Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: hELgenen på fredag 04. september 2020, klokken 22:01
12V problemer med elbiler og mye teknikk har vært kjent lenge og blitt løst for lenge siden av alle andre.
Ikke helt enig der.
Er medlem av diverse FB-grupper for Hyundai Kona Electric, e-Niro og helt nye e-Soul.
Samtlige av disse gruppene er befengt med "bilen er død". Løsning "Lad 12V batteriet."

Men enig. 12V-problematikken burde vært løst for lenge siden. Det er snakk om biler som står tilkoblet vegglader flere ganger i løpet av en måned. Bilen kjører rundt en en stor energimengde i bunnen.
Å ikke få til systemer som lar 12V-batteriet utnytte disse to punktene ved behov er rett og slett for dårlig.

hELgenen

På Soul mener jeg dette er løst. En "nabo"  borte i gata her slet mye med dette. Nå er det ikke lenger et problem.
Hva som ble gjort vet jeg ikke,men noe var det.
Vi får bare krysse fingrer og håpe...

RJK

Sitat fra: trykkertor på lørdag 05. september 2020, klokken 12:33
Sitat fra: hELgenen på fredag 04. september 2020, klokken 22:01
12V problemer med elbiler og mye teknikk har vært kjent lenge og blitt løst for lenge siden av alle andre.
Ikke helt enig der.
Er medlem av diverse FB-grupper for Hyundai Kona Electric, e-Niro og helt nye e-Soul.
Samtlige av disse gruppene er befengt med "bilen er død". Løsning "Lad 12V batteriet."

Men enig. 12V-problematikken burde vært løst for lenge siden. Det er snakk om biler som står tilkoblet vegglader flere ganger i løpet av en måned. Bilen kjører rundt en en stor energimengde i bunnen.
Å ikke få til systemer som lar 12V-batteriet utnytte disse to punktene ved behov er rett og slett for dårlig.

Følger tydeligvis ikke så mye med som deg, for jeg har ikke sett at dette er et problem. Det jeg dog lærte via forum, er årsak til at "gul lampe" i logo kommer på, som er fordi 12V-batteriet lades fra hovedbatteriet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

trykkertor

Sitat fra: RJK på lørdag 05. september 2020, klokken 17:13
Følger tydeligvis ikke så mye med som deg, for jeg har ikke sett at dette er et problem. Det jeg dog lærte via forum, er årsak til at "gul lampe" i logo kommer på, som er fordi 12V-batteriet lades fra hovedbatteriet.
Det er riktig. Og på tidligere Kona Electric måtte eier selv aktivere denne funksjonen.
Så merket Hyundai at det var så mye problemer at de satte den til "default on" og fjernet valget i menyen. (Programvareoppdatering).

Men.....jeg har en mistanke om at det finnes en hel del elbiler solgt hvor 12V har gått så langt ned at batteriet faktisk er "ødelagt". At det ikke holder på spenning, og ikke har samme kapasitet som originalt. Da blir slik etterlading bare klatting på et ødelagt batteri. Vent til vinteren, så bobler problemene opp igjen.

Så lurer jeg på hvordan produsentene har løst dette med batteriforbruk i parkert modus. Hvis det viser seg at bilene hovedsaklig forsyner radio, skjerm og interiørlys med 12V, og folk har en tendens til å sitte i bilene sine under lading, vente på hente noen osv...... så er det mye belastning av 12V.
Mange biler har mulighet for å slå på camper-mode, eller Auxilary-mode etc som gjør at slikt trekkes fra bilens store hovedbatteri.
Problemet er at sikkert under 5% av bileiere leser eierhåndboken og setter seg inn i slike systemer.

RJK

Sitat fra: trykkertor på lørdag 05. september 2020, klokken 17:32
Sitat fra: RJK på lørdag 05. september 2020, klokken 17:13
Det er riktig. Og på tidligere Kona Electric måtte eier selv aktivere denne funksjonen.
Så merket Hyundai at det var så mye problemer at de satte den til "default on" og fjernet valget i menyen. (Programvareoppdatering).

Men.....jeg har en mistanke om at det finnes en hel del elbiler solgt hvor 12V har gått så langt ned at batteriet faktisk er "ødelagt". At det ikke holder på spenning, og ikke har samme kapasitet som originalt. Da blir slik etterlading bare klatting på et ødelagt batteri. Vent til vinteren, så bobler problemene opp igjen.

Så lurer jeg på hvordan produsentene har løst dette med batteriforbruk i parkert modus. Hvis det viser seg at bilene hovedsaklig forsyner radio, skjerm og interiørlys med 12V, og folk har en tendens til å sitte i bilene sine under lading, vente på hente noen osv...... så er det mye belastning av 12V.
Mange biler har mulighet for å slå på camper-mode, eller Auxilary-mode etc som gjør at slikt trekkes fra bilens store hovedbatteri.
Problemet er at sikkert under 5% av bileiere leser eierhåndboken og setter seg inn i slike systemer.

Vet ikke om det er så mange som har den muligheten, så alternativet er å stå med bilen på fremfor å slå den av. Har en eneste gang fått den advarselen om bruk av 12V, og har siden brukt "Utility mode" eller bare stått med motoren på og bilen i P, med håndbrekket aktivert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thule

Etter 6-700 km har jeg foreløpig ikke hatt noen issues med 12V, heller ikke andre feilmeldinger. En annen ting jeg ser ved vask av bilen idag, er at stort sett hele lakken har «orange peel», eneste unntaket er vel frontfangern. Forstår det slik at dette er til en viss grad vanlig idag i forskjellig omfang - men, nedtur at det er på hele bilen. På mine to forrige biler, en V90 samt en Leaf, var det ikke antydning til dette. Noen andre som har fått utlevert PS2 og kan sjekke om dette er tilfelle med deres lakk også?

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

hELgenen

Ja..google det...
Ikke noe feil,men noen synes det ikke er pent
Det kan skyldes flere ting...også for mye lakk.

Thule

Andre feil og mangler oppdaget;

Fikk bekreftet at lysene var feilstilt igår kveld, da mye motgående trafikk blinket til meg. Ellers har jeg gjennom helgen fått feilmelding på 12-v lading, hvorpå jeg ble bedt om å «stoppe trygt». Ignorerte den, og har siden ikke oppstått. La også gjennom helgen merke til mye vindstøy fra bakre del av kupeen, nesten som et vindu var åpent, noe det ikke var. Men, under feilsøkingen fant jeg at høyre bakvindu, hvor lyden kom fra, er løst, dvs at du med lett kraft kan flytte vinduet sideveis opptil 1 cm. Dette ser ut til å gjelde for begge bakvinduer. Ikke bekreftet, men tenker at dette forårsaker at det oppstår en glippe mellom pakning og vindu, og dermed åpning inn til kupeen. Ser ut til at dette gjelder flere, om ikke alle Polestar 2. Skal det virkelig være sånn?

Kjapp respons fra servicelokasjon, får bilen inn imorgen, tirsdag. Dog, forespørsel om lånebil ble avslått, med henvisning videre til Polestar – som igjen sier at dette er å anse som en service, og at de dermed ikke står for lånebil. Klagde naturlig nok på dette, og viste til at dette ikke er en service, men feilretting, og med feilmeldingen som hadde bedt meg om å stoppe, kunne dette i utgangspunktet regnes som et «havari». Fikk lite forståelse for dette – men en forklaring på at feilmeldingen var kun en software bug som kom til å bli fikset «snart». Ba han ta dette videre i hierarkiet.. Lite aktuelt at jeg etter å ha vært uten bil i nærmere en måned grunnet utsatt leveringstid på bilen, med påfølgende logistikkproblemer, nå skal måtte ta 2-3 timer avspasering fra jobb for å komme meg fra/til service-lokasjon. Et av salgsargumentene for Polestar var jo at det skulle være henting/levering når bilen skal på verksted!

Mulig PS innser at det er mange biler som må inn på fix fremover – og begynner å holde igjen på kostnadene ved lånebil, noe som er bekymringsfullt for min del. Har lite interesse av å bruke masse tid fram og tilbake på verksted.

Forøvrig en fantastisk bil! Men, med overnevnte, samt andre ting som mye orange peel på lakken, vurderer jeg sterkt å benytte meg av angreretten, for deretter å bestille på et senere tidspunkt når fabrikken har fått på plass fixes.

hELgenen

Hva slags farge har du på din bil?
Tenkte kanskje fargevalg har noe å si for hvor tydelige denne "appelsinhuden" er synlig

Thule

Midnight (blå). Nei, for all del, er ikke altfor synlig. Enhver som ser bilen litt på avstand ville ikke ha reagert - men når du kommer nært er det ganske tydelig i rett lys. Kjenner ikke noe kontur i klarlakken, så ikke altfor ille, men.. Det er der. Mitt problem er at jeg ikke vet hvor vanlig dette er. Jeg har ikke sett det på mine tidligere biler, en V90 og en Leaf. Men mulig dette er noe man bør forvente og akseptere idag? Planen var å ta bilen inn på coating i neste uke, tenker jeg får de til å ta en vurdering først. Neppe noe forhandler blir å se på som en mangel, men, har jo denne angreretten da.

hELgenen

Men benytter du angrerett er det vel en liten kostnad som du ikke får dekket?
Mente det stod noe i bestillingen om 10.000 som da ville fordufte........

mroek

Nei, det der med tap av 10k stemmer ikke. Det var da snakk om bestillingsgebyret, men det har jo alle fått tilbake etter å ha signert kontrakt.

Når det er sagt, så vet jeg ikke om noen som har benyttet angreretten med suksess enda, men jeg tviler på at det vil være et problem.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Thule

De 10 000 kronene har blitt kalt både depositum og bestillingsgebyr – og har vært/er uklart i hvilke tifeller de faktisk vil bli belastet. Jeg betalte summen i juli 2019, og fikk de først tilbake idag etter noe purring. Som jeg har forstått det dreier dette mer seg om kansellerering av bestillinger etter endelig bekreftelse. Angreretten er jo der pga at bilen blir kjøpt via nett, og er regulert via forbrukerkjøpsloven antar jeg. Tror de vil slite lovmessig med å ta et gebyr for benyttelse av angrerett. Tvetydigheten oppstår jo i det at man slipper unna gebyret om man tar i mot bilen for så å returnere den.. Men må betale om man kansellerer den før man har tatt levering, hvor man skulle tro sistnevnte var enklere og billigere for Polestar.

mroek

Det er jo mange som har kansellert sin ordre, og de har jo fått returnert dette gebyret/depositumet, så i praksis tror jeg dette er et non-issue.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA