Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motor.no - ny rekkeviddetest i dag

Startet av Øyvind.h, onsdag 10. juni 2020, klokken 09:52

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 10. juni 2020, klokken 22:44
Neste gang får de ta kontakt med teslabjørn så kan kjøre livesending fra en av bilene  :)

Han var inne og kommenterte ihvertfall på slutten av livefeed-chatten. Men, ja. Det ville gjort det hele mer interessant.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

bmw2002

Synes resultatet for Ampera-E er litt rart.  Har hatt Ampera-E og oppnådde aldri like lang kjørelengde som jeg gjør med I-Pace.

For I-Pace stemmer resultatet ganske bra, rekorden min er 40 mil, men det var ved 0 grader og regn.

Counterpointer

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 10. juni 2020, klokken 23:04
Synes resultatet for Ampera-E er litt rart.  Har hatt Ampera-E og oppnådde aldri like lang kjørelengde som jeg gjør med I-Pace.

For I-Pace stemmer resultatet ganske bra, rekorden min er 40 mil, men det var ved 0 grader og regn.
Har ikke nye Ampera-E litt større batteri?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 10. juni 2020, klokken 23:21
Har ikke nye Ampera-E litt større batteri?

MY20 Chevy Bolt har 66kWh batteri mot "gamle" 60kWh, men usikker på om Ampera-e også har blitt tilgodesett denne oppgraderingen. Oppgitt WLTP tall Motor har brukt er for 60kWh.

Tellus

Har også Ampera og I-Pace. Har aldri kjørt de mot hverandre, men følelsen er vel at I-Pace går litt lengre også om sommeren. Hadde vært morsomt å kjørt de mot hverandre. Ampera har veldig god rekkevidde om sommeren og noen har kjørt Ampera fra Oslo til Bergen uten å lade.

Denne testen favoriserte lette biler så litt av forklaringen finner vi nok der.

1000kwh

Kanskje «premiummerkene» skal gjøre som Xpeng; bruke Tesla patenter slik at det blir stell på rekkeviddeproblemene.


turfsurf

Sitat fra: Tellus på torsdag 11. juni 2020, klokken 06:52
Har også Ampera og I-Pace. Har aldri kjørt de mot hverandre, men følelsen er vel at I-Pace går litt lengre også om sommeren. Hadde vært morsomt å kjørt de mot hverandre.

Denne testen favoriserte lette biler så litt av forklaringen finner vi nok der.
Noe av forklaringen er vel også farten. AE er ganske dårlig på aerodynamikk, så går farten opp så favoriserer det vel I-Pace litt. Og så ble jo I-Pace i denne testen kjørt med 20" hjul, setter man på 18" så blir resultatet en god del bedre. Litt overrasket over resultatet egentlig, vår I-Pace med 20" regner jeg en rekkevidde på 35 mil sommerstid landevei (ca 5 mil kortere enn vår X100). Men så er vel kjørestilen litt annerledes...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 11. juni 2020, klokken 08:17
Kanskje «premiummerkene» skal gjøre som Xpeng; bruke Tesla patenter slik at det blir stell på rekkeviddeproblemene.

Hvilke patenter bruker Xpeng som forbedrer rekkevidden?
Gjelder dette Kona og Ampera-e også?

xyzzy

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 10. juni 2020, klokken 23:21
Sitat fra: bmw2002 på onsdag 10. juni 2020, klokken 23:04
Synes resultatet for Ampera-E er litt rart.  Har hatt Ampera-E og oppnådde aldri like lang kjørelengde som jeg gjør med I-Pace.

For I-Pace stemmer resultatet ganske bra, rekorden min er 40 mil, men det var ved 0 grader og regn.
Har ikke nye Ampera-E litt større batteri?

Kommer det noen ny Ampera E? Gamle Ampera-E er jo en Chevrolet med et annet navn og bygges i USA av GM. Ser at det fortsatt oppgis batteristørrelse 60 kWh på Opels norske websider.

Opel er jo ikke eid av GM lenger, så det er vel ikke noen automatikk i at den eksisterende modellen oppdateres til en ny en. Det er vel mer sannsynlig at modellen fases ut når det de har avtale om er solgt - og PSA nå fokuserer på sine nye, egenutviklede elbiler.

xyzzy

Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. juni 2020, klokken 08:29
Sitat fra: Tellus på torsdag 11. juni 2020, klokken 06:52
Har også Ampera og I-Pace. Har aldri kjørt de mot hverandre, men følelsen er vel at I-Pace går litt lengre også om sommeren. Hadde vært morsomt å kjørt de mot hverandre.

Denne testen favoriserte lette biler så litt av forklaringen finner vi nok der.
Noe av forklaringen er vel også farten. AE er ganske dårlig på aerodynamikk, så går farten opp så favoriserer det vel I-Pace litt. Og så ble jo I-Pace i denne testen kjørt med 20" hjul, setter man på 18" så blir resultatet en god del bedre. Litt overrasket over resultatet egentlig, vår I-Pace med 20" regner jeg en rekkevidde på 35 mil sommerstid landevei (ca 5 mil kortere enn vår X100). Men så er vel kjørestilen litt annerledes...

De har fått alle bilene over WLTP - jeg er svært imponert over det.

telcontar

Lagde et regneark for hele testen, med differanse i km og prosent over WLTP.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1nFvD9UkrvJUuh-1ErzpoFrKwYGQae72QTgGO4tVmIxs/edit?usp=sharing

Basert på tall hentet her: https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/

Det er litt mistmatch mellom hva som ligger på Motor.no og NAF (https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/) sin info. Jeg har valgt å legge inn Motor.no sine tall.

Tellus

Ble bilene kjørt til de stoppet eller kjørt til 0% SOC ?

xyzzy


RJK

Sitat fra: telcontar på torsdag 11. juni 2020, klokken 09:51
Lagde et regneark for hele testen, med differanse i km og prosent over WLTP.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1nFvD9UkrvJUuh-1ErzpoFrKwYGQae72QTgGO4tVmIxs/edit?usp=sharing

Basert på tall hentet her: https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/

Det er litt mistmatch mellom hva som ligger på Motor.no og NAF (https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/) sin info. Jeg har valgt å legge inn Motor.no sine tall.

Flott oversikt. Hadde du kunne gjort den slik at man kan sortere etter overskriften for de forskjellige kolonnene direkte i arket?

Kan selvsagt laste ned en kopi, men siden du eier den, så skal jeg ikke tukle med fila di.

:-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

telcontar

#89
Sitat fra: RJK på torsdag 11. juni 2020, klokken 10:53
Sitat fra: telcontar på torsdag 11. juni 2020, klokken 09:51
Lagde et regneark for hele testen, med differanse i km og prosent over WLTP.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1nFvD9UkrvJUuh-1ErzpoFrKwYGQae72QTgGO4tVmIxs/edit?usp=sharing

Basert på tall hentet her: https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/

Det er litt mistmatch mellom hva som ligger på Motor.no og NAF (https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/) sin info. Jeg har valgt å legge inn Motor.no sine tall.

Flott oversikt. Hadde du kunne gjort den slik at man kan sortere etter overskriften for de forskjellige kolonnene direkte i arket?

Kan selvsagt laste ned en kopi, men siden du eier den, så skal jeg ikke tukle med fila di.

:-)

Velg filter som heter 'Filter', da kan du sortere på alle kolonnene :-)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA