Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

eSaab

Enligt www.alltomelbil.se så  börjar man släppa ut dom första trådlösa funktioner via OTA till vissa bilar i Norge och Sverige.

mephisto32

Begge kurvelys/tåkelys punktert.

Reservedeler vet de ikke når kommer...

Leiebil for 6. gang siden midt september...

mroek

Sitat fra: mephisto32 på lørdag 19. desember 2020, klokken 01:03
Begge kurvelys/tåkelys punktert.

Reservedeler vet de ikke når kommer...

Leiebil for 6. gang siden midt september...

Siden alt er LED på denne bilen, så ville jeg trodd at alt av lys var såpass forseglet (er vel neppe rigget for å kunne skifte LED i dem, antar jeg) at dette burde være en veldig usannsynlig feil. Og når attpåtil begge er punktert så høres det nesten ut som produksjonsfeil på en batch eller noe slikt.

Er det fremdeles lys i dem, eller er de døde?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mephisto32

Så vidt jeg kan se når jeg kjører, virker de som de skal. Får feilmelding på lys når det er minus ute, men det regner jeg. Med er sensorisk i frontrute og grill. Det ordner seg alltid når bil er varm.

Tåkemys:de beveger seg til siden som de skal under en viss hastighet.

Bilen vår egentlig inne til bugfiks, da bilen sier den ikke gir lyd fra seg utenfor, ala reklamen på tv. Noldus ene hos likal Volvo forhandler, oppdaterte bilen, og trodde de løste feilen.

De feilsøke ikke, så jeg snudde etter ca 60 m, så feilmeld dukket opp igjen.

PS! Jeg bruker to Volvo forhandlere. Der jeg jobber er service og ytelse langt over forventning, der jeg bor en annen, som hittil ikke har levert.



Noble

#469
Vi testet vår bil på vinterføre til Røros over nyttår. Bilen sto ute i natt i -12 grader. Da vi skulle kjøre hjemover skrudde midtskjermen (infotainmentsystemet) seg på veldig kort med beskjeden «infotsinmentsystemet er overopphetet og vil snart skru seg av». Trykket så ok og skjermen ble svart. Nå, 180 km senere får vi fortsatt ikke skrudd på systemet igjen. Dermed fungerer jo ikke veldig mange av funksjonene. Kupeen er nesten for varm fordi vi ikke får justert klimaanlegget.. har forsøkt å stoppe og starte bilen på nytt, og hadde en kort ladepause. Noen av funksjonene (skiltgjenkjenning og CC) kom tilbake etter en stund før ladepausen, men er nå utilgjengelige igjen etter bilen var av i 10 minutter.
Noen som har opplevd det samme i kaldt vær? Skulle tro systemet var varmt nok igjen etter nesten 2,5 timers kjøring?

Thomas Parsli

Sitat fra: Noble på fredag 01. januar 2021, klokken 13:51
Bilen sto ute i natt i -12 grader. Da vi skulle kjøre hjemover skrudde midtskjermen (infotainmentsystemet) seg på veldig kort med beskjeden «infotsinmentsystemet er overopphetet og vil snart skru seg av».

Det høres ut som en programmeringsfeil, hvor man feiltolker verdien fra en temperatursensor (elektronikk og skjerm tåler -12).

Kan muligens fikses ved en restart (https://support.polestar.com/uk/polestar-2/2021/article/Switching-off-the-car/) i påvente av en programvareoppdatering.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Noble

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 01. januar 2021, klokken 14:01
Sitat fra: Noble på fredag 01. januar 2021, klokken 13:51
Bilen sto ute i natt i -12 grader. Da vi skulle kjøre hjemover skrudde midtskjermen (infotainmentsystemet) seg på veldig kort med beskjeden «infotsinmentsystemet er overopphetet og vil snart skru seg av».

Kan muligens fikses ved en restart (https://support.polestar.com/uk/polestar-2/2021/article/Switching-off-the-car/) i påvente av en programvareoppdatering.

Har forsøkt restart (ved å parkere og forlate bilen i 15 minutter), fortsatt ikke mulig å slå på midtskjermen. Det er også en haug med andre feilmeldinger som kommer opp hver gang vi kjører sakte eller starter opp igjen (alt fra automatiske bakbremser til blindsonevarsling og ryggeassistent)..

Solheims

Fikk i går testet bilen i skikkelig vinterkulde og for første gang med passasjerer i baksetet på en lengre tur. Det viste seg da at det ikke kommer luft ut av ventilene i midtkonsollen til de som sitter bak. Er det andre som har opplevd det samme? Klarte ikke å finne noen instillinger som gjorde at det endret seg heller.

Når det er under -20 utenfor er det greit at de som sitter bak ikke fryser i hjel.
Kanskje som en følge av dette dannet det seg også et fullstendig islag på bakrutene. Hele glasstaket ble også isbelagt etter hvert.

Jeg har ikke for stor erfaring med hvilke temperaturer slikt skal skje på men er dette vanlig? Klimanlegget stod på 20-21 grader hele tiden.

Mondeo

Min Tesla styrer dette automatisk. Sitter det noen bak så kommer det varme bak.
Kansje det er likt her men at du har feil på en sensor i baksetet?

Solheims

Da er det i så fall enten én sensor for hele baksetet eller så er det feil på flere sensorer bak. Har du opplevd ising i glasstak også? Evt testet i samme type temperaturer?

Men jeg får undersøke litt mer før vi starter på returen.

Mondeo

Sitat fra: Solheims på fredag 08. januar 2021, klokken 17:45
Da er det i så fall enten én sensor for hele baksetet eller så er det feil på flere sensorer bak. Har du opplevd ising i glasstak også? Evt testet i samme type temperaturer?

Men jeg får undersøke litt mer før vi starter på returen.

Kan ikke si jeg har opplevd ising av glasstaket nei. Det tines som oftest når jeg kjører. Bor i nordnorge men har vært en utrolig varm vinter hittil så iallefall ikke problemer da. Men er jo en helt annen bil så vet ikke om det kan sammenlignes direkte.

Jeg kan forøvrig også slo av\på varmen bak med skjermen, men står varmen på Auto så går den av\på avhengig om det sitter noen der eller ikke. Veldig rart om ikke Polestar 2 har noe slikt.

Tenker at kansje alle 3 setene deler samme plugg til sensorene, og at denne pluggen kansje ikke er plugget i eller noe. Slikt skjer desverre titt og ofte på biler når det går unna på samlebandet.

Om du aldri merker noe varme bak så lever inn bilen til en sjekk.

mephisto32

Sitat fra: Solheims på fredag 08. januar 2021, klokken 10:47
Fikk i går testet bilen i skikkelig vinterkulde og for første gang med passasjerer i baksetet på en lengre tur. Det viste seg da at det ikke kommer luft ut av ventilene i midtkonsollen til de som sitter bak. Er det andre som har opplevd det samme? Klarte ikke å finne noen instillinger som gjorde at det endret seg heller.

Når det er under -20 utenfor er det greit at de som sitter bak ikke fryser i hjel.
Kanskje som en følge av dette dannet det seg også et fullstendig islag på bakrutene. Hele glasstaket ble også isbelagt etter hvert.

Jeg har ikke for stor erfaring med hvilke temperaturer slikt skal skje på men er dette vanlig? Klimanlegget stod på 20-21 grader hele tiden.

Prøvd å vri på selve "dysen" /knappen på uttaket? Lenge siden jeg har kjørt bil med "Volvo" interiør. Fikk meg en aha opplevelse der selv, vel å merke ved å vri på dysen på fører venstre hånd. Altså for meg som fører. Samme type dyser overalt i bilen. Kan lukkes helt, og åpnes helt. Prøv ut. Manualen er jeg stadig inne i, og får mang en aha opplevelse enda.

At displayet ikke går på vil jeg tro vil være en ting for verkstedet å bli klok på.

CorsoDante

Sitat fra: Noble på fredag 01. januar 2021, klokken 13:51
Vi testet vår bil på vinterføre til Røros over nyttår. Bilen sto ute i natt i -12 grader. Da vi skulle kjøre hjemover skrudde midtskjermen (infotainmentsystemet) seg på veldig kort med beskjeden «infotsinmentsystemet er overopphetet og vil snart skru seg av». Trykket så ok og skjermen ble svart. Nå, 180 km senere får vi fortsatt ikke skrudd på systemet igjen. Dermed fungerer jo ikke veldig mange av funksjonene. Kupeen er nesten for varm fordi vi ikke får justert klimaanlegget.. har forsøkt å stoppe og starte bilen på nytt, og hadde en kort ladepause. Noen av funksjonene (skiltgjenkjenning og CC) kom tilbake etter en stund før ladepausen, men er nå utilgjengelige igjen etter bilen var av i 10 minutter.
Noen som har opplevd det samme i kaldt vær? Skulle tro systemet var varmt nok igjen etter nesten 2,5 timers kjøring?

Opplevde det samme under forrige kuldeperiode (-10 til -15 over lengre tid), et par uker tilbake. ''Overoppheting''. Javel, tenkte jeg. Heldigvis fungerte alle nødvendige (sikkerhets)funksjoner, og varmen, så det var bare å bruke bilen (måtte trekke frem gamle kunster hva gjelder orientering ved parkering...).

Skjermen kom plutselig tilbake dagen etter.

Ringte service-punktet, og de var klare over at dette kunne inntreffe, men hadde ingen umiddelbar fix (fra sentralt hold), så vi så ingen grunn til å sende inn bilen.

Håper de kan få fikset dette ''over eteren'', litt som de har gjort med 4G, som også var litt av og på en periode.

Ellers er det 3.000 feilfrie km, litt over forventing egentlig (alt tatt i betraktning).
TMYP HW4 / TM3P Atom

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA