tesladansen slik at jeg får en feilfri bil som ikke må tilbake på service annenhver uke ut 2021. Kjenner jeg Tesla rett fra forrige levering, så er vel leveringstiden også basert på uttalelsene til som tror november måned kommer etter januar.

Det er rart med at det noen ganger kan være noe trygghet i å kjøpe brukt også.

Nå betyr ikke varmepumpe og elektrisk trunk så for mye for meg. Jeg likte det på S'en, men nå må jeg vel ha den dumme foben for at det skal gi noe mening.

Men ja det ligger en del rare priser der ute, ikke minst på Tesla sine inventory biler.

trykkertor

Sitat fra: helge89 på ons 21. okt 2020, kl. 22:31
Jeg har selv en ganske oppgradert LR AWD bil med FSD, Acceleration Boost, original Tesla montert spoiler, Ditec Ultra lakkforsegling, pluss en hel del småsaker som jeg mente da, og fortsatt mener, er nødvendige på denne modellen.
Dessverre er det slik at oppgraderinger og stæsj sjelden blir tilbakebetalt ved bruktsalg.
Sånn er det bare. Kjøpere ser hva andre biler går for, og hva de kan få en ny for. Du skal være rimelig heldig/flaksen for å treffe den kjøperen som har akkurat de samme planene for sin bil, som du har gjennomført på din bil, og er villig til å betale en del for det.

Ekstraustyr er med til å gjøre din bil mer "lettsolgt" i forhold til andre biler på samme modellbetegnelse, pris, alder og km-stand.
Det er en av grunnene hvorfor jeg tenker ting som akslerasjonsboost og FSD hadde vært kult hvis kunden selv kunne velge om det fulgte med bilen, eller kunden beholdt det som oppgradering til sin neste Tesla.
(Men kun opprinnelig kjøper skulle kunne valgt å beholde det i sin profil, så Tesla slipper at eier nummer 4 på en bil ønsker å beholde pakken(e) på sin brukerkonto i stedet for å selge det med bilen.)

En annen faktor i bruktmarkedet nå er at nybil tilsynelatende ser ut til å ha kort leveringstid. Så det er vanskelig å kremme penger på at kjøpere slipper å vente 3-6 måneder på ny bil. Men priser du deg for høyt over andre som ikke har forselget og kjøpt FSD, så blir det vanskeligere å selge.
Og du vil ikke tro hvor mange kjøpere som ikke forstår hva lakkforsegling faktisk betyr for bilen, og dermed ikke vil gi en krone for det.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: helge89 på ons 21. okt 2020, kl. 22:31
Jeg har selv lagt ut min på finn og syns det er veldig vanskelig å komme med en pris som er forståelig med folk som bare har lest overskriftene.

Jeg er enig i mye av det du skriver, og jeg synes det er helt greit å sette en pris som reflekterer hva det nå ville kostet å få den samme bilen minus "slitasje"/aldring. Er sikkert noen få som vil ha akkurat den konfigurasjonen, så det er verdt å forsøke, og helt fair.

Du trenger forresten ikke å vente til kredittkortdetaljene for å se prisen nede i venstre hjørne. Du kan trykke der nede for å veksle mellom å se lån (lite beløp) og kontantkjøp (som viser summen av bilprisen og 11842 i leveringskostnader).

Angående FSD tror jeg det er et veldig smalt marked. Tidligere måtte du ut med 25.000 for å få Advanced Autopilot for at bilen i det hele tatt skulle ha den Adaptive versjonen av Cruisecontrol (og så fikk en summon og navigation by autopilot på kjøpet). Nå får en tross alt basic Autopilot på kjøpet, som både styrer, bremser og aksellererer for deg, og tar hensyn til trafikk. Så jeg tror det er litt begrenset hvem som vil betale 60000 ekstra for at den skal kjøre forbi andre biler og det andre stilige, men en del verdi har det nok. Personlig på vestlandet er min Advanced Autopilot noe dritt. Plutselig tror den det er 40 i 80-sonen, og på hver påkjørsel så vingler den...og da har jeg ikke begynt å snakke om smale veier.

Angående om autopilot kommer til å bli billigere, så har Model S vist at det kan bli billigere. Mot slutten av kvartaler så kommer det av og til supertilbud for de som bestilte uten...sikkert fordi kostnaden for å skru på den funksjonen er lav for Tesla. De kommer og av og til med prøveperioder. Kan være at dette var kun i den tiden da Tesla holdt på å gå konkurs - ikke vet jeg.

Foliering av midtkonsoll skal ikke være så nødvendig lenger da de nye bilene kommer med en ny midtkonsoll som har en matt overflate, og ganske stilig. Litt usikker på hvor godt folie ville satt på den.

Angående støyisolasjon så har jo de nye bilene bedre støyisolerte glass. Uansett hvor mye du støyisolerer den gamle typen så er det veldig begrenset effekt, men kanskje mer effekt på Performance da dekkstøyen er høy med 20" på ru asfalt i 80-90. Vet ikke om de har gjort andre støytiltak på ny modell.
Ditec er jo en enorm fordel når en skal holde bilen ren og fin.

Min Performance, levert for 1,5 år siden har jeg i hvert fall ikke hatt på verksted for reklamasjonsarbeid, men ser jo at en del har hatt litt varierende hell, så er jo flott at folk kan se bilen før de velger om de skal kjøpe den.

Er enig i at motorisert bakluke har begrenset nytte. Det er en liten og perfekt vektet bakluke som er så lett å lukke og åpne at jeg ser ikke helt vitsen. Men tror ikke FOB gjør det lettere. Regner med du kan trykke på en knapp på selve luken, og ikke må fomle nedi lommene for å åpne den. Kan sikkert og åpnes fra skjermen inni bilen, så den kan åpne seg mens du spaserer bakover, siden sånne luker pleier å ta j....velig lang tid å åpne.
Tesla Model Y                         2021-

123kris

Totalt registrert i overkant av 18000 model 3 i Norge.
Hvor mange av disse skal ha model Y? Hvor mange tusen model 3 vil det komme for salg ila vinter/våren 21?
Selv har jeg en model Y i bestilling og en ny model 3. Jeg har valgt å ikke ta ut ny 3er og fikk heller tak i en brukt til en fornuftig pris som jeg kjører fram til model Y nærmer seg. Så gjelder det bare å time salget av den brukte 3ern riktig i forhold til nyleveringer av model Y.
2024 - TMY LR
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

Wisd0m

Skal man over på Y og få bra igjen for 3ern tror jeg man må kjøpe "ventebil".

Electric cars in Norway

Wisd0m, ja mange strategier som kan føre til redusert tap eller høyere gevinst. Men dette med å kjøpe en ventebil kan også ha noe risiko. Det kan jo være en fossil bil med mye feil som krever mye påkost. Eller at men kjøper seg en nyere fossil som også vil falle mye i bruktbilpris fremover gitt at allerede i forrige måned var det 60% elbil nybil salg. Det er ikke lett å velge strategi.

Han man en elbil man er glad i så kan det også være lurt å sitte med den fremover også - man har jo da et forutsigbart utgiftsnivå på driftssiden.

ToWalkOrDrive

Dersom en skal selge med FSD kan det gjerne lønne seg å vente til mandag  ;D
Da øker de prisen på FSD til $10.000 i USA. Vet ikke om det gjelder for Norge, men...kan jo være...

https://electrek.co/2020/10/22/tesla-increasing-price-full-self-driving-package/

Thalgar

"Price change is pushed to Thursday next week. Applies only to US for now."

https://twitter.com/elonmusk/status/1319398132396871681
Model Y LR Quicksilver, 2023

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Thalgar på fre 23. okt 2020, kl. 10:38
"Price change is pushed to Thursday next week. Applies only to US for now."

https://twitter.com/elonmusk/status/1319398132396871681

Ja, se der ja. Må få meg twitter....men står og noe om en "one week clock"....så tar gjerne ikke så lang tid før det kommer til Norge, eller?

Thalgar

Tja... Når det gjeld FSD har jo europeiske reguleringar sett ganske store grenser for kva ein kan implementera. Ingen automatikk i at ein skal godta betatesting av venstresvingar i byar her...
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA