Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: tromsø på lørdag 22. august 2020, klokken 22:21
Fra mroek:
"På ladeskjermen i bilen står det at 80% er anbefalt av Polestar. Fant ikke akkurat det samme i manualen, men det er en egen side om langtidslagring, der de anbefaler 40-50%."

Har lest flere artikler om batterilevetid og de sier det samme, lagre batteriet mellom 20-50%. Så hvorfor ikke hverdagslade til 60% og kjøre ned til 30ish% på biler med 60+ kWh batterier?

Kona har 64 kWh netto og såvidt jeg husker litt over 70 kWh brutto. I manualen så sies det at det som er tilgjengelig, som vil si er 100 % ved 64 kWh, er tilgjengelig for bruk. Der advares man ikke mot å lade til 100 %, fordi at det er satt av plass i brutto til å passe på dette.

Jeg prøver å stoppe ved 80 % eller 90 %, men siden Hyundai sier jeg ikke skal bekymre meg, så stoler jeg på at de vet hva de snakker om for egen bil. Skal jeg på langtur, så lader jeg gjerne til 100 %, men lader ikke slik og og så lar den stå parkert med så mye strøm i.

Da lar jeg den heller stå ved normal SoC, og lader opp dagen i forveien eller over natta når jeg skal kjøre ut, litt avhengig av om jeg tror laderne hos oss kan være ledig, eller om jeg tror det vil være "kø" den kvelden. Flere ladere i borettslaget gjør at det blir lettere å sørge for at bilen er ferdigladet rett før jeg skal dra ut, og bedre mulighet til å sette når jeg trenger at den er full.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 22:40
siden Hyundai sier jeg ikke skal bekymre meg, så stoler jeg på at de vet hva de snakker om for egen bil.
Det er ikke bare Huyndai som sier dette, flertallet produsenter  sier noe i samme retning. Jeg tror det skal forstås som « det er ikke sånn at garantien vil kunne komme til å slå inn med slik lading» de mener. Dvs feks 70 % restkapasitet etter 5 år.... (finnes både bedre og dårligere garantier)

Personlig tenker jeg at inntil 30% redusert kapasitet er veldig mye og ikke en ramme jeg er komfortabel med.

Jeg bruker å lade til 70% i det daglige og lar den stå rundt 50% om det er lite bruk i en periode (korona f.eks). Mitt mantra er «better safe then sorry», men husker godt kortrekkeviddebil som ble ladet til 100% hver bruksdag omtrent. Den fungerte greit også etter tre års bruk, så må en så går det ann.

Hoggorm

Utfra Spec. som er 78kWh brutto og 76kWh netto så er total buffer bare 2,56%. Det er jo så lite at selv om alt er i bunn så er det knapt. Det sansynligjør at all buffer er i bunn og 100% er nær reel 100%.

Men i ladetest-videoen til TB så regnet han seg fram til netto kapasiet på 70-73kWh. Så kanskje Polestar "juger" og har i virklighet mer buffer og mindre netto enn de sier. Det kan være mange andre forklaringer på avviket mellom spec og TB's beregning men avviket er påfallende stort.

Tafsern

Sitat fra: Hoggorm på mandag 24. august 2020, klokken 22:18
Utfra Spec. som er 78kWh brutto og 76kWh netto så er total buffer bare 2,56%. Det er jo så lite at selv om alt er i bunn så er det knapt. Det sansynligjør at all buffer er i bunn og 100% er nær reel 100%.

Men i ladetest-videoen til TB så regnet han seg fram til netto kapasiet på 70-73kWh. Så kanskje Polestar "juger" og har i virklighet mer buffer og mindre netto enn de sier. Det kan være mange andre forklaringer på avviket mellom spec og TB's beregning men avviket er påfallende stort.

Netto batteri er vel 72,5 kWh.

https://ev-database.org/car/1170/Polestar-2

gekko300

Forbruksdata fra biler i drift tilsier at netto kapasitet er mellom 72 og 73 kWh.

Skuggis

Sitat fra: Skuggis på lørdag 22. august 2020, klokken 08:32
Har kjørt min P2 i over en uke nå. Så langt har jeg erfart følgende feil/rariteter

  • Knapp på nøkkel for å åpne bagasjerom, skjer ingenting når jeg trykker på den.
  • Selv om bilen står satt til å lade til 80%, lader den til 100. Ikke sikker på om dette er konsekvent.(lade hjemme 7kwh)
  • Et par tilfeller hvor front/side kamera ikke var "tilgjengelig" ved start.


Dette med nøkkel var ingen feil. Jeg bare var ikke klar over at jeg måtte holde knappen inne en stund for at det skulle virke.

Dette med lading til 100% er meldt til Polestar support i alle fall. Jeg ser at det er et tema for diskusjon, men jeg tenker at for meg som kunde er det viktig at så lenge det står en anbefaling om å lade til 80%, en mulighet for å velge akkurat det, hvorpå bilen gjør noe annet fremstår som en feil uansett hva logikken bak er eller bør være.

Har ikke hatt flere kamera feil på en stund

SOS knappen lyser med feilmelding som sier at man skal kontakte Service. Polestar Connect appen er ikke klar blir jeg fortalt så jeg har ikke fått noe PIN kode for å lage bruker eller noe som man gjør på Volvo Connect (og polestar appen finnes jo i app store. Polestar Support sier at SOS funksjonen og appen henger sammen, og at dette er høyt prioritert, men måten de snakker om dette på gjør meg virkelig ikke helt sikker på at det stemmer for de virker relativt nølende. Virker som de får litt magert med informasjon fra sentralt hold og gjør sitt beste, men det er kanskje bare min magefølelse.


Skuggis

SOS funksjonen i P2 har mast hver dag om at den ikke fungerer, men i dag var denne meldingen borte.

LFC

I følge Facebookgruppen så er det nesten 50% biler med feil.
Det som går igjen er at lysene er stilt for høyt, 12V batteriet er defekt eller ikke ladet nok ved utlevering, og at det er softwarebugs.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

hELgenen

Sitat fra: LFC på søndag 30. august 2020, klokken 19:32
I følge Facebookgruppen så er det nesten 50% biler med feil.
Det som går igjen er at lysene er stilt for høyt, 12V batteriet er defekt eller ikke ladet nok ved utlevering, og at det er softwarebugs.

OK - flott med litt info fra facegruppen også.
Softwarebugs regner jeg alle (100%) har - men satser på at de fikser det raskt
Også hørt at noen har måtte restarte skjermen - var en tester på Youtube som nevnte dette.
Lysene for høyt er visstnok gjort i en fei.
12V batteriet burde være en smal sak å fikse - men dersom det ikke lades opp når bilen lades kan det jo
bli spennende til vinteren med småkjøring......Mange tidligere produsenter har slitt litt der ja.....

Skuggis

Sitat fra: hELgenen på søndag 30. august 2020, klokken 19:49
Sitat fra: LFC på søndag 30. august 2020, klokken 19:32
I følge Facebookgruppen så er det nesten 50% biler med feil.
Det som går igjen er at lysene er stilt for høyt, 12V batteriet er defekt eller ikke ladet nok ved utlevering, og at det er softwarebugs.
Også hørt at noen har måtte restarte skjermen - var en tester på Youtube som nevnte dette.
Lysene for høyt er visstnok gjort i en fei.
Lysene fikset i en fei ved å stikke innom et servicepunkt f.eks Bilia? eller er dette en justering via oppdatering?

hELgenen

Hørte de tok det fysisk..altså oppmøte hos Bilia

Hoggorm

Jeg ble oppringt for å avtale utlevering i dag så jeg benyttet anledningen til å spørre om bl.a. dette med 12V batteriet. Jeg spurte direkte om når/hvordan 12V batteriet ble ladet og fikk beskjed om at 12V batteriet ikke ble ladet når bilen lader men kun når bilen kjører. 12V batteriet må i tilfelle lades separat. Jeg synes det er en rar løsning at 12V bateriet kun lader når man kjører. Egentlig burde 12V batteriet blitt ladet fra hovedbatteriet om det kommer under en viss spenning uansett hva bilen gjør (lader, kjører eller står ubrukt og ikke tilkoblet) så lenge hovedbatteriet er over en viss SOC (f.eks. 30-40%). Dette skal da ikke vanskelig å få til. 

Selgeren mente det var nok med bare korte turer selv på vinteren for å lade 12V batteriet men det lurer jeg litt på. Jeg er også spent hvordan 12V batteriet har tålt denne mishandlingen det har fått på veien hit. 

Kan være at flere av svarene jeg har fått er direkte feil, noe som ikke er uvanlig fra Polestar.

hELgenen

Om dette faktisk er tilfelle så vil alle Polestar eiere i innlandet kunne slite voldsomt med 12V problemer til vinteren. Det er også å anta at batteriet faktisk kan være utladet allerede en gang før bilen leveres kunde. Skal i alle fall sjekke status på 12V batteriet med en gang. Dette er bare rett og slett elendig nyheter. 12V problemer med elbiler og mye teknikk har vært kjent lenge og blitt løst for lenge siden av alle andre. Om bilen faktisk ikke vedlikeholdslader når den står til lading må de nesten få montert et deksel over der 12V batteriet er som lett kan fjernes slik at en enkelt kan vedlikeholdslade selv. Gjorde vedlikeholdslading på fossiler for 100 år siden,gjerne 2 ganger gjennom vinteren. Om det virkelig er dinosaur teknologi her blir jeg skuffet

Ingeniøren

#28
Høres ut som samme problem som de første Leaf som kom. Når du lader brukes og litt strøm for å holde liv i ladeeletronikken med mer. Blir bilen stående med kabel i noen dager er batteriet flatt og bilen død når du skal ha den, spesielt etter noen år når batteriet ikke er 100% lenger eller når det er kaldt - er det mulig i 2020 ??
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Sendt polestar support en melding på dette. Vi i Norge har mange år med erfaring med dette og hadde jo forventet at Polestar faktisk var klar over utfordringen. Elbiler som står til lading vil ikke være en død dings slik som fossiler. Her er det elektronikk i drift hele tiden. Og med app som kommuniserer med bileb blir det jo ennå mer som står og går..Her burde et bilmagasin/journalist følge opp om det faktisk er en "svensketabbe" ute å går

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA