Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil  (Lest 3874 ganger)

sjokomelk

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1734
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #45 på: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 11:39 »
Mener jeg leste at JD power undersøkelsen tar med "alt mellom himmel og jord" type feil, også ting som strengt talt ikke er feil. Men greit nok.
Hos JD Power er alt en "feil", selv om det ikke er en fysisk feil.

"Bilen eksploderte, satte fyr på huset mitt og tok livet av 3000 mennesker da jeg brukte hornet" - Rapporteres som feil
"Jeg syns det var vanskelig å finne lysbryteren" - Rapporteres som feil
"Jeg klarte ikke koble til blåtannen på mobilen med en gang" - Rapporteres som feil
"Ungene fant ikke USB-pluggen i baksetet" - Rapporteres som feil
"Døra ramlet av bilen første gangen jeg åpnet den" - Rapporteres som feil

Alle disse tingene vektes likt hos JD Power. Så hvis du har en bil med mer funksjoner enn kun ratt og pedaler, så vil alt kunne være negativt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Rævedilter

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 536
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #46 på: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 22:16 »
"Tesla customers surveyed complained of body panel accuracy, rattles, wind noise, and paint jobs"
https://www.theverge.com/2020/6/25/21302804/tesla-ranks-last-on-influential-jd-power-quality-survey

Hovedsaklig Tesla 3 som er med.

Rævedilter

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 536
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #47 på: Mandag 27. Juli 2020, klokken 08:44 »
Er på 2. Teslaen. Aldri vært driftstans.

Kanskje vennene dine kjørte bilen tom for strøm? ;)

I ironiens navn har MCUen på X min nå blitt svart (kom aldri igang igjen etter ein reboot), hovedskjerm viser kun hastighet (viser miles men det står km/t), forbruk akkurat nå og gjenværende batteri, alt anna er borte.
All automatikk er borte (bortsett fra viskere), reset hjelper ikkje og klarer selvfølglig ikkje kjøre ein powerdown eller factory reset, får heller ikkje kontakt online. Den lader men viser ikkje kor mykje. Tesla ville hente den, men eg kjører innom drop in ein dag så få dei sjå, eg er avhengig av tilhenger denne veka og dei hadde ikkje lånebil med hengerfeste.
Er det nokon anna måre å kjøre full reset anna enn frå skjermen?

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7779
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #48 på: Mandag 27. Juli 2020, klokken 09:28 »
Er det nokon anna måre å kjøre full reset anna enn frå skjermen?
Hard resett = stå i P og holde brems inne samt begge scrollhjul til den restarter (tror det er ca 20 sekunder som er minimum)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3737
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #49 på: Mandag 27. Juli 2020, klokken 09:40 »
Du beskriver det slik jeg gjør det, men Teslas oppskrift divergerer noe:

→ Place your foot on the brake and keep it there, although some believe this is optional, it does no harm.

→ Now press and hold both buttons above the scroll wheels, and the scroll wheels on either side of the steering wheel (MS and MX). or just the scroll wheels (M3)

→ Hold for up to 10 seconds and the drivers dash/screen will reboot (centre screen on the M3).

→ Wait, keeping your foot on the brake. Eventually the screens will restart.
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer/HW3 - MCU2 - Firmware: 2021.4.6

__________________________________________________________________________________________________

Rævedilter

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 536
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #50 på: Mandag 27. Juli 2020, klokken 09:43 »
Option 1: The scroll wheel reboot
Option 2: Top button reboot (MS and MX only)
Option 3: Full steering wheel hard reset and brake pedal
Option 4: Full power down and restart
Option 5: Factory hard reset

Har prøvd 1-3
Tenkte på 4/5, men disse må vel tas fra skjerm eller må ein koble seg til med kabel.

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7779
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #51 på: Mandag 27. Juli 2020, klokken 10:02 »
Nr 5 er nok best å overlate til servicetekniker.

Egentlig burde Tesla kunne resette bilen totalt OTA, men har ikke fått med meg om de gjør dette.

Rævedilter

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 536
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #52 på: Mandag 27. Juli 2020, klokken 16:05 »
Factory reset tar sjølv ein når ein selger bilen.

Mulig dei kan gjere et eller anna OTA; men bilen har vore offline i nokre dager nå så det hadde ikkje hjelpt. Første ledige time er 20 august, men eg leverer den inn neste veke når eg er ferdig med hengerkjøring så få dei ta den tid dei treng. Drop-in er sterk redusert i ferien, var innom i dag.

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7713
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #53 på: Onsdag 29. Juli 2020, klokken 22:18 »
Sånne ting tar de da umiddelbart, det gjør jo bilen tilnærmet ubrukelig.

Og ja, det går an å ta en dypere reset, det er noe de gjør fra under bilen et sted, vet ikke hva.

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7713
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #54 på: Onsdag 29. Juli 2020, klokken 22:21 »
I tillegg til den lange lista på side to kom jeg på at bilen har vært inne to ganger for ulyd fra ene falkevingedøra, og lyden er der fortsatt, gitt opp det og.

Og her er designfeilen som han lenger bak her mener man bare skal leve med, fordi det kun er Rolls-Royce som ikke leverer slike feil (seteryggen gnisser mot pianolista på døra):

https://youtu.be/E0U-e3qbUbo
« Siste redigering: Onsdag 29. Juli 2020, klokken 22:24 av geear »

Oddaa

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 951
    • Vis profil
Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #55 på: Torsdag 30. Juli 2020, klokken 11:04 »
Og her er designfeilen som han lenger bak her mener man bare skal leve med, fordi det kun er Rolls-Royce som ikke leverer slike feil (seteryggen gnisser mot pianolista på døra):

https://youtu.be/E0U-e3qbUbo

Kjære vene, sånne lyder er til å bli gal av.

Det med Rolls-Royce kan avkreftes - ingen av mine biler har lignende lyder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
(2021 XC40 P8)
2020 XC60 T8
2017 e-Golf

o.b.lix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2560
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #56 på: Torsdag 30. Juli 2020, klokken 12:39 »
Og her er designfeilen som han lenger bak her mener man bare skal leve med, fordi det kun er Rolls-Royce som ikke leverer slike feil (seteryggen gnisser mot pianolista på døra):

https://youtu.be/E0U-e3qbUbo

Du mener sikkert meg.

Jeg har ikke sagt at man bare skal leve med slike feil, bare at kun Rolls Royce garanterer at slike lyder ikke skal oppstå.

Min anbefaling er å prøve et annet verksted om ikke det du bruker er godt nok. Dette bør være kurant å justere vekk.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0 HW3 - MCU1) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

OhmPaPa

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1242
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #57 på: Torsdag 30. Juli 2020, klokken 16:38 »
For å balansere dette litt: Tesla med flest feil av alle

Nybilfeil (første 90 dager) sjølv om det ikkje skiller på meir eller mindre alvorlige feil:


"According to J.D. Power, about a third of all problems reported by owners of 2020 model-year vehicles within the first three months of ownership relate to issues with infotainment and technology. In many cases, the high-tech systems aren't broken, but are difficult for owners to use or don't work as well as they should. "

Kilde: https://www.autoblog.com/2020/06/24/jd-power-initial-quality-dodge-kia-tesla/

Ikke så veldig saklig den rapporten fra JD Powers. Minner om clickbait,

TeslaModelX

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 475
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #58 på: Fredag 31. Juli 2020, klokken 15:19 »
Har også ulyder som Tesla ikke gjør noe med siden det ikke ansees som feil. Har sendt saken til forbrukerrådet. Så vi får se hva som skjer.

Rævedilter

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 536
    • Vis profil
Sv: Tesla gjør det bra i undersøkelse av garanti-feil
« Svar #59 på: Tirsdag 25. August 2020, klokken 20:34 »
Er på 2. Teslaen. Aldri vært driftstans.

Kanskje vennene dine kjørte bilen tom for strøm? ;)

I ironiens navn har MCUen på X min nå blitt svart

Da var det runde to med død MCU - 1 måned etter reperasjon som ikkje reparerte noko, dei sletta kun litt data
 >:(  - ikkje anbefalt å kjøre med den så den havner inn hos Tesla igjen i morgen tidleg.

#pissedoff

Men ghost breaking er borte!