Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: hELgenen på mandag 14. september 2020, klokken 19:43
Bug på den funskjonen da? Var jo ikke slik den viste seg å fungere eller?
Bug eller brukerfeil tenker jeg.

Har kjørt Volvo T8 med tilnærmet lik knapp og plassering i nesten 5 år, uten en eneste gang å komme bort i den...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Killa

Jeg fikk utlevert min PS2 i Trondheim i går, og førsteinntrykket er meget bra. Kun kjørt 6-7 mil så langt og har ikke merket noen feil ennå. Prata med damen som hadde tittelen "Handover spesialist" på Nardo Bil i halvannen time, hun gikk gjennom alt hun skulle men hadde noe begrenset teknisk kunnskap. Hun kunne ikke svare på hvorfor bakvinduene virker å være løse (jeg sjekket dette og det stemmer at de kan beveges 1 cm i bilens lengderetning) slik at dette måtte jeg sjekke med Polestar sa hun. Jeg sørget uansett for at dette ble notert. På mine spørsmål om de til dels store problemene enkelte her inne har rapportert om mente hun at dette er et lite mindretall av bilene det gjelder, og at langt de fleste bilene fungerer som de skal. Hun bedyret at bilen hadde siste tilgjengelige SW versjon og at de hadde sjekket både 12 v batteriet og høydejusteringen på lyktene. Bilen var forøvrig ladet opp til 90% da vi overtok den.
Appelsinhud har jeg ikke sett noe til, slik jeg ser denne (farge Moon) er lakken meget fin. Jeg kostet også på lakkforseglingen de tilbød (4700,-)
Oppsummert: Fruen og jeg er så langt meget fornøyd, men så har vi jo ikke kjørt lange biten ennå... :-)

hELgenen

Jeg har kjøpt ca 1 bil  annenhvert år i snitt i mange,mange år nå. Som regel 100% feilfri, men noen av dem har hatt noen få feil som da har blitt utbedret eller avtalt utbedret rett før eller rett etter at bilen ble hentet. Ingen har vært slik at jeg har opplevd driftstans, men et par ganger har jeg blitt så lei og bekymret for feil jeg har funnet at jeg rett og slett har solgt bilen nesten ny og tatt et tap. Det er surt. Nå har jeg sendt Polestar en melding der jeg skriver at dersom de ikke kan garantere for at bilen er feilfri for alle kjente feil og at alle funksjoner som lovet kan leveres - så kansellerer jeg ordren. Jeg har også tidligere sendt dem en mail - men det er flere uker siden, og ennå ikke fått noen svar på den. Så jeg tror rett og slett de har et enormt trykk nå. Innad så vil sikkert salgsavdelingen pushe biler, mens service apparatet trolig rapporterer løpende om masse problemer mens kunde service rennes over av telefoner. Mao en slags krise tilstand der det brenner i alle ender av organisasjonen. Jeg mener de bør vurdere å stoppe/bremse alle leveranser - refundere alle bestillingsgebyr og ta en timeout inntil de kan levere bilen som lovet. Event. at de vasker listene sine og tilbyr de som ønsker det å holde igjen sin bestilling for å skape litt ro. Det blir bare feil om alle først hyler og skriker om forsinkelser - og så begynner å hyle om feil og mangler. Da er det bedre for dem og oss at de er åpne om problemene og opptrer ansvarlig. Jeg holder gjerne igjen min bestilling og slipper andre til for å bruke av sin tid til å finne ut av feil med bilene - jeg har hverken tid eller helse til å stå i det med betatesting.

Scubamares

Ikke bare bare å returnere heller.
Det skal returneres til et utleveringssenter de bestemmer.
Km teller skal være under 1000 ved innlevering.
Jeg etterspurte fremgangsmåte for retur allerede 10.09. Fikk ikke vite det, fikk til svar at bilen først måtte på verksted. Jeg godtok ikke det, og sa jeg ville ha kommunikasjon på retur i god tid før frist gikk ut. Fikk ingen svar.
14.09 gikk frist ut, uten at de kom tilbake til meg på det. Jeg fikk skrevet ut skjema som en linket til over her, sendte dette inn og ba de komme tilbake til meg umiddelbart. Fremdeles ikke fått svar.

hELgenen

Sitat fra: Killa på tirsdag 15. september 2020, klokken 11:27
Jeg fikk utlevert min PS2 i Trondheim i går, og førsteinntrykket er meget bra. Kun kjørt 6-7 mil så langt og har ikke merket noen feil ennå. Prata med damen som hadde tittelen "Handover spesialist" på Nardo Bil i halvannen time, hun gikk gjennom alt hun skulle men hadde noe begrenset teknisk kunnskap. Hun kunne ikke svare på hvorfor bakvinduene virker å være løse (jeg sjekket dette og det stemmer at de kan beveges 1 cm i bilens lengderetning) slik at dette måtte jeg sjekke med Polestar sa hun. Jeg sørget uansett for at dette ble notert.

Gratulerer med ny bil - fin farge. :)
Fint om du, og dere andre som nå tar imot bil fremover, holder oss oppdatert mhp f.eks dette med vinduet som man kunne bevege + event. andre ting som måtte dukke opp - smått som stort. Jeg har hørt at dette med vinduet ikke er tilfelle på alle (blant annet en demo vogn i Oslo). Så jeg ville vel antatt at det var en feil som ikke skulle være der - fint at du fikk det notert ned.

Kaptein70

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 15. september 2020, klokken 10:58
Kjøp noe koreansk...lite feil, men heller ikke feilfri🙂. Eller kjøp en Audi..

....
@mroek...😀

Audi er vel ikke direkte feilfri den heller ;)

Scubamares

Fikk vite nå at det er høyvoltsvarmeren som har takket for seg. Den er ikke mulig å få tak i på lenge.
Fikk også vite at om det ble slik at jeg måtte beholde bilen, fikk jeg ikke leiebil lengre enn 1 uke. Etter det måtte jeg betale for den selv.

1000kwh

Sitat fra: Scubamares på tirsdag 15. september 2020, klokken 12:40
Fikk vite nå at det er høyvoltsvarmeren som har takket for seg. Den er ikke mulig å få tak i på lenge.
Fikk også vite at om det ble slik at jeg måtte beholde bilen, fikk jeg ikke leiebil lengre enn 1 uke. Etter det måtte jeg betale for den selv.
Hyggelig.. kunne de muligens gi deg en annen bil i stedet?

PS2dude

Om man får en alvorlig feil på bilen i løpet av de 14 første dagene som Polestar sier vil ta lang tid å utbedre så ville jeg nok benyttet meg av angreretten. Men så skriver de at det er dem som velger hvor du skal levere bilen i retur. Ganske håpløst om de som bor i nord må levere bilen i Oslo feks...


Fra salgskontrakten:

9. REGLER FOR SALG TIL FORBRUKER PÅ NETT
9.1 Når du, som forbruker, kjøper en Polestar-bil på nett, har du rett til å kansellere Kjøpekontrakten (angrerett) ved å gi oss beskjed om det innen 14 kalenderdager
etter leveringen av Bilen, eller (hvis det er tidligere) innen 14 dager etter at den ble gjort tilgjengelig for deg for avhenting. Beskjed om at angreretten benyttes, gis
skriftlig på e-post til Polestar Support. Angreretten kan også benyttes ved å sende melding i posten. Du kan – men må ikke – fylle inn og sende ved angreskjemaet
som du finner her: https://legal.polestar.com/NO/terms-and-conditions/consumer-withdrawal-form/. Du behøver ikke oppgi noen grunn for å benytte angreretten.
9.2 Vi aksepterer Bilen for retur uten avkorting eller krav mot deg hvis:
a) Bilen har en kilometerstand på kilometerteller under 1000 kilometer ved retur;
b) Bilens Polestar-garanti for ny bil ikke er ugyldiggjort som følge av bruken av Bilen eller endringer i Bilens spesifikasjon;
c) Bilen er i "som ny" tilstand, uten skade eller unormal slitasje;
d) Bilen ikke er blitt solgt på nytt eller overført til noen fysisk eller juridisk person.
Dersom forutsetningene i a) eller c) ikke er oppfylt, er du ansvarlig for å dekke reduksjonen i Bilens verdi som skyldes annen håndtering enn den som er nødvendig
for å fastslå Bilens art, egenskaper og funksjon. Hvis forutsetningene i b) eller d) ikke er oppfylt, er angreretten bortfalt.
9.3 Du må for egen kostnad returnere Bilen (inkludert alt originalt utstyr og alle deler og tilbehør som fulgte med Bilen) til et Polestar autorisert utleveringssenter som
fastsettes av oss uten unødig forsinkelse og i alle fall senest 14 kalenderdager fra den dag du gav oss melding om at du kansellerer Kjøpekontrakten.
9.4 Når du har returnert Bilen, er returprosessen endelig og kan ikke reverseres.

hELgenen

Sitat fra: Scubamares på tirsdag 15. september 2020, klokken 12:40
Fikk vite nå at det er høyvoltsvarmeren som har takket for seg. Den er ikke mulig å få tak i på lenge.
Fikk også vite at om det ble slik at jeg måtte beholde bilen, fikk jeg ikke leiebil lengre enn 1 uke. Etter det måtte jeg betale for den selv.

Det går jo ikke - når man kjøper en splitter ny bil og bilen må stå på verksted i en lengre periode - vel så må vel leiebil dekkes av Polestar - eller skal forsikringsselskapet dekke dette?

Høres fullstendig vilt ut - aldri vært borte i noe lignende
Dette er VG news - helt klart. Få inn forbrukerrådet osv...De kan ikke sitte å rette på en feil i ukesvis.
Det heter seg vel at forhandler skal gis mulighet til å rette feil - inntil 2 ganger - men det må vel være en slags tidsbegrensning her også?

JO

Jeg kansellerte bilen nå. Det gikk enkelt med support og ingen sure miner. Betaler ikke mye penger for å være betatester. Når slike feil oppdages såpass fort og i ett såpass omfang så virker det som bilen ikke er testet av produsent. Jeg kunne levd med at alle software funksjoner ikke er på plass umiddelbart og kom som en oppdatering hvis resten av bilen var bra.

For en nytt merke er det krise hvis de mister tillit i markedet, nå er de ikke alene og det finnes alternativer så da må det leveres fra dag 1. Jeg tror bilen har potensial til å være en storselger, men tviler litt nå.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

hELgenen

Fikk du refundert bestillingsgebyret?

Ekåre

1.   Vannlekkasje inn mellom vindu og nedre vinduspakning, verst på bakdører. Vann kommer ut gjennom dørlås og dreneringshull i bunn av dørblad. Til dels STOR lekkasje. Med vegsalt vil dette kunne bli et kjempeproblem. Jeg påstår at dette er en konstruksjonsfeil og må rettes på alle biler som er levert ut.

1b Rutene i bakdører lar seg lett bevege ca 5 mm i horisontal og vertikalplan

2.   Unøyaktig karosserisammenføyninger. F. eks spalte mellom front panser og framstykke. Max 3.96mm—min 2.82mm. Høyre panserlås må hjelpes for å gå i lås.

3.   Bilen fortsetter å lade utover satt grense, eksempelvis lader til 100% når grense er satt til 80%.
4.   «skrukker» i ytre setetrekk fram
5.   Mistet DAB-signal. Ett tilfelle.
6.   Får ikke svar fra Polestar support
7.   Redusert rekkevidde pga at Polestar anbefaler lading til 80%. Gjelder dette også ved hjemmelading ?
8.   Polestar leverer ut biler som IKKE har spesifikasjoner slik som reklamert. Må kanskje vente et halvt år på Polestar Connect, programmering av forvarming etc. Polestar forlanger full pris for biler med vesentlige mangler. 

9.   Angrefrist. Om vi ikke får forsikringer fra Polestar om at disse feilene vil bli rettet vil vi sannsynlig bruke angrefrist og levere bilen tilbake. Beklager å måtte komme til denne konklusjonen da vi synes dette er en god og pen bil.

Magnito

Sitat fra: JO på tirsdag 15. september 2020, klokken 14:18
Jeg kansellerte bilen nå. Det gikk enkelt med support og ingen sure miner.
Fikk du kansellert den over telefon? Jeg ringte dem i går, og personen jeg snakket med sa jeg måtte sende inn en henvendelse via kontaktskjema på hjemmesiden. Har gjort det, men ikke fått noen bekreftelse på henvendelse (som vel er vanlig ved slike kontaktskjemaer? gjerne med et ref.nr?), så jeg lurer litt på om den er kommet frem...

Ingeniøren

Sitat fra: Kaptein70 på tirsdag 15. september 2020, klokken 12:37
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 15. september 2020, klokken 10:58
Kjøp noe koreansk...lite feil, men heller ikke feilfri🙂. Eller kjøp en Audi..

....
@mroek...😀

Audi er vel ikke direkte feilfri den heller ;)

Det gjelder stort sett alle nyere elbiler om dagen. Kjent småplukk på det aller aller meste. Bare begynn å lete på din og du vil finne...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA