Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 09. september 2020, klokken 07:58
Sitat fra: Thule på tirsdag 08. september 2020, klokken 23:47
Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 08. september 2020, klokken 10:58
Hvis du er økonomisk anlagt (og ikke bor i Gokk) så legger du den ut på Finn, hvor det garantert er noen sjeler med en redusert hang mot flisespikkeri, med all respekt å melde   :)

Jo, har vurdert finn.no. Men heller av den grunn at PS har en eller annen sperrefrist om du benytter angreretten, hvor du ikke kan bestille en bil med samme konfigurasjon innenfor en gitt tidsperiode. Men får se.. Er virkelig en knallbra og morsom bil, sett bort fra barnesykdommene.

Mulig det jeg løfter kan sees på som flisespikkeri. Men tenker samtidig at den type generøse holdningen fra forbrukere som ser ut til å være gjengs i disse dager, hvor man skal akseptere dårlig kvalitet på produkter/biler - er noe tafatt, og gjør ikke nødvendigvis at kvaliteten blir noe bedre i framtiden..

Som en oppfølging til tidligere post om at jeg ble nektet lånebil mens nybilen er på verksted, kan jeg nevne at etter 3-4 timer i telefonen, og etter å ha pratet med seks forskjellige personer hos PS Support og Volvo siden i går tidlig.. Ser det nå ut som det ordner seg. Enkelte Volvo-forhandlere/servicesteder mener visstnok at dette ikke er en del av avtalen Polestar har med dem..

I følge lovverket har du ikke krav på lånebil før det har gått en uke - dog er det blitt normalt at man gir fra dag en.

Sitat fra lovdata:
§ 30.Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.


Angående lånebil/lånegjenstand, så er det riktig at man ikke har krav på dette om retting skjer innen en uke. Men dersom selger på mottakelsestidspunktet vet at dette tar mer enn en uke, så skal de stille lånebil/lånegjenstand fra dag en om kjøper etterspør. Det er en missforståelse at de kan tvinge deg til å vente en uke før du får lånegjenstand. Eneste unnskyldning, er viss de venter inn lanebil om en dag eller to, og det vil være urimelig å forvente at de stiller opp med en lånebil på dagen, f.eks. om de har hatt særs stort trykk i en kort periode.


Ellers kommer det jo også an på hva en har i kontrakt. Dersom din forsikring eller garanti/serviceavtale inkluderer leiebil, så gjelder det over reklamasjonsrettens krav, og de har bare med å stille lånebil. Da skal det ikke være kundens problem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Barrabas

Tenker jeg for sikkerhetsskyld beholder min Golf GTE en uke eller to etter å ha fått PS2 for å se at den ikke trenger lange opphold på verksted  :+1:

Thule

Vel, mulig de har loven på sin side - men, det hjelper lite hva gjelder å få fornøyde kunder i de tilfeller en helt ny bil må inn på verkstedet, og kunden blir stående uten bil. Om så det gjelder en dag, betyr det eksempelvis for vår del 3-4 timer busspendling med bytter, versus 25 minutter med bil. Har aldri hatt noen serviceavtaler i tidligere bilhold med Nissan og Volvo - men har alltid fått lånebil ved verkstedbesøk på garanti, og forsåvidt også ved vanlig årlig service om jeg har flagget behovet. Ordnet seg uansett idag - men har etterspurt og blitt lovet en forklaring fra Polestar på dette, da de selv sier at det viser seg at vilkårene mellom dem og servicelokasjoner virker uklar på dette området. Ellers etter verkstedbesøk:

Lys er justert. Merkelig nok lyser høyre lys fremdeles høyere enn venstre. Får se hvordan det utvikler seg, men mistenker at det muligens er noe software issues hvor lysene rett og slett korrigerer seg til feil innstilling.

Ulyd rattstamme. Er en knitrelyd som visstnok er en kjent greie på flere biler. Forhandler har sendt rapporter til Polestar for få en "offisiell" fix på dette.

Løse bakvinduer. Dette var de ikke klar over - men ved sjekk av andre PS2 i lokalet, ser det ut som dette gjelder mange evt alle biler. Om det skyldes en design/konstruksjonsfeil eller skal være sånn, er uklart. Sendt rapport på dette også.



Thule

Sitat fra: RJK på onsdag 09. september 2020, klokken 09:20

Ellers kommer det jo også an på hva en har i kontrakt. Dersom din forsikring eller garanti/serviceavtale inkluderer leiebil, så gjelder det over reklamasjonsrettens krav, og de har bare med å stille lånebil. Da skal det ikke være kundens problem.

Polestar har en form for mobilitetsforsikring via Polestar Assistance (mener dette i realiteten er Viking), man kommer direkte om man trykker på en knapp i taket. De stiller med leiebil - men, er et "krav" at bilen ikke er kjørbar. 

Thule

#64
Her er forøvrig bilde av "appelsinhud" sett på en Volvo XC40 hos forhandler i dag. Er mer synlig ved svart farge, men viser hvordan det er på min bil. Ser forsåvidt at dette var fremtredende på flere nye Volvoer i lokalet, men,
i mindre grad på de med metallic-lakk. Vet ikke helt om det er betryggende å se at dette er tifelle på flere Volvoer, men, det viser i alle fall at dette ikke er unikt for min bil. Hadde dog vært interessant å se hvordan det er på andre PS2 med Midnight.

Blir en del rapportering om mangler/feil her - og vil presisere at dette er en ekstremt god bil å kjøre, og at det virker som ting er vel utført generellt. Har kjørt nærmere 1000 km på fire dager - uten noe spesielt mål og mening, annet enn å kjøre.. Lenge siden jeg har kjent på lysten til å gjøre noe sånn med andre biler. Samtidig tenker jeg at det er greit å rapportere videre om ting man oppdager, da det kan gi en pekepinn for andre
i sjekk av deres egne biler - og hva som evt burde følges opp med forhandler..

plugg3n

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 08. september 2020, klokken 16:28
Sitat fra: plugg3n på tirsdag 08. september 2020, klokken 09:34

Jeg kom meg frem til bilia, men når jeg da stoppet bilen var den umulig å starte, så kom meg ikke en meter lengre. Vifta bråka noe voldsomt ,display flimra, kom bare opp startsekvens av bilen som gikk i loop...
Nå står den til reperasjon, noen som har hatt tilsvarende som dette?

DET hadde jeg ikke overlevd på en ny bil.
De må jo rette dette,men det skal bli spennende å høre hva som egentlig har skjedd her. Fikk du låne bil?

Jeg fikk lånebil umiddelbart ja, så det gikk helt fint

Barrabas

Sitat fra: Poffen på tirsdag 08. september 2020, klokken 21:35
Er så heldig(?) at jeg har en P2 som er estimert utlevert nå i september.
Spørsmålstegnet er der ettersom jeg vanligvis kun gjør følgende sjekk av en ny bil: Sjekk lakk, "motorrom", kupe og bagasjerom for synlige skader
Dette er normal prosedyre for min del før jeg starter bilen første gang hos forhandler.

Når jeg nå leser denne tråden, så har jeg så langt notert meg følgende ekstra punkter som Polestar må bekrefte skriftlig til meg FØR jeg tar ut bilen av lokalet.

Verifisert/oppdatert til siste programvare
Kontrollert/feilrettet drivsystem ("The propulsion system requires service urgently. Drive carefully to the nearest workshop.")
Kontrollert/feilrettet batterivifte
Kontrollert/feilrettet knapp på nøkkel for åpning av bagasjerom
Kontrollert/feilrettet for melding om manglende nøkkel
Kontrollert/feilrettet for aktivering, lading og alarm ved ladeslutt av hovedbatteri
Kontrollert/feilrettet 12V lading
Kontrollert/feilrettet 12V uttak
Kontrollert/justert frontlys til riktig høyde
Kontroller/oppladet 12V batteri
Kontrollert/feilrettet lakk for "appelsinhud"
Kontrollert/feilrettet bakre sidevinduer så de ikke lar seg flytte manuelt



Har noen her tips til flere punkter jeg bør/må tilføye basert på erfaringer så langt?

Ser for meg at jeg må ta med meg et dokument med listen som de får krysse av på, stemple og signere. Alternativt så blir det å heve kontrakten.  ;)

Flott initiativ @Poffen å samle feil rapportert hittil. Fint om du kan legge til ulyd/knirkelyd i rattstamme og oppskrapet pianolakk rundt gir spak. På den listen har jeg tro på at det meste kan fikses via software og justering. Ikke appelsinhud i lakk selvfølgelig. Det jeg er mest bekymret for på den listen er de løse bak vinduene i lukket tilstand. Ser ikke for meg en lett fiks på det. Skrekk og gru om de vil kunne lekke inn vann spesielt her i regnfulle vest...

hELgenen

Bakvinduer skal være tette. Spyl med høytrykkspyler og sjekk. Kommer vann inn er det en feil.

Poffen

#68
Sitat fra: Barrabas på onsdag 09. september 2020, klokken 13:35
Fint om du kan legge til ulyd/knirkelyd i rattstamme og oppskrapet pianolakk rundt gir spak.

Takk!
Har lagt til de to punktene i mitt opprinnelig innlegg 8. sept. Har også sendt opprinnelig liste til Polestar.
Benyttet lenken 'Klikk her om du har spørsmål om din levering' ;).
Jeg la til et forbehold i meldingen til Polestar om at listen kan bli justert avhengig av når endelig utleveringsdato foreligger.
Hvis de ikke er interessert i å utføre en klargjøring som innbefatter kontroll og ev. feilretting av angitte punkter så vil jeg nok lande på noe annet enn PS2.
Om de skulle finne feil i forbindelse med kontrollen, så antar jeg at konsekvensen blir forsinket utlevering.
Foretrekker det fremfor alternativet, som kan innebære en eller flere runder runder på verksted, nødstopp osv.
Skoda Enyaq iV 80X SL - I bestilling

Poffen

Sitat fra: Thule på tirsdag 08. september 2020, klokken 23:01
Du kan legge til ulyd i rattstammen - som ser ut til å være en gjenganger og noe PS er kjent med. Merker det godt i min i 70+ km/t. Ladekabler kan være greit å sjekke før du forlater om mulig.
....
Ellers tror jeg du vil ha lite hell med den lista overfor representant ved utlevering. Mitt inntrykk er at deres rolle er begrenset til å gå igjennom manualen med deg, skrive ned evt mangler du/de finner, signere akseptskjema, og gi deg nøklene..

Har lagt til det med ulyd rattstamme i mitt opprinnelige innlegg.
Mht. ladekabel var tanken at det skulle dekkes under punktet kontroll/feilretting av lading. Jeg bør muligens revurdere det.
Hvis Polestar forventer at jeg skal signere et akseptskjema uten at at jeg først får en bekreftelse på at kontroll basert på listen er utført og ev. feilrettet, så må jeg nok skuffe den representanten. Bilen vil da høyst sannsynlig få en annen eier.
Skoda Enyaq iV 80X SL - I bestilling

Tafsern

Sitat fra: Poffen på onsdag 09. september 2020, klokken 19:44
Sitat fra: Thule på tirsdag 08. september 2020, klokken 23:01
Du kan legge til ulyd i rattstammen - som ser ut til å være en gjenganger og noe PS er kjent med. Merker det godt i min i 70+ km/t. Ladekabler kan være greit å sjekke før du forlater om mulig.
....
Ellers tror jeg du vil ha lite hell med den lista overfor representant ved utlevering. Mitt inntrykk er at deres rolle er begrenset til å gå igjennom manualen med deg, skrive ned evt mangler du/de finner, signere akseptskjema, og gi deg nøklene..

Har lagt til det med ulyd rattstamme i mitt opprinnelige innlegg.
Mht. ladekabel var tanken at det skulle dekkes under punktet kontroll/feilretting av lading. Jeg bør muligens revurdere det.
Hvis Polestar forventer at jeg skal signere et akseptskjema uten at at jeg først får en bekreftelse på at kontroll basert på listen er utført og ev. feilrettet, så må jeg nok skuffe den representanten. Bilen vil da høyst sannsynlig få en annen eier.

Regner med at du krevde at de skal stille med rød løper, champagne og en times massasje under levering også?

Du er sikkert morsom på fest.

hELgenen

Synes det er er flott tiltak jeg.
Polestar må gjøre grep,og listen er jo perfekt utgangspunkt for både dem og kundene.
Stå på!! Dette er vinn vinn for alle!

Roy Aasen

Ved utlevering av bilen bør du få de til å vise deg hvor nødutløser til ladeporten er..passer visst ikke med manualen. (Eller har noen kjennskap til hvor den befinner seg?)

Ett lite tips til alarmanlegget. Hvis du er usikker på stabiliten på anlegget så kan du ta ut sikring nr 30. (Gir muligens en feilmelding?) Kanskje være føre var hvis du bor i meget tettbygd strøk.

Hoggorm

Sitat fra: Thule på mandag 07. september 2020, klokken 11:20
... La også gjennom helgen merke til mye vindstøy fra bakre del av kupeen, nesten som et vindu var åpent, noe det ikke var. Men, under feilsøkingen fant jeg at høyre bakvindu, hvor lyden kom fra, er løst, dvs at du med lett kraft kan flytte vinduet sideveis opptil 1 cm. Dette ser ut til å gjelde for begge bakvinduer. Ikke bekreftet, men tenker at dette forårsaker at det oppstår en glippe mellom pakning og vindu, og dermed åpning inn til kupeen. Ser ut til at dette gjelder flere, om ikke alle Polestar 2. Skal det virkelig være sånn?

Er det fram og tibake i bilens retning vinduene kan skyves eller er det inn-ut på tvers av bilens retning?

Hvis det siste, er det slik at vinuene tilter/vipper, altså spriker mest i toppen, eller flytter hele flaten seg?


Thule

Sitat fra: Hoggorm på onsdag 09. september 2020, klokken 22:38
Er det fram og tibake i bilens retning vinduene kan skyves eller er det inn-ut på tvers av bilens retning?

Hvis det siste, er det slik at vinuene tilter/vipper, altså spriker mest i toppen, eller flytter hele flaten seg?

Fram og tilbake, ca 1 cm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA