Motor.no - ny rekkeviddetest i dag

Startet av Øyvind.h, onsdag 10. juni 2020, klokken 09:52

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. juni 2020, klokken 21:09
Rjk: tidligere hadde Tesla en ganske raus buffer. I en engelsk test endte de opp med å kjøre i evigheter på parkeringsplass før den gikk tom. Såpass lenge at de fikk spørsmål om hva de holdt på med fra en i nærheten :D

Tror faktisk jeg har sett den review/testen, men ser og at de har "tynt" rekkevidde ut ved å treffe bedre. Har ennå i minne den saken med taxisjåføren som stoppet når bilen var nesten 0 men ikke helt, selv om han hadde fått advarsler fra bilen.Tapte selvsagt rettsaken.

TM3 var jeg faktisk nær på å bestille. Så på avdukingen, og hadde tilnærmet fylt ut skjema, men trakk meg i siste liten. Det var forsåvidt greit, da det ble lang ventetid, og de tildels valgte å se bort fra internasjonale bestillinger til fordel for hjemmemarkedet. Men både den og Y frister enda, selv om det er mye interessant på gang.

Merker jo at Kona er liten, og med mere interesse for camping, så er bilen litt på grensen liten. Hadde veldig fint klart meg med en TM3 med støtte for krok. Men den skulle gjerne støttet 500 kg mere.

Men liker også Kona veldig godt, så beholder den nok sikkert noen år til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Model S i mål. 645km. Ikke dårlig det må jeg si. Hadde rekkevidde vært det viktigste for meg vet jeg hvilken bil jeg hadde gått for.
Er dette den nyeste S LR Raven? Mener noen kommenterte at det kanskje ikke er det, men gikk jo uhorvelig langt da.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Og der har TMS også stoppet.

21:18: Tesla Model S stoppet etter 645,3 km (WLTP: 610 km)

Da blir det å se tabellen for hvem som har klart best etter WLTP, men i ren lengde, så ble det følgende seierspall:

TMS 645,3
TM3 612
Kona 568,4
Bosted Oslo

turfsurf

Best etter wltp blir litt meningsløst siden noen sluttet på en topp, andre nede i en bunn. 

Sent from my iPhone using Tapatalk
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Får satse på at de plotter inn meter over havet sammen med kjørelengde i endelig tabell da. Men 645km er bra uansett om det medfører 0 meter stigning eller 1000 meter. Tross alt langt fra hypermiling de har drevet med i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pekle

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. juni 2020, klokken 21:24
Model S i mål. 645km. Ikke dårlig det må jeg si. Hadde rekkevidde vært det viktigste for meg vet jeg hvilken bil jeg hadde gått for.
Er dette den nyeste S LR Raven? Mener noen kommenterte at det kanskje ikke er det, men gikk jo uhorvelig langt da.
Vet ikke, men det gir faktisk 400miles bragging rights ;)

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. juni 2020, klokken 21:27
Best etter wltp blir litt meningsløst siden noen sluttet på en topp, andre nede i en bunn. 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ser på det som teori mot ett realtime scenario. Derfor vil det fremdeles være en verdi i det, så lenge man ikke tar det som et fasit, men kun en pekepinne.

Alle hadde fått endel lengre rekkevidde om man kjørte på en bane uten høydeforskjell, men man finner ikke slike veier i praksis.
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: pekle på onsdag 10. juni 2020, klokken 21:31
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. juni 2020, klokken 21:24
Vet ikke, men det gir faktisk 400miles bragging rights ;)

I chat til livefeed, så er de enige om at det er raven, også med tanke på oppgitt WLTP-tall...
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Det fine er jo at alle slår wltp i et typisk realistisk, norsk scenario med forholdsvis lav snitthastighet. På motorvei hadde jo ting sett annerledes ut.

batterimannen

Gøy å følge med. Har selv Kona og var usikker før start om Kona eller Model X ville kapre 3. plassen.

Kona er lettere enn Model X og siden det er stigning i løpet av testen så er det ikke så rart at Kona slo den. Hadde de kjørt nedover igjen til Oslo, så burde Model X fått mer igjen på regenerering?

Synes uansett at vintertester er mer nyttige. Da kommer også varmepumpe/oppvarming inn i bildet. Selv om denne testen ikke var noen WLTP-test, så blir rekkefølgen mer lik, siden det er sommertid, tørr asfalt og ca 20 grader (regner med det er ca like forhold som når de kjører WLTP-syklusen).

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 10. juni 2020, klokken 21:41
Det fine er jo at alle slår wltp i et typisk realistisk, norsk scenario med forholdsvis lav snitthastighet. På motorvei hadde jo ting sett annerledes ut.

Helt enig med deg der. Sånn sett hadde jo det vært fint å fått en tilsvarende test der de kjører til Gøteborg og tilbake. Da hadde nok de fleste måtte si takk for seg før de fikk snudd. Og det er forsåvidt et like reelt scenario å teste. Spesielt for de som vurderer elbilen på ferie ut av landet. Selv om ikke Gøteborg ikke er langt nok, så blir det det med retur, siden testerne vil hjem også.
Bosted Oslo

Counterpointer

Var vel ingen store overraskelser i topp. Noen litt lengre ned på lista kanskje, merket meg at Mini gikk lengre enn forventet.

Hadde vært interessant med en sortering etter effektivitet også, dvs km pr kWh. (orker ikke ta alle)

Topp tre hadde da blitt snudd
Tesla S100 (645 km/ 98 kWh) 6,6 km/kWh
Tesla Mod 3 (612 km/71 kWh) 8,6 km/kWh
Huyndai Kona (568 km/62 kWh) 9,16 km/kWh

Eller hvis en bruker brutto
S 100    6,4 km/kWh
Mod 3   8,1 km/kWh
Kona     8,8 km/kWh

RJK

Sitat fra: batterimannen på onsdag 10. juni 2020, klokken 21:53
Gøy å følge med. Har selv Kona og var usikker før start om Kona eller Model X ville kapre 3. plassen.

Kona er lettere enn Model X og siden det er stigning i løpet av testen så er det ikke så rart at Kona slo den. Hadde de kjørt nedover igjen til Oslo, så burde Model X fått mer igjen på regenerering?

Synes uansett at vintertester er mer nyttige. Da kommer også varmepumpe/oppvarming inn i bildet. Selv om denne testen ikke var noen WLTP-test, så blir rekkefølgen mer lik, siden det er sommertid, tørr asfalt og ca 20 grader (regner med det er ca like forhold som når de kjører WLTP-syklusen).

Hadde vært gøy om de fraktet bilene til Fauske, Bodø eller Tromsø, og kjørt nordover. Da hadde de kanskje fått litt mere vintertemperaturer å bryne seg mot. Kanskje kommer laderne i Finnmark raskt nok til at de kunne startet helt i Nord, og kjørt sørover. Da hadde vi samtidig fått sett at Finnmark til Oslo er mulig med elbil, ved å fortsette som vanlig langtur med lading etter rekkeviddetesten var over.

:-)
Bosted Oslo

Stikkkontakt

Stusser litt på WLTP som de oppgir for Taycan.
De skriver 450 km, men utifra bildene så går bilen på 21" Mission E felger. Det er vel 315 eller 325 bak. Ikke akkurat gunstig...

Magnus Hansen

Neste gang får de ta kontakt med teslabjørn så kan kjøre livesending fra en av bilene  :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA