Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

hELgenen

Tenkte at nå som utleveringene er i gang å så passer en tråd om feil og mangler på Polestar 2.

Tesla,TM3, har en tilsvarende tråd,men der ble det litt støy når folk skrev om feil de selv ikke hadde opplevd,men hadde kunnskap om.

Håper det er greit for moderator at vi lar alle som har,kjenner til feil osv. kan skrive om det her.
Mao at man ikke selv må ha hatt feilen for å nevne det her. Antar folk sier fra om det er noe man har hørt eller opplevd selv

Kan melde om en feil jeg fikk høre om hos Volvo
forhandleren i dag. 12V uttak virker ikke.  Fikk samtidig bekreftet at service vil skje hos den lokale forhandleren,så det var jo gode nyheter.

alagerqv

Har fått tilsendt ett par bilder av PS2 på flatvogn, men om det er pga feil eller ifbm levering var ikke mulig å se. Uansett satser jeg på at Volvo gjør som de pleier, fixer evt feil som måtte dukke opp på en god måte i motsetning til en annen Amcar jeg har eid tidligere...

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: alagerqv på mandag 10. august 2020, klokken 18:15
Har fått tilsendt ett par bilder av PS2 på flatvogn, men om det er pga feil eller ifbm levering var ikke mulig å se. Uansett satser jeg på at Volvo gjør som de pleier, fixer evt feil som måtte dukke opp på en god måte i motsetning til en annen Amcar jeg har eid tidligere...

Bildet av den hvite på flatvogn var reelt, den hadde gått 300 km. Kom også observasjoner av en annen en med skilt og som så levert ut, på vei på flatvogn. Urovekkende med to stykker så raskt når det er så få leverte biler (dette kom ut før helgen).

Lokalt her i byen har vi Bilia Drammen som verksted. De er veldig ålreite, men har ofte lang ventetid, er min erfaring. Har hatt 5 biler derfra. Håper dette blir bedre på Polestar.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Roy Aasen

Blir det for mange av disse fremover, så er det vel bare å kjøre bilen en tur rundt bygget etter utlevering...og levere bilen tilbake.

hELgenen

Noen som vet hva slags feil denne som hadde gått 300 km hadde/har?

Skuggis

#5
Har kjørt min P2 i over en uke nå. Så langt har jeg erfart følgende feil/rariteter

  • Knapp på nøkkel for å åpne bagasjerom, skjer ingenting når jeg trykker på den.
  • Selv om bilen står satt til å lade til 80%, lader den til 100. Ikke sikker på om dette er konsekvent.(lade hjemme 7kwh)
  • Et par tilfeller hvor front/side kamera ikke var "tilgjengelig" ved start.


hELgenen

Ingen kapasitets begrensning ved AC lading?
Kan det være slik at kun DC lading kan begrenses?
Ville feilmeldt/fulgt opp dette. Dersom batteriet har lite buffer i toppen kan det kanskje gå ut over levetid og kapasitet? Har hatt flere i3,nå sist en 120 Ah,og her har det aldri vært noen synlig degradering av batteriet ved lading til 100% på AC.
Så basert på den erfaringen så burde det ikke bety noe,men vet for lite om dette mhp Polestar batteriene ennå. Men dersom en i bilen kan sette en grense,så burde den strengt tatt gjelde for AC også.

tornaldo

Sikkert en softwarefeil med ladegrensen. TB opplevde at den hurtigladet forbi grensen på rekkeviddetesten.

Virket forøvrig ikke som den hadde særlig buffer på topp, siden det var Lite eller ingen regenerering når den var ladet til 100%
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hELgenen

Så også det på testen til TB - trolig lite buffer i toppen - hvilket igjen signaliserer at man kanskje ikke
bør lade bilen til mer enn ca 90%? Noen som har sett en manual med info om anbefalt maks lading?

mroek

Sitat fra: hELgenen på lørdag 22. august 2020, klokken 10:46
Så også det på testen til TB - trolig lite buffer i toppen - hvilket igjen signaliserer at man kanskje ikke
bør lade bilen til mer enn ca 90%? Noen som har sett en manual med info om anbefalt maks lading?

På ladeskjermen i bilen står det at 80% er anbefalt av Polestar. Fant ikke akkurat det samme i manualen, men det er en egen side om langtidslagring, der de anbefaler 40-50%.

https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021/article/Anbefalinger-for-langtidslagring/

Ellers er jeg litt forundret over valget om å ikke legge inn noen buffer i topp. Det må bety at hele bufferen ligger i bunn, og det er jo litt uvanlig. Regner de med at folk håper å ha stor "reservetank", da?

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

tornaldo

Tesla har trolig buffer i bunn også.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

mroek

Sitat fra: tornaldo på lørdag 22. august 2020, klokken 17:24
Tesla har trolig buffer i bunn også.

Ja, jeg tipper de fleste produsenter deler opp bufferen slik at det er noe både i topp og i bunn. Er nok Polestar som er avvikeren her, og personlig skulle jeg gjerne sett at de endret på dette til å ha litt buffer i begge ender heller.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

trykkertor

Folk må lære seg å lade og kjøre "innenfor" bufferen, og ikke tro at produsenten har lagt "rikelig" i topp og/eller bunn.

Har lest så mange innlegg på FB og diverse forum om lading til 100%. Mange lener seg opp til at 100% ikke er 100%, "fordi xyz-bilprodusenter har en buffer i topp." På flere biler viser det seg å være sølle små 3%. Hvis en da tenker at den "bare" står på 97% helgen over og ikke 100%, så er det ikke så veldig mye trøst i det, når den burde kanskje vært nede i 90 eller 80% over tid.

knutmy

Sitat fra: tornaldo på lørdag 22. august 2020, klokken 09:54
Sikkert en softwarefeil med ladegrensen. TB opplevde at den hurtigladet forbi grensen på rekkeviddetesten.

Virket forøvrig ikke som den hadde særlig buffer på topp, siden det var Lite eller ingen regenerering når den var ladet til 100%

Opplever det samme med I-pace og den skal ha masse buffer på toppen. Ikke noe regen ved 100%, mulig det har blitt litt annerledes ved siste software update.


tromsø

Fra mroek:
"På ladeskjermen i bilen står det at 80% er anbefalt av Polestar. Fant ikke akkurat det samme i manualen, men det er en egen side om langtidslagring, der de anbefaler 40-50%."

Har lest flere artikler om batterilevetid og de sier det samme, lagre batteriet mellom 20-50%. Så hvorfor ikke hverdagslade til 60% og kjøre ned til 30ish% på biler med 60+ kWh batterier?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA