Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil

Startet av OhmPaPa, søndag 12. juli 2020, klokken 16:22

« forrige - neste »

z4rd

Er på 2. Teslaen. Aldri vært driftstans.

Kanskje vennene dine kjørte bilen tom for strøm? ;)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

#16
Mener jeg leste at JD power undersøkelsen tar med "alt mellom himmel og jord" type feil, også ting som strengt talt ikke er feil. Men greit nok.

Når det gjelder driftsstans - teller jeg egne biler samt venner/familie har vi vært igjennom et tosifert antall Tesla siden 2013. Ingen har hatt driftsstans. Ingen har hatt problemer med bremsene. Ingen har hatt skjevslitte dekk.
Eneste tydelige gjenganger er dørhåndtakene på Model S, og jeg hadde slitasje ved dørene på min Model X. Men ikke verre enn at det ser ut til å måtte korrigeres minst hver 100.000km.
Solgte X`en på 73.000km. Ingen sensorfeil på dørene. Men byttet en ultrasonic sensor i støtfangeren foran.

Faren min er på Tesla nr 2 siden 2015. På første S hadde han en eneste feil - løs plastklips i førerdør. På Model X`en har han byttet latch på frunk og byttet en defekt nøkkel. Ellers null feil å melde.

Men - det er flere løsninger som ikke var gode nok på min X og ditto på S`en. Og det er godt mulig vi har hatt litt flaks med det tosifrede antallet biler jeg/venner/familie har kværnet igjennom siste 7 år. Årsaken til at jeg testet en tysk elbil nå er for å kjenne litt på forskjellen og om det er viktigere for meg med det tyskerne er gode på kontra det Tesla er god på. Foreløpig er bildet nyansert.

Angående topic - at Tesla skulle ha få garantireparasjoner er jeg usikker på om kan stemme. Mulig det er noe kreativ bokføring ute og går.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

#17
Har hatt 13 verkstedsbesøk siden september 2018. Alt på garanti. Hver linje er ett besøk.

Etter hukommelse:
Ny bil. Radio død
Lekkasje 3-kant vindu
Oppdatering hengt seg opp. Navigasjonsdatabase.
Skiftet støtdempere foran
Ulyd i bremser. Bremseservice.
Gule kanter MCU
Gule kanter. Andre gang
Skiftet begge frontlykter
Byttet kamera B-stolpe
Rekalibrering kamera
Oppdateringer hengt seg opp (ingen oppdatering på 67 dager).
«Re-glued» soltak
Skiftet en del i understellet bak (husker ikke hva det het). 4-hjuls justering

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: Rævedilter på fredag 24. juli 2020, klokken 22:04
Når det gjelder opplevd kvalitet og reperasjoner på Tesla har over halvparten av dei eg kjenner med Tesla fått stopp så dei måtte hentes. jo designfeil alle sammen bortsett fra sensorfeil.
Jeg har nå Tesla nr 3 (TM3) og 4 (X) nå. Aldri hatt driftsstopp. Et dørhåndtak har klikket (på TMS 85D) samt at parkeringsbrems hengte seg opp nå det var is/vinter på samme bil. Løsnet alltid etter 2 forsøk. Tesla byttet på begge sider. Et løst panel, klips løsnet (på S100D), ellers intet - nada. Tilsammen kjørt 150.000 km på disse bilene. Aldri vært borti biler med mindre feil etter så lang kjøring.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rævedilter

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. juli 2020, klokken 22:19
Ja, bremsene er dårlig smurt fra fabrikk.
Dårlig? Fraværende trur eg me seier.
Og dei MÅ renses/smørast minst 1 gang pr. år, helst to iallefall her på vestlandet. Dette klarer jo andre fabrikanter uten problemer. Ta bremsene på TLC100 med samme vekt som TMX, 4 stempel der og glideklosser, men aldri problemer da det var nok avstand, vart reingjort kun når ein skifta bremseklosser. Califorinadesign på Tesla er min påstand.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. juli 2020, klokken 22:19
Skjevslitasje har vi ikke hatt på X, det er bare å la være å kjøre i low.
Både eg og naboen kjører kun i standard (eg har hatt min kun i low når eg setter på tilhenger), og begge har slitt til corden på innside bak før resten er nede i 2 mm. Men kun på standard sommerdekk, vinterdekk (19") er ok.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. juli 2020, klokken 22:19
Styrekryss er byttet ja, men er vel heller materialfeil enn designfeil- Nytt kryss bør holde bra.
Mitt nye (satt på i vinter på 70000 km) er identisk til det gamle; problemet er utvendig korrosjon da glideflatene ikkje er beskyttet. Dette problemet har vel vore sidan 2013 meiner eg (Samme på S). Slike kryss har jo gummitetninger normalt, men ikkje Tesla da den er designet for å gå i California.

Rævedilter

Sitat fra: z4rd på fredag 24. juli 2020, klokken 22:35
Er på 2. Teslaen. Aldri vært driftstans.

Kanskje vennene dine kjørte bilen tom for strøm? ;)
Nei,det gjorde dei ikkje. Alt fra heilt død til batterilfeil og sensorfeil.

z4rd

Bilen kjørte ikke videre pga «sensorfeil» ?

Aldri hørt om. Hvilken sensor snakker vi om?
Den kjente sensorfeilen du har referert til tidligere på TMX gjorde at man ikke fikk software-oppdateringer.

Uansett, så er jeg rimelig sikker på at flertallet aldri har opplevd driftstans på TMX. Men andre utbedringer, ja. De er det nok av.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Rævedilter

#22
Sitat fra: Motorwatt på fredag 24. juli 2020, klokken 23:22
Har hatt 13 verkstedsbesøk siden september 2018. Alt på garanti. Hver linje er ett besøk.

Etter hukommelse:
Ny bil. Radio død
Lekkasje 3-kant vindu
Oppdatering hengt seg opp. Navigasjonsdatabase.
Skiftet støtdempere foran
Ulyd i bremser. Bremseservice.
Gule kanter MCU
Gule kanter. Andre gang
Skiftet begge frontlykter
Byttet kamera B-stolpe
Rekalibrering kamera
Oppdateringer hengt seg opp (ingen oppdatering på 67 dager).
«Re-glued» soltak
Skiftet en del i understellet bak (husker ikke hva det het). 4-hjuls justering
90000 km 2018 TMX , 4-5 besøk:
Skifte styrekryss
Skifte vindusheis passasjerside
Skifte stag på førerdørmotor (husker ikkje om eg skifte den sjølv eller hadde den inne)
Skifte baklykt+sensor FWD
Skifte sikring hengerlys

Alt på bremsene har eg gjort sjølv; smøring og skifting av klosser.

Skal inn på garantirep nå før 100 000 km:
Hjulstilling
Knirk i forstilling
Dugg i baklykt (egentlig bryr eg meg ikkje om denne så lenge Tesla garanterer den går igjennom PKK).
Lakkslitasje FWD
+ andre ting som blir funne i garantiutløpstest.
Så alt i alt er eg ikkje misfornøynd, men å påstå at Tesla er betre på feil enn andre synes eg ikkje det er grunnlag for.


Rævedilter

#23
Sitat fra: z4rd på lørdag 25. juli 2020, klokken 07:29
Bilen kjørte ikke videre pga «sensorfeil» ?

Aldri hørt om. Hvilken sensor snakker vi om?
FWD gjekk ikkje ned igjen, stod åpen til tross for teknisk assistanse via telefon. Tesla kom med lånebil og kva dei gjorde veit eg ikkje, kollegaen min kjørte heim med lånebilen.

Så teknisk sett kunne han kjørt med åpen dør; mulig det ikkje teller som driftsstans da?

geear

#24
Ja, hvis vi er der så kan vi jo alltids prøve på en oppsummering på verkstedsbesøk bare fra husken, og da er det nok glemt noe..

Nov 17 X AP2.5 ca. 39k km (men viser mindre):
- levert med feil bakseteløsning (ble riktig nok informert før vi fikk bilen, og ble kompensert for det)
- levert med feil frontlykter, ikke "adaptive", skiftet
- levert med ripe i aluramme rundt MCU, ble skiftet og levert ut igjen med ny ramme med bulk i stedet, skiftet enda en gang, ok
- levert med ripe i rattknapp (slik at lyset kommer gjennom, ikke fikset)
- lakkfeil begge dører førerside, ble omlakkert, og samtidig dekket hele bilen med lakkstøv (riktig nok hos en Jaguar-forhandler)
- dårlig justert fwd førerside, fikset
- vann på toppen av fwd førerside rant inn i baksetet ved åpning, pakninger demontert og limt på ny (pga mange måneders leveringstid)
- nedre dørlister høyre side fulle av sand og drit, bulet ut og så forferdelig ut, etter bare måneder, skiftet
- store vibrasjoner i drivverk under hard aksellerasjon, skiftet stikkakslinger og en haug med komponenter i forstillingen
- senterkopper på vinterhjul var fulle av korrosjon og så ikke ut etter bare en vinter, skiftet
- gule kanter på MCU, fikset
- dugg i baklykter, skiftet
- defekt setebelte tredje rad, fikset
- defekt skyvemekanisme andre rad, fikset
- mener ene setet på tredje rad ikke gikk å ta opp/ned en periode, fikset
- MCU sinnsykt treg og laggy i sikkert et år, Spotify hakket, blinklyslyder ble bare spilt av sporadisk, ble endelig bra igjen for noen måneder siden, var inne iallfall et par ganger.
- svært redusert bremsevirkning etter 1,5 år, foran klosser satt omtrent støpt fast i steinhard guffe
- venstre FWD detekterte gjenstand tett innpå sensor hver gang den stod parkert med sola på døra, og nektet å åpne førerdør og FWD mer enn ti centimeter, fikset.
- MCU startet samme sted hver dag i en periode (et helt annet sted en bilen var), og kilometerstand ble slettet hver gang bilen hadde vært av, sikkert 3000km som ikke er logget på bilens odometer, fikset, men odometeret er altså fortsatt feil.
- venstre falkevingedør nektet å gå ned/stenge, madammen presset den inntil og kjørte med konstant lyd og visuell varsel, bare noen kilometer, hadde vært driftsstans om det var lenger tur
- ny sommer og mer sol på venstre falkevingedør, samme sensorfeil igjen som lenger oppe, nektet å åpne begge dørene mer enn ti centimeter, ny rep, foreløpig ok
- passasjerdør høyre side foran åpnet plutselig med FULL kraft, så det knaste i dørkarmen, hver gang man trykket på knappen, og måtte presses igjen helt til den låste, med makt, brydde seg ikke om hindringer, vegger, stolper, folk, smalt opp, ungene hadde ikke sjanse til å ta imot/holde igjen, reparert
- MCU restartet under kjøring og ble stående med Tesla-logoen oppe uten å klare å starte, klima på, umulig å slå av, fikset
- forferdelig skrapelyd fra venstre bakhjul, verst i revers, har hatt av hjul og sjekket, men finner ikke steiner eller andre synlige feil, ikke rep. enda

Og så kan man jo også ta med at den ble solgt med automatiske viskere, uten at den hadde det, og andre irritasjoner/bugs osv. som er forårsaket av software og som ikke gir mulighet til annet enn å vente på neste versjon, da Tesla lokalt ikke har noe de skulle ha sagt. Og ikke minst så har noen av feilene ført til flere turer inn.

Sikkert noe glemt også, og JA, noen av disse er fordi jeg er nøye, sånt som lakkfeilen hadde mange levd med, kanskje aldri merket, men vil man holde på med techy biler for "techfolk", så må man regne med å få ingeniører, og andre som er opptatt av detaljer, på kundelista.

Motorwatt

#25
Sitat fra: Motorwatt på fredag 24. juli 2020, klokken 23:22
Har hatt 13 verkstedsbesøk siden september 2018. Alt på garanti. Hver linje er ett besøk.
...........

I rettferdighetens navn skal det sies at bilen aldri har oppført seg så pent som den gjør nå (hvis man ser bort fra AP og TACC). All knirking er borte, og bilen har aldri vært mere lydløs enn den er nå. Noe vindsus fra takluke over 100 km/t som kompenseres med litt høyere volum på media. Virker faktisk "tightere" nå enn noen gang, og det meste fungerer som det skal. Gjenstår kun løst taktrekk over førerdør.

Jeg bor slik at jeg innen rimelig avstand kan bruke 4 verksteder, og har en klar prioriteringsliste hvor Rud og Porsgrunn (Mobile Service) utpreger seg som de beste. Godt fornøyd med service til tross for hyppige besøk.

Men i urettferdighetens navn reagerer jeg negativt på at Tesla tydeligvis sørger for at det er den største fansen som får de beste bilene....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 25. juli 2020, klokken 14:02
Men i urettferdighetens navn reagerer jeg negativt på at Tesla tydeligvis sørger for at det er den største fansen som får de beste bilene....
Du tenker på meg da - sikkert  :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Jada, deg og. Egentlig litt misunnelsesverdig også. Man innehar evnen til å fortrenge det negative som fremkommer, og prøver, og til og med klarer, å oppveie dette med gode opplevelser.  En fin evne. Vi pragmatikere derimot lider nok litt....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OhmPaPa


1000kwh

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 25. juli 2020, klokken 19:07
Jada, deg og. Egentlig litt misunnelsesverdig også. Man innehar evnen til å fortrenge det negative som fremkommer, og prøver, og til og med klarer, å oppveie dette med gode opplevelser.  En fin evne. Vi pragmatikere derimot lider nok litt....
Evt velger å glemme ting som var og ikke lager lister over alt man har reklamert på i livet  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA