Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

Olemann


Artig å følge med på FINN nå, mulig mange selgere ikke er kjent med prisnedgangen på ny, men vil tro de fleste er det.  De er seige optimister, og prøver få priser som før, med noen unntak.

Vi vil nok se en realitetsorientering blant selgere når også alle kjøpere blir kjent med nye priser og de som selger faktisk vil selge og ikke bare lufte bilen i markedet.

Har selv hatt 9 elbiler og kjøpt og solgt mye, så kjenner jo igjen den følelsen at det er vanskelig å akseptere "normal" avskrivning også for biler som går på strøm.

Magnus Hansen

Nå skal det jo sies at de fleste vil oppleve lavt verdifall også fremover fordi de fleste som selger kjøpte jo på en lavere pris enn det bilene har kostet nå de siste få månedene

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

trykkertor :+1: :+1: tror vi vil se et helt normalt verdifall slik vi ser pa andre merker.

Almis

Røyk på en TM3 performance i dag, så må selge den forrige.

Hva tenker folk jeg får ut av en 2019 sr+, blå og med vinterdekk som har gått 6400 km?
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

tornaldo

Det er jo helt umulig å si, siden det er en haug med uberegnelige folk der ute. Kommer jo ingen nye SR+ til landet med det første, så kan jo hende du får et hjelpeløst/desperat menneske på kroken til 399000.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Almis

Tenker jeg legger den ut for 390 og satser på at lav km stand holder :p
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

123kris

Sitat fra: Almis på søndag 18. oktober 2020, klokken 21:19
Tenker jeg legger den ut for 390 og satser på at lav km stand holder :p

Med 390 er du billigst, det og noen fine bilder og en utfyllende annonsetekst så bør det generere interesse. Regn med litt pruting.
2024 - Enyaq 85x i bestilling
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

TeslaJan

390' høres ikke galt ut. Tror du skal greie å selge den i nærheten av d.
Jeg skal legge ut en 2019 LR AWD med 6700 km på telleren med 19 sportfelger og FSD/HW3. Hva tror dere er en riktig pris å legge ut for?
Å legge den for høyt er jo bare tull hvis man vil selge kjapt. Vanskelig dette...

123kris

#24
Sitat fra: TeslaJan på søndag 18. oktober 2020, klokken 21:28
390' høres ikke galt ut. Tror du skal greie å selge den i nærheten av d.
Jeg skal legge ut en 2019 LR AWD med 6700 km på telleren med 19 sportfelger og FSD/HW3. Hva tror dere er en riktig pris å legge ut for?
Å legge den for høyt er jo bare tull hvis man vil selge kjapt. Vanskelig dette...

Det kommer helt an på hvor raskt du vil selge den. De som legges ut nå til 450-500.000 vil nok aldri bli solgt til den prisen. Prøv deg godt under det dersom du vil ha den solgt på et par timer.
2024 - Enyaq 85x i bestilling
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

Wisd0m

Hvorfor prøver folk å selge bilen nå egentlig? Er varmepumpe så viktig?

RJK

Det er viktig nok for rekkevidden om vinteren, og kalde vår og høstdøgn. Rekkeviddetapet er betydelig mindre med varmepumpe, og den ekstra vekten har bortimot intet å si. Det som kan være negativt er litt lyd når det jobbes hardt, og at frunken blir litt mindre. Det er for de aller fleste helt greit kompromiss.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

At det ble et rush nå, er jo i stor grad selgere som prøver å «lure» kjøpere til å betale gammel pris. Sånn før alle har fått med seg at tesla har satt ned prisen.

Mondeo

Vil tro det er gunstig å få solgt unna SR+ nå ja.
Om ryktene stemmer med at den nye SR+ blir levert med billigere LFP batteri med lengere rekkevidde kan den "gamle" modellen fort dale i pris. Det nye batteriet tar vel ikke like mye skade av å fullades så praktisk rekkevidde på SR+ vil jo også gå opp siden man kan fullade batteriet hver dag. Blir fort "mye styr" med den gamle modellen da.

sp1987

Sitat fra: 123kris på søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38
Hva tror folket vil skje med bruktbilprisene?
Prisene har jo vært ekstremt høye, tilnærmet som nybilpriser.
De siste dagene har det kommet over hundre nye Model 3 på finn, og folk forlanger fortsatt skyhøye priser.
Min spekulasjon er at om 2-3 uker når Tesla begynner å bekrefte leveringsdatoer så vil prisene stupe og at det nå går fra selgers til kjøpers marked. Jeg timet salget av min SR+ bra i august og vurderer ny bil eller et godt bruktbilkjøp.


Jeg tror prisene kommer til å falle noe. Men alt avhenger av hvor rask Tesla klarer å levere nye biler. Folk som har dårlig tid kan jo kjøpte brukt på Finn. At det har kommet flere hundre nye TM3 på nett, skyldes nok nyheten Musk/Tesla la ut for noen dager siden, om en prisreduskjon på helt nye biler. De som kjøpte TM3 og som betalte mer enn de prisene Musk kom ut med, vil jo selvfølgelig ikke klare å selge høyere enn nybil på 0km stand. Når det er sagt så er jo ikke 5000-25000 kilometerstand noe særlig høyt, men likevel, her kan man få 0km. I tillegg til det som snakkes det om en rente på 0,25%.

La oss si at man kjøper den beste utgaven som heter Performance, som også har de beste ytelsene og samtidig har den lengste rekkevidden som en LR(Long Range), så koster den 500.000kr pdd. Med en rente på 0,25%, kontra en vanlig billån rente på 3,5-4,5%(hvis man kjøper privar), så er det fort 30.000-40.000kr spart på 5 år, med en egenkapital på 200.000kr. Legg til at reduskjonsprisen på 40.000kr(siden Performance kostet 540.000kr tidligere), så snakker vi fort 70.000-80.000kr spart over 5 år, hvis man venter på en helt ny TM3. Også får man som kjent 0km på telleren.

Så må kjøper vurdere:
Skal man kjøpe en bil til annonsert pris på Finn og få veldig lav kilomterstand(de fleste er det), men med høyere rente?
Eller skal man vente(usikkert hvor lenge)på en helt ny TM3, med så å si ingenting i rente + en allerede nedsatt pris?

Jeg ønsker å gå fra min Leaf idag til en TM3, og skulle gjerne hatt TM3 allerede igår.
Men hvis jeg kan spare 70-80k på feks 5 år og leveringstiden ikke er all verden, så gjør jeg jo selvfølgelig det. Så foreløpig så betaler jeg ikke mer enn 400.000-420.000kr for en "brukt" TM3 på Finn. For med omkostninger, renter, prisreduksjon og allerede status "bruktbil" osv, så havner jeg på ca 500.000kr. Da kan jeg jo like godt kjøpte ny. Men igjen, bruker Tesla feks 1 år med leveringstid så må jeg vurdere brukt på Finn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA