Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Emne startet av: OhmPaPa på ſøndag 12. Juli 2020, klokken 16:22

Tittel: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: OhmPaPaſøndag 12. Juli 2020, klokken 16:22
For garanti-nerder finnes tidsskriftet Warranty Week.

De har en artikkel om garanti-reparasjoner på Tesla sammenlignet med Ford og GM.

  [ You are not allowed to view attachments ]  

Tesla kommer bra ut av undersøkelsen:

In 2019, warranty metrics improved for Tesla and deteriorated for GM and Ford. While Tesla still sets aside the most funds per unit sold to finance future warranty costs, its current claims rate is one of the lowest in the business. And while GM and Ford spend less per vehicle, their vehicles also cost less, and their costs have been rising for several years in a row.


Så Tesla setter av mest penger per bil de selger til garanti-reparasjoner. Samtidig trenger de å bruke mindre prosentandel av salgsprisen på garantiutlegg enn Ford og GM. I tillegg går trenden rett vei for Tesla men feil vei for de andre to.

Apropos disse avsetningene:

Når pengene etterhvert ikke trenger å brukes på garanti-reparasjoner blir de ført som inntekter i regnskapet. Siden Tesla setter av høye beløp kommer også høye beløp som forsinket fortjeneste. Dette elsker enkelte Tesla-hatere å bruke for å anklage Tesla for svindel og regnskapsjuks. Men det er altså vanlig praksis for produkter som selges med garanti.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: xerxesſøndag 12. Juli 2020, klokken 18:29
leste det er litt kontroverser rundt om tesla bokfører det i større grad som "goodwill" fremfor "garantikostnader" ift andre bilselskaper. vet ikke om det har noe å si, men er jo noe å sjekke ut for å forstå riktig.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: overlayſøndag 12. Juli 2020, klokken 19:11
Det kan også bety at mer og mer går under det kjente "working as designed" eller "is within specification"
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: Cobosſøndag 12. Juli 2020, klokken 21:55
Tas reparasjoner på goodwill betyr det at det utgiftsføres i inneværende kvartal som en utgift og ikke spiser av garantikostnadene.
Litt som at vaskemaskina ryker men man bruker ikke buffer for å reparere istedet tar man det fra vanlig lønnskonto. Da blir det mindre øl den måneden men bufferen varer lenger :)
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: OhmPaPaſøndag 12. Juli 2020, klokken 22:00
leste det er litt kontroverser rundt om tesla bokfører det i større grad som "goodwill" fremfor "garantikostnader" ift andre bilselskaper. vet ikke om det har noe å si, men er jo noe å sjekke ut for å forstå riktig.

Dette med goodwill vs garanti er jo gjennomgått og godkjent av Price Waterhouse Coopers som er et av verdens største regnskapsbyråer. Har vanskelig for å tro at en liten mygg som Tesla har fått med seg PWC på svindel her.

Et alternativt scenario er at det finnes bedrifter og personer som kan tjene penger på at verdien av Tesla sine aksjer synker på børsen. Et velplassert rykte om svindel som slås opp i finansmedia kan påvirke aksjekursen.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: OhmPaPaſøndag 12. Juli 2020, klokken 22:02
Tas reparasjoner på goodwill betyr det at det utgiftsføres i inneværende kvartal som en utgift og ikke spiser av garantikostnadene.
Litt som at vaskemaskina ryker men man bruker ikke buffer for å reparere istedet tar man det fra vanlig lønnskonto. Da blir det mindre øl den måneden men bufferen varer lenger :)

Greit nok for privatpersoner - men for bedrifter er det regler for slikt. Og derfor må regnskapet til Tesla gjennomgås og godkjennes av PWC. Hadde Tesla tatt seg en frihet her ville ikke PWC ha godkjent regnskapet.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: OhmPaPaſøndag 12. Juli 2020, klokken 22:07
esl
  [ You are not allowed to view attachments ]  

Som Tesla-eier er jeg glad for å se at Tesla har færre utgifter til garantisaker enn disse to konkurrentene. Og ekstra hyggelig er det at trenden går rett vei. Ford har en utfordring her fremover.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: o.b.lixLørdag 18. Juli 2020, klokken 11:27
Litt artig dette, en slik statistikk støtter det jeg har prøvd å si i alle år - Tesla har ikke dårligere kvalitet enn andre merker.

Stemmer med alt jeg har kunnet observere hos meg selv, venner, kollegaer og venners venner.

Og nå altså statistikk.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: geearLørdag 18. Juli 2020, klokken 11:43
Litt artig dette, en slik statistikk støtter det jeg har prøvd å si i alle år - Tesla har ikke dårligere kvalitet enn andre merker.

Stemmer med alt jeg har kunnet observere hos meg selv, venner, kollegaer og venners venner.

Og nå altså statistikk.
Er du sikker på du leser statistikken riktig nå?

At Tesla bruker mindre penger enn GM og Ford på garantireparasjoner er vel ikke helt det samme som at de har mindre feil/bedre kvalitet "enn andre merker"?

For eksempel så eier Tesla sine servicesentere, og kostnaden for en garantireparasjon kan nok være lav sammenlignet med for eksempel Ford, som må betale timepris til Kverneland for all tid de bruker på garantireparasjoner. I tillegg er det altfor mye på Tesla som er softwarerelatert, ikke nødvendigvis deleutskiftninger. Og jeg er også ganske sikker på at mange har gitt opp å få reparert feil på Teslaer. Jeg har for eksempel gitt opp å prøve å få de til å finne en løsning på seteryggen som gnisser mot bakdørene, og derfor lager "knirkelyd". Det er en direkte designfeil. Regnsensor har jeg også gitt opp å klage på. Og hvor mange kjører rundt med vibrasjoner i drivverket under hard aksellerasjon, og ignorerer det bare?
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: o.b.lixLørdag 18. Juli 2020, klokken 11:49
"knirkelyd". Det er en direkte designfeil.

Såvidt meg bekjent er det bare et bilmerke som garanterer ingen knirkelyd, det er Rolls-Royce, nå også tydeligvis Tesla.

Det er mye av "garantiklagene" til Tesla - ting som alle andre bilmerker ser som bagateller er svært viktige for (noen) Teslaeiere - og disse er svært høylytte...
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: geearLørdag 18. Juli 2020, klokken 13:25
Debatteknikken din er under stadig utvikling ser jeg, lykke til videre.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: o.b.lixLørdag 18. Juli 2020, klokken 14:07
Takk skal du ha. :+1:
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: ProsjektXOnsdag 22. Juli 2020, klokken 18:13
Nå er vel kanskje ikke Ford og GM de beste referanser heller... At Tesla ikke har like strømlinjeformet produksjon som andre merker er vel heller ikke ukjent, og det må jo spille inn på levert kvalitet. En bekjent har vært på flere bilfabrikker rundt om og fortalte at han ble sjokkert over hvor uorganisert og rotete produksjonslinja for S og X fremstod. 3 linja var en god del bedre derimot, men fremdeles langt unna nivået til europeiske produsenter som BMW eller VAG.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: RævedilterFredag 24. Juli 2020, klokken 22:04
For å balansere dette litt: Tesla med flest feil av alle

Nybilfeil (første 90 dager) sjølv om det ikkje skiller på meir eller mindre alvorlige feil:
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-med-flest-feil-av-alle/72608058
(https://dbstatic.no/72608070.jpg?imageId=72608070&x=0&y=0&cropw=97.972972972973&croph=83.248730964467&width=580&height=656&compression=80)

Når det gjelder opplevd kvalitet og reperasjoner på Tesla har over halvparten av dei eg kjenner med Tesla fått stopp så dei måtte hentes.
Så kan ein jo ta designfeil på bremsene foran (setter seg fast første året..), skeivslitasje på bakdekk, sensorfeil (nokon med X som ikkje har hatt dette?), styrekryss som må byttes før 100 000km, FWD som sliter lakk etc. Disse tingene er jo designfeil alle sammen bortsett fra sensorfeil.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: jkirkeboFredag 24. Juli 2020, klokken 22:19
Når det gjelder opplevd kvalitet og reperasjoner på Tesla har over halvparten av dei eg kjenner med Tesla fått stopp så dei måtte hentes.
Så kan ein jo ta designfeil på bremsene foran (setter seg fast første året..), skeivslitasje på bakdekk, sensorfeil (nokon med X som ikkje har hatt dette?), styrekryss som må byttes før 100 000km, FWD som sliter lakk etc. Disse tingene er jo designfeil alle sammen bortsett fra sensorfeil.

Hmm, vi har hatt 3 Teslaer, eier to nå og fikk den første i 2013. Har ennå ikke måttet bli berget ;)

Ja, bremsene er dårlig smurt fra fabrikk. Blir forhåpentligvis bedre etter god smøring. Skjevslitasje har vi ikke hatt på X, det er bare å la være å kjøre i low. Styrekryss er byttet ja, men er vel heller materialfeil enn designfeil- Nytt kryss bør holde bra. Sensorfeil har nok mange hatt, vi fikk byttet sensorer for et par år siden og de har vært bra siden. FWD er også bra etter justering, sliter ikke lakk mer.

Så ja, det er helt klart barnesykdommer på bilene, men Tesla ordner opp og stort sett kommer ikke feilene tilbake siden de kontinuerlig gjør forbedringer der det behøves. Unntaket er drivakslene foran, der måtte de bytte to ganger før det ble bra på vår bil. Sannsynligvis fordi det dårlige motorfestet ikke ble byttet første gang.  Tidlige versjoner av låskassene på FWD var også dårlige, man fikk vanninntrenging og de frøs. Har vært bra etter bytte.

Vår Model 3 har ennå ikke behøvd verkstedbesøk. Fikk den oktober i fjor.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: z4rdFredag 24. Juli 2020, klokken 22:35
Er på 2. Teslaen. Aldri vært driftstans.

Kanskje vennene dine kjørte bilen tom for strøm? ;)
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: Øyvind.hFredag 24. Juli 2020, klokken 22:36
Mener jeg leste at JD power undersøkelsen tar med "alt mellom himmel og jord" type feil, også ting som strengt talt ikke er feil. Men greit nok.

Når det gjelder driftsstans - teller jeg egne biler samt venner/familie har vi vært igjennom et tosifert antall Tesla siden 2013. Ingen har hatt driftsstans. Ingen har hatt problemer med bremsene. Ingen har hatt skjevslitte dekk.
Eneste tydelige gjenganger er dørhåndtakene på Model S, og jeg hadde slitasje ved dørene på min Model X. Men ikke verre enn at det ser ut til å måtte korrigeres minst hver 100.000km.
Solgte X`en på 73.000km. Ingen sensorfeil på dørene. Men byttet en ultrasonic sensor i støtfangeren foran.

Faren min er på Tesla nr 2 siden 2015. På første S hadde han en eneste feil - løs plastklips i førerdør. På Model X`en har han byttet latch på frunk og byttet en defekt nøkkel. Ellers null feil å melde.

Men - det er flere løsninger som ikke var gode nok på min X og ditto på S`en. Og det er godt mulig vi har hatt litt flaks med det tosifrede antallet biler jeg/venner/familie har kværnet igjennom siste 7 år. Årsaken til at jeg testet en tysk elbil nå er for å kjenne litt på forskjellen og om det er viktigere for meg med det tyskerne er gode på kontra det Tesla er god på. Foreløpig er bildet nyansert.

Angående topic - at Tesla skulle ha få garantireparasjoner er jeg usikker på om kan stemme. Mulig det er noe kreativ bokføring ute og går.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: MotorwattFredag 24. Juli 2020, klokken 23:22
Har hatt 13 verkstedsbesøk siden september 2018. Alt på garanti. Hver linje er ett besøk.

Etter hukommelse:
Ny bil. Radio død
Lekkasje 3-kant vindu
Oppdatering hengt seg opp. Navigasjonsdatabase.
Skiftet støtdempere foran
Ulyd i bremser. Bremseservice.
Gule kanter MCU
Gule kanter. Andre gang
Skiftet begge frontlykter
Byttet kamera B-stolpe
Rekalibrering kamera
Oppdateringer hengt seg opp (ingen oppdatering på 67 dager).
«Re-glued» soltak
Skiftet en del i understellet bak (husker ikke hva det het). 4-hjuls justering

Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: DagfinnNFredag 24. Juli 2020, klokken 23:55
Når det gjelder opplevd kvalitet og reperasjoner på Tesla har over halvparten av dei eg kjenner med Tesla fått stopp så dei måtte hentes. jo designfeil alle sammen bortsett fra sensorfeil.
Jeg har nå Tesla nr 3 (TM3) og 4 (X) nå. Aldri hatt driftsstopp. Et dørhåndtak har klikket (på TMS 85D) samt at parkeringsbrems hengte seg opp nå det var is/vinter på samme bil. Løsnet alltid etter 2 forsøk. Tesla byttet på begge sider. Et løst panel, klips løsnet (på S100D), ellers intet - nada. Tilsammen kjørt 150.000 km på disse bilene. Aldri vært borti biler med mindre feil etter så lang kjøring.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: RævedilterLørdag 25. Juli 2020, klokken 07:12
Ja, bremsene er dårlig smurt fra fabrikk.
Dårlig? Fraværende trur eg me seier.
Og dei MÅ renses/smørast minst 1 gang pr. år, helst to iallefall her på vestlandet. Dette klarer jo andre fabrikanter uten problemer. Ta bremsene på TLC100 med samme vekt som TMX, 4 stempel der og glideklosser, men aldri problemer da det var nok avstand, vart reingjort kun når ein skifta bremseklosser. Califorinadesign på Tesla er min påstand.

Skjevslitasje har vi ikke hatt på X, det er bare å la være å kjøre i low.
Både eg og naboen kjører kun i standard (eg har hatt min kun i low når eg setter på tilhenger), og begge har slitt til corden på innside bak før resten er nede i 2 mm. Men kun på standard sommerdekk, vinterdekk (19") er ok.

Styrekryss er byttet ja, men er vel heller materialfeil enn designfeil- Nytt kryss bør holde bra.
Mitt nye (satt på i vinter på 70000 km) er identisk til det gamle; problemet er utvendig korrosjon da glideflatene ikkje er beskyttet. Dette problemet har vel vore sidan 2013 meiner eg (Samme på S). Slike kryss har jo gummitetninger normalt, men ikkje Tesla da den er designet for å gå i California.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: RævedilterLørdag 25. Juli 2020, klokken 07:15
Er på 2. Teslaen. Aldri vært driftstans.

Kanskje vennene dine kjørte bilen tom for strøm? ;)
Nei,det gjorde dei ikkje. Alt fra heilt død til batterilfeil og sensorfeil.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: z4rdLørdag 25. Juli 2020, klokken 07:29
Bilen kjørte ikke videre pga «sensorfeil» ?

Aldri hørt om. Hvilken sensor snakker vi om?
Den kjente sensorfeilen du har referert til tidligere på TMX gjorde at man ikke fikk software-oppdateringer.

Uansett, så er jeg rimelig sikker på at flertallet aldri har opplevd driftstans på TMX. Men andre utbedringer, ja. De er det nok av.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: RævedilterLørdag 25. Juli 2020, klokken 07:36
Har hatt 13 verkstedsbesøk siden september 2018. Alt på garanti. Hver linje er ett besøk.

Etter hukommelse:
Ny bil. Radio død
Lekkasje 3-kant vindu
Oppdatering hengt seg opp. Navigasjonsdatabase.
Skiftet støtdempere foran
Ulyd i bremser. Bremseservice.
Gule kanter MCU
Gule kanter. Andre gang
Skiftet begge frontlykter
Byttet kamera B-stolpe
Rekalibrering kamera
Oppdateringer hengt seg opp (ingen oppdatering på 67 dager).
«Re-glued» soltak
Skiftet en del i understellet bak (husker ikke hva det het). 4-hjuls justering
90000 km 2018 TMX , 4-5 besøk:
Skifte styrekryss
Skifte vindusheis passasjerside
Skifte stag på førerdørmotor (husker ikkje om eg skifte den sjølv eller hadde den inne)
Skifte baklykt+sensor FWD
Skifte sikring hengerlys

Alt på bremsene har eg gjort sjølv; smøring og skifting av klosser.

Skal inn på garantirep nå før 100 000 km:
Hjulstilling
Knirk i forstilling
Dugg i baklykt (egentlig bryr eg meg ikkje om denne så lenge Tesla garanterer den går igjennom PKK).
Lakkslitasje FWD
+ andre ting som blir funne i garantiutløpstest.
Så alt i alt er eg ikkje misfornøynd, men å påstå at Tesla er betre på feil enn andre synes eg ikkje det er grunnlag for.

Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: RævedilterLørdag 25. Juli 2020, klokken 07:40
Bilen kjørte ikke videre pga «sensorfeil» ?

Aldri hørt om. Hvilken sensor snakker vi om?
FWD gjekk ikkje ned igjen, stod åpen til tross for teknisk assistanse via telefon. Tesla kom med lånebil og kva dei gjorde veit eg ikkje, kollegaen min kjørte heim med lånebilen.

Så teknisk sett kunne han kjørt med åpen dør; mulig det ikkje teller som driftsstans da?
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: geearLørdag 25. Juli 2020, klokken 09:54
Ja, hvis vi er der så kan vi jo alltids prøve på en oppsummering på verkstedsbesøk bare fra husken, og da er det nok glemt noe..

Nov 17 X AP2.5 ca. 39k km (men viser mindre):
- levert med feil bakseteløsning (ble riktig nok informert før vi fikk bilen, og ble kompensert for det)
- levert med feil frontlykter, ikke "adaptive", skiftet
- levert med ripe i aluramme rundt MCU, ble skiftet og levert ut igjen med ny ramme med bulk i stedet, skiftet enda en gang, ok
- levert med ripe i rattknapp (slik at lyset kommer gjennom, ikke fikset)
- lakkfeil begge dører førerside, ble omlakkert, og samtidig dekket hele bilen med lakkstøv (riktig nok hos en Jaguar-forhandler)
- dårlig justert fwd førerside, fikset
- vann på toppen av fwd førerside rant inn i baksetet ved åpning, pakninger demontert og limt på ny (pga mange måneders leveringstid)
- nedre dørlister høyre side fulle av sand og drit, bulet ut og så forferdelig ut, etter bare måneder, skiftet
- store vibrasjoner i drivverk under hard aksellerasjon, skiftet stikkakslinger og en haug med komponenter i forstillingen
- senterkopper på vinterhjul var fulle av korrosjon og så ikke ut etter bare en vinter, skiftet
- gule kanter på MCU, fikset
- dugg i baklykter, skiftet
- defekt setebelte tredje rad, fikset
- defekt skyvemekanisme andre rad, fikset
- mener ene setet på tredje rad ikke gikk å ta opp/ned en periode, fikset
- MCU sinnsykt treg og laggy i sikkert et år, Spotify hakket, blinklyslyder ble bare spilt av sporadisk, ble endelig bra igjen for noen måneder siden, var inne iallfall et par ganger.
- svært redusert bremsevirkning etter 1,5 år, foran klosser satt omtrent støpt fast i steinhard guffe
- venstre FWD detekterte gjenstand tett innpå sensor hver gang den stod parkert med sola på døra, og nektet å åpne førerdør og FWD mer enn ti centimeter, fikset.
- MCU startet samme sted hver dag i en periode (et helt annet sted en bilen var), og kilometerstand ble slettet hver gang bilen hadde vært av, sikkert 3000km som ikke er logget på bilens odometer, fikset, men odometeret er altså fortsatt feil.
- venstre falkevingedør nektet å gå ned/stenge, madammen presset den inntil og kjørte med konstant lyd og visuell varsel, bare noen kilometer, hadde vært driftsstans om det var lenger tur
- ny sommer og mer sol på venstre falkevingedør, samme sensorfeil igjen som lenger oppe, nektet å åpne begge dørene mer enn ti centimeter, ny rep, foreløpig ok
- passasjerdør høyre side foran åpnet plutselig med FULL kraft, så det knaste i dørkarmen, hver gang man trykket på knappen, og måtte presses igjen helt til den låste, med makt, brydde seg ikke om hindringer, vegger, stolper, folk, smalt opp, ungene hadde ikke sjanse til å ta imot/holde igjen, reparert
- MCU restartet under kjøring og ble stående med Tesla-logoen oppe uten å klare å starte, klima på, umulig å slå av, fikset
- forferdelig skrapelyd fra venstre bakhjul, verst i revers, har hatt av hjul og sjekket, men finner ikke steiner eller andre synlige feil, ikke rep. enda

Og så kan man jo også ta med at den ble solgt med automatiske viskere, uten at den hadde det, og andre irritasjoner/bugs osv. som er forårsaket av software og som ikke gir mulighet til annet enn å vente på neste versjon, da Tesla lokalt ikke har noe de skulle ha sagt. Og ikke minst så har noen av feilene ført til flere turer inn.

Sikkert noe glemt også, og JA, noen av disse er fordi jeg er nøye, sånt som lakkfeilen hadde mange levd med, kanskje aldri merket, men vil man holde på med techy biler for "techfolk", så må man regne med å få ingeniører, og andre som er opptatt av detaljer, på kundelista.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: MotorwattLørdag 25. Juli 2020, klokken 14:02
Har hatt 13 verkstedsbesøk siden september 2018. Alt på garanti. Hver linje er ett besøk.
...........

I rettferdighetens navn skal det sies at bilen aldri har oppført seg så pent som den gjør nå (hvis man ser bort fra AP og TACC). All knirking er borte, og bilen har aldri vært mere lydløs enn den er nå. Noe vindsus fra takluke over 100 km/t som kompenseres med litt høyere volum på media. Virker faktisk "tightere" nå enn noen gang, og det meste fungerer som det skal. Gjenstår kun løst taktrekk over førerdør.

Jeg bor slik at jeg innen rimelig avstand kan bruke 4 verksteder, og har en klar prioriteringsliste hvor Rud og Porsgrunn (Mobile Service) utpreger seg som de beste. Godt fornøyd med service til tross for hyppige besøk.

Men i urettferdighetens navn reagerer jeg negativt på at Tesla tydeligvis sørger for at det er den største fansen som får de beste bilene....
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: DagfinnNLørdag 25. Juli 2020, klokken 17:16
Men i urettferdighetens navn reagerer jeg negativt på at Tesla tydeligvis sørger for at det er den største fansen som får de beste bilene....
Du tenker på meg da - sikkert  :)
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: MotorwattLørdag 25. Juli 2020, klokken 19:07
Jada, deg og. Egentlig litt misunnelsesverdig også. Man innehar evnen til å fortrenge det negative som fremkommer, og prøver, og til og med klarer, å oppveie dette med gode opplevelser.  En fin evne. Vi pragmatikere derimot lider nok litt....
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: OhmPaPaLørdag 25. Juli 2020, klokken 19:47
sensorfeil (nokon med X som ikkje har hatt dette?)

Rekker opp hånden.

Bra du er upartisk!  :D
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: 1000kwhLørdag 25. Juli 2020, klokken 20:48
Jada, deg og. Egentlig litt misunnelsesverdig også. Man innehar evnen til å fortrenge det negative som fremkommer, og prøver, og til og med klarer, å oppveie dette med gode opplevelser.  En fin evne. Vi pragmatikere derimot lider nok litt....
Evt velger å glemme ting som var og ikke lager lister over alt man har reklamert på i livet  :D
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: DagfinnNLørdag 25. Juli 2020, klokken 21:56
Jada, deg og. Egentlig litt misunnelsesverdig også. Man innehar evnen til å fortrenge det negative som fremkommer, og prøver, og til og med klarer, å oppveie dette med gode opplevelser.  En fin evne. Vi pragmatikere derimot lider nok litt....
Evt velger å glemme ting som var og ikke lager lister over alt man har reklamert på i livet  :D
Også så godt vi har det :)
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: MotorwattLørdag 25. Juli 2020, klokken 22:29
Sitat
Evt velger å glemme ting som var
.. også kalt "fortrenge"  :D
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: Øyvind.hLørdag 25. Juli 2020, klokken 22:35
Eller veie pros og cons og velge hva en vil fokusere på. Noen liker best det negative, andre det positive. Hadde jeg vært en negativ person kunne jeg rantet i evigheter om alle biler jeg har eid.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: geearLørdag 25. Juli 2020, klokken 22:57
Eller veie pros og cons og velge hva en vil fokusere på. Noen liker best det negative, andre det positive. Hadde jeg vært en negativ person kunne jeg rantet i evigheter om alle biler jeg har eid.
Siden du er så positiv kan du vel stå for den kommentaren, og skifte EQCen i en gammel Fiesta. Det er jo bare å fokusere på det positive?  :laugh:

Ellers skal man være ganske positiv for å eie Tesla over tid, må være bra positiv for å leve med verkstedsbesøk annenhver måned. :p
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: MotorwattLørdag 25. Juli 2020, klokken 22:59
Eller veie pros og cons og velge hva en vil fokusere på. Noen liker best det negative, andre det positive. Hadde jeg vært en negativ person kunne jeg rantet i evigheter om alle biler jeg har eid.
Hva er din definisjon på "positive og negative personer" (!) i denne sammenhengen? Du skyter grundig over målet dersom du virkelig mener at de som forteller om sine verkstedbesøk er "negative personer".
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: knut.aulieſøndag 26. Juli 2020, klokken 00:09
Nå har jeg hatt min tidlige Model 3 i 1,5 år og 35 k km, min kone har hatt sin Model 3 i ett år og 12 k km.

Jeg har hatt en feil på min, ryggekamera som ble litt uklart (skiftet av ranger hjemme). Min kone har ikke hatt noen feil på sin.

Jeg har to kollegaer med Model 3, ingen av dem har hatt noen feil jeg vet om. To andre har Model S (90d og 70d), de har rett som det er vært på verksted med ymse feil......... (har ingen veldig nært med X)

Det er utvilsom forskjell på biler, men også på modelltyper av samme merke. Selv om det er en del «fit and finish» ting på nyere biler, virker kvaliteten generelt bedret i forhold til de eldre. Dette vil gi utslag på undersøkelser.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: 1000kwhſøndag 26. Juli 2020, klokken 07:59
Eller veie pros og cons og velge hva en vil fokusere på. Noen liker best det negative, andre det positive. Hadde jeg vært en negativ person kunne jeg rantet i evigheter om alle biler jeg har eid.
Hva er din definisjon på "positive og negative personer" (!) i denne sammenhengen? Du skyter grundig over målet dersom du virkelig mener at de som forteller om sine verkstedbesøk er "negative personer".
Les trådens tittel :D

Skjønner hva Øyvind mener. Har familiemedlemmer som har vært en del på verksted med sine X, men det er for det meste glemt.

For meg er det ufattelig at man beholder noe som man er så misfornøyd med, om det er en bil eller et kjøkkenmaskin. Bli det kvitt og gå videre :)
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: Motorwattſøndag 26. Juli 2020, klokken 08:05
Les trådens tittel :D

Skjønner hva Øyvind mener. Har familiemedlemmer som har vært en del på verksted med sine X, men det er for det meste glemt.

For meg er det ufattelig at man beholder noe som man er så misfornøyd med, om det er en bil eller et kjøkkenmaskin. Bli det kvitt og gå videre :)

Den som kan lese har alltid en fordel, og gjentar:

I rettferdighetens navn skal det sies at bilen aldri har oppført seg så pent som den gjør nå (hvis man ser bort fra AP og TACC). All knirking er borte, og bilen har aldri vært mere lydløs enn den er nå. Noe vindsus fra takluke over 100 km/t som kompenseres med litt høyere volum på media. Virker faktisk "tightere" nå enn noen gang, og det meste fungerer som det skal. Gjenstår kun løst taktrekk over førerdør.

Jeg bor slik at jeg innen rimelig avstand kan bruke 4 verksteder, og har en klar prioriteringsliste hvor Rud og Porsgrunn (Mobile Service) utpreger seg som de beste. Godt fornøyd med service til tross for hyppige besøk.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: turfsurfſøndag 26. Juli 2020, klokken 08:23


For meg er det ufattelig at man beholder noe som man er så misfornøyd med, om det er en bil eller et kjøkkenmaskin. Bli det kvitt og gå videre :)
Det går jo an å være fornøyd med bilen og misfornøyd med kvaliteten.

Totalt sett var Model X den beste bilen vi har hatt, med god margin, men var dritt lei alle besøkene hos Tesla, og alle utsettelsene og lovnadene som ikke ble holdt.

Så ganske kjipt å bytte til en dårligere bil (totalt sett), men mye mindre styr ellers. Forstår godt at folk velger å beholde bilen når den endelig er i orden.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: Øyvind.hſøndag 26. Juli 2020, klokken 08:43
Eller veie pros og cons og velge hva en vil fokusere på. Noen liker best det negative, andre det positive. Hadde jeg vært en negativ person kunne jeg rantet i evigheter om alle biler jeg har eid.
Hva er din definisjon på "positive og negative personer" (!) i denne sammenhengen? Du skyter grundig over målet dersom du virkelig mener at de som forteller om sine verkstedbesøk er "negative personer".

Nei det ville vært merkelig om en skulle oppleves som negativ person basert på en isolert post med oversikt over verkstedsbesøk. En slik opplevelse er heller noe som danner seg over mange titalls innlegg knyttet til hva en velger å skrive om, tonen i innlegget osv. Men det er jo gjerne ikke isolert til diskusjoner på nett. Noen er bare skrudd sammen slik at de fokuserer negativt uavhengig av hva en diskuterer. Da kan en få inntrykk av at folk er møkk lei bilen sin, selv om de ikke selger den.

Siden du er så positiv kan du vel stå for den kommentaren, og skifte EQCen i en gammel Fiesta. Det er jo bare å fokusere på det positive?  :laugh:

Ellers skal man være ganske positiv for å eie Tesla over tid, må være bra positiv for å leve med verkstedsbesøk annenhver måned. :p
Ja skulle nok hatt det gøy med en gammel Fiesta også, men kanskje mer med galgenhumor-tilnærmingen :D
Men en av grunnene til at jeg solgte Model X`en var jo ønsket om å prøve noe som jeg forventer at ikke krever verkstedsbesøk ut over ordinær service i mitt eie. Leverer Mercedes på det kan det være jeg avbestiller Y`en.
Om Tesla hadde gjort en stabil kvalitetsjobb på sitt verksted hadde det holdt med 2-3 besøk der de 38 månedene jeg eide X`en. Men fordi verkstedet fortsatt sliter med kvalitet og logistikk kan en gange det med 3, noe som medførte besøk i snitt hver 4-5 måned. Hadde vi snakket annenhver måned hadde jeg solgt for lengst. S85`en jeg hadde først var slik, men det var vel bil nr 14.000 ut av Teslas fabrikk noensinne. S nr 2 var problemfri det året jeg eide den. X`en en mellomting. Ikke feilfri, men ikke veldig problematisk. Han som kjøpte bilen av meg fikk en oversikt over hva som er utbedret i mitt eie, og valgte interessant nok Model X over en nær tysk konkurrent fordi en i familien hadde hatt enorme problemer med tyskeren på kort tid (mye mer enn X`en).
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: Motorwattſøndag 26. Juli 2020, klokken 09:53
Nei det ville vært merkelig om en skulle oppleves som negativ person basert på en isolert post med oversikt over verkstedsbesøk. En slik opplevelse er heller noe som danner seg over mange titalls innlegg knyttet til hva en velger å skrive om, tonen i innlegget osv. Men det er jo gjerne ikke isolert til diskusjoner på nett. Noen er bare skrudd sammen slik at de fokuserer negativt uavhengig av hva en diskuterer. Da kan en få inntrykk av at folk er møkk lei bilen sin, selv om de ikke selger den.
Kanskje en idé å orientere seg litt om realitetene? Ja, jeg skriver negativt om Tesla når jeg mener det er berettiget, men også mye positivt når det på sin plass. Man må faktisk ikke alltid polarisere. Når innlegg bærer preg av å være skrevet med "autopiloten i forsvarsstilling" hver gang den minste kritikk fremkommer, er de etter mitt syn lite troverdig. Jeg synes også "strutseteknikken" til enkelte debattanter til tider er upassende, og et utslag av realitetsflukt. Når man også leser her at man som Tesla-eier må ha evnen til å glemme alt som ikke er positivt, og at man i motsatt fall risikerer å bli offentlig omtalt som en "negativ person" som ikke er skrudd sammen som alle andre (i tredje person hvis det er en trøst), er det meste sagt.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: geearſøndag 26. Juli 2020, klokken 10:14
Må bare si at det til tider også er lett å havne i "trassmodus" her inne, bare å lese de siste 20 sidene i Aksje-tråden for eksempel, iallfall én person der inne har rullegardinene fullstendig nede, det går ikke an å skrive noe som helst som ikke er udelt positivt for Tesla uten å bli sablet ned som idiot.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: Rævedilterſøndag 26. Juli 2020, klokken 10:45
sensorfeil (nokon med X som ikkje har hatt dette?)

Rekker opp hånden.
Bra!
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: DagfinnNſøndag 26. Juli 2020, klokken 11:05
sensorfeil (nokon med X som ikkje har hatt dette?)

Rekker opp hånden.
Bra!
Ikke her eller (ennå). Satser på at dette er mye bedre på de nyere (2019) bilene.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: turfsurfſøndag 26. Juli 2020, klokken 11:12
Ikke her eller (ennå). Satser på at dette er mye bedre på de nyere (2019) bilene.
Var mange feil på vår X, men ikke sensorfeil. Sensorfeil virket som kom f.o.m. biler produsert andre halvår 2017 og ett stykke utover.

Dette er problemet med agile modellen til Tesla. De innfører stadige endringer, men innimellom fører det til en batch med større feil. Ref sensorfeil og gul ramme rundt display.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: sjokomelkſøndag 26. Juli 2020, klokken 11:39
Mener jeg leste at JD power undersøkelsen tar med "alt mellom himmel og jord" type feil, også ting som strengt talt ikke er feil. Men greit nok.
Hos JD Power er alt en "feil", selv om det ikke er en fysisk feil.

"Bilen eksploderte, satte fyr på huset mitt og tok livet av 3000 mennesker da jeg brukte hornet" - Rapporteres som feil
"Jeg syns det var vanskelig å finne lysbryteren" - Rapporteres som feil
"Jeg klarte ikke koble til blåtannen på mobilen med en gang" - Rapporteres som feil
"Ungene fant ikke USB-pluggen i baksetet" - Rapporteres som feil
"Døra ramlet av bilen første gangen jeg åpnet den" - Rapporteres som feil

Alle disse tingene vektes likt hos JD Power. Så hvis du har en bil med mer funksjoner enn kun ratt og pedaler, så vil alt kunne være negativt.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: Rævedilterſøndag 26. Juli 2020, klokken 22:16
"Tesla customers surveyed complained of body panel accuracy, rattles, wind noise, and paint jobs"
https://www.theverge.com/2020/6/25/21302804/tesla-ranks-last-on-influential-jd-power-quality-survey

Hovedsaklig Tesla 3 som er med.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: RævedilterMandag 27. Juli 2020, klokken 08:44
Er på 2. Teslaen. Aldri vært driftstans.

Kanskje vennene dine kjørte bilen tom for strøm? ;)

I ironiens navn har MCUen på X min nå blitt svart (kom aldri igang igjen etter ein reboot), hovedskjerm viser kun hastighet (viser miles men det står km/t), forbruk akkurat nå og gjenværende batteri, alt anna er borte.
All automatikk er borte (bortsett fra viskere), reset hjelper ikkje og klarer selvfølglig ikkje kjøre ein powerdown eller factory reset, får heller ikkje kontakt online. Den lader men viser ikkje kor mykje. Tesla ville hente den, men eg kjører innom drop in ein dag så få dei sjå, eg er avhengig av tilhenger denne veka og dei hadde ikkje lånebil med hengerfeste.
Er det nokon anna måre å kjøre full reset anna enn frå skjermen?
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: knut.aulieMandag 27. Juli 2020, klokken 09:28
Er det nokon anna måre å kjøre full reset anna enn frå skjermen?
Hard resett = stå i P og holde brems inne samt begge scrollhjul til den restarter (tror det er ca 20 sekunder som er minimum)
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: MotorwattMandag 27. Juli 2020, klokken 09:40
Du beskriver det slik jeg gjør det, men Teslas oppskrift divergerer noe:

→ Place your foot on the brake and keep it there, although some believe this is optional, it does no harm.

→ Now press and hold both buttons above the scroll wheels, and the scroll wheels on either side of the steering wheel (MS and MX). or just the scroll wheels (M3)

→ Hold for up to 10 seconds and the drivers dash/screen will reboot (centre screen on the M3).

→ Wait, keeping your foot on the brake. Eventually the screens will restart.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: RævedilterMandag 27. Juli 2020, klokken 09:43
Option 1: The scroll wheel reboot
Option 2: Top button reboot (MS and MX only)
Option 3: Full steering wheel hard reset and brake pedal
Option 4: Full power down and restart
Option 5: Factory hard reset

Har prøvd 1-3
Tenkte på 4/5, men disse må vel tas fra skjerm eller må ein koble seg til med kabel.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: knut.aulieMandag 27. Juli 2020, klokken 10:02
Nr 5 er nok best å overlate til servicetekniker.

Egentlig burde Tesla kunne resette bilen totalt OTA, men har ikke fått med meg om de gjør dette.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: RævedilterMandag 27. Juli 2020, klokken 16:05
Factory reset tar sjølv ein når ein selger bilen.

Mulig dei kan gjere et eller anna OTA; men bilen har vore offline i nokre dager nå så det hadde ikkje hjelpt. Første ledige time er 20 august, men eg leverer den inn neste veke når eg er ferdig med hengerkjøring så få dei ta den tid dei treng. Drop-in er sterk redusert i ferien, var innom i dag.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: geearOnsdag 29. Juli 2020, klokken 22:18
Sånne ting tar de da umiddelbart, det gjør jo bilen tilnærmet ubrukelig.

Og ja, det går an å ta en dypere reset, det er noe de gjør fra under bilen et sted, vet ikke hva.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: geearOnsdag 29. Juli 2020, klokken 22:21
I tillegg til den lange lista på side to kom jeg på at bilen har vært inne to ganger for ulyd fra ene falkevingedøra, og lyden er der fortsatt, gitt opp det og.

Og her er designfeilen som han lenger bak her mener man bare skal leve med, fordi det kun er Rolls-Royce som ikke leverer slike feil (seteryggen gnisser mot pianolista på døra):

https://youtu.be/E0U-e3qbUbo
Tittel: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: OddaaTorsdag 30. Juli 2020, klokken 11:04
Og her er designfeilen som han lenger bak her mener man bare skal leve med, fordi det kun er Rolls-Royce som ikke leverer slike feil (seteryggen gnisser mot pianolista på døra):

https://youtu.be/E0U-e3qbUbo

Kjære vene, sånne lyder er til å bli gal av.

Det med Rolls-Royce kan avkreftes - ingen av mine biler har lignende lyder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: o.b.lixTorsdag 30. Juli 2020, klokken 12:39
Og her er designfeilen som han lenger bak her mener man bare skal leve med, fordi det kun er Rolls-Royce som ikke leverer slike feil (seteryggen gnisser mot pianolista på døra):

https://youtu.be/E0U-e3qbUbo

Du mener sikkert meg.

Jeg har ikke sagt at man bare skal leve med slike feil, bare at kun Rolls Royce garanterer at slike lyder ikke skal oppstå.

Min anbefaling er å prøve et annet verksted om ikke det du bruker er godt nok. Dette bør være kurant å justere vekk.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: OhmPaPaTorsdag 30. Juli 2020, klokken 16:38
For å balansere dette litt: Tesla med flest feil av alle

Nybilfeil (første 90 dager) sjølv om det ikkje skiller på meir eller mindre alvorlige feil:


"According to J.D. Power, about a third of all problems reported by owners of 2020 model-year vehicles within the first three months of ownership relate to issues with infotainment and technology. In many cases, the high-tech systems aren't broken, but are difficult for owners to use or don't work as well as they should. "

Kilde: https://www.autoblog.com/2020/06/24/jd-power-initial-quality-dodge-kia-tesla/ (https://www.autoblog.com/2020/06/24/jd-power-initial-quality-dodge-kia-tesla/)

Ikke så veldig saklig den rapporten fra JD Powers. Minner om clickbait,
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: TeslaModelXFredag 31. Juli 2020, klokken 15:19
Har også ulyder som Tesla ikke gjør noe med siden det ikke ansees som feil. Har sendt saken til forbrukerrådet. Så vi får se hva som skjer.
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: RævedilterTirsdag 25. August 2020, klokken 20:34
Er på 2. Teslaen. Aldri vært driftstans.

Kanskje vennene dine kjørte bilen tom for strøm? ;)

I ironiens navn har MCUen på X min nå blitt svart

Da var det runde to med død MCU - 1 måned etter reperasjon som ikkje reparerte noko, dei sletta kun litt data
 >:(  - ikkje anbefalt å kjøre med den så den havner inn hos Tesla igjen i morgen tidleg.

#pissedoff

Men ghost breaking er borte!
Tittel: Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
Skrevet av: MotorwattTorsdag 21. Januar 2021, klokken 20:17
For å balansere dette litt: Tesla med flest feil av alle

Nybilfeil (første 90 dager) sjølv om det ikkje skiller på meir eller mindre alvorlige feil:


"According to J.D. Power, about a third of all problems reported by owners of 2020 model-year vehicles within the first three months of ownership relate to issues with infotainment and technology. In many cases, the high-tech systems aren't broken, but are difficult for owners to use or don't work as well as they should. "

Kilde: https://www.autoblog.com/2020/06/24/jd-power-initial-quality-dodge-kia-tesla/ (https://www.autoblog.com/2020/06/24/jd-power-initial-quality-dodge-kia-tesla/)

Ikke så veldig saklig den rapporten fra JD Powers. Minner om clickbait,
Denne er kanskje mere saklig? :D

Tesla takes top prize in JD Power’s first EV ownership study

https://www.teslarati.com/tesla-jd-powers-first-ev-ownership-study/