Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

mroek

Sitat fra: Thule på onsdag 09. september 2020, klokken 22:56
Sitat fra: Hoggorm på onsdag 09. september 2020, klokken 22:38
Er det fram og tibake i bilens retning vinduene kan skyves eller er det inn-ut på tvers av bilens retning?

Hvis det siste, er det slik at vinuene tilter/vipper, altså spriker mest i toppen, eller flytter hele flaten seg?

Fram og tilbake, ca 1 cm.

Ser det ut for at dette kan være et reelt problem, altså at vinduet kan bli stående i en posisjon der vann kan lekke inn? Synes ikke dette høres spesielt bra ut, og det høres vel også ut som det er selve konstruksjonen som er slik. Om det skal fikses må nok noe byttes, er jeg redd. Sideforingene i vindusrammen, kanskje? Til noen som fyller litt mer inn?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Vil også høre mer om dette. Er det mer enn en justering som skal til høres det ut som en konstruksjonsfeil.
Fuktighet inn her vil lett kunne føre til rustdannelser inne i selve  døren. Har opplevd utette foringer rundt vindu på en annen bil en gang og selv om en forsøkte å fikse det,ble det bare en midlertidig fiks pga dårlig konstruksjon. Kvittet meg da med denne kommende rustbomben. Så denne type feil er noe jeg ikke vil ha. Dette høres ut som feiltyper i samme gate som Tesla model 3 med panelgaps og dårlig lakk. Jeg valgte Polestar fordi jeg ikke ville ha slike feil. Avbestilling har aldri vært nærmere......

Thule

Ser at dette med bakvinduer er rapportert i en Facebook-gruppe for PS2 i Nederland. Video kan sees i link, men tror man må melde seg inn i gruppen.

https://m.facebook.com/groups/1134159410114712?view=permalink&id=1409564775907506

hELgenen

Takk. Er ikke på face så får ikke se den dessverre. Håper noen kan laste den opp på youtube. Det viktige her er jo om det 1. Gir vannlekkasje 2. om ja på 1,kan fikses permanent . Om svaret på 1 er ja og 2 nei er jeg ute av køen.   

Oddaa

Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. september 2020, klokken 22:49
Takk. Er ikke på face så får ikke se den dessverre. Håper noen kan laste den opp på youtube. Det viktige her er jo om det 1. Gir vannlekkasje 2. om ja på 1,kan fikses permanent . Om svaret på 1 er ja og 2 nei er jeg ute av køen.
Det ville vel være rimelig oppsiktsvekkende om de leverer ut biler med vannlekkasje og at de i så fall ikke kommer opp med en permanent fiks.

Det sagt så tror jeg du bør trekke deg fra køen, du bekymrer deg alt for mye til å satse på en helt nylansert bil ;-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Stikkkontakt

Sitat fra: Oddaa på torsdag 10. september 2020, klokken 22:54
Det ville vel være rimelig oppsiktsvekkende om de leverer ut biler med vannlekkasje og at de i så fall ikke kommer opp med en permanent fiks.

Nåja.
Jaguar i-pace har lekket støv inn i baksetet i snart 2år. Nesten samtlige biler er berørt, men de har ingen fiks.

Oddaa

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 10. september 2020, klokken 22:58
Nåja.
Jaguar i-pace har lekket støv inn i baksetet i snart 2år. Nesten samtlige biler er berørt, men de har ingen fiks.
Dette gjelder ikke bare i-pace av en eller annen grunn.

Men kom gjerne med eksempler på moderne biler med permanent vannlekkasje, noe som etter mitt syn er betydelig mer alvorlig, så skal jeg gi meg.

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

hELgenen

Og jeg har hatt en fossil der vannet kom inn ved vinduet. Endte med rust og fa..skap der. De byttet alt ut i døren på garanti etter ett år,men det hjalp ikke noe da feilen bare kom igjen. Til slutt boblet rusten frem her og der igjen og omlakkering måtte gjennomføres.  På garanti,men da var nok,nok for min del. Så jo,vann der vann ikke er tenkt å være kan i løpet av 2 år ødelegge mye

Oddaa

Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. september 2020, klokken 23:23
Og jeg har hatt en fossil der vannet kom inn ved vinduet. Endte med rust og fa..skap der. De byttet alt ut i døren på garanti etter ett år,men det hjalp ikke noe da feilen bare kom igjen. Til slutt boblet rusten frem her og der igjen og omlakkering måtte gjennomføres.  På garanti,men da var nok,nok for min del. Så jo,vann der vann ikke er tenkt å være kan i løpet av 2 år ødelegge mye
Det finnes mange eksempler på vannlekkasjer. Men som en systematisk/ designfeil på en ny bil, uten mulighet for utbedring? Igjen så tviler jeg.

Sidevinduer må vel kunne defineres som kjent teknologi pr i dag.

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Ingeniøren

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 10. september 2020, klokken 22:58
Sitat fra: Oddaa på torsdag 10. september 2020, klokken 22:54

Nåja.

Ikke min så mulig det er fikset på 2020 modellen det og..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

hELgenen

Sitat fra: Oddaa på torsdag 10. september 2020, klokken 23:50
Det finnes mange eksempler på vannlekkasjer. Men som en systematisk/ designfeil på en ny bil, uten mulighet for utbedring? Igjen så tviler jeg.
Sidevinduer må vel kunne defineres som kjent teknologi pr i dag.

Sidevinduer kommer i alle fasonger og former - og som du selv sier - det finnes mange eksempler på vannlekkasjer.
Og noen ganger designer man bilen slik at den blir mer utsatt for en feiltype enn en annen. Bare se på TMX -
hvor mye trøbbel hadde ikke de i starten med disse vingedørene? Det var ikke første bilen med slike dører, og de blir sikkert ikke siste - men det betyr ikke at nestemann automatisk ikke vil få samme problemer som f.eks TMX

Noen i Polestar systemet må jo nå snart kunne fortelle verden om vinduene skal være slik - eller om de kommer en fiks. Og hvorvidt løsningen faktisk gir reell vanninntregning,eller ikke. Jeg har ennå ikke sett noen video eller bilder av dette - kun sett det omtalt flere steder

gekko300

Sitat fra: hELgenen på fredag 11. september 2020, klokken 08:20Jeg har ennå ikke sett noen video eller bilder av dette - kun sett det omtalt flere steder

Anbefaler at du ser videoen.

hELgenen

Om noen vet hvor en kan se videoen uten face,så send gjerne link.

Really

Overtok bil i dag og inntrykket var at de vet veldig godt hva som rører seg på dette forumet.
12 volt problemet skal visstnok skyldes programfeil som oppstår på enkelte biler. Det høres ikke korrekt ut, programfeil oppstår gjerne ved spesielle kombinasjoner av hendelser og ikke random.
På min bil hadde de sjekket og ladet og de mente den burde være ok. Lysene fungerte som de skulle, inkl automatikk, det hadde de også sjekket.
Det eneste jeg fant var en viss bevegelse i bakruten, kunne flyttes ca 1 cm frem og tilbake, uten at jeg kunne se at det kunne føre til lekkasje.
Min eneste bekymring så langt er forbruket på veien hjem som var godt over 20 kwH/100 km. Det kan være en showstopper for mitt bruk.
Men nydelig bil, herlig å kjøre!

Barrabas

@Really, spurte du om bevegelsen i bakre sideruter var noe som blir undersøkt av Polestar og forventes utbedret?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA