Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

Scubamares

Jeg fikk en Volvo xc60 som leiebil. Den har samme P knappen ved siden av gearspaken på omtrent samme sted. Jeg testet den og den virket ikke som nødbrems i fart. Tesla har p på gearspaken som nødbrems, men trykker du inn den hører du først audio varsel før den aktiveres etter et halvt sekund eller noe.
På polestaren ligger den slik til at man kan komme borti den ved et uhell og da aktiveres den umiddelbart med kraftig nødbrems.

hELgenen

Programmeres om kanskje?
Synes også det var en dum løsning

Poffen

Følgende står i manualen som Polestar har lagt ut på nett:

Nødbrems
I nødstilfeller kan parkeringsbremsen aktiveres når bilen er i bevegelse, ved å trykke på og holde inne knappen.

Bilen bremses da kraftig med driftsbremsen. Bremseforløpet avbrytes når knappen slippes eller gasspedalen trås inn.


Mao. den skal ikke utløses bare du kommer borti knappen.
Skoda Enyaq iV 80X SL - I bestilling

hELgenen

Bug på den funskjonen da? Var jo ikke slik den viste seg å fungere eller?

Blouberg

#139
Hatt bilen i litt over en måned. Ingen store feil, litt sw issues med ladegrense og lysautomatikk. Som en av de første kundene på en helt ny bilmodell fra nytt bilmerke er man ganske naiv om man forventer 100% feilfri leveranse.

Thule

Sitat fra: Blouberg på mandag 14. september 2020, klokken 21:49
Hatt bilen i litt over en måned. Ingen store feil, litt sw issues med ladegrense og lysautomatikk. Som en av de første kundene på en helt ny bilmodell fra nytt bilmerke er man ganske naiv om man forventer 100% feilfri leveranse.

Fint at du er fornøyd - men, mener du virkelig man er naiv om man ikke forventer utbedringslister på 10+ punkter på en ny bil? Om det er tilfelle vil jeg kanskje snu litt på det å si at norske nybilkunder har blitt særdeles tafatt og lite kravstor.

Scubamares

Det er rimelig stor forskjell på å gå fra feilfri leveranse til den listen som er kommet opp her. Polestar kommer til å få et rimelig stort problem og hodepine med mange biler på lager som returneres eller avbestilles. Tipper vi ser dem billig på finn etterhvert.

Blouberg

Sitat fra: Scubamares på mandag 14. september 2020, klokken 22:35
Det er rimelig stor forskjell på å gå fra feilfri leveranse til den listen som er kommet opp her. Polestar kommer til å få et rimelig stort problem og hodepine med mange biler på lager som returneres eller avbestilles. Tipper vi ser dem billig på finn etterhvert.
Selvsagt ille for de som rammes av alvorlige feil, slikt må det taes tak i. Sikkert god grunn for å kansellere for noen.
Men har sett mye sutring over småfeil også. For eksempel maglende OTA osv. Har ikke sett mange lanseringer av helt ny bil som ikke har feil og mangler.


Blouberg

#143
Sitat fra: Thule på mandag 14. september 2020, klokken 22:32
Sitat fra: Blouberg på mandag 14. september 2020, klokken 21:49
Hatt bilen i litt over en måned. Ingen store feil, litt sw issues med ladegrense og lysautomatikk. Som en av de første kundene på en helt ny bilmodell fra nytt bilmerke er man ganske naiv om man forventer 100% feilfri leveranse.

Fint at du er fornøyd - men, mener du virkelig man er naiv om man ikke forventer utbedringslister på 10+ punkter på en ny bil? Om det er tilfelle vil jeg kanskje snu litt på det å si at norske nybilkunder har blitt særdeles tafatt og lite kravstor.
Som sagt i annet svar her, for de som har alvorlige problemer er det selvsagt ille, men jeg har ikke inntrykk av at det er en veldig stor andel som har alvorlige feil. Flertallet er mer ubetydelige feil som at lysautomatikk ikke virker.
Så kommentaren var ikke ment for de som er rammet av alvorlige feil, men alle oss andre som har litt mangler i sw etc.

Poffen

Sitat fra: Blouberg på mandag 14. september 2020, klokken 21:49
Som sagt i annet svar her, for de som har alvorlige problemer er det selvsagt ille, men jeg har ikke inntrykk av at det er en veldig stor andel som har alvorlige feil. Flertallet er mer ubetydelige feil som at lysautomatikk ikke virker.
Så kommentaren var ikke ment for de som er rammet av alvorlige feil, men alle oss andre som har litt mangler i sw etc.

Helt enig at en må skille på kritiske feil (eks: driftsstans, feiljusterte lys, bremser) vs ikke-kritiske feil (eks: wifi, knapp for bagasjerom)
Førstnevnte må kontrolleres og ev. utbedres før bilen forlater lokalet første gang.
Sistnevnte må en få informasjon om at det er feil på og et estimat på når det forventes fikset.

Slik jeg ser det er hovedproblemet at Polestar ikke informerer. De kunne fint ha laget en FAQ på sine egne web-sider og listet opp feilene og hvordan disse vil fikses. Alternativet er ulike fora hvor disse feilene uansett kommer for dagen, foruten en god del spekulasjoner og dårlig PR for Polestar.

Bilen er ny, ja. Det er "barnesykdommer", ja. MEN det å kunne informere på en god måte er ikke nytt.
Skoda Enyaq iV 80X SL - I bestilling

PS2dude

Hei.

Jeg er ny her. Bestilte PS2 26.01.2020. Levering i "oktober" er siste melding på nettsiden til polestar. Jeg er sånn passe skremt av alle feilene som blir rapportert inn! Jeg er også litt skremt av at mange brukere forsvarer disse feilene og skriver at det er å forvente med en ny bil/merke. Mitt mening er litt annerledes, men kanskje har jeg ikke satt meg skikkelig inn i hvordan bilbransjen fungerer fortiden?

Når man kjøper en vare som koster noen 100lapper eller noen 1000lapper så kan man som regel godta at det er feil på enkelte ting, kanskje man må sende det i retur og vente noen uker på service osv. Når man kjøper en ny bil til kr 500 000,- er det noe helt annet.

Bilen skal virke 100 % fra dag 1. Ingen diskusjon. Man betaler en halv mill og ingen feil kan aksepteres. At det kommer ny programvare senere som gir nye funksjoner er helt ok, men de funksjonene som er lovet når bilen ble kjøpt må være på plass og fungere når man overtar bilen. Mangler det funksjoner som er lovet kan man som selger eventuelt tilby prisavslag. Mange av feilene som blir rapporter inn her og i andre forum/facebook er ganske alvorlige. Det er åpenbart at bilene ikke blir testet tilstrekkelig før de leveres ut til kunder. Hvor lang tid tar det for Polestar å sjekke at lysene er korrekt stilt inn eller at bakvinduet ikke er løst?

Vi som kunder er da med på en stor betatest der Polestar gir oss et produkt som ikke er ferdig utviklet og forventer full pris i retur. Med en gang 12v problemene og flere av de andre problemene ble oppdaget burde Polestar ha stoppet utleveringen av nye biler umiddelbart og i tillegg tilbakekalt alle bilder som var levert ut. Leiebiler til alle som må levere inn bilen sin. Bilene må forbli hos Polestar til problemene er løst. Det at en bil man har bestilt blir forsinket er selvsagt kjedelig, men at en bilprodusent leverer ut et uferdig produkt og lar kundene lide er uakseptabelt.

Jeg har ikke fått min bil enda. Kanskje fordi jeg har gitt beskjed til polestar om at bilen må være feilfri før utlevering. Ikke vet jeg, men jeg har ikke skrevet under på at jeg deltar i en betatest som koster meg 500 000kr. Min bil skal brukes på jobbreiser over lengre strekk, da må bilen virke fra dag 1. Betatesting har jeg ikke tid til.

hELgenen

 :+1:

Enig i siste innlegg her
Jeg er ikke betatester.
Alt som står levert skal fungere.
Jeg godtar ikke en ny bil med kjente feil,uansett hva.



mroek

Jeg tror dere bør kansellere. Vi vet jo at bilen nå vil leveres uten funksjonalitet som var lovet (app, mobil som nøkkel, OTA), så selv om dere skulle få en bil som ikke har feil, så har den ikke den funksjonaliteten som var lovet. Slik jeg tolker dere, så er det ikke noen vei utenom kansellering, da.

Så er jeg ellers enig i at det er helt uakseptabelt med feil som kan føre til driftsstans i det omfanget vi ser nå. Det vil alltid være slik at noen vil kunne oppleve denne typen feil fra tid til annen, men omfanget skal jo være særdeles lavt. For Polestar er det per nå uakseptabelt mange.

Når det gjelder småfeil og bugs, så er jeg tilbøyelig til å mene at hvis man bestiller en helt ny modell av en bil, så er det noe man nesten må påregne. Igjen, jeg skiller på alvorlige feil som hindrer bruk av bilen eller gjør den farlig på veien, og feil som bare kan være litt irriterende (f.eks feilmeldinger som ikke er reelle, men som må trykkes bort).

Jeg sier altså ikke at det er greit med bugs og småfeil, men så avanserte som disse nye bilene er, så er det altså dessverre noe man må påregne i en periode. Hvis man ikke kan leve med det, så bør man kjøpe en eldre modell hvor alt av software og annen teknikk har fått modnet litt mer.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Roy Aasen

Kjøp noe koreansk...lite feil, men heller ikke feilfri🙂. Eller kjøp en Audi..

Finnes vel ikke noe bilprodusenter som leverer feilfrie biler idag? Noen leverer biler med mer feil, andre med mindre. Det lureste er vel å kjøpe ny bil ett par år etter at den kom i butikken? Da bør det meste være sortert.

Hadde vært fabelaktig om jeg fikk en feilfri bil, men jeg er ikke så trygg på det. Jeg har ligget på vippen en stund til å gi opp hele bilen, men uttak er 5/10 så jeg gir de en sjanse. Blir jeg ikke fornøyd så leverer jeg vogna tilbake så det er jo ikke allverden j krise. Bare krysse fingrene for at det ikke blir driftsstans. Kansellering er ikke lengre aktuelt.

Irriterende dog, er at de ikke kommer med info.

@mroek...😀

Blouberg

Sitat fra: Poffen på tirsdag 15. september 2020, klokken 08:59
Bilen er ny, ja. Det er "barnesykdommer", ja. MEN det å kunne informere på en god måte er ikke nytt.
Ja, her har de en vei å gå!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA