Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil

Startet av OhmPaPa, søndag 12. juli 2020, klokken 16:22

« forrige - neste »

OhmPaPa

For garanti-nerder finnes tidsskriftet Warranty Week.

De har en artikkel om garanti-reparasjoner på Tesla sammenlignet med Ford og GM.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Tesla kommer bra ut av undersøkelsen:

In 2019, warranty metrics improved for Tesla and deteriorated for GM and Ford. While Tesla still sets aside the most funds per unit sold to finance future warranty costs, its current claims rate is one of the lowest in the business. And while GM and Ford spend less per vehicle, their vehicles also cost less, and their costs have been rising for several years in a row.


Så Tesla setter av mest penger per bil de selger til garanti-reparasjoner. Samtidig trenger de å bruke mindre prosentandel av salgsprisen på garantiutlegg enn Ford og GM. I tillegg går trenden rett vei for Tesla men feil vei for de andre to.

Apropos disse avsetningene:

Når pengene etterhvert ikke trenger å brukes på garanti-reparasjoner blir de ført som inntekter i regnskapet. Siden Tesla setter av høye beløp kommer også høye beløp som forsinket fortjeneste. Dette elsker enkelte Tesla-hatere å bruke for å anklage Tesla for svindel og regnskapsjuks. Men det er altså vanlig praksis for produkter som selges med garanti.

xerxes

leste det er litt kontroverser rundt om tesla bokfører det i større grad som "goodwill" fremfor "garantikostnader" ift andre bilselskaper. vet ikke om det har noe å si, men er jo noe å sjekke ut for å forstå riktig.

overlay

Det kan også bety at mer og mer går under det kjente "working as designed" eller "is within specification"

Cobos

Tas reparasjoner på goodwill betyr det at det utgiftsføres i inneværende kvartal som en utgift og ikke spiser av garantikostnadene.
Litt som at vaskemaskina ryker men man bruker ikke buffer for å reparere istedet tar man det fra vanlig lønnskonto. Da blir det mindre øl den måneden men bufferen varer lenger :)
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

OhmPaPa

Sitat fra: xerxes på søndag 12. juli 2020, klokken 18:29
leste det er litt kontroverser rundt om tesla bokfører det i større grad som "goodwill" fremfor "garantikostnader" ift andre bilselskaper. vet ikke om det har noe å si, men er jo noe å sjekke ut for å forstå riktig.

Dette med goodwill vs garanti er jo gjennomgått og godkjent av Price Waterhouse Coopers som er et av verdens største regnskapsbyråer. Har vanskelig for å tro at en liten mygg som Tesla har fått med seg PWC på svindel her.

Et alternativt scenario er at det finnes bedrifter og personer som kan tjene penger på at verdien av Tesla sine aksjer synker på børsen. Et velplassert rykte om svindel som slås opp i finansmedia kan påvirke aksjekursen.

OhmPaPa

Sitat fra: Cobos på søndag 12. juli 2020, klokken 21:55
Tas reparasjoner på goodwill betyr det at det utgiftsføres i inneværende kvartal som en utgift og ikke spiser av garantikostnadene.
Litt som at vaskemaskina ryker men man bruker ikke buffer for å reparere istedet tar man det fra vanlig lønnskonto. Da blir det mindre øl den måneden men bufferen varer lenger :)

Greit nok for privatpersoner - men for bedrifter er det regler for slikt. Og derfor må regnskapet til Tesla gjennomgås og godkjennes av PWC. Hadde Tesla tatt seg en frihet her ville ikke PWC ha godkjent regnskapet.

OhmPaPa

Sitat fra: OhmPaPa på søndag 12. juli 2020, klokken 16:22esl
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Som Tesla-eier er jeg glad for å se at Tesla har færre utgifter til garantisaker enn disse to konkurrentene. Og ekstra hyggelig er det at trenden går rett vei. Ford har en utfordring her fremover.

o.b.lix

Litt artig dette, en slik statistikk støtter det jeg har prøvd å si i alle år - Tesla har ikke dårligere kvalitet enn andre merker.

Stemmer med alt jeg har kunnet observere hos meg selv, venner, kollegaer og venners venner.

Og nå altså statistikk.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 18. juli 2020, klokken 11:27
Litt artig dette, en slik statistikk støtter det jeg har prøvd å si i alle år - Tesla har ikke dårligere kvalitet enn andre merker.

Stemmer med alt jeg har kunnet observere hos meg selv, venner, kollegaer og venners venner.

Og nå altså statistikk.
Er du sikker på du leser statistikken riktig nå?

At Tesla bruker mindre penger enn GM og Ford på garantireparasjoner er vel ikke helt det samme som at de har mindre feil/bedre kvalitet "enn andre merker"?

For eksempel så eier Tesla sine servicesentere, og kostnaden for en garantireparasjon kan nok være lav sammenlignet med for eksempel Ford, som må betale timepris til Kverneland for all tid de bruker på garantireparasjoner. I tillegg er det altfor mye på Tesla som er softwarerelatert, ikke nødvendigvis deleutskiftninger. Og jeg er også ganske sikker på at mange har gitt opp å få reparert feil på Teslaer. Jeg har for eksempel gitt opp å prøve å få de til å finne en løsning på seteryggen som gnisser mot bakdørene, og derfor lager "knirkelyd". Det er en direkte designfeil. Regnsensor har jeg også gitt opp å klage på. Og hvor mange kjører rundt med vibrasjoner i drivverket under hard aksellerasjon, og ignorerer det bare?

o.b.lix

Sitat fra: geear på lørdag 18. juli 2020, klokken 11:43
"knirkelyd". Det er en direkte designfeil.

Såvidt meg bekjent er det bare et bilmerke som garanterer ingen knirkelyd, det er Rolls-Royce, nå også tydeligvis Tesla.

Det er mye av "garantiklagene" til Tesla - ting som alle andre bilmerker ser som bagateller er svært viktige for (noen) Teslaeiere - og disse er svært høylytte...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Debatteknikken din er under stadig utvikling ser jeg, lykke til videre.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ProsjektX

Nå er vel kanskje ikke Ford og GM de beste referanser heller... At Tesla ikke har like strømlinjeformet produksjon som andre merker er vel heller ikke ukjent, og det må jo spille inn på levert kvalitet. En bekjent har vært på flere bilfabrikker rundt om og fortalte at han ble sjokkert over hvor uorganisert og rotete produksjonslinja for S og X fremstod. 3 linja var en god del bedre derimot, men fremdeles langt unna nivået til europeiske produsenter som BMW eller VAG.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Rævedilter

For å balansere dette litt: Tesla med flest feil av alle

Nybilfeil (første 90 dager) sjølv om det ikkje skiller på meir eller mindre alvorlige feil:
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-med-flest-feil-av-alle/72608058


Når det gjelder opplevd kvalitet og reperasjoner på Tesla har over halvparten av dei eg kjenner med Tesla fått stopp så dei måtte hentes.
Så kan ein jo ta designfeil på bremsene foran (setter seg fast første året..), skeivslitasje på bakdekk, sensorfeil (nokon med X som ikkje har hatt dette?), styrekryss som må byttes før 100 000km, FWD som sliter lakk etc. Disse tingene er jo designfeil alle sammen bortsett fra sensorfeil.

jkirkebo

Sitat fra: Rævedilter på fredag 24. juli 2020, klokken 22:04
Når det gjelder opplevd kvalitet og reperasjoner på Tesla har over halvparten av dei eg kjenner med Tesla fått stopp så dei måtte hentes.
Så kan ein jo ta designfeil på bremsene foran (setter seg fast første året..), skeivslitasje på bakdekk, sensorfeil (nokon med X som ikkje har hatt dette?), styrekryss som må byttes før 100 000km, FWD som sliter lakk etc. Disse tingene er jo designfeil alle sammen bortsett fra sensorfeil.

Hmm, vi har hatt 3 Teslaer, eier to nå og fikk den første i 2013. Har ennå ikke måttet bli berget ;)

Ja, bremsene er dårlig smurt fra fabrikk. Blir forhåpentligvis bedre etter god smøring. Skjevslitasje har vi ikke hatt på X, det er bare å la være å kjøre i low. Styrekryss er byttet ja, men er vel heller materialfeil enn designfeil- Nytt kryss bør holde bra. Sensorfeil har nok mange hatt, vi fikk byttet sensorer for et par år siden og de har vært bra siden. FWD er også bra etter justering, sliter ikke lakk mer.

Så ja, det er helt klart barnesykdommer på bilene, men Tesla ordner opp og stort sett kommer ikke feilene tilbake siden de kontinuerlig gjør forbedringer der det behøves. Unntaket er drivakslene foran, der måtte de bytte to ganger før det ble bra på vår bil. Sannsynligvis fordi det dårlige motorfestet ikke ble byttet første gang.  Tidlige versjoner av låskassene på FWD var også dårlige, man fikk vanninntrenging og de frøs. Har vært bra etter bytte.

Vår Model 3 har ennå ikke behøvd verkstedbesøk. Fikk den oktober i fjor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA