Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil  (Lest 3883 ganger)

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1701
  • DagfinnN
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #30 på: Lørdag 25. Juli 2020, klokken 21:56 »
Jada, deg og. Egentlig litt misunnelsesverdig også. Man innehar evnen til å fortrenge det negative som fremkommer, og prøver, og til og med klarer, å oppveie dette med gode opplevelser.  En fin evne. Vi pragmatikere derimot lider nok litt....
Evt velger å glemme ting som var og ikke lager lister over alt man har reklamert på i livet  :D
Også så godt vi har det :)
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3737
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #31 på: Lørdag 25. Juli 2020, klokken 22:29 »
Sitat
Evt velger å glemme ting som var
.. også kalt "fortrenge"  :D
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer/HW3 - MCU2 - Firmware: 2021.4.6

__________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12724
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #32 på: Lørdag 25. Juli 2020, klokken 22:35 »
Eller veie pros og cons og velge hva en vil fokusere på. Noen liker best det negative, andre det positive. Hadde jeg vært en negativ person kunne jeg rantet i evigheter om alle biler jeg har eid.
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7713
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #33 på: Lørdag 25. Juli 2020, klokken 22:57 »
Eller veie pros og cons og velge hva en vil fokusere på. Noen liker best det negative, andre det positive. Hadde jeg vært en negativ person kunne jeg rantet i evigheter om alle biler jeg har eid.
Siden du er så positiv kan du vel stå for den kommentaren, og skifte EQCen i en gammel Fiesta. Det er jo bare å fokusere på det positive?  :laugh:

Ellers skal man være ganske positiv for å eie Tesla over tid, må være bra positiv for å leve med verkstedsbesøk annenhver måned. :p

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3737
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #34 på: Lørdag 25. Juli 2020, klokken 22:59 »
Eller veie pros og cons og velge hva en vil fokusere på. Noen liker best det negative, andre det positive. Hadde jeg vært en negativ person kunne jeg rantet i evigheter om alle biler jeg har eid.
Hva er din definisjon på "positive og negative personer" (!) i denne sammenhengen? Du skyter grundig over målet dersom du virkelig mener at de som forteller om sine verkstedbesøk er "negative personer".
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer/HW3 - MCU2 - Firmware: 2021.4.6

__________________________________________________________________________________________________

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7779
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #35 på: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 00:09 »
Nå har jeg hatt min tidlige Model 3 i 1,5 år og 35 k km, min kone har hatt sin Model 3 i ett år og 12 k km.

Jeg har hatt en feil på min, ryggekamera som ble litt uklart (skiftet av ranger hjemme). Min kone har ikke hatt noen feil på sin.

Jeg har to kollegaer med Model 3, ingen av dem har hatt noen feil jeg vet om. To andre har Model S (90d og 70d), de har rett som det er vært på verksted med ymse feil......... (har ingen veldig nært med X)

Det er utvilsom forskjell på biler, men også på modelltyper av samme merke. Selv om det er en del «fit and finish» ting på nyere biler, virker kvaliteten generelt bedret i forhold til de eldre. Dette vil gi utslag på undersøkelser.

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2382
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #36 på: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 07:59 »
Eller veie pros og cons og velge hva en vil fokusere på. Noen liker best det negative, andre det positive. Hadde jeg vært en negativ person kunne jeg rantet i evigheter om alle biler jeg har eid.
Hva er din definisjon på "positive og negative personer" (!) i denne sammenhengen? Du skyter grundig over målet dersom du virkelig mener at de som forteller om sine verkstedbesøk er "negative personer".
Les trådens tittel :D

Skjønner hva Øyvind mener. Har familiemedlemmer som har vært en del på verksted med sine X, men det er for det meste glemt.

For meg er det ufattelig at man beholder noe som man er så misfornøyd med, om det er en bil eller et kjøkkenmaskin. Bli det kvitt og gå videre :)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3737
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #37 på: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 08:05 »
Les trådens tittel :D

Skjønner hva Øyvind mener. Har familiemedlemmer som har vært en del på verksted med sine X, men det er for det meste glemt.

For meg er det ufattelig at man beholder noe som man er så misfornøyd med, om det er en bil eller et kjøkkenmaskin. Bli det kvitt og gå videre :)

Den som kan lese har alltid en fordel, og gjentar:

I rettferdighetens navn skal det sies at bilen aldri har oppført seg så pent som den gjør nå (hvis man ser bort fra AP og TACC). All knirking er borte, og bilen har aldri vært mere lydløs enn den er nå. Noe vindsus fra takluke over 100 km/t som kompenseres med litt høyere volum på media. Virker faktisk "tightere" nå enn noen gang, og det meste fungerer som det skal. Gjenstår kun løst taktrekk over førerdør.

Jeg bor slik at jeg innen rimelig avstand kan bruke 4 verksteder, og har en klar prioriteringsliste hvor Rud og Porsgrunn (Mobile Service) utpreger seg som de beste. Godt fornøyd med service til tross for hyppige besøk.
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer/HW3 - MCU2 - Firmware: 2021.4.6

__________________________________________________________________________________________________

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7447
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #38 på: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 08:23 »


For meg er det ufattelig at man beholder noe som man er så misfornøyd med, om det er en bil eller et kjøkkenmaskin. Bli det kvitt og gå videre :)
Det går jo an å være fornøyd med bilen og misfornøyd med kvaliteten.

Totalt sett var Model X den beste bilen vi har hatt, med god margin, men var dritt lei alle besøkene hos Tesla, og alle utsettelsene og lovnadene som ikke ble holdt.

Så ganske kjipt å bytte til en dårligere bil (totalt sett), men mye mindre styr ellers. Forstår godt at folk velger å beholde bilen når den endelig er i orden.
Model 3 LR - i bestilling | Model Y P - i bestilling |
I-Pace HSE 2019 | x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12724
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #39 på: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 08:43 »
Eller veie pros og cons og velge hva en vil fokusere på. Noen liker best det negative, andre det positive. Hadde jeg vært en negativ person kunne jeg rantet i evigheter om alle biler jeg har eid.
Hva er din definisjon på "positive og negative personer" (!) i denne sammenhengen? Du skyter grundig over målet dersom du virkelig mener at de som forteller om sine verkstedbesøk er "negative personer".

Nei det ville vært merkelig om en skulle oppleves som negativ person basert på en isolert post med oversikt over verkstedsbesøk. En slik opplevelse er heller noe som danner seg over mange titalls innlegg knyttet til hva en velger å skrive om, tonen i innlegget osv. Men det er jo gjerne ikke isolert til diskusjoner på nett. Noen er bare skrudd sammen slik at de fokuserer negativt uavhengig av hva en diskuterer. Da kan en få inntrykk av at folk er møkk lei bilen sin, selv om de ikke selger den.

Siden du er så positiv kan du vel stå for den kommentaren, og skifte EQCen i en gammel Fiesta. Det er jo bare å fokusere på det positive?  :laugh:

Ellers skal man være ganske positiv for å eie Tesla over tid, må være bra positiv for å leve med verkstedsbesøk annenhver måned. :p
Ja skulle nok hatt det gøy med en gammel Fiesta også, men kanskje mer med galgenhumor-tilnærmingen :D
Men en av grunnene til at jeg solgte Model X`en var jo ønsket om å prøve noe som jeg forventer at ikke krever verkstedsbesøk ut over ordinær service i mitt eie. Leverer Mercedes på det kan det være jeg avbestiller Y`en.
Om Tesla hadde gjort en stabil kvalitetsjobb på sitt verksted hadde det holdt med 2-3 besøk der de 38 månedene jeg eide X`en. Men fordi verkstedet fortsatt sliter med kvalitet og logistikk kan en gange det med 3, noe som medførte besøk i snitt hver 4-5 måned. Hadde vi snakket annenhver måned hadde jeg solgt for lengst. S85`en jeg hadde først var slik, men det var vel bil nr 14.000 ut av Teslas fabrikk noensinne. S nr 2 var problemfri det året jeg eide den. X`en en mellomting. Ikke feilfri, men ikke veldig problematisk. Han som kjøpte bilen av meg fikk en oversikt over hva som er utbedret i mitt eie, og valgte interessant nok Model X over en nær tysk konkurrent fordi en i familien hadde hatt enorme problemer med tyskeren på kort tid (mye mer enn X`en).
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3737
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #40 på: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 09:53 »
Nei det ville vært merkelig om en skulle oppleves som negativ person basert på en isolert post med oversikt over verkstedsbesøk. En slik opplevelse er heller noe som danner seg over mange titalls innlegg knyttet til hva en velger å skrive om, tonen i innlegget osv. Men det er jo gjerne ikke isolert til diskusjoner på nett. Noen er bare skrudd sammen slik at de fokuserer negativt uavhengig av hva en diskuterer. Da kan en få inntrykk av at folk er møkk lei bilen sin, selv om de ikke selger den.
Kanskje en idé å orientere seg litt om realitetene? Ja, jeg skriver negativt om Tesla når jeg mener det er berettiget, men også mye positivt når det på sin plass. Man må faktisk ikke alltid polarisere. Når innlegg bærer preg av å være skrevet med "autopiloten i forsvarsstilling" hver gang den minste kritikk fremkommer, er de etter mitt syn lite troverdig. Jeg synes også "strutseteknikken" til enkelte debattanter til tider er upassende, og et utslag av realitetsflukt. Når man også leser her at man som Tesla-eier må ha evnen til å glemme alt som ikke er positivt, og at man i motsatt fall risikerer å bli offentlig omtalt som en "negativ person" som ikke er skrudd sammen som alle andre (i tredje person hvis det er en trøst), er det meste sagt.
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer/HW3 - MCU2 - Firmware: 2021.4.6

__________________________________________________________________________________________________

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7713
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #41 på: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 10:14 »
Må bare si at det til tider også er lett å havne i "trassmodus" her inne, bare å lese de siste 20 sidene i Aksje-tråden for eksempel, iallfall én person der inne har rullegardinene fullstendig nede, det går ikke an å skrive noe som helst som ikke er udelt positivt for Tesla uten å bli sablet ned som idiot.

Rævedilter

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 536
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #42 på: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 10:45 »

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1701
  • DagfinnN
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #43 på: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 11:05 »
sensorfeil (nokon med X som ikkje har hatt dette?)

Rekker opp hånden.
Bra!
Ikke her eller (ennå). Satser på at dette er mye bedre på de nyere (2019) bilene.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7447
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #44 på: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 11:12 »
Ikke her eller (ennå). Satser på at dette er mye bedre på de nyere (2019) bilene.
Var mange feil på vår X, men ikke sensorfeil. Sensorfeil virket som kom f.o.m. biler produsert andre halvår 2017 og ett stykke utover.

Dette er problemet med agile modellen til Tesla. De innfører stadige endringer, men innimellom fører det til en batch med større feil. Ref sensorfeil og gul ramme rundt display.
Model 3 LR - i bestilling | Model Y P - i bestilling |
I-Pace HSE 2019 | x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013